Montera fläktar på hundbur (i bilen)

Permalänk
Medlem

Montera fläktar på hundbur (i bilen)

Tänkte göra sommaren lite behagligare för våra hundar när de åker med i bilen.
De har en riktig hundbur(delad med mittenvägg) med evakueringslucka fram mot baksätet i bilen.
Jag har köpt 2st 140mm fläktar, billigt på ebay, för att montera på luckan så de blåser frisk luft bak på hundarna.
Har lött samma en kontakt för cigg-tändaruttaget, denna tänkte jag sedan koppla fläktarna till.
På fläktarna står det 12V, helt ok med andra ord..men där står max 5A. Nu är jag inte så insatt i bil-elektronik, men uttaget petar väl inte iväg 5A?

Har tänkt på deras tungor faktiskt haha, vill ju inte de fastnar för fläktarna snurrar trots allt med 1000rpm

Vad gäller inkoppling tänkte jag att bara är att köra röd till 12V och svart till jord.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Fläktarna drar den ström de vill ha.
Uttaget klarar att leverera 5 A, men fläktarna kommer bara dra ~0,5 A eller vad det kan vara. Helt lugnt att koppla in m.a.o.

Har du kollat så att det är den röda som är spänningen? I så fall har du tänkt rätt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

2st 140mm fläktar på högsta varv.. Det blir inte lite väl blåsigt för hundarna, då de ändå kommer sitta rätt nära..?

Skulle satt dit en varvtalsregulator.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Fläktarna drar den ström de vill ha.
Uttaget klarar att leverera 5 A, men fläktarna kommer bara dra ~0,5 A eller vad det kan vara. Helt lugnt att koppla in m.a.o.

Har du kollat så att det är den röda som är spänningen? I så fall har du tänkt rätt.

Jajjemen, testade dem med den nätdel jag kör för D5-pumpen vid fyllning osv av min loop.
Kanon, då var det som jag tänkte att uttaget inte pushar på ström, utan levererar efter behov

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Härligt! Detta skall följas! Redan märkt att det knappt går att ha hunden i bilen. Va kör du för toning på rutorna?

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

2st 140mm fläktar på högsta varv.. Det blir inte lite väl blåsigt för hundarna, då de ändå kommer sitta rätt nära..?

Skulle satt dit en varvtalsregulator.

De kommer nog bara gilla det har jag en känsla av. Sen hindras ju flödet (tyvärr) av att båda blåser in i ett slutet utrymme kan man säga.
Hade jag trott att det hade blivit en långlivad lösning så hade jag satt en som inblås en som utblås och en i väggen som separerar hundarna.
Den i väggen hade troligvis inte levt så länge dock...

Jyckarnas bur är skräddarsydd så att säga för vår astra kombi och det går knappt in ett frimärke på någon sida buren såpass stor är den iaf.
Vi har så vi kan låsa bilen med bakluckan öppen ca 20cm, tror det kallas fritidskrok eller liknande. Fläktarna är mer tänkta att blåsa frisk luft från nedvevade rutor/kupé-fläktar bak till hundarna när man kör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan man inte montera in en värmeavkännande regulator innan fläktarna, så att ju varmare det blir desto mer blåser det. Även om det är en tillfällig lösning nu så kanske det kan vara en tanke även för nästa bil och då kan det ju vara bra att veta vad som fungerar

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

Härligt! Detta skall följas! Redan märkt att det knappt går att ha hunden i bilen. Va kör du för toning på rutorna?

Har mina ljusa stunder då hjärnan faktiskt gör nån nytta haha.

Vi kör utan toning nu, men skulle vilja ha solar plexius eller vad de heter...rätt dyra dock om jag inte är ute och cyklar.
Lämnar ALDRIG hundarna i bilen utan att någon är kvar och har koll på dem, så hittils har vi inte behövt toning.

Köpte en cigg-uttags-plugg för nästan gratis på ebay, lödde på kabel som jag sedan tänkte löda på en förlängning på så man kan dra kabel hyffsat snyggt i bilen. Sen löder jag nog båda fläktarna till en DEANS kontakt där andra änden av kontakten är lödd till kabeln från uttaget.

Hela projektet ligger ~100-150kr som det är, vilket är ingenting för att göra det lite mer bekvämt för hundarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Kan man inte montera in en värmeavkännande regulator innan fläktarna, så att ju varmare det blir desto mer blåser det. Även om det är en tillfällig lösning nu så kanske det kan vara en tanke även för nästa bil och då kan det ju vara bra att veta vad som fungerar

Med tanke på den skräddarsydda buren för bilen och vad dessa burar kostar så får bil-f*nskapet hålla några år till iaf lol
Antar att någon form av termistor kanske skulle kunnat funka, eller sätta en enkel trimpot på kontakten för cigg-uttaget hade funkat men tror som sagt fullt ös passar våra jyckar, lite som de själva är lol

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Denna lösning finns i en färdig lösning ifall man vill göra det enkelt för sig.
http://www.haromi.se/burflakt-p-195.html

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Denna lösning finns i en färdig lösning ifall man vill göra det enkelt för sig.
http://www.haromi.se/burflakt-p-195.html

Absolut! Tror dock inte den är lika effektiv vad gäller luftflöde, sen att den är batteridriven ser jag som ett lite minus.
Men det är ju en klar lösning, bara att hänga på buren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Med tanke på den skräddarsydda buren för bilen och vad dessa burar kostar så får bil-f*nskapet hålla några år till iaf lol
Antar att någon form av termistor kanske skulle kunnat funka, eller sätta en enkel trimpot på kontakten för cigg-uttaget hade funkat men tror som sagt fullt ös passar våra jyckar, lite som de själva är lol

Jo det där med fullt ös medvetslös känner man ju igen

Visa signatur

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Jo det där med fullt ös medvetslös känner man ju igen

Haha, vad är det för jyckar?
Vi har två dobbar, den yngre av dem, tiken, är ren bruksavel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Haha, vad är det för jyckar?
Vi har två dobbar, den yngre av dem, tiken, är ren bruksavel.

Tiken är husky /varg hybrid och hennes son är doberman /schäfer / golden /flatte/husky/varg en äkta femvägskorsning med andra ord

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Tiken är husky /varg hybrid och hennes son är doberman /schäfer / golden /flatte/husky/varg en äkta femvägskorsning med andra ord

Oki. Tiken är som en duracell kanin på nåt uppiggande...men när man sätter igång att träna, då j*vlar är det fokus. Spåra kunde hon nästan av sig själv redan som valp.
Kör än så länge IPO lydnad och spår med henne, skyddet måste man ha bra figurant för att kunna köra. Så det kan vänta lite.
Hanen är mer utställnings avel vilket märks när det ska arbetas, men den smartaste hund jag träffat. Nina Ottosson gör ju väldigt bra "spel" för hundar, det är så de får tänka för att få belöningen..dessa löser hanen läskigt fort.
Kan rekommendera hennes spel, skitbra för mental aktivering av jyckarna och det tröttar ju ut dem mer än motion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Oki. Tiken är som en duracell kanin på nåt uppiggande...men när man sätter igång att träna, då j*vlar är det fokus. Spåra kunde hon nästan av sig själv redan som valp.
Kör än så länge IPO lydnad och spår med henne, skyddet måste man ha bra figurant för att kunna köra. Så det kan vänta lite.
Hanen är mer utställnings avel vilket märks när det ska arbetas, men den smartaste hund jag träffat. Nina Ottosson gör ju väldigt bra "spel" för hundar, det är så de får tänka för att få belöningen..dessa löser hanen läskigt fort.
Kan rekommendera hennes spel, skitbra för mental aktivering av jyckarna och det tröttar ju ut dem mer än motion.

Hundarna här är nog mer som två myshögar tror jag, fruktansvärt sociala och barnvänliga. Om inte tiken får kel så tar hon det om hon så ska ligga upp och ner på huvudet i någons knä för att få det. Sjukt duktig på att fånga möss skumt nog, perfekt när man bor på landet. Det roligaste är dock att se hur dom tar efter oss människor på sätt och vis, men det blir väl kanske så när en hund blivit handmatad från dag tre och alltid varit nära. Väntar just nu på att sinnet ska lugna ner sig något.

Ska ta och kolla på dom där grejerna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hundarna här är nog mer som två myshögar tror jag, fruktansvärt sociala och barnvänliga. Om inte tiken får kel så tar hon det om hon så ska ligga upp och ner på huvudet i någons knä för att få det. Sjukt duktig på att fånga möss skumt nog, perfekt när man bor på landet. Det roligaste är dock att se hur dom tar efter oss människor på sätt och vis, men det blir väl kanske så när en hund blivit handmatad från dag tre och alltid varit nära. Väntar just nu på att sinnet ska lugna ner sig något.

Ska ta och kolla på dom där grejerna

Det är våra med, speciellt hanen som är en riktig "mys-prånglare" haha, dessutom en renodlad "mama's boy".
Tiken är mer pappas tös, men även hon vill helst vara under skinnet på en och inte ens det skulle troligen vara nära nog.

Tiken är som sagt bruksavel, uppfödaren har tävlat IPO VM ett par ggr med fina resultat. Vi har kört en del spår, en del lydnad och bara börjat bett-arbetet..vilket hon som med spåret tycks ha "gratis", fullt fast bett från början och skulle hon inte få det så skiftar hon in så fort hon kan.
IPO är roligt, dels för att det är designat lite så att hundarna ska tycka det är roligt mer än bara ren perfektion, dels för att hunden får arbeta på det sätt det är tänkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Det är våra med, speciellt hanen som är en riktig "mys-prånglare" haha, dessutom en renodlad "mama's boy".
Tiken är mer pappas tös, men även hon vill helst vara under skinnet på en och inte ens det skulle troligen vara nära nog.

Tiken är som sagt bruksavel, uppfödaren har tävlat IPO VM ett par ggr med fina resultat. Vi har kört en del spår, en del lydnad och bara börjat bett-arbetet..vilket hon som med spåret tycks ha "gratis", fullt fast bett från början och skulle hon inte få det så skiftar hon in så fort hon kan.
IPO är roligt, dels för att det är designat lite så att hundarna ska tycka det är roligt mer än bara ren perfektion, dels för att hunden får arbeta på det sätt det är tänkt.

Ja spåra kan våra också sen att dom gör det på heltid och speciellt när man inte fått någon order om det, märkligt nog tycks dom ju ändå ha full koll på vad som händer framför dock har dom i alla fall hanen noll koll på hur långt ett koppel är

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Ja spåra kan våra också sen att dom gör det på heltid och speciellt när man inte fått någon order om det, märkligt nog tycks dom ju ändå ha full koll på vad som händer framför dock har dom i alla fall hanen noll koll på hur långt ett koppel är

Sök på IPO på youtube, rätt så kul faktiskt.
Spåret skiljer sig mot andra genom att hunden ska vara mkt mer noga, ha nosen i backen hela tiden osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kontakten jag lödde ihop. Inte vacker, men fyller sin funktion. Är dessutom avsäkrad så att säga.

Limmade på "tung-skydden" på fläktarna nyss, första materialet detta lim tagit tid att fästa på.

Nu återstår bara att löda samman fläktarna med en kontakt samt att göra samma sak med cigg-uttags-pluggen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Limmade på vibrations-dämpare på fläktarna.
Här är de test monterade på buren(sitter bara i 2 av 4 hörn därav hänger de på "sniskan", kommer dock köra buntband även för "fast" montering), funkar utmärkt och är ganska så tysta...när man kör hörs de inte.
Kortet är egentligen 2 kort redigerade till ett, därav det skumma perspektivet. Taget med mobilkamera.
Kablaget tänkte jag dra bakom ryggstödet och under baksätet. Får montera något liknande skydden mot burarna fram på fläktarna med ifall man skulle ha passagerare som inte vill bli luggade av fläktarna

Visa signatur