Hållbarhet på olika livsmedel i frys & kyl...

Permalänk
Medlem

Hållbarhet på olika livsmedel i frys & kyl...

Tänkte att det kunde vara bra med ett sådant tråd. Alla har ju nytta av det.

Lägger upp min fråga...

I onsdags så tog jag fram frysta kycklingkorvar oöppnade i originalförpackning. Jag tinade dom sakta i kylen för att jag hade tänkt att äta dom i torsdags. Men jag ändrade mig och lagade annat mat. I fredags så var jag på en kryssning så igår på lördag så vart det inte mycket.

Saken är så här att korvarna har legat i kylen sedan i onsdags. Dom har aldrig legat framme. Togs ur frysen och sedan direkt in i kylen. Bäst före datumet är 2015-06-01. I affären när jag handlade dom så var dom inte frysta utan när jag kom hem så fryste jag dom själv.

Har hört så mycket om att man ska äta upptinade livsmedel ganska snarast men vet ej om detta stämmer helt och hållet. Det finns ju så många olika produkter som håller olika länge...

Så nu undrar jag hur länge håller oöppnade, tinade i kyl kyckling korvar? Kanske helt okej eftersom BFD datumet gäller ofryst. Frågar för säkerhets skull.

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem

Vet bara att om mormor och morfar kan äta det så går det i detta fall skulle jag nog äta dom, inte så farligt om de inte varit uppe i rumstemp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det är ngt fel på det som kommer det lukta konstigt och smaka förjävligt. Är bara att testa.

Permalänk
Entusiast

Jag luktar och smakar för att avgöra om något är dåligt eller inte. Jag hade inte tvekat en sekund på att tillaga korven. Den har ju legat i frys eller kyl hela tiden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Luktar det illa, ät det inte.
Rätt bra tumregel, speciellt med mjölk då den ofta håller ett par dagar till efter bäst före datum.
Har du det kallt i kylskåpet håller grejerna ännu längre.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk

Tror inte att hållbarheten på maten kan förkortas av att dem har legat i frysen ett tag. Snarare tvärt om.

Skrivet av Ph0bLif3:

Har hört så mycket om att man ska äta upptinade livsmedel ganska snarast men vet ej om detta stämmer helt och hållet.

Tror att man säger så eftersom bäst före-datumet på färskvaror inte är relevant efter att de har varit frysta ett tag. Om man tinar något som har varit fryst i t.ex. några veckor till några månader så är det bäst att äta upp dem ganska snart eftersom man inte har någon datum alls att gå på längre.

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Avstängd

har du inte sett bear grylls han äter elefantskit och överlevde
om maten är dålig märker man det på smaken på en gång så ät dina korvar med gott samvete och det ska inte vara någon fara alls och om du råkar på dålig mat någon gång kommer du spotta ut den pga smaken..största faran är bakterier om man har t.e.x tillagad mat som står länge tinat och inte värmer på den när den ska förtäras som te.x julmat som kan stå till efter nyår hos många

men värmer man maten kan man äta saker även om dom är halv dåliga för dom flesta bakterier dör av värme och du ska ha riktig otur om du blir dålig även om den är så gammal att den smakar funky

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

bäst före är det värsta humbuget det här årtusendet. har många vänner som inte vågar äta någonting så fort det är datumet som står på paketet. hur fin varan än må vara. det borde bytas ut till "garanterat perfekt före".
jag äter gamla saker varje dag. eller nej det gör jag inte men nästan. jag är inte rädd för datum så länge det ser fint ut. är brödet mögligt så tar jag bort möglet om det är en liten bit. är brödet helt grönt och fluffigt så åker det i komposten mjölk håller sig ofta en vecka över datum. ägg har jag ätit som varit över ett halvår. så länge de förvaras i kylen förstås.
det datumet som står på är när det står i rumstemperatur. inlagda saker håller ju i evigheter. åt upp en öppnad coleslaw i februari som var bäst före december. öppnad i december och köpt för halva priset då datumet var kort. inga som helst problem och vitkålen var fortfarande knaprig och god!

mitt tips till folk är att inte vara så jäkla fjantiga. mat som slängs är onödigt.
ost köper jag bara när det är nersatt pris. så snällt av butiken att ha börjat lagra osten åt mig plus att den är billigare. win win.

är jag orolig med saker jag ska värma så eldar jag bara på det i stekpannan/micro/ugn så att allt som någonsin levt i det dör.

är dock vegetarian så jag vet inte hur det är med kött. men folk säger man får galna kosjukan av att äta en kyckling som legat två dagar kanske är så men det får någon annan svara på

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

ägg har jag ätit som varit över ett halvår.

Jag har ätit ägg som har varit över ett år gamla, men då kallar jag det kyckling

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Luktar dte inte illa o ser slemmigt/slibbigt ut så kör...

Som påpekats så klarar sig mat längre än datumen som står.
Fryser man det och det är lufttätt förpackat kan det klara sig åratal i frysen. Är det inte lufttätt kan det bli frystorkat....men går att äta ändå.

Heck....jag fick med mig 8 år gammalt älgkött från mina föräldrar förra året och det sista åts upp i år....

Permalänk
Medlem

kunde inte låta bli

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

MatClockers
Kul, skrev en uppsats och sen omstart av sidan. Får börja om, blir nog mer komiskt nu. =(
Friskrivning enligt mig och mina erfarenheter.

Hoppas på en trevlig MatClockers diskussion. Bra tråd initiativ.

Viktigast är att gå på doft sen smak. Men lukta inte för mycket om det inte lyktar bra.
Frågan om tina upp sen frysa om tror jag skapade tråden.
Tiden det tar att tina upp har bakterierna tid på sig att växa. Tiden de har på sig innan du tillagar maten har de tid att växa.
Inga problem normalt sätt
Men om du fryser igen så ändras ofta den tiden. Tiden att kyla ner, sen upptining igen, väntat på tillagning. Den tiden blir klart längre än man ofta tänker på.

Upptining, väntat, nerkylning, upptining, väntan, tillagning. Klart fler steg än upptining, väntan tillagning.

Om man t.ex. du köper något med kort datum fryser det på en gång tinar upp snabbt och tillagar på en gång så är det normalt inte några problem. Tiden de haft på sig borde då inte normalt sätt vara något problem så länge varan vart paketerad i vettig/anpassad temperatur och emballage utefter produkten. Ska det vara luft tätt titta på det noga.
Smaken kan drastisk förändras drastiskt då du fryser. Celler går sönder mm. (fysik/kemi/valenselektroner) Emulgerings sås experter och potatis experter får gladeligen förklara varför man har svårt att frysa mat med vatten i. Och varför man frystorkar.

Bäst före är bäst före.
Tanken är att det ska hålla MINST till. Något som inte alltid stämmer, även om många torr varor och konservburkar snarare är det omvände. Lukt och förstånd.
Mänga saker måste ha och bör ha ett datum. Även om det inte alltid är relevant. T.ex. jag har NaCl som går ut 08-11-2015 Salt (NaCl) min 99,8% Jod (KI) 5mg 100g E535/536. Tror inte det kommer vara något kvar men kommer nog gå att få i sig ändå.

Lukt
Luktar det lite skumt var försiktig men inte rädd. Men tillagning som alla jägare vet. (inget som fått hänga är rent från början) Men ta det lugnt med fågel. Salmonella som ingen vill ha.

Öga
Du kan inte alltid se om det är något fel så som med lukten men om det är helt fel kan du nog det.

Förnuft
Oftast fungerar förnuft. Och om du har saker hemma som håller på att bli gamla tillaga dem ordentligt samt kyl dem snabbt efter. Låt svalan av sen in i kylen. Då håller det sig en uppemot vecka i kylen. Beror på vad det är du tillagar.
Lufttäta emballage skulle jag rekommendera.
VAR MYCKET FÖRSIKTIG MED SKALDJUR.
Skölj även grönsaker NOGA, framförallt om de ska vara i kylen en längre tid.

Om du skulle har något kvar framåt slutet på den veckan 4-5 dagarna, så värm extra mycket om du är orolig. Förutsatt att du har haft svalt i kylen och tänker äta det hela.

(Fattig student? Gjort några grytor som du varigt osäker på som var väl tillagade? luktat gott och smakat gått. Lukt samt okulärbesiktning.)

Är du osäker på om det luktar bra, fråga någon annan men stå inte och andas in som om det var en härlig blomstergård ni luktade på (allergiker vet nog att det luktar gott men sen...)

Husmors tips:
Tipset för blomflugor är: Socker eller Honung i en kopp/mugg samt kalt vatten lite vinäger/alt ättika men då mycket mindre. Samt lite diskmedel. Min favorit är något med citron.
Så där de elakingarna tycker det är mysigast.
Socker/honung för att dra dit dem efter sötman. vinägern/ättikan för syran. Diskmedlet för att ta bort ytspänningen så de drunknar. Citron doften på diskmedlet fungerade bättre än naturell såpa liknande. För och förföra årets bråk. Blir nog krig igen i år.

De säger vi slänger för mycket mat i Sverige, det kan jag tro på.
De säger vi behöver mer närproducerat, det kan jag tro på.

Recept, hållbarhet, finurliga idéer. En nördig SweC sommar Tråd.

I livsmedel... I frys och kyl... I torka och hetta... I svamp och skog.
I kylpastan kan vi bestå.
MatClockers

Edit:
Rättelser Ombedes

Edit:
ändrat med och i på slutat kan inte få till om i eller med blir bättre.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

ang MatClockers. hur klockar jag mitt kylskåp för snabbare nedkylning?

ville bara flika in att det är superdumt att det är datum på honung över huvud taget. man har hittat honung i faraoners gravar som varit i nyskick vilket gör att man borde kunna säga att honung har obegränsad livstid så länge det är honung då och inte ihoprört socker och emulgeringsmedel.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.