Permalänk
Medlem

Dra fiber till villa själv?

Är det någon som har koll på om man kan dra fiber från huset till gatan själv? Vad hade behövts?

/azz0n^

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Är det någon som har koll på om man kan dra fiber från huset till gatan själv? Vad hade behövts?

/azz0n^

Beror på vad du menar..
Jag antar att du inte vill ha "en spade?" som svar..

Permalänk
Medlem

Omöglish. Dom skjuter kabeln i rör från närmaste station (ett litet hus i området). Det är säkert möjligt för dig att gräva ner röret samt borra in det i huset. Men har svårt att tro att du tjänar nämnvärt på att göra den biten själv.

Du kan ju alltid fråga företaget som föreningen/området använt sig av

Permalänk
Medlem

Kan nog variera från vilket bolag som driver nätet. Men de tar väl ändå saftigt betalt på inskarvningen. Det kan jag inte tänka mig att någon får göra själv utan jobbet görs i bolagets regi eller på entreprenad.

Finns säkert regler om djup och uppmärkning också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Omöglish. Dom skjuter kabeln i rör från närmaste station (ett litet hus i området). Det är säkert möjligt för dig att gräva ner röret samt borra in det i huset. Men har svårt att tro att du tjänar nämnvärt på att göra den biten själv.

Du kan ju alltid fråga företaget som föreningen/området använt sig av

De har dragit en kabel längs gatan så det ska inte vara något problem.

Visa signatur

Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Beror på vad du menar..
Jag antar att du inte vill ha "en spade?" som svar..

Om det är möjligt och tillåtet att på något sätt ansluta sig själv till en fiberkabel som går längs gatan.

Visa signatur

Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Om det är möjligt och tillåtet att på något sätt ansluta sig själv till en fiberkabel som går längs gatan.

Brukar man få gå in i köket på en restaurang och "laga lite mat"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Brukar man få gå in i köket på en restaurang och "laga lite mat"?

Nej, har aldrig påstått det och sa har det ingenting med detta att göra. Har du ingenting vettigt att bidra med är det inte ens en idé att göra ett inlägg.

Visa signatur

Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Det som man får göra är ju att sköta borrning och även grävning samt dra slang på sin egen tomt ut till tomtgräns, där det sedan skarvas på en annan slang och vidare till en nod.
Men allt som har med fiber att göra blåsning svetsning inslingning patchning osv det sköts av behörig fibertekniker på stadsnätet.

Du kan inte heller kontakta någon elektriker som kan fixa det eller liknande utan du får ta kontakt direkt med stadsnätet så kommer dom antingen själva eller genom en inhyrd firma utföra jobbet om det finns tillräckligt många och intresset är tillräckligt stort på gatan där du bor.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

De har dragit en kabel längs gatan så det ska inte vara något problem.

Det är inte så det funkar, det går rör från varje fastighet till det lilla fiberhuset de byggt. Man kan inte skära sig in och skarva på en optisk kabel, utan företaget skjuter ut en helt egen speciellt för dig. Har svårt att tro att du får försöka dig på det själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Nej, har aldrig påstått det och sa har det ingenting med detta att göra. Har du ingenting vettigt att bidra med är det inte ens en idé att göra ett inlägg.

Säger inte att du har påstått det heller, men svaret på din fråga är samma som svaret i mitt restaurang exempel

Har restaurangägaren/fiiberägaren sagt att du får?
Är du kock/fibertekniker?
Har du fått recept/instruktioner på vart du ska gräva?
osv.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte få ansluta dig själv till deras fiber så den kostnaden kommer du aldrig undan.
Du kan gräva själv från deras anknutningspunkt till din tomt och in till ditt hus själv om du vill för att spara in på kostnaden.

Permalänk
Medlem

På sin höjd får du nog sköta grävningen från gatan till huset och eventuellt borra hål i väggen. Gör du detta kan du spara 3000kr. Resterande 10-20k vill nog någon annan tjäna på dig och därmed utföra installationen.

Permalänk
Medlem

Gräva en "ränna" på din tomt får du göra, men allt annat som inte berör en spade får du inte göra. Du kan spara runt 5000 på att gräva själv om du inte vill att dem ska ta med lilla grävmaskinen. Tar väll runt en dag för dig att gräva från din tomtgräns/gatan fram till ditt hus.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Om det finns tillräckligt många och intresset är tillräckligt stort på gatan där du bor.

Vilket ju är ganska så jävla dumt, när dom skryter pisset ur sig att """alla""" skall ha snabb uppkoppling.
Men istället skiter dom i det, om inte halva USAs befolkning skall ha fiber.
Och sedan hänvisar dom till 4G åt resten, som innebär genomrutten hastighet, om du bor på fel ställe, och dessutom en gratisbiljett till lyxfällan, om du råkar vara intresserad av att tanka saker eller kolla på Youtube.
Vilket inte ens går förvisso, med hänvisning till tidigare nämnda hastighet.
ADSL skall ju istället lägggas ner. Alltså snacka om att tänka med röven och bestraffa folket för resultatet.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Vilket ju är ganska så jävla dumt, när dom skryter pisset ur sig att """alla""" skall ha snabb uppkoppling.
Men istället skiter dom i det, om inte halva USAs befolkning skall ha fiber.
Och sedan hänvisar dom till 4G åt resten, som innebär genomrutten hastighet, om du bor på fel ställe, och dessutom en gratisbiljett till lyxfällan, om du råkar vara intresserad av att tanka saker eller kolla på Youtube.
Vilket inte ens går förvisso, med hänvisning till tidigare nämnda hastighet.
ADSL skall ju istället lägggas ner. Alltså snacka om att tänka med röven och bestraffa folket för resultatet.
/Lifooz

Bestraffa folket? Vad är det för jävla bortskämt skitsnack?

Det handlar om affärsdrivande företag som vill vara lönsamma. Är det ingen som vill dra fiber till dig beror det på att du är en dålig affär. Flytta, betala mer eller sluta gnäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Bestraffa folket? Vad är det för jävla bortskämt skitsnack?

Det handlar om affärsdrivande företag som vill vara lönsamma. Är det ingen som vill dra fiber till dig beror det på att du är en dålig affär. Flytta, betala mer eller sluta gnäll.

Eftersom att deras resultat påverkar folk så kan dom iallafall se till att ha flera fullgoda lösningar innan dom avvecklar en av dom.

Jag erbjöd fiberbolaget fan så mycket mer bara dom fixade skiten. Och du kan nog räkna ut resultatet. T_T

/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av willeykk:
Skrivet av azz0n^:

/azz0n^

Det är inte så det funkar, det går rör från varje fastighet till det lilla fiberhuset de byggt. Man kan inte skära sig in och skarva på en optisk kabel, utan företaget skjuter ut en helt egen speciellt för dig. Har svårt att tro att du får försöka dig på det själv

Alltså ifall det är blåsfiber: om de lagt en 128 fiber och den inte är fulltecknad kan du kanske köpa in dig på en ledig fiber. Då klipper de den vid en kabel-brunn och svetsar lagom längd som går till ditt hus. Men om kabelbrunnen (eller vad de använder) är långt borta har du massa att gräva, kanske skära i asfalt. Ifall det är 128 fiber med fyra ledigag fiber och vill skarva in dig på slangen och sätter en kabelbrunn nära ditt hus får du betala den och 125 stycken svetsningar av fiber.

Mitt svar är att det inte bara är att skarva och koppla på sin egen så troligtvis är svaret på din fråga att det kommer kosta mellan 10-80 0000 kr beroende på hur många fibertrådar som ska svetsas och om alla är upptagna stoppar det inte där. Men detta är helt min gissning.

Våran fiberförening har gjort en bra sak och det är att dra dubbla slangar ifall nätet ska utökas och har 10% fibertrådar över på var sträcka så nya kunder är välkomna.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Eftersom att deras resultat påverkar folk så kan dom iallafall se till att ha flera fullgoda lösningar innan dom avvecklar en av dom.

Jag erbjöd fiberbolaget fan så mycket mer bara dom fixade skiten. Och du kan nog räkna ut resultatet. T_T

/Lifooz

Vilka är "dom"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Vilka är "dom"?

ADSL är ju en av teknikerna som avvecklas, vilket görs på både gott och ont.
Gott för att det är en teknik som kan leverera internet på väldigt långa avstånd, även om effekten avtar ju längre avstånden är.
Ont för att på många ställen speciellt fastigheter som ligger i skogen så är alternativ som 4G inte effektfulla.
Visst ADSL är inget guld där heller, min moster bor långt ut i skogen och hennes ADSL levererar 1Mbit/s
Det är just därför som jag reagerar negativt, när jag hör reklam där dom säger att dom satsar miljarder för att alla skall ha snabbt bredband.
Men i samma stund nekas man just detta, då enda alternativet för att få det snabba, tydligen kostar för mycket även om man själv betalar vad bolaget vill ha.

Bolaget i fråga är anlitade av ett "byalag" men grävde bara till en viss sträcka. För att jag och min moster skall kunna få fiber så krävs det en sträcka på ytterligare ca 3km. Jag anser inte att detta skulle behöva vara något större problem, då dom ändå har grävt och lagt fiber ca 1.5 mil som det är till tidigare nämnda område.

Erbjudandet gällde att det skulle bli lite billigare då dom samtidigt skulle gräva ner elkablarna som förser hushållen med ström.
Sedan säger dom att dom inte vill då det inte skulle "löna sig" Jag erbjuder då att betala vad det skulle kosta för den extra sträckan även om priset skulle kuta iväg. Men ändå så skyndande dom sig bara att häva igen spåren efter nedgrävningen av elen och låtsades som om inget hade hänt.

Jag vet inte men.......Det känns bara så fel med hela situationen helt enkelt.

/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du skriver avtal och betalar anslutningsavgiften och ibland får du gräva på tomten själv, då får du röret, täcknät och instruktioner från leverantören. Sen drar de fiber och installerar fiberomvandlaren/mediakonverterare. Ibland vill de stå för hela installationen inkl grävningen på tomten. Du kan givetvis inte svetsa in dig själv.

Om du nu ens har något du får ansluta dig till! Kontakta ägaren och gör en förfrågan om du får ansluta dig såklart! Vi vet inte ens var du bor så vi kan omöjligen säga om du får koppla in dig på nätet som grävs ner i din gata. Är det Telia/ÖppenFiber ring då till dem och fråga om du fortfarande kan ansluta dig. Har de redan lagt något i gatan är det nog för sent däremot. Efteranslutningar är inte lätta. Går det så får du vänta på din tur och betala ett högre anslutningspris, och de måste ju gräva upp gatan igen mer eller mindre. Det är alltså dyrare att inte vara med från början och ansluta sig när det redan ligger fiber de nyligen grävt ner.