brandvarnare larmar utan anledning

Permalänk
Medlem

brandvarnare larmar utan anledning

säker fel forumavdelning och kanske inte platsar alls på denna sida, måste bara fråga om våra brandvarnare hemma(säkert 4 st) nu som gjort likadant, dom börjar larma utan synbar anledning, tar man ut batteriet o sätter i det igen fortsätter dom larma. har pratat med dom där jag köpt dom o kollat på nätet, ingen har hört talas om fenomenet innan, vad händer? spökar det hos oss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalldall:

säker fel forumavdelning och kanske inte platsar alls på denna sida, måste bara fråga om våra brandvarnare hemma(säkert 4 st) nu som gjort likadant, dom börjar larma utan synbar anledning, tar man ut batteriet o sätter i det igen fortsätter dom larma. har pratat med dom där jag köpt dom o kollat på nätet, ingen har hört talas om fenomenet innan, vad händer? spökar det hos oss?

Har du kollat om batterierna är laddade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är de optiska eller radioaktiva (eller komboenheter), och är de sammankopplade för gemensamt larmande? Märke? Modell?

Tyvärr kommer jag inte håg just nu, men jag vet att det finns ett antal orsaker till felaktiga larm, och därför finns rekommendationer för var man bör och inte bör placera ett larm (t.ex. så är köket generellt en dålig idé).

Om de är sammankopplade (via kabel eller trådlöst) så kan det ju vara en av dem som fått tuppjuck och triggar de andra utan anledning.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

optiska vill jag minnas, billiga iofsig, nya batterier, nån hade jag några månader o nån lite längre. en satt på ovanvåningen, en annan i stora rummet. det konstiga e att ingen känner till problemet. inga sammankopplade! jag hade sex sådana innan, men dom funkade inte bra alls. om det skulle börja brinna o en varnare larmar?? skall den inte sluta sedan o gå o använda igen? jag har en jättegammal som sitter bredvid köket, den e känslig för rök från ugnen, men den slutar ju sen, men det gör inte dom här förbannade andra. antingen spökar det här eller så e det nåt i huset som knäcker dom.

Permalänk
Medlem

Säkert defekta. Brandvarnare har blivit riktigt billiga att tillverka och kvalitén har därför blivit därefter.
I vår förening har vi fått byta ut massor nya varnare som står och falsklarmar.

En Granne fick dörren inslagen av brandkåren för att dom var tugna att gå in och kolla varför varnaren står och går...

Permalänk
Medlem

jo måste ju vara kvaliten det handlar om? var tusan köper man bra varnare till hyfsade pengar?? e väldigt noga med sånt här och vill kunna lita på grejorna, e ju ändå 9 st det handlar om, så blir ju snabbt tusenlappar om man skall köpa dyra som kanske inte e bättre.

Permalänk

@dalldall: testat dammsuga dom ? lite damm inne på sensorn gör ju att den tror att det är rök.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med två av våra brandvarnare, har kollat med tekniker på jobbet och även kollat runt på nätet.

Och återkommande är att sensorerna är av sämre kvalité, men som teknikerna säger så kan det bero på en rad andra faktorer. t.ex.
- Felaktig montering (montering bör inte vara närmare än 50-100cm från väggar.
- Fritt utrymme runt brandvarnaren om minst 50cm
- Monterats för nära ventilation/fönster/badrumsdörr (då den kan reagera på bl.a. fukt och drag)
- Damm kan göra att brandvarnaren varnar falskt (står i instruktionerna att man ska dammsuga brandvarnaren 1-2ggr/år)
- Brandvarnaren är för gammal (livslängd är räknat till 8-10 år enligt tillverkarna.

Det är några av de svaren jag fick själv av våra tekniker när jag frågade dem gällande detta.
Länkat fick jag också detta av dem
http://gelia.se/Global/_SV/Tips%20o%20Guider/Info%20tips%20gu...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Medlem

enligt dom kriterierna sitter dom rätt, damm borde det inte bli på nån månad tycker jag. har ju lite speciell vent i huset med fläkt i krypgrunden, men tror inte det e det, får väl köpa nya på nåt annat ställe än där jag handlat innan o spara kvittot o byta direkt när dom inte funkar.

Permalänk
Medlem

@dalldall: Varför inte prova att reklammera dem ? Kan ju vara en taskig batch.

Permalänk
Medlem

Vad är det för märke eller var köpte du den?

Jag köpte i vintras ett 2 pack hos clas ohlsson och den ena utav dem bara startar hela tiden utan anledning. Det står i intruktionerna att den ska ge ifrån sig ett pip var femte minut när batteriet börjar bli dåligt så det känns ju inte som att det är det. Har plockat ner den och ska reklamera den när jag får tid.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

har inte kvittona kvar dumt nog. däremot har jag alltid plånboken full av kvitto från ica! tror det e jula och nån annan som jag inte kommer ihåg.

Permalänk
Medlem

såååå, nu kolla jag råd o rön och har köpt 2 av dom bästa joniska varnarna hoppas jag! fanns tydligen mycket skit på marknaden!