Vilket batteri till min rc bil?

Permalänk
Avstängd

Vilket batteri till min rc bil?

Hej!

Jag köpte denna http://www.megamods.se/RC-Bilar/RC-Bilar-EL/112-116-EL-BILAR/...

Nu är batteriet trasigt, och jag hittar inget nytt på den sidan.
Batteriet som följde med är ett Li-ion 7.4V på 800 mAh.

Hittar ingen svensk sida som har detta batteri, är det så gammalt eller kanske inte så vanligt i Sverige?

Går det att ha ett batteri med 1000 mAh så det räcket lite längre, volten måste väll bara vara samma?

Permalänk
Medlem

@JSvanberg: Det går mycket bra med ett ersättningsbatteri på 1000 mAh eller ännu mera för den delen. Så länge det nya batteriet håller 7.4 volt och får plats i bilen. Skillnaden blir bara att det tar längre tid att ladda och att du även kan köra längre tid.

Är det ett sånt här batteri du söker?

http://www.dx.com/p/replacement-18650-7-4v-800mah-15c-ni-mh-b...

Var beredd på lång leveranstid om du beställer från DX.com.

Permalänk
Avstängd

@Rolle2000: ok, tack, fast mitt batteri har dessa kontakter, http://rightbattery.com/category/lithium-po-ion-fe-batteries/...
funkar det med det batteri du skicka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

@JSvanberg: Det går mycket bra med ett ersättningsbatteri på 1000 mAh eller ännu mera för den delen. Så länge det nya batteriet håller 7.4 volt och får plats i bilen. Skillnaden blir bara att det tar längre tid att ladda och att du även kan köra längre tid.

Är det ett sånt här batteri du söker?

http://www.dx.com/p/replacement-18650-7-4v-800mah-15c-ni-mh-b...

Var beredd på lång leveranstid om du beställer från DX.com.

Batteriet du länkar är NiMH, TS gammla är Li-ion, är inte så insatt i RC välden men att blanda batterityper vad jag kan förstå inte att rekommendera, olika laddare ECS osv.

EDIT: Vad jag kan läsa mig till lite snabbt så är det samma laddare till li-po och li-ion, så något 2-cells batteri på tex denna sida borde funka: http://www.megamods.se/Li-Polymer-ackar/

För att vara på säkra sidan kan du säkert maila till dem och be dem ge dig ett förslag på batteri.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Ofta inom rc så får man ta och löda om kontakter på batterier om man inte hittar samma eller så kan man köpa adaptrar.
Det finns några kontakter som anses som "standard"men det är några stycken så man måst till att löda om eller köra med adapter endå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Säger som @[Molotov] , om nu batteriet är trasigt så är det ju bara att återanvända kontakterna från det.

En annan sak, förutom spänning, som är bra att kolla upp är vad det nya batteriet har för maximalt störmuttag. Mindre störm än orginalbatteriet -> långsammare fordon.
Urladdningen mäts i 'C' vilket är ett mått på hur mycket ström batteriet är specificerat för.

I ditt fall så har du ett 800 mAh batteri och om du då har ett maximalt strömuttag på 20C så motsvarar det 16 A. Skulle du då skaffa ett batteri med högre laddning, säg 1000 mAh så skulle det räcka med ett strömuttag på 16C för att få samma maximala ström från batteriet.

Kolla annars på http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/index.asp efter batterier, tror de är snabbare än från Kina (speciellt om varorna skulle finnas i deras europeiska lager) och deras priser är helt OK i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Ta en bild på hela batteripaketet så kanske det blir enklare att få hjälp:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd

@ph33r: bra att veta!

jag har mailat dom nu, får nog svar först på mån-tisdag

Permalänk
Medlem

Batteripacket Rolle länkade är inte alls NiMH... Vad får du det ifrån? Länken visar 2st 18650 li-ion 3,7v som är seriekopplade. Fullladdade så är spänningen 4,2v alltså 8,4v seriekopplade. Tycker det är störande när folk säger saker från tomma luften. Sen kan alla uppfatta fel och därigenom skriva galet självklart...

//Bikerrog

Permalänk
Avstängd

@bikerrog: fast det batteri jag har är på 7.4v, alltså blir det för stark spänning om det är på 8.4v?

*edit

ser nu att det står 7.4v på bilden, men du skriver 8.4v, vad stämmer? skriver inte för att påpeka, vill bara veta innan en eventuell beställning

Permalänk
Medlem

Det är normalt att lithiumbatterier är 4,2v när dom är fullladdade /cell
Ditt batteripack är ett 2cells batteri dvs 3,7v * 2
Men fulladdat är det 4,2*2 dvs 8,4v
7,4 är nominella spänningen eller vad man ska kalla det och det är det du ska gå efter när du ska köpa nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Mät upp hur stort batteri som får plats i bilen, och finns det utrymme för ett större batteri (mera mAh) så får du längre körtid.
Går även att gå upp i volt för mera fart men då måste man veta att elektroniken och motorn klarar av det också.

Men skulle tro att exempelvis detta batteri skulle passa : http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idPr...

Läs även på lite om säkerheten som kan vara bra att tänka på vid laddning av Li-ion och Lipo.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

Batteripacket Rolle länkade är inte alls NiMH... Vad får du det ifrån? Länken visar 2st 18650 li-ion 3,7v som är seriekopplade. Fullladdade så är spänningen 4,2v alltså 8,4v seriekopplade. Tycker det är störande när folk säger saker från tomma luften. Sen kan alla uppfatta fel och därigenom skriva galet självklart...

//Bikerrog

Jag kollade bara lite snabbt, Under overview står det "Battery Type NiMH" där jag fick det ifrån. Ser dock nu att det står "Material Li-ion" samt li-ion i rubriken, lite förvirrande.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Batteriet du länkar är NiMH, TS gammla är Li-ion, är inte så insatt i RC välden men att blanda batterityper vad jag kan förstå inte att rekommendera, olika laddare ECS osv.

EDIT: Vad jag kan läsa mig till lite snabbt så är det samma laddare till li-po och li-ion, så något 2-cells batteri på tex denna sida borde funka: http://www.megamods.se/Li-Polymer-ackar/

För att vara på säkra sidan kan du säkert maila till dem och be dem ge dig ett förslag på batteri.

Dom verkar inte veta vad dom säljer. Det står "Li-ion" i rubriken och sedan "NiMH" i beskrivning.

Så undvik säljare som inte har koll

Permalänk
Medlem

Hej! Alltså 7,4v är oladdat full-laddade batterier får då 8,4v. Alltså separata batterier har spänningen 3,7v x2 =7,4v och laddas till 4,2v x2=8,4v

Men detta gäller li-ion tex 18650 batterier. Vill inte framstå som någon expert vad gäller batterier för det är jag inte. Men kände till just dessa 18650 som länkades bla.

Sen vet jag att det finns lipo batterier som har en lägre spänning 3,2 v/cell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Jag kollade bara lite snabbt, Under overview står det "Battery Type NiMH" där jag fick det ifrån. Ser dock nu att det står "Material Li-ion" samt li-ion i rubriken, lite förvirrande.

Ser det nu, kan ju misstolkas... Inte menat som något påhopp mot dig som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

Hej! Alltså 7,4v är oladdat full-laddade batterier får då 8,4v. Alltså separata batterier har spänningen 3,7v x2 =7,4v och laddas till 4,2v x2=8,4v

Men detta gäller li-ion tex 18650 batterier. Vill inte framstå som någon expert vad gäller batterier för det är jag inte. Men kände till just dessa 18650 som länkades bla.

Sen vet jag att det finns lipo batterier som har en lägre spänning 3,2 v/cell.

18650 batterier är vanligt i starkare Led ficklampor och E-cigg.

Men för det mesta som är radiostyrt (bilar, båtar, flyg) så används Lipo som är 3,7V per cell (4,2 fulladdade).
Bilar upptill storlek 1/10 har vanligen 2S 7,4V Lipo (8,4V fulladdade). 1/8 är vanligen 4S 14,8V. Finns även de som klarar 6S.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

18650 batterier är vanligt i starkare Led ficklampor och E-cigg.

Men för det mesta som är radiostyrt (bilar, båtar, flyg) så används Lipo som är 3,6V per cell (4,2 fulladdade).
Bilar upptill storlek 1/10 har vanligen 2S 7,2V Lipo (8,4V fulladdade). 1/8 är vanligen 4S 14,4V. Finns även de som klarar 6S.

Jo jag har just använt 18650 batterier till just ledficklampor...
Vid en snabb googling så har många lipo batterier också cellspänningen 3,7v om vi ska va petiga...

Kan väl för övrigt inte spela så stor roll vilka batterier om storleken passar samt spänning och hur mycket ström det lämnar, sen kanske viss typ av li-ionbatterier är bättre på att lämna hög ström på kort tid vad vet jag. Finns för övrigt en massa accar med helt andra spänningar, tex: 4,8v; 6v; 7,2v; 15,2v; 22,2v; 22,8v

/bikerrog

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

Jo jag har just använt 18650 batterier till just ledficklampor...
Vid en snabb googling så har många lipo batterier också cellspänningen 3,7v om vi ska va petiga...

Kan väl för övrigt inte spela så stor roll vilka batterier om storleken passar samt spänning och hur mycket ström det lämnar, sen kanske viss typ av li-ionbatterier är bättre på att lämna hög ström på kort tid vad vet jag. Finns för övrigt en massa accar med helt andra spänningar, tex: 4,8v; 6v; 7,2v; 15,2v; 22,2v; 22,8v

/bikerrog

Verkar vara svårt att komma ihåg att det verkligen är 3,7V per cell för Lipo, borde ju ha tänkt på det när 3S är 11,1V vilket är lätt att komma ihåg när det bara är ettor

Lipo är på topp när det gäller att lämna ström, vilket är varför de används i radiostyrda grejer där strömmen enkelt kan komma upp i 100 ampere.
Men som sagt om man använder Lipo och/eller Li-ion ska man läsa på om säkerheten när det gäller laddning och användning för att undvika exempelvis brand.

Visa signatur