Min resa till Linux
Jag bytte till linux av absolut värsta sämsta anledning man kan göra.... och fler av er kommer kanske göra det tack vare win11
Jag bytte inte för att jag är intresserad av linux..
jag bytte inte för att jag gillar att sitta vid datorer o pilla, då jag har 1% dataintresse kvar typish..
Jag bytte inte för att jag bryr mig om konceptet öppen källkod.
Jag hatar kod och filhack sedan mitt dataintresse dog för typ 20år sedan, vilket linux är till 40% om man ska ha datorerna till mer än att surfa med.
Jag är bortskämd med avancerade GUIs och program efter 34år med microsoft.. linux erbjuder halvdana då linux är 98% gjort av nördar för nördar. (inget illa menat) och Linux är för litet i desktoppvärlden för att jättar som Adobe osv ska erbjuda program till linux.
Den enda anledningen jag bytte till Linux var att win7 hade end of life..... och win10spyware är inget alternativ.. Står man i valet mellan pest o kolera så kan ibland kolera vara bättre(apple)
Jag stod i valet att antingen köpa 4stycken stationära mackar och tre bärbara mackar vilket hade blivit grymt dyrt.. eller gå över till linux.. Så med 75%ig sjukskrivning så var enda alternativet Linux.
Så hur lyckades jag byta till linux med de kassa förutsättningarna.
För det första.. Ju mer man kan om microsoftsystemen, ju hårdare blir inlärningskurvan av linux, då de två är totalt olika och första tanken som är svår att övervinna (Men det borde ju funka så här, det gör det ju i windows... Men så här felsöker jag ju i windows, varför funkar inte det i linux)
Så om man ska ge sig själv en riktigt ärlig chans att byta till linux, utan att ge upp första halvåret... så är Dualboot Linux-windows en stark rekommendation, eller kör linux på en parallell dator.
Frustrationen kommer stundtals vara skyyyyhög första tiden.. En eller två månader för vissa upp till ett år för andra.. sorgligt men sant.
Det är här dualboot/alternativ dator kommer in..
För när frustrationen kickar in vid absolut sämsta tänkbara tillfälle, när man måste göra något viktigt och inte har tid att bråka med linux....... Boota in i windows.. gör det du ska och boota tillbaka till linux och lös problemet när du har tid/lust/ork/lugnet är tillbaka.
Linux distros blir bättre och bättre med tiden, men det tar lite längre tid, då det är svårt att övertyga linuxnördarna som jobbar ideellt att GUI program behövs istället för att allt ska lösas via terminal och fil-hack. (fortfarande inget illa menat åt de som lägger ner sin skäl i linux distros) De gör ett bra jobb och utvecklingen går framåt.. de är bara inte så superintresserade i användarvänlighet ännu
Vissa distros är lättare än andra om man går från windows eller MacOS.. Så börja med de som påminner mest om just det operativet just du går ifrån.. och ha i åtanke att vartefter linux växer så kommer jättar som adobe osv även stötta linux som plattform
Edit:
Om man är beroende av win som plattform för något enstaka program eller för några få spel som inte går rakt av i linux..
Ha dualboot med win7 eller 8 eller 10an eller en VM och strunta i om det inte får säkerhetsuppdateringar.. Startar man office, adobe photoshop eller ett spel, så är risken extremt liten att man får in ett virus om man bara gör det man ska och inte gör en massa annat som man kan göra i linux.
När allt en dag stödjs i linux eller du hittat bra ersättningsprogram/spel... skrota VMen eller dualbooten den dagen