Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem

Så där då, då har paketet från KBD kommit!
Nu ska jag bara bygga ihop skönheten!

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Så där då, då har paketet från KBD kommit!
Nu ska jag bara bygga ihop skönheten!

Vad var det i paketet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparable:

Vad var det i paketet?

Mitt första helt hemmabyggda tangentbord! Ruggigt roligt projekt tycker jag.
Ett KBD75 V3.1. Svart Aluminium chassi med mässingsplate. Boba U4T-switchar som jag smort medans jag väntat på detta.
Efter att ha funktionskontrollerat PCB:n och provat layouten med place-holder caps har jag suttit och tape-moddat och klippt stabsen ikväll. Var lite osäker på att klippa dem, men tänkte att man får ju prova om man ändå är i farten.
Det blev lite krångligare än väntat, då jag inte hade väntat mig screw in stabs, men det var inget större hinder i slutändan.

Imorgon blir det en sväng förbi biltema för lite bitumen (för mattan som kom med DYI-kittet är kass) och nått bra fett för stabsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Ett KBD75 V3.1. Svart Aluminium chassi med mässingsplate. Boba U4T-switchar som jag smort medans jag väntat på detta.
Efter att ha funktionskontrollerat PCB:n och provat layouten med place-holder caps har jag suttit och tape-moddat och klippt stabsen ikväll. Var lite osäker på att klippa dem, men tänkte att man får ju prova om man ändå är i farten.
Det blev lite krångligare än väntat, då jag inte hade väntat mig screw in stabs, men det var inget större hinder i slutändan.

Imorgon blir det en sväng förbi biltema för lite bitumen (för mattan som kom med DYI-kittet är kass) och nått bra fett för stabsen.
https://i.imgur.com/trWEuun.jpg
https://i.imgur.com/PwLKVgU.jpg
https://i.imgur.com/86AQYil.jpg

Rapportera gärna resultatet av biltemas bitumen. Och om du tycker det är bra får du gärna länka in den från biltema också. Har två billiga tangentbord som nog skulle må bra av det.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfw:

Rapportera gärna resultatet av biltemas bitumen. Och om du tycker det är bra får du gärna länka in den från biltema också. Har två billiga tangentbord som nog skulle må bra av det.

Jag testad det i ett Vortex Race 3. Gjorde viss skillnad. Värt att testa för en hundring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfw:

Jag har alltid haft det i mina brädor och kan utan tvekan rekommendera det

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

Någon som har kvar sitt Steelseries 6g v1?

Permalänk

Någon som vet var jag kan köpa denna?

Permalänk
Medlem

Okej, så tänkte ta steget in i att bygga ett eget tangentbord, efter att ha kört olika Ducky-bord i flera år.

Vill inte löda eller göra allting själv, så tänkte bygga på ett Glorious GMMK, om ingen annan har ett bra tips på ett hot swappable fullsizebord med ISO? Jag vill inte ha något mindre än 100%.

Men i alla fall, finns Kailh BOX-switchar att köpa i Sverige? Tänkte köra Box White i alla fall.

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Okej, så tänkte ta steget in i att bygga ett eget tangentbord, efter att ha kört olika Ducky-bord i flera år.

Vill inte löda eller göra allting själv, så tänkte bygga på ett Glorious GMMK, om ingen annan har ett bra tips på ett hot swappable fullsizebord med ISO? Jag vill inte ha något mindre än 100%.

Men i alla fall, finns Kailh BOX-switchar att köpa i Sverige? Tänkte köra Box White i alla fall.

Finns inget annat än GMMK

Och har inte maxgaming.se dem så finns dem inte att köpa i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Finns inget annat än GMMK

Och har inte maxgaming.se dem så finns dem inte att köpa i Sverige.

Okej, tack för svar Ser ut att bli från Tyskland då isället.

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av sqd:

Det finns services där en person(pålitlig självklar) bygger brädan åt dig. PM för mer info

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

https://i.imgur.com/trWEuun.jpg
https://i.imgur.com/PwLKVgU.jpg
https://i.imgur.com/86AQYil.jpg

Nå, blev det något slutresultat du vill dela med dig av? Och vad tycker du om U4T?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Nå, blev det något slutresultat du vill dela med dig av? Och vad tycker du om U4T?

Inte helt klar ännu tyvärr!
Stabs och Layouten är klara. Alla switchar är på sina respektive platser, och nu måste ta mig tiden att löda alla switchar härnäst. Har varit borta på jobb och haft besök, så det har stått lite stilla!

Självklart återkommer jag när det finns någon uppdatering!

U4T känns sagolika hitintills! Ska bli intressant att känna på dem när allt är monterat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilket fett kör ni med på "stab-wires" ? Vill plocka isär mitt GMMK Pro och försöka fixa stabsen innan jag köper andra.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Stabs och Layouten är klara. Alla switchar är på sina respektive platser, och nu måste ta mig tiden att löda alla switchar härnäst. Har varit borta på jobb och haft besök, så det har stått lite stilla!

U4T känns sagolika hitintills! Ska bli intressant att känna på dem när allt är monterat.

Kul! Återkom med bilder när det är klart!

Skrivet av HaBBarN:

Vilket fett kör ni med på "stab-wires" ? Vill plocka isär mitt GMMK Pro och försöka fixa stabsen innan jag köper andra.

205g0 mest för att jag har det till hands, men du kan nog köra på PTFE-fett från Biltema lika gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Nu är samtliga switchar lödda på plats och funktionstestade.
Jag har precis suttit och knipsat av alla uppstickande pins. Vi kan ju säga att det är varierande kvalitét på lödningarna, men allt funkar och sitter stabilt på plats. Länge sedan jag lödde något...

Nästa steg blir att fixa till fyllningen till chassit då. Bitumen+skumgummit som kom med kittet, sen börjar vi närma oss en färdig produkt.

Bara att vänta på mina MiTo Laser keycaps sen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Jag har precis suttit och knipsat av alla uppstickande pins. Vi kan ju säga att det är varierande kvalitét på lödningarna, men allt funkar och sitter stabilt på plats. Länge sedan jag lödde något...

Nästa steg blir att fixa till fyllningen till chassit då. Bitumen+skumgummit som kom med kittet, sen börjar vi närma oss en färdig produkt.

https://i.imgur.com/p5Q6vEC.jpg

Att knippsa av något från brytarna efter du lött är inget man behöver göra och jag råder dig att inte göra det igen.
Ingen vill ha en sådan brytare i andra hand.

Permalänk
Medlem

Tja, jag börjar luta åt att köpa ett Gmmk pro.
Jag har kört med mx Brown de senaste, innan det körde jag mx blå ett tag, och innan det hade jag mx silent red, jag skulle vilja prova att köra med linjära brytare igen, men jag tyckte att mx röd silent var för lätta, då ja ofta vilar handen på tangentbordet och helt plötsligt hade skrivit 452 ”F” exempelvis utan att jag ens känt att jag aktiverat brytaren.

Så nu till frågan, vilken brytare skulle kunna fungera för mig som linjär? Behöver absolut inte vara Cherry mx, utan ja tänker av alla typer som är lätta att få tag på.

Tips mottages!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Tja, jag börjar luta åt att köpa ett Gmmk pro.
Jag har kört med mx Brown de senaste, innan det körde jag mx blå ett tag, och innan det hade jag mx silent red, jag skulle vilja prova att köra med linjära brytare igen, men jag tyckte att mx röd silent var för lätta, då ja ofta vilar handen på tangentbordet och helt plötsligt hade skrivit 452 ”F” exempelvis utan att jag ens känt att jag aktiverat brytaren.

Så nu till frågan, vilken brytare skulle kunna fungera för mig som linjär? Behöver absolut inte vara Cherry mx, utan ja tänker av alla typer som är lätta att få tag på.

Tips mottages!

Det finns så många. Men några som kan vara intressanta är Gateron Yellow, Gateron Ink Black, Durock POM tex.
Och det går alltid att köpa andra fjädrar med olika vikt och egenskaper om du hittar en brytare du gillar men vill justera lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det finns så många. Men några som kan vara intressanta är Gateron Yellow, Gateron Ink Black, Durock POM tex.
Och det går alltid att köpa andra fjädrar med olika vikt och egenskaper om du hittar en brytare du gillar men vill justera lite.

Ja de går ju också, men vad kan skillnaden vara mellan olika linjära brytare mer än brytpunkten?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja de går ju också, men vad kan skillnaden vara mellan olika linjära brytare mer än brytpunkten?

De kan ha olika ljudbild och hur lena de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Gör dig själv en tjänst och köp en Dyson-dammsugare. Allt sådant här följer med, du kan använda den i bilen förutom att den är riktigt vass som "vanlig" dammsugare Bästa köpet jag gjort i år, kostar inte så farligt, 5k på 10 år (som man förmodar den håller om man ser till tidigare modeller) är rimliga pengar.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Att knippsa av något från brytarna efter du lött är inget man behöver göra och jag råder dig att inte göra det igen.
Ingen vill ha en sådan brytare i andra hand.

Man lär sig något nytt varje dag. Nåväl.
Jag utgick från att det är lika som att löda andra PCB:er och andra komponenter där jag blivit lärd att knipsa. Men nu när du säger det så är det ju självklart såklart. Sånt är livet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderar på ett GMMK Pro men kan inte bestämma mig om jag ska gå ISO eller ANSI layout?

Anledningen till ANSI är utbudet av keycaps vilket typ är hela grejen med ett sånt tangentbord liksom, är det en stor inlärningskurva att byta layout bara så där tror ni och använder sig utav Swerty?

Är ingen power user sitter på någon discord och skriver några rader om dagen och spelar lite typ..

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

https://i.imgur.com/p5Q6vEC.jpg

It's alive!
Skar till 3mm bitumen och klistrade i chassit, sen har jag monterat ihop allting för att testa allt en extra gång!

Solid pjäs minst sagt.

Nu ska jag bara få den att förstå att den är ett 75% ISO Nordic, sen är vi på banan igen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfw:

Tycker det blev kanonbra!
Ifall du bor i Stockholmskrokarna så har jag två stora bitar bitumen över du kan få.
Köpte vanlig 3mm bitumen, och den fanns bara i fyrpack.
Jag ska prova att stoppa i bitumen i det kassa skrivbordet på jobbet och se om det gör någon märkbar skillnad där, så kan jag återkomma igen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

It's alive!
Skar till 3mm bitumen och klistrade i chassit, sen har jag monterat ihop allting för att testa allt en extra gång!

Solid pjäs minst sagt.

Nu ska jag bara få den att förstå att den är ett 75% ISO Nordic, sen är vi på banan igen!
https://i.imgur.com/2smq7hJ.jpg
https://i.imgur.com/1ZM9DCX.jpg
https://i.imgur.com/pG5ask1.jpg

Inget fel med att göra det med QMK, men att flasha den med VIA eller VIAL gör att du smidigt kan ändra saker och ting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Tycker det blev kanonbra!
Ifall du bor i Stockholmskrokarna så har jag två stora bitar bitumen över du kan få.
Köpte vanlig 3mm bitumen, och den fanns bara i fyrpack.
Jag ska prova att stoppa i bitumen i det kassa skrivbordet på jobbet och se om det gör någon märkbar skillnad där, så kan jag återkomma igen!

Gött och höra, antar att det är denna https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/sm.... Ska även finnas en tunnare modell men då får man nog stapla massa.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfw:

Gött och höra, antar att det är denna https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/sm.... Ska även finnas en tunnare modell men då får man nog stapla massa.

Mm, precis den är det. Betydligt mycket mer än jag behövde, men då har man ju iallafall lite extra hemma för andra, hitintills oklara, applikationer.

Visa signatur