15 dagars väntetid för att öppna ett bankkonto?

Permalänk
Medlem

15 dagars väntetid för att öppna ett bankkonto?

Hej!

Flickvännen som är ursprungligen från Belgien men flyttade hit för att plugga i Uppsala fick sitt svenska ID-kort igår och vi bestämde oss för att öppna ett bankkonto hos Swedbank (där även jag har ett konto) då de har en bra deal för studenter:

https://www.swedbank.se/privat/kunderbjudanden/nyckelkund-stu...

Väl på banken fick vi prata med en representant som frågade vad syftet med kontot var (student, för att få CSN-bidrag) samt om hon har något annat svenskt konto (svar: nej) (d.v.s. helt vanliga frågor). Därefter får vi reda på att de har ganska fullt upp och att "personen som ansvarar för öppnande av bankkonton" skulle komma in senare på dagen (klockan var redan 13:30), så vi lämnade vårt telefonnr och åkte hem.

Ca 14:50 får jag ett samtal av "personen som ansvarar för öppnande av bankkonton" som berättade att nästa lediga tid för samtal är den 29/10 och att jag får boka en tid. Paff som jag var så svarade jag OK och vi avslutade samtalet.

Jag måste fråga er - har någon fått/hört talas om samma ****snack från Swedbank eller någon annan svensk bank? Behöver man verkligen vänta 2 hela veckor för att öppna ett enda bankkonto? Minns att när jag öppnade mitt konto hos Swedbank för 8 år sedan så skedde det direkt på plats utan bokning, under ca 10 minuter med ett kort samtal, infyllning av blanketter m.m. Jag bör även tillägga att banken var HELT TOM på folk - inte en enda utomstående själ där, förutom tre representanter som stod framför sina skärmar.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

låter ju helt galet ....

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Låter skumt... Har väl inte öppnat allt för många konton, men när jag velat göra det har personen i kassan kunnat hjälpa till direkt.

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag fortfarande att Swedbank skall återkomma om ett lån för utbyggnaden av ett hus jag vid det här laget redan hunnit sälja. Personen som ansvarade för byggkreditiv var ledig, men skulle höra av sig lovade dom. Efter tre samtal gav jag upp.. Men, vem vet dom kanske ringer en vacker dag.

Har idag bytt bank till en som bryr sig om sina kunder.

Permalänk
Inaktiv

Bankerna älskar att öppna konton, så länge det inte är minusränta. Då drar de varenda fula trick i boken. Bara att anmäla banken för brott ifall detta fortsätts.

Permalänk
Medlem

Swedbank är ju kända för att totalt skita i sina kunder så är inte direkt förvånad.

Prova gå till t.ex Handelsbanken och se vad de säger?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@itkoll @Aene @stimy09 Ja det är verkligen skumt, att de håller på så här! Kanske blir att byta bank själv, känner mig riktigt sviken av deras service. Fy hemskheter.

@anon185723 Så kan det vara! Käner mig småsugen på att anmäla dem för granskning faktiskt, det ska inte behöva ta 15 dagar för att öppna ett enda bankkonto till en student som får pengar från CSN när det står 3 lediga representanter varav två snackar om något helt off-topic (lät som att de stirrade på något på Facebook).

@BergEr Det visste jag faktiskt inte! Ska göra så att jag går till Swedbank på Hamngatan i Stockholm imorgon och tar ett snack med dem där och får jag höra samma skit så drar jag till en annan (ser nu även att Handelsbanken har ett liknande studenterbjudande)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Bankerna älskar att öppna konton, så länge det inte är minusränta. Då drar de varenda fula trick i boken. Bara att anmäla banken för brott ifall detta fortsätts.

Är inte speciellt insatt i vår kära lagbok. Är det verkligen olagligt att en bank inte öppnar ett konto till en ny kund?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Är inte speciellt insatt i vår kära lagbok. Är det verkligen olagligt att en bank inte öppnar ett konto till en ny kund?

Hittade detta:
http://www.konsumenternas.se/spara/olika-sparformer/om-sparko...
http://www.europarl.europa.eu/news/sv/news-room/content/20140...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Gå inte till Swedbank, en av de sämre bankerna.
Orkar man inte bry sig om vilken bank som är sämst kan man iaf ta en koll på deras avgifter, det är helt åt helsike om man jämför med exempelvis Länsförsäkringar eller Avanza (Avanza har inte lönekonto dock).

Deras webbtjänst är helt stenålders också, dom lever på sitt välkända varumärke men om du bara tittar runt lite o jämför så hittar du något bättre. Blev själv chockad när jag själv bestämde mig för att byta och insåg den massiva prisskillnaden.

Permalänk
Medlem

Där ser man. Man lär sig något nytt varje dag.

Tog för givet att det var med banker precis som med alla andra företag. Ringer jag en golvläggare så kan han säga att han inte vill lägga golv hos mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Gå inte till Swedbank, en av de sämre bankerna.
Orkar man inte bry sig om vilken bank som är sämst kan man iaf ta en koll på deras avgifter, det är helt åt helsike om man jämför med exempelvis Länsförsäkringar eller Avanza (Avanza har inte lönekonto dock).

Deras webbtjänst är helt stenålders också, dom lever på sitt välkända varumärke men om du bara tittar runt lite o jämför så hittar du något bättre. Blev själv chockad när jag själv bestämde mig för att byta och insåg den massiva prisskillnaden.

Ja jag börjar se nu. Har inga avgifter själv då jag är student fortfarande, men avslutar studierna snart. Kommer nog att byta bank själv inom en snar framtid då det helt enkelt inte känns OK med Swedbank längre!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet att vissa inte fått bli kund (öppna konto) i en bank om det bara gäller ett vanligt lönekonto.

Inget de tjänar pengar på.

Permalänk
Medlem

ICA Bankens studenterbjudande är rätt OK det också, i synnerhet om man handlar mat där. Då blir den dubbla bonusen på 2 % på några kronor om året.

Länsförsäkringar ger rabatt på försäkringen om du har bankkonto, 10 % tror jag. För oss som har bil, hem och olycksfall är det någon tusenlapp om året. Inte verkar försäkringarna i sig vara så dyra heller vad jag kunnat se.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Avstängd

Swedbank har ju världens sämsta internetbank, vad man än gör så måste man knappa in koder i dosan.
Morsan har Swedbank och själv har jag SEB och Nordea. Hos SEB kan man tex fota räkningen med mobilen och på så sätt betala den, då slipper man knappa in det där långa numret, väldigt smidigt.
Men kör med en småbank istället billigare och bättre har du tur så kan ni tom få ränta, det enda du missar är att ha ett kontor att gå till, men hur ofta gör man det?

Skrivet av Peterboxy:

Vet att vissa inte fått bli kund (öppna konto) i en bank om det bara gäller ett vanligt lönekonto.

Inget de tjänar pengar på.

jag har bara ett vanligt lönekonto hos Nordea, det tog 10 minuter att öppna över disk i somras.
Jag har noll ränta på mina pengar och jag måste betala 25kr i månaden för ett visa kort sen måste jag betala ytterligare 12kr i månaden om jag vill ha möjligheten att betala räkningar...
Dom lånar mina pengar och jag gör allt jobb och det är jag som betalar dom. Så nog fan tjänar dom pengar på mig

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Danske bank har ett ungdomskonto som är avgiftsfritt fram tills man är 28 år, kanske kan vara något
http://www.danskebank.se/sv-se/privat/Kort/Produkter/Pages/Ma...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av kaya:

Swedbank har ju världens sämsta internetbank, vad man än gör så måste man knappa in koder i dosan.
Morsan har Swedbank och själv har jag SEB och Nordea. Hos SEB kan man tex fota räkningen med mobilen och på så sätt betala den, då slipper man knappa in det där långa numret, väldigt smidigt.
Men kör med en småbank istället billigare och bättre har du tur så kan ni tom få ränta, det enda du missar är att ha ett kontor att gå till, men hur ofta gör man det?

jag har bara ett vanligt lönekonto hos Nordea, det tog 10 minuter att öppna över disk i somras.
Jag har noll ränta på mina pengar och jag måste betala 25kr i månaden för ett visa kort sen måste jag betala ytterligare 12kr i månaden om jag vill ha möjligheten att betala räkningar...
Dom lånar mina pengar och jag gör allt jobb och det är jag som betalar dom. Så nog fan tjänar dom pengar på mig

Kund hos både SEB och Swedbank, och hos bägge dem behöver jag dosa för det mesta. Och att skanna in OCR fungerar också med Swedbank-appen. Något som Swedbank har som jag gillar är e-kort, vet inte om någon annan bank erbjuder något liknande?

Permalänk

Bytte från Swedbank till Nordea, har varit otroligt bra service och snabbt.
Vet inte om dem har exakt vad du söker, men det funkar bra för mig!

Cons
Vissa butiker kan jag behöva vänta till måndagen veckan efter för att se hur mycket jag har kvar på kontot. Ingen big deal, men kan vara lite småsurt om man måste hålla koll på sina slantar.

Visa signatur

i5 3570k (ivy bridge) | MSI Z77a-G45 | MSI GTX 670 oc | 128Gb SSD | 1Tb Hdd | 8Gb Ram 1600Mhz Vengence | Chassi: Classified skitchassi.

Permalänk
Avstängd

Väljer man en skitbank lär man ju få skithjälp.