Vad gäller under betänketiden för en skilsmässa?

Permalänk
Medlem

Vad gäller under betänketiden för en skilsmässa?

Ett eventuellt scenario: En par som har barn vill skiljas och måste därför genomgå den betänketid på 6 månader som finns. Kan under denna tiden ena parten råka ut för att andra parten kan ”jäklas rent ekonomiskt” genom att eventuellt köper saker på avbetalning/kredit för att sedan kunna hävda att båda ska vara lika bindande att betala skulderna eftersom de fortfarande var gifta under tiden?

Finns det några regler kring detta som kan skydda ena parten från eventuella inköp som den andra parten gör under tiden som betänketiden pågår? Att skulder man upprättar under just den tiden istället blir personliga och inte gemensamma?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Jag tänkte instinktivt att det måste man ju kunna härleda så att de blir personliga. Men jag hittar ingenting om just denna fråga när jag googlar. Du bör nog kanske ställa frågan till en jurist (eller juristforum, typ lawline eller något).

Men instinktivt så borde det inte kunna drabba dig om du kan visa att det inte var du som tog krediter.

Permalänk
Medlem

http://www.familjeliv.se/forum/thread/47488613-bodelning-vid-...

Sen är det kanske inte den bästa platsen för en sann källkritiker.
Men det verkar i vart fall vara inlämningsdatum som gäller.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Vad jag kan tolka ser det åtminstone ut som både tillgångar och skulder låses den dag som ansökan kommer in och att utefter detta ska sedan en bodelning ske.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Tack för svaren. Vad jag kan tolka ser det åtminstone ut som både tillgångar och skulder låses den dag som ansökan kommer in och att utefter detta ska sedan en bodelning ske.

Exakt, det ser ut som det.
Och det vore logiskt, annars skulle man ju kunna ta en massa krediter som sedan ska delas (bara för att hämnas). Det går ju nu också, men då innan ansökan inkommer (och då kan man även upprätta en polisanmälan).

Lycka till