Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Hallå.

Har haft ett problem i några veckor nu och det är att jag har otroligt svårt att pissa. Förut rann det som niagarafallen men nu får jag verkligen kämpa för att få ut något, hur pissnödig jag än är.
Ska jag få ut allt så får jag ta i som fan vilket gör att jag är helt slut när jag är klar.
Ett vanligt besök på toaletten som förut tog kanske 30sek tar nu minst flera minuter...

Otroligt jobbigt att ens gå på toaletten när det är såhär. Men vad kan det bero på? Någon som har/haft samma problem? Bör man kolla upp det?

Jag är 27år och har inga problem i övrigt.

låter som en förstorad prostata fast.. det kan ju vara något annat. Tar du någon medicin eller sysslar du med droger?

Oskyddat sex? Något annat som är relaterat till urinering??

Brinnande känsla i urinröret?

berätta gärna mer överlag, ifall du vill så kan du skicka pm om du inte känner för att dela me dig här.

EDIT: Regelbunden tömning utav juvelerna?

mvh chris

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Skippa 1177, dom ger heltokiga råd ibland, träffa en läkare mellan 4 ögon istället.
Ringde dit när jag fick diskbrock första gången. Tog mig inte upp ur sängen alls pga smärtan, fick då rådet av dom att ta ett par alvedon å gå tills de blir bättre...

Kanske jag som hade otur med vem jag fick i luren, men sånt får en ju att hålla sig borta från den tjänsten i framtiden.

Du hade kunnat få samma svar från en läkare på en vårdcentral, hade du aldrig uppsökt en läkare efter det då?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Ring vårdcentralen och boka en tid.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Tar det ont när du pissar?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Svårt att tro att det är något av det, då jag har sambo och dessutom gör det inte ont överhuvudtaget.

DU behöver inte ha ont för att ha urinvägsinfektion. Min fru's väninna gick så långt med det att hon fick problem med sina njurar, helt symptomfri. Men som sagt, ring i morgon klockan 08:00 och få en akut tid. Det kan kännas lite jobbigt men är läkaren professionell så ska det inte vara några problem. Dessutom så är det inte ovanligt att män får det heller.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Har du svårt att tömma, ökar i varje fall risken för urinvägsinfektion.

Har du haft problem i några veckor ska du definitivt boka tid på VC. Först där kan man avgöra vad det rör sig om. Det är inget konstigt eller ovanligt att söka för, och det går att göra något åt.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

@Yorg: Av den enkla anledningen att en direkt kontakt med VC borde mynna ut i samma resultat = en tid samma dag personen ringer. Och det var det jag uppmanade TS till.
Självklart kan man gå genom 1177, inga problem där. Men eftersom TS frågade i tråden och jag tyckte det lät som ett solklart fall att kolla upp med VC.. varför då belasta 1177?

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LupX:

@Yorg: Av den enkla anledningen att en direkt kontakt med VC borde mynna ut i samma resultat = en tid samma dag personen ringer. Och det var det jag uppmanade TS till.
Självklart kan man gå genom 1177, inga problem där. Men eftersom TS frågade i tråden och jag tyckte det lät som ett solklart fall att kolla upp med VC.. varför då belasta 1177?

För att det inte är någon belastning av 1177 och det är på många VC väldigt svårt att ens få en telefontid, alltså skulle det potentiellt kunna dra ut på tiden.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Timelord Sloth:

Förutom att det är mer hygieniskt så töms urinblåsan bättre när man sitter och kissar och det kan i längden minska mäns prostataproblem.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Finurliig:

@Jerban:

Som folk ovan sagt: gå till vårdcentral bums! Är du 27 år så ter sig prostataförstoring som en mindre trolig orsak, då det oftast drabbar äldre män. Stenar i urinvägarna kan vara en annan vanlig orsak.
Om du har ett stopp i urinvägarna någonstans är det hursomhelst viktigt att du får det åtgärdat: gör du inget åt det kan det om du har otur leda till andra komplikationer senare.

Så var inte rädd för doktorn: med all sannolikhet är det lätt åtgärdat, och oroa dig inte för mycket.

Visar det sig vara njursten så sparar man en massa smärta om man upptäcker den i tid eftersom man då kan driva ur den med diverse urindrivande mediciner. Väntar man för länge så börjar smärtan öka och då måste man ta till ultraljud.

Skrivet av Jerban:

Svårt att tro att det är något av det, då jag har sambo och dessutom gör det inte ont överhuvudtaget.

Urinvägsinfektion brukar inte börja med smärta i början utan i tidigt stadium kan symptom som du nämner ske även om det vanligtvis inte brukar ta sådan pass tid innan du börjar få smärta.

Skrivet av Timelord Sloth:

Mindre tryck på prostatan och bättre tömning = bättre hälsa och sänkt chans för prostatacancer.

http://www.pellebilling.se/2012/06/ar-sitta-och-kissa-battre-...

Självfallet så är faktorerna flera om du får prostatacancer men samtidigt.. Varför chansa?

Skrivet av prozzac:

Skippa 1177, dom ger heltokiga råd ibland, träffa en läkare mellan 4 ögon istället.
Ringde dit när jag fick diskbrock första gången. Tog mig inte upp ur sängen alls pga smärtan, fick då rådet av dom att ta ett par alvedon å gå tills de blir bättre...

Kanske jag som hade otur med vem jag fick i luren, men sånt får en ju att hålla sig borta från den tjänsten i framtiden.

Tro mig. Du kan få samma befängda svar mellan "fyra ögon". Polarens buk svullnade upp till den grad att han inte kunde gå. Åkte till doktorn och de gjorde test. Kom fram till att det inte var något (i deras värld dvs). Han fick Alvedon och fick åka hem. Två dagar senare föll han bara i golvet... 40 graders feber och självfallet var det bara in till sjukhuset igen. Visade sig att hans blindtarm spruckit och halva hans buk var fylld med galla.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Sorry för att jag inte svarat här men hade faktiskt helt glömt bort den här tråden.

Det kan verkas märkligt men jag gjorde som jag skrev i ett tidigare inlägg och väntade några dagar extra innan jag skulle kontakta VC, och under de dagarna så började problemet sakta men säkert försvinna och efter ca 5 dagar så var allting precis som vanligt.

Begriper inte vad det kan ha berott på under de där veckorna, enda "andra" problem jag hade var att jag var riktigt jävla tokförkyld. Kanske hade med det att göra, kanske inte.

Problemet är i alla fall borta nu, men jag måste ändå tacka alla som tog sig tiden att försöka hjälpa mig

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Det låter som att det kan ha varit en UVI, något man i många fall kan behandla med antibiotika. Det är bra att söka för den sortens problem då en eventuell infektion kan vandra upp mot njurarna (och i värsta fall t ex ut i blodet). Man kan då bli öm i buk och flanker.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Åk in direkt, akut. Kan vara gallsten som hindrar urinen från att komma ut. Så åk NU!

Permalänk
Medlem

Även om det nu är över med symptomen så rekommenderar jag att kika upp det. Urinvägsinfektion, , stenar m.m. kan te sig olika och bättre stundvis. Tror att vissa saker till och med kan göra dig steril.

Gå till VC ffs.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Det här är varför män löper större risk att dö av sjukdomar som är ganska lätta att behandla.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Tänk vad mycket skattepengar som skulle sparas om alla tänkte som TS

Permalänk
Medlem

Om du inte åkt till läkare så kan jag bara instämma i andras råd - åk och få det undersökt. Urinvägsproblem, prostat problem etc är inget kul och det blir inte bättre av att man struntar i att hålla koll på dessa saker.