AMD matchar/går förbi 980Ti med senaste drivers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur är det möjligt? GTX 680 lanserades 2012-03-22, medan 290 kom ut 2013-11-05, alltså 1½ år före? Efterföljaren GTX 780 kom ut 2013-05-23 och slår (slog?) ett 290 med god marginal i 1080p-benchmarks.

Jag kanske missförstår på något sätt?

780 slulle det stå. Korrigerat.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Klart det finns överklockade 980Ti kort för bra pris, men per automatik så skulle någon av gröna lagets försvarade givetvis jämföra med ett Lighting för 8300kr vilket är två helt skilda kort. Det kanske kommer en dag när AMD har fabriksöverklockade kort och jag hade fortfarande tyckt att det var en dålig princip att ställa olika klockade kort mot varandra.

Som jag skrev i ett inlägg kostar MSI Gaming 100 kr mera än MSI referens (6990 kr vs 6890 kr) och är klockat 150-200 MHz högre. MSI Lightning har en 25 MHz högre frekvens än Gaming. Så jämförelsen med Lightnings prestanda stämmer nog.
Alla utom Fury X (kanske Nano också) finns ju som fabriksöverklockade. De är klockade ca 10-50 MHz över referens förutom XFX 390X DD Black Edition som faktiskt ligger hela 90 MHz över referens.
Det går alltså helt bra att jämföra fabriksöverklockade kort. Fabriksöverklockade 980 Ti måste jämföras med överklockade Fury X men med tanke på hur mycket bättre Lightning presterade kommer nog inte Fury X förbi.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

780 slulle det stå. Korrigerat.

Som sagt, de siffror du postade i början av tråden målar ju upp en väldigt positiv bild för dem som kör 1440p med ett 290 idag. Vad jag kritiserar är att det dröjt så länge med drivrutiner som "släppt loss" deras potential. Jag vill ha full prestanda när jag köper produkten, inte någon gång i en odefinierad framtid.

Jag byter hellre grafikkort och får bättre prestanda nu, än väntar på nya drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Min poäng var inte att jämföra 3Dmark resultat, det är en syntetisk benchmark vars resultat inte nödvändigtvis speglar resultat i spel.

Min poäng var att visa att de modeller av 960/970/980/980ti som de flesta faktiskt kör, de med eftermarknadskylare, presterar 5-15% bättre än de varianter som oftast är med i jämförelser. Samma sak gäller inte AMDs kort, där är referens och vad som faktiskt säljs väldigt nära i prestanda. Använde 3Dmark som referens här då det är enkelt, man får en siffra som speglar relativ prestanda i just 3Dmark.

Inte min heller bara lite kul att 780Ti fortfarande hänger med & jag vet mycket riktigt att det är ett syntetiskt test.

Fortfarande är det viktigt att i prestandatester köra kort eller köra korten i såkallad referenshastighet för om gemene man tittar på ett test med ett överklockat kort för att sedan köpa ett med referensklock eller ett kort som ligger nära referensklock så kommer han inte att få prestandan som testet visar.

Alltså är det viktigt med referenshastigheter för då vet man vad man minst får, SweC kunde i prestandatester markera kort som går i referenshastighet med röd eller grön markering beroende på om det är ett AMD eller Nvidia kort så tydliggör man det finns det inget referenskort klocka ner ett till referens, detta är min subjektiva åsikt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Men detta forums användare är en kraftig minoritet sett till det stora hela. Visst, vill du få fram siffror på hur många som överklockar av dessa användare så är det bra men det svarar inte på frågan om hur många som faktiskt överklockar.

Jag personligen vet en person exempelvis i min umgängeskrets som överklockar regelbundet, och det är jag.

Håller absolut med. Samma i min umgängeskrets där det endast är jag som överklockar något överhuvudtaget. Jag har en kompis som möjligtvis leker med sin CPU lite, men till höjden med hjälp av automatisk överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Inte min heller bara lite kul att 780Ti fortfarande hänger med & jag vet mycket riktigt att det är ett syntetiskt test.

Fortfarande är det viktigt att i prestandatester köra kort eller köra korten i såkallad referenshastighet för om gemene man tittar på ett test med ett överklockat kort för att sedan köpa ett med referensklock eller ett kort som ligger nära referensklock så kommer han inte att få prestandan som testet visar.

Alltså är det viktigt med referenshastigheter för då vet man vad man minst får, SweC kunde i prestandatester markera kort som går i referenshastighet med röd eller grön markering beroende på om det är ett AMD eller Nvidia kort så tydliggör man det finns det inget referenskort klocka ner ett till referens, detta är min subjektiva åsikt.

Fortfarande viktigt att ha med fabriksöverklockade kort så att man vet vad man faktiskt får. En medelsvensson som faktiskt väljer delar kommer nog att välja något flashigt och de är ju nästan alltid överklockade. Till och med de minst flashiga icke-referens 980 Ti är ju överklockade 40-80 MHz.

Problemet är ju att många tester är referens och icke-referens mot rivalens referens. Nu gör det inte så mycket om korten klockar dåligt eller har mesiga fabriksöverklockningar (i dagens läge AMD). Men då en parten klockar väldigt bra och har fabriksöverklockade kort som färdigt är väldigt högt klockade ger det en skev bild (i dagens läge Nvidia).
Referens och ett högt fabriksklockat icke-referens (som inte kostar hutlöst mycket som MSI Lightning) mot rivalens motsvarande. Det är vad jag vill.

Hur var det med Kepler? Jag var inte aktiv på forumet då så jag vet inte om de klockade bra. Om de klockade dåligt och fabriksöverklocklade kort med tredjepartskylare låg nära maxfrekvensen med den kylaren förstår jag nog om man testade referens mot referens.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Har man vart ATi/AMD ägare i många år (eller ens hängt med lite) så har man lärt sig ett par saker.

Först och främst så tillverkar ATi/AMD balanserade kort som håller sig, de gör inte "en nVidia" och släpper kort med väldigt lite minne, alldeles för klen minnesbuss, antikt stöd för DirectX, toknerfad beräkningskapacitet eller liknande som tvingar användarna att uppdatera till nästa kort stup i ett.

Det andra är att de ofta introducerar en arkitektur som har möjligheter, adapterbar, där prestanda kan klämmas ut på bästa sätt (genom framtida modifieringar av drivrutin). De siktar på en betydligt längre livslängd (vilket visar sig klart och tydligt på diagrammen som postats).

Tokigt nog verkar det vara många som har missat detta, eller kanske rent av totalignorerat?
(beklagar mitt nVidia bashande på senare tid, det går nog över snart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Som sagt, de siffror du postade i början av tråden målar ju upp en väldigt positiv bild för dem som kör 1440p med ett 290 idag. Vad jag kritiserar är att det dröjt så länge med drivrutiner som "släppt loss" deras potential. Jag vill ha full prestanda när jag köper produkten, inte någon gång i en odefinierad framtid.

Jag byter hellre grafikkort och får bättre prestanda nu, än väntar på nya drivrutiner.

Ja det är också så 290 serien presterar, men dom har ju fortfarande presterat mycket bra sedan launch, så jag förstår egentligen inte problemet.

Jag förstår din tanke, men låt oss säga att man tänkte så när man köpte 780 korten och så kanske man inte har lust/pengar att byta ut sitt grafikkort varje år, utan kanske som tidigast vart annat eller var tredje år, då ser det inte alls lika bra ut för 780 kortet. Inget grafikkort har någonsin släppt loss 100% av sin potential vid lansering.

Du får tänka på att även 780 korten har ökat sina prestanda väldigt mycket sedan dom släpptes med hjälp av drivers, bara det att att arkitekturen i AMD-gpu'er är såpass stark att det finns så mycket extra att hämta. Detta gapet kommer förmodligen minska med DX12/lågnivå API'er, lyckligtvis både på AMD och på nvidia hårdvara.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Tokigt nog verkar det vara många som har missat detta, eller kanske rent av totalignorerat?

Kan det bero på att det kommer nya generationer kort regelbundet, som alltid krossar föregående?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tillhör också skara som gissar att det i praktiken är väldigt få som överklockar sina kort, är helt enkelt väldigt få som ens vet vad "överklocka" är och ännu färre bryr sig faktiskt om att göra det.

Fast å andra sidan så säljs en heldel Fabriksöverklockade kort ivartfall Nvidia.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag måste säga att jag finner det underhållande att det är så pass många som sitter på ett överklockningsforum och bagatelliserar arkitekturers förmåga att överklocka. Jag trodde det var därför vi hängde här. Det är iaf anledning för mig att hänga här.

Sen är jag övertygad om att majoriteten av oss fattar att inte gemene man bryr sig ett skvatt om överklockningsförmågan i ett grafikkort. Besserwissrandet når oanade nivåer här inne.

Jättefint att AMD äntligen lyckas krama ur Fiji's potential men det går inte att undgå att det är rätt beklämmande att det ska ta sådan tid. Sen bör nVidia skämmas över att man så snabbt överger sina egna gamla arkitekturer. Jag tror snarare det är en kombination av att nVidia skiter i Kepler och AMD bryr sig om Hawaii som gör att skillnaden stiger men med tanke på att AMD fortfarande satsar på Hawaii (R9 300-serien) så kanske det inte är så konstigt. Fortfarande ett svek av nVidia dock.

Arrogansen hos nVidia gör att jag motvilligt köpte 980Ti men det gick inte att bortse från att kortet är bättre än Fury X. Plus att det klockar fantastiskt. Jag spelar i 3440x1440 och vid inköpstillfället så fanns liksom inget intresse av att, "det blir säkert bättre sen". Jag vill kunna använda min hårdvara till max när jag köper det. Inte sen, inte ett halvår efter, det tycker jag är riktigt dåligt helt enkelt. Som konsument accepterar jag inte det.

Tack för er uppmärksamhet, nu kan ni fortsätta att kasta sand.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hjälpsam

@Dinoman: Jag hänger här främst för att jag är intresserad av hårdvaran, men även spel och annan programvara.
Klockning har ledsnat på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag måste säga att jag finner det underhållande att det är så pass många som sitter på ett överklockningsforum och bagatelliserar arkitekturers förmåga att överklocka. Jag trodde det var därför vi hängde här. Det är iaf anledning för mig att hänga här.

Sen är jag övertygad om att majoriteten av oss fattar att inte gemene man bryr sig ett skvatt om överklockningsförmågan i ett grafikkort. Besserwissrandet når oanade nivåer här inne.

Jättefint att AMD äntligen lyckas krama ur Fiji's potential men det går inte att undgå att det är rätt beklämmande att det ska ta sådan tid. Sen bör nVidia skämmas över att man så snabbt överger sina egna gamla arkitekturer. Jag tror snarare det är en kombination av att nVidia skiter i Kepler och AMD bryr sig om Hawaii som gör att skillnaden stiger men med tanke på att AMD fortfarande satsar på Hawaii (R9 300-serien) så kanske det inte är så konstigt. Fortfarande ett svek av nVidia dock.

Arrogansen hos nVidia gör att jag motvilligt köpte 980Ti men det gick inte att bortse från att kortet är bättre än Fury X. Plus att det klockar fantastiskt. Jag spelar i 3440x1440 och vid inköpstillfället så fanns liksom inget intresse av att, "det blir säkert bättre sen". Jag vill kunna använda min hårdvara till max när jag köper det. Inte sen, inte ett halvår efter, det tycker jag är riktigt dåligt helt enkelt. Som konsument accepterar jag inte det.

Tack för er uppmärksamhet, nu kan ni fortsätta att kasta sand.

Jag tycker det är fel sätt att tänka på. Köper du ex ett AMD kort när det släpps och det presterar 100. 6 månader senare kommer en drivrutin som gör att det presterar 115 i samma läge. Varför är det sämre än om du köper ett Nvidia kort som presterar 100 och efter 6 månader presterar det fortfarande 100 eftersom deras drivrutiner maxar hårdvaran från början.
Det är ju inte som att man köper AMD kortet om det hade presterat dåligt från start utan det presterar bra och blir lite bättre.

Eller har jag missförstått dig?

Sen överklockning visst är det kul att få gratis prestanda men oftast märker jag ingenting när jag klockat mina komponenter, så det är inget jag bryr mig om när jag köper nya grejer nu för tiden klockar det så klockar det.
Ungefär som när det kommer drivrutiner som ger 15% mer prestanda det brukar innebära 1 eller 5 FPS och alla blir överlyckliga men vem märker det ?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag hade garanterat köpt ett Fury X om det inte vore för den i mina ögon värdelösa vattenkylningslösningen. Jag fixar inte pumpskrap. AMD är 'the good guys' jämfört med Nvidia och deras Geforce Experience, G-sync, Gameworks, etc. När AMD dessutom levererar en likvärdig produkt borde det vara en icke-fråga. Normalt verkar gamers ändå prioritera hedervärda utvecklare, men i fallet Nvidia verkar de komma undan med precis vad som helst.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Har man vart ATi/AMD ägare i många år (eller ens hängt med lite) så har man lärt sig ett par saker.

Först och främst så tillverkar ATi/AMD balanserade kort som håller sig, de gör inte "en nVidia" och släpper kort med väldigt lite minne, alldeles för klen minnesbuss, antikt stöd för DirectX, toknerfad beräkningskapacitet eller liknande som tvingar användarna att uppdatera till nästa kort stup i ett.

Mm, hur var det med X850XT mot 6800? Vilket kort var det som tvingade användarna att byta efter ett år?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Hjälpsam

Angående överklockning, så tenderar AMD:s icke X modeller att överklocka skapligt.
http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...
16% högre prestanda än referens i BF4 är iofs knappast märkbart, så varför besvära sig.

En liten fråga, om nu överklockning är så pass viktigt, är det någon här som har slagits av tanken, att tillverkarna ofta skickar ex som överklockar bra, till testsaiterna?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

980ti lightning är snabbare, det är fortfarande ett 980ti.
Sen överklockar alla 980ti bättre än amd s kort så i oc vinner 980ti igen.

Fast bra jobbat amd med drivrutinerna , fast test i stock klock är inte intressant då dom flesta överklockar

Eh nej, du tillhör nog en liten minoritet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag måste säga att jag finner det underhållande att det är så pass många som sitter på ett överklockningsforum och bagatelliserar arkitekturers förmåga att överklocka. Jag trodde det var därför vi hängde här. Det är iaf anledning för mig att hänga här.

Sen är jag övertygad om att majoriteten av oss fattar att inte gemene man bryr sig ett skvatt om överklockningsförmågan i ett grafikkort. Besserwissrandet når oanade nivåer här inne.

Jättefint att AMD äntligen lyckas krama ur Fiji's potential men det går inte att undgå att det är rätt beklämmande att det ska ta sådan tid. Sen bör nVidia skämmas över att man så snabbt överger sina egna gamla arkitekturer. Jag tror snarare det är en kombination av att nVidia skiter i Kepler och AMD bryr sig om Hawaii som gör att skillnaden stiger men med tanke på att AMD fortfarande satsar på Hawaii (R9 300-serien) så kanske det inte är så konstigt. Fortfarande ett svek av nVidia dock.

Arrogansen hos nVidia gör att jag motvilligt köpte 980Ti men det gick inte att bortse från att kortet är bättre än Fury X. Plus att det klockar fantastiskt. Jag spelar i 3440x1440 och vid inköpstillfället så fanns liksom inget intresse av att, "det blir säkert bättre sen". Jag vill kunna använda min hårdvara till max när jag köper det. Inte sen, inte ett halvår efter, det tycker jag är riktigt dåligt helt enkelt. Som konsument accepterar jag inte det.

Tack för er uppmärksamhet, nu kan ni fortsätta att kasta sand.

Jag tror faktiskt att majoriteten av Sweclockers medlemar/lurchers inte klockar.
Det går inte att undvika faktumet att Sweclockers är den bästa HW-siten på Svenska.

Däremot tror jag att majoriteten överklockare, tycker att det var bättre förr;
De nyare CPU/GPU-generationerna går inte att klocka lite mycket som de äldre.
Jag tror att detta är ett naturligt steg i utvecklingen; varför skall en HW-producent sälja HW till ett lägre pris som en kund kan klocka upp, när de själva kan fabriksöverklocka det och sälja det dyrare?
Plus, varför tillverka HW med sådana överklockningsmarginaler?
Är det inte bättre att maxa specarna och höja priset?
Detta är åtminstonde vad jag tror att vi är på väg mot.

Jag finner det viktigare att veta att tillverkaren underhåller firmware/drivrutiner och inte överger förra generationen när de släpper en ny.

Det verkar som att nVidias drivisar blir 10% bättre över tiden
https://www.youtube.com/watch?v=iZUshOSWQRo

Jag misstänker att AMD gör bättre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vilket kort var det som tvingade användarna att byta efter ett år?

Visst är det bekvämt att bortse från att nya kort även ger ny funktionalitet?

Det är lite som diskussionen med folk som vill ha oändlig bakåtkompatibilitet utan att tänka på hur det begränsar.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Ratatosk:

Angående överklockning, så tenderar AMD:s icke X modeller att överklocka skapligt.
http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...
16% högre prestanda än referens i BF4 är iofs knappast märkbart, så varför besvära sig.

En liten fråga, om nu överklockning är så pass viktigt, är det någon här som har slagits av tanken, att tillverkarna ofta skickar ex som överklockar bra, till testsaiterna?

Nej ofta inte ASIC är det som spelar roll och ofta har test exemplarena som SWEC får iaf inte alltid bra sådan.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ratatosk:

@Dinoman: Jag hänger här främst för att jag är intresserad av hårdvaran, men även spel och annan programvara.
Klockning har ledsnat på.

Ja så kan det ju vara men det är fortfarande konstigt att bagatellisera överklockning med tanke på att de flesta här inne är "power users". Jag får känslan av att det är väldigt passande att göra det just i denna diskussionen. Jag överklockar fortfarande allting jag sätter vantarna på speciellt med tanke på hur enkelt det är nuförtiden.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tycker det är fel sätt att tänka på. Köper du ex ett AMD kort när det släpps och det presterar 100. 6 månader senare kommer en drivrutin som gör att det presterar 115 i samma läge. Varför är det sämre än om du köper ett Nvidia kort som presterar 100 och efter 6 månader presterar det fortfarande 100 eftersom deras drivrutiner maxar hårdvaran från början.
Det är ju inte som att man köper AMD kortet om det hade presterat dåligt från start utan det presterar bra och blir lite bättre.

Eller har jag missförstått dig?

Sen överklockning visst är det kul att få gratis prestanda men oftast märker jag ingenting när jag klockat mina komponenter, så det är inget jag bryr mig om när jag köper nya grejer nu för tiden klockar det så klockar det.
Ungefär som när det kommer drivrutiner som ger 15% mer prestanda det brukar innebära 1 eller 5 FPS och alla blir överlyckliga men vem märker det ?

Jo, Fury X presterade dåligt från start, eller iaf sämre än GTX 980Ti.

Problemet är att om AMD presterar index 100 från launch och Nvidia presterar index 115 så valde jag Nvidia. Är det verkligen så svårt att förstå. Sen att AMD når upp till 115 ett halv år senare och matchar Nvidia förändrar ju inte något för mig. Dessutom var ju inte det en information som jag visste om då? Eller hur? Om denna trenden håller i sig så att AMD till slut springer förbi till säg index 120-130 så är jag inte oäven till att sälja mitt GTX 980Ti och köpa ett Fury X men det får ju liksom vara värt besväret.

Ja jag förstår, jag är väl en idiot som trodde att folk på detta forumet var intresserade av överklockning men tydligen är jag helt ute och cyklar.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tror faktiskt att majoriteten av Sweclockers medlemar/lurchers inte klockar.
Det går inte att undvika faktumet att Sweclockers är den bästa HW-siten på Svenska.

Däremot tror jag att majoriteten överklockare, tycker att det var bättre förr;
De nyare CPU/GPU-generationerna går inte att klocka lite mycket som de äldre.
Jag tror att detta är ett naturligt steg i utvecklingen; varför skall en HW-producent sälja HW till ett lägre pris som en kund kan klocka upp, när de själva kan fabriksöverklocka det och sälja det dyrare?
Plus, varför tillverka HW med sådana överklockningsmarginaler?
Är det inte bättre att maxa specarna och höja priset?
Detta är åtminstonde vad jag tror att vi är på väg mot.

Jag finner det viktigare att veta att tillverkaren underhåller firmware/drivrutiner och inte överger förra generationen när de släpper en ny.

Det verkar som att nVidias drivisar blir 10% bättre över tiden
https://www.youtube.com/watch?v=iZUshOSWQRo

Jag misstänker att AMD gör bättre än så.

I alla fall så är ju ni som uppenbarligen tycker att överklockning är meningslöst väldigt vokala.

Säg mig, ni som är så ointresserade av överklockning. Kör ni era processorer i stock också?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Dinoman:

Jag tror inte det handlar om att man bagatelliserar överklockning, detta är trots allt Sweclockers. Däremot så kan man väl säga att det för oss entusiaster kanske det faktum att 980Ti klockar bra är en anledning till att skaffa det över ett Fury.

Dock så tror jag att det är prestanda ur box som spelar en riktig roll för en absolut majoritet av konsumenterna.

Sedan hur man än vänder eller vrider på det så är det väl bra att både AMD och Nvidia slipar på drivrutinerna med tiden.

Permalänk
Avstängd

Jag citerade detta...
Jag förstår ärligt talat inte hur AMD-ägare kan acceptera att få sån usel mjukvara gång efter annan.
med detta...
Då ska du få det förklarat en gång för alla.
Att spara på något dyrt är snålhet, inget annat, PUNKT. Ett par hundringar hit eller dit är inget för en som köper ett kort för några par tusingar. Vill man vara på topp så kostar det... finns inget att tjafsa om.

Finns ett annat ord för sådant också... DUMSNÅL.

PS: Inte att du är det utan på din fråga som du ärligt inte förstod..

Skrivet av Sveklockarn:

Du måste ha citerat fel? På vilket sätt var det dumsnålt att köpa ett 980 Ti annars, tror inte jag förstår?

Gav 8199 kr för mitt 980 Ti, så det var inte en ekonomisk fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur är det möjligt? GTX 680 lanserades 2012-03-22, medan 290 kom ut 2013-11-05, alltså 1½ år före? Efterföljaren GTX 780 kom ut 2013-05-23 och slår (slog?) ett 290 med god marginal i 1080p-benchmarks.

Jag kanske missförstår på något sätt?

Gtx780 slog aldrig 290 när det kom.
http://www.sweclockers.com/test/17805-amd-radeon-r9-290/16#co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@Dinoman:

Jag tror inte det handlar om att man bagatelliserar överklockning, detta är trots allt Sweclockers. Däremot så kan man väl säga att det för oss entusiaster kanske det faktum att 980Ti klockar bra är en anledning till att skaffa det över ett Fury.

Dock så tror jag att det är prestanda ur box som spelar en riktig roll för en absolut majoritet av konsumenterna.

Sedan hur man än vänder eller vrider på det så är det väl bra att både AMD och Nvidia slipar på drivrutinerna med tiden.

Prestanda ur box vinner ju också Nvidia på om man köper ett fabriksöverklockat kort som de flesta gör.

Synd att AMD tar evigheter på sig att putsa drivrutinerna.
Synd att Nvidia släpper i princip underklockade kort som referens.
Båda två gör så att jämförelser blir skeva

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Fortfarande viktigt att ha med fabriksöverklockade kort så att man vet vad man faktiskt får. En medelsvensson som faktiskt väljer delar kommer nog att välja något flashigt och de är ju nästan alltid överklockade. Till och med de minst flashiga icke-referens 980 Ti är ju överklockade 40-80 MHz.

Problemet är ju att många tester är referens och icke-referens mot rivalens referens. Nu gör det inte så mycket om korten klockar dåligt eller har mesiga fabriksöverklockningar (i dagens läge AMD). Men då en parten klockar väldigt bra och har fabriksöverklockade kort som färdigt är väldigt högt klockade ger det en skev bild (i dagens läge Nvidia).
Referens och ett högt fabriksklockat icke-referens (som inte kostar hutlöst mycket som MSI Lightning) mot rivalens motsvarande. Det är vad jag vill.

Hur var det med Kepler? Jag var inte aktiv på forumet då så jag vet inte om de klockade bra. Om de klockade dåligt och fabriksöverklocklade kort med tredjepartskylare låg nära maxfrekvensen med den kylaren förstår jag nog om man testade referens mot referens.

Därför borde refensklock vara markerade med färg lämpligtvis grönt för nvidia & då rött för amd så man klart & tydligt ser vilket/vilka som går i just referenshastighet. Borde inte vara så svårt att göra?

Sen kan man kanske köra alla korten på samma klock precis som man gör med processorer där man kör alla på 2,8GHz som ett deltest.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Tror faktiskt inte att mer än högst en fjärdedel av alla 980ti ägare överklockar. Finns alldeles för många som bara köper "det bästa/dyraste" utan att reflektera om de behöver eller ens märker av prestandan. Som en av mina grannar som absolut tyckte han behövde ett 980ti fast han bara sitter på en 27" 1080p skärm. För det var ju de "bästa" kortet.

Är inte de flesta 980ti korten redan överklockade från fabrik? Eller rättare sagt, säljs det några som har standardclock, speciellt om man tar hänsyn till ditt uttalande att de köper de dyraste kortet istället för ett lite billigare i standardclock?

Så därav borde nog alla GTX980ti vara snabbare än Fury, oavsett ifall AMD är lite högre i just detta test då de är utförda vid standardclock.

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

GTX 980Ti är kung och Fury X knappar in, spännande...

Speciellt när man inser att det är AMD´s "next gen" kort med spännande ny teknik vs Nvidias utgångskort.

När Pascal kommer blir det knäpptyst på avdelningen igen.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av GeneralRushHour:

Speciellt när man inser att det är AMD´s "next gen" kort med spännande ny teknik vs Nvidias utgångskort.

När Pascal kommer blir det knäpptyst på avdelningen igen.

Fast det är fel.

Fiji är en evolution av Hawaii precis som Maxwell är en evolution av Kepler. Exakt samma.

Graphics Core Next var en helt ny generation som introducerades med HD7000-serien.

Läs på innan du uttalar dig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dinoman:

Ja så kan det ju vara men det är fortfarande konstigt att bagatellisera överklockning med tanke på att de flesta här inne är "power users". Jag får känslan av att det är väldigt passande att göra det just i denna diskussionen. Jag överklockar fortfarande allting jag sätter vantarna på speciellt med tanke på hur enkelt det är nuförtiden.

Jo, Fury X presterade dåligt från start, eller iaf sämre än GTX 980Ti.

Problemet är att om AMD presterar index 100 från launch och Nvidia presterar index 115 så valde jag Nvidia. Är det verkligen så svårt att förstå. Sen att AMD når upp till 115 ett halv år senare och matchar Nvidia förändrar ju inte något för mig. Dessutom var ju inte det en information som jag visste om då? Eller hur? Om denna trenden håller i sig så att AMD till slut springer förbi till säg index 120-130 så är jag inte oäven till att sälja mitt GTX 980Ti och köpa ett Fury X men det får ju liksom vara värt besväret.

Ja jag förstår, jag är väl en idiot som trodde att folk på detta forumet var intresserade av överklockning men tydligen är jag helt ute och cyklar.

I alla fall så är ju ni som uppenbarligen tycker att överklockning är meningslöst väldigt vokala.

Säg mig, ni som är så ointresserade av överklockning. Kör ni era processorer i stock också?

Tror du missförstod mig lite, jag har all respekt för er som överklockar, kan förstå tjusningen med att finjustera sin hårdvara.
Men själv har jag helt enkelt tappat lusten och jag anser att om man inte tycker att det är skojigt är det bättre att låta bli, man vinner inte så himla mycket prestanda trots allt.

Nej jag klockar inget inte heller min CPU.

edit Jo något jag fipplar med, är mjukvara, städa disken, flytta pagefil, köra med ramdisk, sätta vissa tempfiler där, det tycker jag är roligt, men det är inte mödan värt det heller om man inte gillar det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |