Google Drive tar plats på datorn

Permalänk
Medlem

Google Drive tar plats på datorn

Hej! Jag har gått ifrån Dropbox till Google Drive och var väldigt nöjd tills att jag märkte att den tar plats på datorn. Jag använder det mest för skolan så att jag lätt kan komma åt filer och hålla dem säkra men det är inte så praktiskt när det tar plats på datorn också. jag vill kunna ha saker där som jag vill ska vara säkra ifall min dator kraschar och därför så är den 30 Gb just nu och det är ju inte så bra eftersom en skoldator inte har så mycket minne.

Permalänk
Medlem

Hej,

Både Dropbox och Google Drive synkar ner din data till datorn.
Du kan låta bli att göra det genom att helt enkelt inte installera klienten på datorn och nå dina filer via webbläsaren istället.
Om du har det synkat tilll din dator också och den krashar så kommer det fortfarande ligga kvar på deras servrar.
Men om du bara har det på deras servrar och det skulle hända något där så är du av med all din data.

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: aha okej tack. Då har jag nog missförstått grejen med cloud hårddiskar.

Permalänk
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Keffy:

@HerrNilsson: aha okej tack. Då har jag nog missförstått grejen med cloud hårddiskar.

Du kan ju använda "cloudhårddisken" utan att synka till din egna hårddisk.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Principen med onedrive/googledrive/dropbox är att du har ett onlinemoln som du har tillgång till via den mappen.
Allt du lägger i den mappen hamnar i molnet online och alla andra enheter du har kommer automatiskt att hämta ner filerna till sina lokala mappar.

Men som sagt så kan du antingen bara köra helt online via din webbläsare, där du laddar upp och ner filer.
Eller så går du in på inställningarna och väljer vilka mappar det är du vill synka upp/ner, osv.

Permalänk
Medlem

Om du har en skoldator med t.ex. MS Office 2013/2016 Så skulle jag kanske rekommendera att ha texter och skolarbeten på Microsoft drive i stället. För i Office kan du läsa direkt från deras hårddisk och inte behöva ladda ner det på din dator. Gäller såklart oxå om du vill titta på det i mobiltelefonen/surfplattan.
Sen kan resten ligga kvar på Google drive utan att du synkar med skoldatorn.