Elgigantens optimerade tv-inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Jag har en Samsung Curved 55" 3D Smart LED-TV UE55JS8505XXE
Jag sa nej till kalibrering men nu i efterhand kanske man skulle sagt ja..Är det försent eller går det att fixa ändå?

Visst bilden jag har nu är underbar och med netflix 4k blir det wow känsla varje gång man slår på en film

Är du inte missnöjd med bilen så skippa kalibrering, annars kalibrera själv. Roligt att lära sig någonting nytt och du kan göra det även på framtida inköp.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KKay:

Jag kör med inställningar jag hittade i ett test på nätet av TVn och det gjorde susen för min del, mycket bättre än default. Men visst är det lite hit and miss när det gäller att ta andras inställningar, alla apparater är olika?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja alla skärmar är olika och rumsbelysningen gör en enorm skillnad i kalibreringen. En skärm måste kalibreras på plats för att återge bilden korrekt. Poängen med en kalibrering är att följa en standard för att korrekt återge bilden.

Jag tänker inte köpa en felkalibrering av elgiganten för att jag är lat och dum. Kör de istället hem skärmen. Bär upp den, kopplar in och kalibrerar skärmen på plats. Så blir det en vettig tjänst för rätt pris.

Installation och uppdatering av mjukvara är idag automatiserat och sker via ett knapptryck när det inte startar av sig själv. Att vilja betala åttahundra kronor för att slippa spendera en minut med att hitta rätt knapp krävs en enorm timlön för att vara värt.

Skrivet av fermia:

Jag sa nej till kalibrering men nu i efterhand kanske man skulle sagt ja..Är det försent eller går det att fixa ändå?

Visst bilden jag har nu är underbar och med netflix 4k blir det wow känsla varje gång man slår på en film

Spendera inte era förtjänta kronor på elgigantens felkalibrering. Det blir rätt i butiken men fel i hemmet på grund utav belysningen. God jul!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BasseBaba:

Om jag ställer ner brightness och på så sätt blir av med min bleed från sidorna, men på köpet får banding, vilken/vilka inställningar bör jag försöka fippla med efter det, för att få bort så mkt som möjligt av bandingen?

Oftast med "bandning" är det en fysisk defekt i panelen och inget som kan åtgärdas. Så du kanske ställer in fel? Brightness/ljusstyrka-reglaget på en TV påverkar inte Brightness/ljusstyrka i ordet fysiska bemärkelse om hur mycket ljus som alstras. Det går via reglaget för bakgrundsbelysning.

Brightness/ljusstyrka-reglaget på en TV påverkar gränsnivån för svart i signalen och ska användas med detta testmönster eller motsvarande från testskivor:

http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Oftast med "bandning" är det en fysisk defekt i panelen och inget som kan åtgärdas. Så du kanske ställer in fel? Brightness/ljusstyrka-reglaget på en TV påverkar inte Brightness/ljusstyrka i ordet fysiska bemärkelse om hur mycket ljus som alstras. Det går via reglaget för bakgrundsbelysning.

Brightness/ljusstyrka-reglaget på en TV påverkar gränsnivån för svart i signalen och ska användas med detta testmönster eller motsvarande från testskivor:

Hmm, jag har ingen inställning för bakgrundsbelysning.
Info-texten gällande "brightness" säger "adjust the backlight luminence".

Verifieras även nedan att brightness på denna tv är bakgrundsbelsning (Förvirringen är total)
http://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x850c/settings

Citat:

The 'Brightness' setting doesn't have the same effect as the 'Brightness' setting on other TVs. This changes the backlight luminosity. We calibrate for a dark room, so if you have a bright one, increase it to the max.

Och jo, jag hajar att banding är en defekt, och det är en konstaterad defekt i min panel... Jag försöker bara fippla till inställningarna för att få den defekten att märkas av så lite som möjligt (Vilket för övrigt för dig antagligen makes no sense at all, eftersom hela "kalibreringen" av tvn blir totalt fel. Det är ju helt bakvänt att använda inställningarna till att försöka kompensera för defekter i panelen, men vad göra?)
Gör jag en ordentlig "vanlig" kalibrering så får jag säkert fina saker såsom vitbalans osv, men vad spelar det för roll när jag 100% av tiden sitter och stör mig på en synlig banding & bleeding?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@rustax: nu hänger jag inte med, dom visade samma modell men en var optimerad? och för det kostar den 800 kr mer? vad var den optimerad för? eller var det bara en inställning?

Ja exakt, den ena var optimerad och den andra har de inte optimerat, och den optimerade versionen kostade 800 kr mer under mellandagarna annars tar de 1000 kr för tjänsten. De hade optimerat färginställningarna osv, plus uppdaterat programvaran i tvn.

Skrivet av Laxpudding:

Jag försökte använda mig av AVSHD709 för att optimera, men hur mycket jag än ändrar på ljusstyrka och svart nivå förblir resultatet detsamma. Som t.ex. när man ska ställa in svart nivån så att endast svart "nivå" 17 och uppåt ska blinka och alla nivåer under 17 ska vara helt svarta är resultatet för detsamma oavsett vad jag ändrar på. :/ har du någon aning om vad problemet man vara?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BasseBaba:

Hmm, jag har ingen inställning för bakgrundsbelysning.
Info-texten gällande "brightness" säger "adjust the backlight luminence".

Stämmer. Kollar mina anteckningar. Sony 2015 är en av de första att kalla saker och ting vid dess rätta namn. "Brightness" på en Sony påverkar bakgrundsbelysningen. Reglaget för svartnivå heter just "Svartnivå".

Citat:

Och jo, jag hajar att banding är en defekt, och det är en konstaterad defekt i min panel... Jag försöker bara fippla till inställningarna för att få den defekten att märkas av så lite som möjligt [...]

Det är ingenting du kan fippla bort tyvärr. Men normalt ska inte bandning bli tydligare av att du sänker styrkan på belysningen. Så det kanske är något annat fenomen som du nämner som bandning? Eller så är det bara att du med lägre ljusflöde bättre kan urskilja nyansskillnaderna som kommer av bandningen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rustax:

Jag försökte använda mig av AVSHD709 för att optimera, men hur mycket jag än ändrar på ljusstyrka och svart nivå förblir resultatet detsamma. Som t.ex. när man ska ställa in svart nivån så att endast svart "nivå" 17 och uppåt ska blinka och alla nivåer under 17 ska vara helt svarta är resultatet för detsamma oavsett vad jag ändrar på. :/ har du någon aning om vad problemet man vara?

Ja, källan eller TV:n klipper signalnivåerna vid #16. Då får du använda reglaget så att du precis klipper #17 och sedan stegar tillbaka där det syns igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, källan eller TV:n klipper signalnivåerna vid #16. Då får du använda reglaget så att du precis klipper #17 och sedan stegar tillbaka där det syns igen.

Aja tack så mycket. Får experimentera med det lite till. För att oavsett om jag ändrar på ljusstyrka eller svartnivå, ändras ingenting. Den visar ju rätt, 16 och under blinkar inte och 17 och uppåt blinkar. Det konstiga är bara att det borde ändras när jag ändrar på svartnivå eller ljusstyrka, men inget händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Är du inte missnöjd med bilen så skippa kalibrering, annars kalibrera själv. Roligt att lära sig någonting nytt och du kan göra det även på framtida inköp.

Nej bilden är kanon iallafall tycker jag det och mina besökare

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rustax:

Bestämde mig för KD-55X8505C i slutändan, för er som ser tvn i butik lita inte på den bilden alls. De hade två st uppe av samma modell, den ena hade riktigt skit bild och den andra såg riktigt bra ut. Trodde först inte att det var samma modell så jag frågade säljaren. Hon sa "vad bra att du lade märke till det, den andra är optimerad och därför kostar den 800 kr mer." Blev nästan övertygad att jag borde köpa den optimerade versionen. Fick en lapp utskriven, ångrade mig sista sekunden och gick tillbaka och bad om den versionen som inte är optimerad. Säljaren blev helt oartig när jag bad om att ändra på köpet. När jag kom hem och installerade tvn, med standard inställningar såg bilden bra ut, inte alls som den ej optimerade versionen som de hade uppe. Nu behöver jag kanske mixtra lite med inställningarna och se ifall jag kan få bilden att se bättre ut. Den ser hyfsad bra ut out of the box i alla fall. Så jag varnar er som tänker köpa den "optimerade" versionen av tv. Känns som att de mixtrade till med inställningarna på den ena tvn med meningen så att den såg riktigt dålig ut med meningen, eller så är det butik inställningarna som har så kass bild. Vilket fall som helst, köp inte en optimerad version.

Det är väl inget fel i att sälja en TV som är förinställd på ett visst sätt om man bara kommunicerar det tydligt.
Sen att det finns lättlurade människor som köper såna är en annan femma.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är väl inget fel i att sälja en TV som är förinställd på ett visst sätt om man bara kommunicerar det tydligt.
Sen att det finns lättlurade människor som köper såna är en annan femma.

Har inte sagt att det är fel, men ska man göra det så bör man göra det rätt. Visa tvn med de vanliga inställningarna som en köpare kommer att använda hemma och inte butiksinställningar och sedan den kalibrerade versionen bredvid. Eller så varnar man kunden och säger till att bilden på den tvn som ej är kalibrerad är dålig eftersom man använder butiksinställningar och att bilden är vanligtvis bättre än så, men att den optimerade/kalibrerade versionen visar bättre färger och har lite bättre bild.

EDIT:
Och varnar kunden att den optimerade versionen är optimerad i butik och är därför inte optimalt kalibrerad eftersom den bör kalibreras i rummet som man ska ha tvn i, men bilden är fortfarande bättre än den tvn som inte är kalibrerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Stämmer. Kollar mina anteckningar. Sony 2015 är en av de första att kalla saker och ting vid dess rätta namn. "Brightness" på en Sony påverkar bakgrundsbelysningen. Reglaget för svartnivå heter just "Svartnivå".
Det är ingenting du kan fippla bort tyvärr. Men normalt ska inte bandning bli tydligare av att du sänker styrkan på belysningen. Så det kanske är något annat fenomen som du nämner som bandning? Eller så är det bara att du med lägre ljusflöde bättre kan urskilja nyansskillnaderna som kommer av bandningen.

Tack för din feedback!
Sorry, säkert jag som missförstått terminologin.
http://imgur.com/a/69YsW
Första bilden ser man det blåa "light leak"/"bleed"/vad-det-nu-heter från vänstra sidan, 1/3 upp från botten.

Andra bilden ser man det jag kallar "banding". Ovanför led-lampan på tvn (bara ett sammanträffande) så ser man hur det är en typ 2-3 cm vertikal del av det gråa som har en annan nyans än resten.
Detta är BETYDLIGT värre än vad jag lyckas fota. Allra värst är det mot vit bakrund. Igår när jag kollade på skidor så hade jag väl ett 10-tal sånna här vertikala ränder när det bara var vit snö i bild. (Trots att man är 30+ år så grät jag en del inombords )

30kkr, värd investering? Nja......

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BasseBaba:

Sorry, säkert jag som missförstått terminologin.
http://imgur.com/a/69YsW

Inte missförstår, men många termerna används hej vilt om det mesta och det kan bli svårt att veta vad det faktiskt handlar om.

Det ser helt klart ut som bandning i form av ojämnheter i panelen och någon form av ojämn spridning av ljuset. Det finns tyvärr inget sätt att genom inställningarna påverka detta, utan det är defekter i panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inte missförstår, men många termerna används hej vilt om det mesta och det kan bli svårt att veta vad det faktiskt handlar om.

Det ser helt klart ut som bandning i form av ojämnheter i panelen och någon form av ojämn spridning av ljuset. Det finns tyvärr inget sätt att genom inställningarna påverka detta, utan det är defekter i panelen.

Okey, men kan det vara värt att byta? Det finns alltså paneler som inte har dom här problemen?
Jag är mest nöjd över att jag inte har någon som helst clouding, så skulle ju bli enormt irriterad om jag byter och istället får ett ex med massa clouding :/

Edit: Ska nog ta en sväng på stan efter nyår, leta upp denna modellen i butik och se hur deras demo-ex ser ut, nu när jag vet hur jag ska leta efter dessa defekter...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BasseBaba:

Okey, men kan det vara värt att byta? Det finns alltså paneler som inte har dom här problemen?

Ifall du stör dig på hur den ser ut nu? Då bör du nog byta eller bli irriterad varenda dag framöver. Men det är ett lotteri hur exemplaren är. Alla LCD:er jag har träffat på har någon form av bekymmer. Sedan kan finesser som aktiv bakbelysning dölja en del av det. Men helt problemfritt är det aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Asså du kan gå till din lokala elgiganten och kräva att den ska sättas upp på spyder 4 från scratch och inte få ut ett papper. Alternativ så kan du beställa den nya Spyder 5 som jag läst skulle vara otroligt mycket bättre baskalibrering.

visst bildkvalitén blir bättre men du har en JS serie 8. (Samsung SUHD". Samsung är lite fula här pga "SUHD". Finns inget som heter detta men de vill få det att de ska heta "Super Ultra HD" men egentligen så har TVn mycket bättre bildbehandlingsmotor och bättre kontraster Men med kalibreringen så tar vi faktiskt bort bildförbättringstekniken!

Permalänk

Vad händer om de upptäcker att en panel har smärre defekter? Säljs den som en icke optimerad variant då?

Permalänk
Medlem

Kallibrering/optimering av TV

@Xevieth:
Hejsan!
Jag blev intresserad av det som det står angående TV kalibrering/optimering eftersom jag köpte en TV från Elgiganten och fick en optimering på köpet. Jag vill inte generalisera men med tanke att jag inte alltid har tur med mina inköp, måste jag säga att med Elgiganten har jag tills nu haft den bästa erfarenhet så att jag inte kan säga ett enda onda ord om deras service och/eller uppträdande.
Jag kommer att få TV:n hem om ett par dagar och jag, efter alla "diskussioner" som finns här på forumet, undrar hur man kan upptäcka om optimeringen är riktigt gjord eller inte. Du har skrivit att du själv arbetar på Elgiganten och att optimeringen som görs är ett riktigt seriöst arbete. Av min erfarenhet med Elgiganten tills nu, lutar jag att absolut lita på vad du har skrivit samtidigt som jag har märkt att på slutet av din skrivelse skrev du en brasklapp("om det inte är fuffens") som gjorde att jag skickar denna fråga till forumet och hoppas att få ett svar på den. Alltså,min fråga är hur kan man på hemmaplan se om optimeringen har gjorts korrekt eller inte?
Ett stort tack till alla som kan besvara min fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterian:

@Xevieth:
Hejsan!
Jag blev intresserad av det som det står angående TV kalibrering/optimering eftersom jag köpte en TV från Elgiganten och fick en optimering på köpet. Jag vill inte generalisera men med tanke att jag inte alltid har tur med mina inköp, måste jag säga att med Elgiganten har jag tills nu haft den bästa erfarenhet så att jag inte kan säga ett enda onda ord om deras service och/eller uppträdande.
Jag kommer att få TV:n hem om ett par dagar och jag, efter alla "diskussioner" som finns här på forumet, undrar hur man kan upptäcka om optimeringen är riktigt gjord eller inte. Du har skrivit att du själv arbetar på Elgiganten och att optimeringen som görs är ett riktigt seriöst arbete. Av min erfarenhet med Elgiganten tills nu, lutar jag att absolut lita på vad du har skrivit samtidigt som jag har märkt att på slutet av din skrivelse skrev du en brasklapp("om det inte är fuffens") som gjorde att jag skickar denna fråga till forumet och hoppas att få ett svar på den. Alltså,min fråga är hur kan man på hemmaplan se om optimeringen har gjorts korrekt eller inte?
Ett stort tack till alla som kan besvara min fråga.

Du kan inte se om en optimering ala Elgiganten är gjord på ett "riktigt" sätt eftersom det inte är en äkta isf-kalibrering. Skulle det vara det så skulle de skicka med en kalibreringsrapport på resultatet på just ditt unika exemplar.

Permalänk
Medlem

Optimering/kallibrering av TV

@Jallixx: Ett stort tack för svaret. Om jag förstår rätt det du skrev, skulle jag kunna fodra en kallibreringsrapport eftersom det är en tjänst som man betalar för. Jag skall försöka begära en sådan raport och vi får se vad jag får för svar.

Permalänk
Medlem

Elgigantens optimerade tv-inställningar

@sterian: Ett hjärtligt tack för svaret. Då undrar jag om det inte borde vara värt att begära en kallibreringsrapport för mitt exemplar. Om man betalar för en tjänst (i detta fall fick jag tjänsten inkluderat i samband med köpet) då borde man ha rättigheten att få en rapport på det utförda jobbet.

Permalänk
Bildexpert 📺

@sterian: En korrekt utförd kalibrering omfattar en rapport som beskriver exakt det som åtgärdats på just ditt exemplar.

Eftersom alla exemplar är olika går det inte att göra en allmän "optimering" på det sätt som El-giganten försöker påstå. Dels är de felaktigt genomförda, bilden blir som regel sämre och får mer färgfel. Därfär är "optimeringen" sällan bättre än att googla fram inställningar på måfå och köra med dem.

Dels är det bättre att läsa på ett mer djupgående test om vilka inställningar som är genomförbara, likt vilket bildläge som är mest användbart och på så sätt begripa mer om hur TV:n fungerar och vad reglagen gör. Undvik dock alla mer specifika ändringar av RGB- och RGBCMY-reglage, 10-stegsreglage och annat då dessa är just de exemplarspecifika förändringarna.

Permalänk

Så länge dom inte kör "kameran" på TVn i fråga så är detta inte annat än att lura pengar av kunden. Sen skall tilläggas att denna tjänst är till för folk som inte har kunskapen eller orken att pilla själv. Så dom flesta som skriver här är inte den tilltänkta målgruppen.

Visa signatur

Golemtosh, medlem i Asgardgaming.se