Problem med router ZyXEL P-2812HNU-F1 vt

Permalänk
Medlem

Problem med router ZyXEL P-2812HNU-F1 vt

Hej,

Jag har haft ett väldigt jobbigt problem med min router/internet uppkoppling. Detta har hänt ungefär 1-2 månader nu och varken jag eller BBB verkar veta vad som måste göras. BBB har redan varit hemma hos mig och kollat på vad problemet kan vara och försökt med olika grejer för att lösa detta utan att lyckas. Jag har fått det att funka några gånger men om jag startar om den så händer samma sak igen. Vill också tillägga att jag bytt router en gång också.

Det som händer är att internet helt random bara avbryts, det kan vara allt från 2 timmar till 10 minuters mellanrum (efter att jag startat om den). Det som visas på routern är WAN och Internet på grön färg, sedan efter ett långt tag så blir den röd på internet men WAN fortfarande grön. När jag fått den att funka utan problem i flera dagar så lyser WAN orange, men som sagt tidigare, så fort jag startar om den så blir WAN grön och bryts hela tiden. När jag läste i manualen jag fick så ska det inte ens gå för WAN att lysa orange, vilket jag tycker är väldigt konstigt då den funkar när den gör det.

BBB misstänker att det har med kablarna i väggen att göra men det tror inte jag eftersom den funkar perfekt när den lyser orange men så fort WAN står på grön så bryts det. Dom ska komma nästa vecka igen och se vad dom kan göra.

Router: ZyXEL P-2812HNU-F1 vT

Hoppas någon av er har svaret på vad problemet kan vara.

Mvh,
Sum

Permalänk
Medlem

Det första är väl att BBB kollar signalen till din router. Antar du fått ny router och provat med?
BBB borde veta vad röd resp. orange led innebär.

Kan du logga in på routern när du får problem? Om du inte är så haj på det så är det svårt att hjälpa dig också :/
det händer flera ggr per dag? Och det hjälper 100% att du drar ut routern?

Fixa en annan router, det som isps skickar med är oftast skräp.

Sökte här och det är fler som har problem, dock gammal tråd: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1170397-problem-med-bbb...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Japp jag har redan bytt router en gång innan. Jag kan inte logga in på routern då BBB har låst dom. Detta händer flera gånger per dag, ja, med olika mellanrum. Antingen så drar jag ut kabeln till jacket eller så startar jag om routern helt, då funkar det ett tag till.

Permalänk
Medlem

@Sum:
Byt ut skiten. Det är värt att lägga pengar på en egen brandvägg. Se till så den klarar WAN-LAN hastigheter som du har. Så du inte köper en billig som klarar 100mbit när du har ex 250 mbit = dumt

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Antar att köpa ny router är den ända lösningen eller hoppas på att dom fixar det nästa vecka. Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Även om det inte står i dokumentationen så skulle jag tippa på att wan kan bli orange om du har fiber och bara 100 Mbit(orange på Ethernetportarna) medans du har problem om du försöker köra Gigabit (grön)

Permalänk
Hedersmedlem

@Sum *Tråd flyttad*

Välkommen till Sweclockers
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragwolf:

Byt ut skiten. Det är värt att lägga pengar på en egen brandvägg. Se till så den klarar WAN-LAN hastigheter som du har. Så du inte köper en billig som klarar 100mbit när du har ex 250 mbit = dumt

Kan man bara byta ut BBB:s router mot en egen hux flux? Det brukar ju heta att de inte kan garantera att det funkar som det ska, och att man därför behöver behålla budgetlådorna som ISP:erna skickar ut och sätta sin egen router efter den?

Frågar för jag skulle gärna vilja byta ut mitt Zyxel skräp som jag fått av dem men de sa att jag inte borde det, att den bör sitta som första instans på fibern.

Permalänk
Medlem

@pigge_85:
Det är inga problem iaf inte med BBB har själv använt dem. Däremot om du har telefoni/tv så kan det vara lite meckigt men det bör gå. Har du bara internet så är det inga problem.
Sen om man har ADSL så behöver man ha ett modem, vilket man då använder ISPs modem i bryggat läge så det bara är ett modem så sköter man resten med en egen router.

Visa signatur

.