Permalänk
Medlem

Peugeot 207 CC "modeller" råd

Tjena!

Jag har nu en Peugeot 206 cc 2.0 L. Var jättenöjd med det köpet som första bil men nu..jag har verkligen fastnat för Peugeot 207 cc.. Speciellt för den med turbo så jag har börjat lägga lite tankar åt att byta upp mig när det närmar sig sommaren men det är ju alltid riskabelt när det kommer till bil, vad som ofta strular osv, saker man bör tänka på.

Vad tycker ni om 207 cc? Är det en pålitlig bil? Har hört att dom som tillverkades under 08 inte är pålitliga alls osv. Någon som har erfarenhet om denna bil och kan ge råd om vad jag bör tänka på?

Sedan så har jag frågor också om vad det finns för typer? Det verkar finnas så många, sportkit, turbo, Vti, osv. Kan inget direkt om det och vet då inte heller vad man bör satsa på.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Beror väl på referensramar lite. Pålitligt med normala mått eller med peugeot-mått?

Vad jag förstått så är turboversionen ett måste om man inte vill åka runt i ovanligt liten EPA-traktor. Känns väldigt tungkörd med VTI-motorerna. Starkare motor hjälper ju mot slöheten, men ingen motor fixar styrningen. Kanske lättare att ha överseende med styrningen dock om man åtminstone kan köra om med bilen. Sedan vet jag inte om de kommer med något tillvalspaket med dugligt ljud, för det vanliga ljudsystemet låter bara för sorgligt. Annars får man forska på möjligheterna att byta stereo. Men det brukar ju vara ett mindre helvete på franska bilar överlag.

En polare hade en sådan bil typ ett halvår, hon gick från att inte ha något vidare bilintresse till att ha väldigt starka åsikter i vissa frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Beror väl på referensramar lite. Pålitligt med normala mått eller med peugeot-mått?

Vad jag förstått så är turboversionen ett måste om man inte vill åka runt i ovanligt liten EPA-traktor. Känns väldigt tungkörd med VTI-motorerna. Starkare motor hjälper ju mot slöheten, men ingen motor fixar styrningen. Kanske lättare att ha överseende med styrningen dock om man åtminstone kan köra om med bilen. Sedan vet jag inte om de kommer med något tillvalspaket med dugligt ljud, för det vanliga ljudsystemet låter bara för sorgligt. Annars får man forska på möjligheterna att byta stereo. Men det brukar ju vara ett mindre helvete på franska bilar överlag.

En polare hade en sådan bil typ ett halvår, hon gick från att inte ha något vidare bilintresse till att ha väldigt starka åsikter i vissa frågor.

Ja jag kör ju Peugeot 206 cc 2 L nu och jag älskar den, dock önskar jag att den inte hade varit så svajig i chassit, bakvagnen hänger efter lite om man svänger hastiga svängar om du förstår vad jag menar. Ljudet är inga bekymmer, det har jag redan tänkt fixa. Har bytt stereo samt högtalare i bilen nu och fixat en baslåda i bagaget så det kommer jag fixa på den nya i sådana fall också.

Men vet du något mer om just bilen? Angående vanliga problem osv. Har läst en del på nätet men hade gärna velat få åsikter från personen som jag kan svara till och ställa vidare frågor på.

Hade önskat att dom tillverkade en med 2 L samt turbo.. men istället valde dom att tillverka endast 1.6 med eller utan turbo vilket är synd..

Hade det varit en 2 L motor med turbo antar jag att man hade kunnat komma minst runt 160-170 hästkrafter.

Permalänk

Vill man ha en snabb bil är peugeot inget att leta efter... Kan tänka mig att den går bra med tanke på storleken, men du har inte tänkt på andra märken?

Edit: Visste inte att de iaf klämt ur 150hk i den lilla 1.6an, då går den säkert rätt bra http://www.blocket.se/vi/64723392.htm

Men problem då, alla peugeoter min familj haft (ca 6+) har altid haft fel med handbromsen. Sen vet jag att kopplingen går ofta vid ett visst miltal (händr nyss vår 307:a)

Meeeen i det stora hela är de helt okej bilar för priset

Edit 2: Själv tycker jag tyvär peugeoter före 2010 ser väldigt tråkiga ut, därför skulle jag hellre köpa typ denna Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Bmw 320 diesel (m-sport) cabriolet http://www.blocket.se/vi/61071488.htm

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk

Kan inte påstå att jag har bra erfarenhet av Peugeot generellt. Det fanns en tid när Peugeot gjorde kvalitativa bilar men det är 30 år sedan. Nu känns det mer som de andra franska bilarna, trevliga att titta på men inte lika trevliga att köra eller leva med. :-/ Är du rädd för strul så är det nog fel märke men visst alla märken har sina problem även om vissa har mindre än andra.

Men om du verkligen vill ha en Peugeot så skulle jag tipsa om att söka runt, kolla på mer inriktade forum etc. Vad har du för budget?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Har haft 3 st Peugeoter.
1st 206 GTI (en av de senare årsmodellerna): Var fantastiskt nöjd med denna bil! Grym kvalitet, riktigt bra utrustad samt otroligt kul att köra. Dessutom hade den ett andrahandsvärde som jag aldrig varit med om efter dess. D.v.s. mer än 76% tillbaka efter 3 år och 5000 mil!
2st 307cc: Var egentligen nöjd med bägge, även om det var en stor och tung bil så var den kul att köra.
1'a bilen var dock en av de första i Sverige och bland de 100 första tillverkade och hade mängder med barnsjukdomar. Peugeot tog dock sitt ansvar då, och trots de problem som var, så blev jag mer än kompenserad för det.
2'a 307cc'n (faceliftade versionen) hade jag inte ett enda problem med under de 4 åren jag hade denna. Jättenöjd med den.

Kontentan är väl, köp aldrig första årets batch av en ny modell (gäller alla märken skulle jag vilja säga). Och om en plåtcabbe pajjar, så är risken stor att det kostar, multum!!!

BMW däremot, näää... skitkvalitet och dryga säljare samt servicetekniker! Två rasade topplock! Varav en 18 mil efter garantin... som BMW vägrade göra någon som helst goodwill på. Ska mycket till innan jag kollar på skitmärket igen!!! Inte imponerad av ett s.k. premium märke!
Synd bara att de är så förbannat sköna att köra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Ja jag kör ju Peugeot 206 cc 2 L nu och jag älskar den, dock önskar jag att den inte hade varit så svajig i chassit, bakvagnen hänger efter lite om man svänger hastiga svängar om du förstår vad jag menar. Ljudet är inga bekymmer, det har jag redan tänkt fixa. Har bytt stereo samt högtalare i bilen nu och fixat en baslåda i bagaget så det kommer jag fixa på den nya i sådana fall också.

Men vet du något mer om just bilen? Angående vanliga problem osv. Har läst en del på nätet men hade gärna velat få åsikter från personen som jag kan svara till och ställa vidare frågor på.

Hade önskat att dom tillverkade en med 2 L samt turbo.. men istället valde dom att tillverka endast 1.6 med eller utan turbo vilket är synd..

Hade det varit en 2 L motor med turbo antar jag att man hade kunnat komma minst runt 160-170 hästkrafter.

Nä hon hade problem med motorlampa och något elfel, vet inte hur det blev med motorlampan om hon fick den släckt innan hon sålde. Iofs rätt mycket för en bil som bara var några år gammal och man haft ett halvår, men inte tillräckligt för att man ska kunna dra slutsatser ifrån det då det kan vara måndags-ex. Vet inte jättemycket mer så, jo den var inte helt så snål som man kan förvänta sig sett till storlek och prestanda, men det är väl rätt lätt att googla sig till hur det ser ut i praktiken. Körde den själv ett par gånger och långa människor som en annan får lätt problem med fotutrymmet.
Tror väl att 1.6 Turbo kommer upp i ungefär den prestandan ändå va? Tror hon hade 1.6 vti och det kändes som att åka runt i en 240 med sugmotor.

EDIT: Angående BMW 320, det var vad hon bytte till sedan, och hon gick från att alltid hitta fel att klaga på till att vara helnöjd i samma sekund. Detta trots att det blev en flera år äldre bil som gått betydligt längre. BMW är inte helt min grej personligen av smakskäl, men folk blir jävligt nöjda med dem det kan man inte neka till.

Permalänk
Medlem

Något överdrivet men en sammanfattning på Peugeot enligt Top Gear: Strulande elektronik och dålig svängradie.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Vill man ha en snabb bil är peugeot inget att leta efter... Kan tänka mig att den går bra med tanke på storleken, men du har inte tänkt på andra märken?

Edit: Visste inte att de iaf klämt ur 150hk i den lilla 1.6an, då går den säkert rätt bra http://www.blocket.se/vi/64723392.htm

Men problem då, alla peugeoter min familj haft (ca 6+) har altid haft fel med handbromsen. Sen vet jag att kopplingen går ofta vid ett visst miltal (händr nyss vår 307:a)

Meeeen i det stora hela är de helt okej bilar för priset

Edit 2: Själv tycker jag tyvär peugeoter före 2010 ser väldigt tråkiga ut, därför skulle jag hellre köpa typ denna Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Bmw 320 diesel (m-sport) cabriolet http://www.blocket.se/vi/61071488.htm

Hmm ja det var ju komiskt, min vajer till handbromsen har precis gått av, ska krypa under bilen imorgon och byta ut dessa två vajrar. Ja asså jag kan gärna tänka mig andra bilar men anledningen till just peugeot cc modellerna är för att de är hardtop, men lite förvirrad av den BMW'n du skickade, är det en blandning? O.o

Sen så har jag inte kollat upp det än men hade för mig att BMW är dyra att äga men jag gillar verkligen designen på dom.

Jag vill i alla fall att det ska vara hardtop på bilen jag skaffar och under 90.000:- Sen så har jag väl inte några direkta krav på bilen, gärna inte hur klen motor som helst och inte allt för höga miltal, men vill jag ha låga miltal på en BMW lär ju priset stiga relativt fort :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Kan inte påstå att jag har bra erfarenhet av Peugeot generellt. Det fanns en tid när Peugeot gjorde kvalitativa bilar men det är 30 år sedan. Nu känns det mer som de andra franska bilarna, trevliga att titta på men inte lika trevliga att köra eller leva med. :-/ Är du rädd för strul så är det nog fel märke men visst alla märken har sina problem även om vissa har mindre än andra.

Men om du verkligen vill ha en Peugeot så skulle jag tipsa om att söka runt, kolla på mer inriktade forum etc. Vad har du för budget?

Har inte direkt behov av just en Peugeot, varför jag fastnade för dom var mest för att det är Hardtop vilket jag gärna vill ha och att de är smidiga och drar inte allt för mycket. Sedan så kan man få en lågmilare för inte allt för mycket pengar, men det blir väl så när kvalitén inte är den bästa eller efterfrågan. Min budget ligger på max 90.000:-

PS: Har kollat på Peugeot forum och även användare där men det tar veckor för folk att svara om dom ens gör det. Väldigt döda forum skulle jag kunna säga. :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Har haft 3 st Peugeoter.
1st 206 GTI (en av de senare årsmodellerna): Var fantastiskt nöjd med denna bil! Grym kvalitet, riktigt bra utrustad samt otroligt kul att köra. Dessutom hade den ett andrahandsvärde som jag aldrig varit med om efter dess. D.v.s. mer än 76% tillbaka efter 3 år och 5000 mil!
2st 307cc: Var egentligen nöjd med bägge, även om det var en stor och tung bil så var den kul att köra.
1'a bilen var dock en av de första i Sverige och bland de 100 första tillverkade och hade mängder med barnsjukdomar. Peugeot tog dock sitt ansvar då, och trots de problem som var, så blev jag mer än kompenserad för det.
2'a 307cc'n (faceliftade versionen) hade jag inte ett enda problem med under de 4 åren jag hade denna. Jättenöjd med den.

Kontentan är väl, köp aldrig första årets batch av en ny modell (gäller alla märken skulle jag vilja säga). Och om en plåtcabbe pajjar, så är risken stor att det kostar, multum!!!

BMW däremot, näää... skitkvalitet och dryga säljare samt servicetekniker! Två rasade topplock! Varav en 18 mil efter garantin... som BMW vägrade göra någon som helst goodwill på. Ska mycket till innan jag kollar på skitmärket igen!!! Inte imponerad av ett s.k. premium märke!
Synd bara att de är så förbannat sköna att köra!

Det var ju kul att få ett inlägg av en Peugeot fantast om jag nu får kalla dig det Vad skulle du säga då om jag bestämde mig för en Peugeot 207 cc Turbo? Skulle du säga nej eller ja?

Det är så sjukt svårt att bestämma sig..det är alltid en stor risk man tar när man ska köpa en bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

https://www.youtube.com/watch?v=9TnGjq9mWSI

Något överdrivet men en sammanfattning på Peugeot enligt Top Gear: Strulande elektronik och dålig svängradie.

Haha sett denna xD Så klockren

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbe_:

Hmm ja det var ju komiskt, min vajer till handbromsen har precis gått av, ska krypa under bilen imorgon och byta ut dessa två vajrar. Ja asså jag kan gärna tänka mig andra bilar men anledningen till just peugeot cc modellerna är för att de är hardtop, men lite förvirrad av den BMW'n du skickade, är det en blandning? O.o

Sen så har jag inte kollat upp det än men hade för mig att BMW är dyra att äga men jag gillar verkligen designen på dom.

Jag vill i alla fall att det ska vara hardtop på bilen jag skaffar och under 90.000:- Sen så har jag väl inte några direkta krav på bilen, gärna inte hur klen motor som helst och inte allt för höga miltal, men vill jag ha låga miltal på en BMW lär ju priset stiga relativt fort :s

Bilar har för och nackdelar. Franska bilar är inte hållbara, särskilt inte elektroniken (samma sak gäller den tyska och svenska marknaden). Ska du ha lite mer vrooom vroom så får du ge mera kärlek till bilen, dvs service, kan vara så att du få meka med bilen själv eller nån polare hjälper med osv. Bilarna du kan kolla på är nissan 350z, bmw 325/328 z4, honda type r, audi tt, hyundai veloster, mitsubishi evo, mazda rx 8 mps 3. Dessa bilar dricker mera och behöver kärlek, nissan skyline, s13, s14 och toyota supra är de bilar som man kan få ut en hel del men det blir mest mekande i garaget dock.

Edit, vi bor ju i samma stad XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Bilar har för och nackdelar. Franska bilar är inte hållbara, särskilt inte elektroniken (samma sak gäller den tyska och svenska marknaden). Ska du ha lite mer vrooom vroom så får du ge mera kärlek till bilen, dvs service, kan vara så att du få meka med bilen själv eller nån polare hjälper med osv. Bilarna du kan kolla på är nissan 350z, bmw 325/328 z4, honda type r, audi tt, hyundai veloster, mitsubishi evo, mazda rx 8 mps 3. Dessa bilar dricker mera och behöver kärlek, nissan skyline, s13, s14 och toyota supra är de bilar som man kan få ut en hel del men det blir mest mekande i garaget dock.

Edit, vi bor ju i samma stad XD

Får ta och kolla upp dessa modeller men tror de kommer hamna utanför min budget. Men jag tackar så mycket för tipsen

Permalänk

Vanliga 307'an hade massa el-fel, men utöver den så känner inte jag till att Peugeot skulle ha sämre statistik än andra.

O appropå Nissan, så är ju det helägt av Renault, och just 350z har en Renault-motor i sig (lixom många andra modeller). Nissan Qashqai och Renault Kadjar m.fl. är ju "samma" bil.
Turbo motorn i Peugeot 207, är ju samma PSA (Peugeot-Citroen) motor som BMW köper och har i bl.a. Minin. Volvos 6-cylindriga motor var även den en PSA-motor. Volvo V40 o Mitsubishi Carisma var ju "samma" bil även den, samt att GDI-motorn som kunde fås i V40'n var ju en Mitsubishi motor. Volvos V8'a som satt i bl.a. XC90 och S80 var ju från Yamaha! Så att hänga ut enskilda märken idag är svårt då det är så närbesläktade/använder samma komponenter.

Mazda RX8 har ju wankel motor = går fetbort av mååånga skäl.
Nissan Skyline har ju inte tillverkats på 13 år, och dessutom högerstyrda. Men gillar man att meka o modda, så visst.
Supran har ju även den inte tillverkats sedan 2002/2003, och dessutom är alla import. Cool bil då, men en 15 år gammal bil är väl inte så cool längre.
Utvecklingen har gått framåt, även bland bilarna. Misstänker att min miljödiesel har samma toppfart som många utav de 20-30 år gamla budgetprestandabilarna. Det har hänt saker sedan finska vinterkriget!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Vanliga 307'an hade massa el-fel, men utöver den så känner inte jag till att Peugeot skulle ha sämre statistik än andra.

O appropå Nissan, så är ju det helägt av Renault, och just 350z har en Renault-motor i sig (lixom många andra modeller). Nissan Qashqai och Renault Kadjar m.fl. är ju "samma" bil.
Turbo motorn i Peugeot 207, är ju samma PSA (Peugeot-Citroen) motor som BMW köper och har i bl.a. Minin. Volvos 6-cylindriga motor var även den en PSA-motor. Volvo V40 o Mitsubishi Carisma var ju "samma" bil även den, samt att GDI-motorn som kunde fås i V40'n var ju en Mitsubishi motor. Volvos V8'a som satt i bl.a. XC90 och S80 var ju från Yamaha! Så att hänga ut enskilda märken idag är svårt då det är så närbesläktade/använder samma komponenter.

Nissan Skyline har ju inte tillverkats på 13 år, och dessutom högerstyrda. Men gillar man att meka o modda, så visst.
Supran har ju även den inte tillverkats sedan 2002/2003, och dessutom är alla import. Cool bil då, men en 15 år gammal bil är väl inte så cool längre.
Utvecklingen har gått framåt, även bland bilarna. Misstänker att min miljödiesel har samma toppfart som många utav de 20-30 år gamla budgetprestandabilarna. Det har hänt saker sedan finska vinterkriget!

Aha detta visste jag inte, jättetacksam för ditt svar! Det var mycket information du bar på

Permalänk
Föredetting
Skrivet av oxygenial:

Icke. 350Z-motorn heter VQ35DE och är en Nissankonstruktion rakt igenom. Renault ansåg att den var bättre än 3.0-spisen de hade utvecklat i samarbete med PSA någon gång på 90-talet, så de gick helt enkelt över till Nissan-V6:an på 3.5l. På Renault-språk heter den V4Y och sitter i lite blandade bilar, t.ex. Megane V6 Trophy och Formula Renault 3.5.

Skrivet av oxygenial:

Turbo motorn i Peugeot 207, är ju samma PSA (Peugeot-Citroen) motor som BMW köper och har i bl.a. Minin.

1.6-litersmotorn som Peugeot och BMW använder heter Prince, och är en vidareutveckling (BMW/PSA-samarbete) av Peugeots uråldriga TU-motor som infördes någon gång på 80-talet, som i sin tur var en vidareutveckling av Peugeot/Renaults X-motor, introducerad 1972. Sträcker gladeligen kamkedjor, nu när man introducerat en ny felkälla efter drygt 40 års produktion.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oxygenial:

HAHAHAH, vah? nissan 350Z kommer i största del av japan, samma som 370z och gtr. wankel motorn håller om man tar hand om den.

Nissan 350Z är en 2-dörrars sportcoupé från japanska Nissan. 350Z har en V6:a på 3,5 liter som producerar 313 hästkrafter (årsmodell 2007-2008) och ett vridmoment på 350 Nm. Bilen kan (på den amerikanska marknaden) fås med antingen en femväxlad automatlåda eller en sexväxlad manuell växellåda. 0-100 går på cirka 6 sekunder.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nissan_350Z

finns en hel del av info på nätet.

Du vet väl att s13 och s14 samt skylines även supra är fortfarande de bilar som är eftertraktade. Dessa är lek bilar. Körs även som driftningsbilar osv.

skulle vilja se din "miljövänliga" diesel bil med minst säkra 1000HK samt slå 0-100 under 3sek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbe_:

Aha detta visste jag inte, jättetacksam för ditt svar! Det var mycket information du bar på

Glömde skriva att du kan även kolla på toyota corolla t sport

Permalänk

har en 206 rc med 180hk sugmotor skulle vilja ha turbo, bakvagnen släpper efter när man kör för fort på kurviga vägar annars ligger de bra på vägen, lite högt ljud i den lilla bilen, dålig svängradie men jäklig kul bil för övrigt:D

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Icke. 350Z-motorn heter VQ35DE och är en Nissankonstruktion rakt igenom. Renault ansåg att den var bättre än 3.0-spisen de hade utvecklat i samarbete med PSA någon gång på 90-talet, så de gick helt enkelt över till Nissan-V6:an på 3.5l. På Renault-språk heter den V4Y och sitter i lite blandade bilar, t.ex. Megane V6 Trophy och Formula Renault 3.5.

I stand corrected!

Men mitt tidigare statement var baserat på uttalande från bl.a. Jeremy Clarkson (Top Gear) och en annan tidskrift (med hänvisining till Renaults samarbete med MecaChrome) som myntade att detta var en Renault motor, och som du säger har suttit i flertalet Renaultbilar (iaf. fler lableade Renaultbilar än Nissan!?).

Permalänk
Skrivet av Alle22:

HAHAHAH, vah? nissan 350Z kommer i största del av japan, samma som 370z och gtr. wankel motorn håller om man tar hand om den.

Nissan 350Z är en 2-dörrars sportcoupé från japanska Nissan. 350Z har en V6:a på 3,5 liter som producerar 313 hästkrafter (årsmodell 2007-2008) och ett vridmoment på 350 Nm. Bilen kan (på den amerikanska marknaden) fås med antingen en femväxlad automatlåda eller en sexväxlad manuell växellåda. 0-100 går på cirka 6 sekunder.

"Hahaha, vah?" ...vadå?

Nissan ägs (enskilt största ägare) av Renault, och Renaults VD är även VD för Nissan (sedan 2001).
Utan Renault hade förmodligen Nissan gått i konkurs 1999.

Och nej, wankelmotorer håller ej! Finns en andledning varför ingen tillverkare gör bilar med wankelmotorer!
Det enda wankelmotorer är bra på är att ge hög effekt vid liten volym, allt annat suger ju fullständigt! Servicekostnader, förbrukning, utsläpp.

Och en 1000hk Skyline får ändå stryk av en Tesla alla dagar i veckan, och då sitter man ju även bekvämt med bra komfort!
Det fanns ju en tid när även en Dodge Charger eller Pontiac Trans Am var coola och fräcka... den tiden är låååångt förbi, samma gäller Nissan Skyline!

Men du får tycka precis vad du vill, det accepterar jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oxygenial:

"Hahaha, vah?" ...vadå?

Nissan ägs (enskilt största ägare) av Renault, och Renaults VD är även VD för Nissan (sedan 2001).
Utan Renault hade förmodligen Nissan gått i konkurs 1999.

Och nej, wankelmotorer håller ej! Finns en andledning varför ingen tillverkare gör bilar med wankelmotorer!
Det enda wankelmotorer är bra på är att ge hög effekt vid liten volym, allt annat suger ju fullständigt! Servicekostnader, förbrukning, utsläpp.

Och en 1000hk Skyline får ändå stryk av en Tesla alla dagar i veckan, och då sitter man ju även bekvämt med bra komfort!
Det fanns ju en tid när även en Dodge Charger eller Pontiac Trans Am var coola och fräcka... den tiden är låååångt förbi, samma gäller Nissan Skyline!

Men du får tycka precis vad du vill, det accepterar jag.

Renualt äger nissan men det menas inte att alla bilarnas konstruktion sker i frankrike osv. Om man ska ha en sportbil så kan man inte gnälla över servicekostnader eller förbrukning samt utsläpp. Dessutom kostar det mycket mer att serva en sportigare bmw, WV, audi osv än rx8.

I din värld så ja men i verkligheten så vet de flesta att teslan har ingen chans mot en supra, skyline osv. Du kan inte jämföra en personbil mot en sportbil. Du åker självklart skönare i merca/bmw/lexus osv men du kommer knappast till den känslan när du sitter i en gtr eller liknande bil.

Du får tycka vad du vill

Permalänk
Föredetting
Skrivet av oxygenial:

I stand corrected!

Men mitt tidigare statement var baserat på uttalande från bl.a. Jeremy Clarkson (Top Gear) och en annan tidskrift (med hänvisining till Renaults samarbete med MecaChrome) som myntade att detta var en Renault motor, och som du säger har suttit i flertalet Renaultbilar (iaf. fler lableade Renaultbilar än Nissan!?).

Det är en rätt lång lista bilar den spisen används i, den här saxade jag från Wikipedia:

North American

2001–2004 Nissan Pathfinder- 240 hp (179 kW)
2013–present Nissan Pathfinder- 260 hp (194 kW)
2001–2004 Infiniti QX4- 240 hp (179 kW)
2002–2004 Infiniti I35- 255 hp (190 kW)
2002–present Nissan Altima- 240 hp (179 kW) to 270 hp (201 kW)
2002–present Nissan Maxima- 255 hp (190 kW) to 300 hp (224 kW)
2003–2006 Nissan 350Z- 287 hp (214 kW) to 300 hp (224 kW)
2003–2007 Infiniti G35 Coupe- 280 hp (209 kW) to 298 hp (222 kW)
2003–2006 Infiniti G35 Sedan- 260 hp (194 kW) to 298 hp (222 kW)
2003–2008 Infiniti FX35- 275 hp (205 kW)
2003–present Nissan Murano (Z50)- 240 hp (179 kW) to 265 hp (198 kW)
2004–present Nissan Quest- 235 hp (175 kW) to 260 hp (194 kW)
2006–2008 Infiniti M35- 275 hp (205 kW) to 280 hp (209 kW)
2013–2013 Infiniti JX35- 265 hp (198 kW)
2014–present Infiniti QX60- 265 hp (198 kW)

JDM and other markets

2000–present Nissan Elgrand 240 PS (180 kW; 240 hp)
2001–2007 Nissan Stagea 272 PS (200 kW; 268 hp) and above
2001–2009 Renault Vel Satis 241 PS (177 kW; 238 hp)
2002–2007 Nissan Skyline (V35) 272 PS (200 kW; 268 hp) and above
2003–present Nissan Teana/Cefiro (350JM-J31) 231 PS (170 kW; 228 hp)
2003–2009 Nissan Presage (231 hp)
2003–present Renault Espace 241 PS (177 kW; 238 hp)
2003–2004 Tatuus Formula V6, Formula Renault V6 Eurocup 370 hp (276 kW)
2004–2007 Nissan Fuga 350 GT 280 PS (210 kW; 280 hp)
2005–2006 Nismo Fairlady Z S-Tune GT 300 PS (220 kW; 300 hp) (VQ35DE S1 engine)
2005–2007 Dallara T05, World Series by Renault 425 PS (313 kW; 419 hp)
2006–present Renault Samsung SM7 217 PS (160 kW; 214 hp) (Neo VQ35)
2008–present Renault Laguna Coupé 241 PS (177 kW; 238 hp)
2008–2011 Dallara T08, World Series by Renault 425 PS (313 kW; 419 hp)
2010–present Renault Latitude 253 PS (186 kW; 250 hp)
2012–present Dallara T12, World Series by Renault 490 PS (360 kW; 480 hp)

Å andra sidan tycker jag att det är lite småfestligt att kalla 350Z en sportcoupé. Det är ju mest en glidarbil att frakta feta kaliforniska arslen i. Med amerikanska mått mätt är den säkert jättesportig iofs.

Skrivet av trebrecks:

har en 206 rc med 180hk sugmotor skulle vilja ha turbo, bakvagnen släpper efter när man kör för fort på kurviga vägar annars ligger de bra på vägen

Det är lite det som är poängen med torsionsfjädringen på Peugeot 205/206 GTI/RC - det ska släppa vid gasuppsläpp. För att det är kul. Däremot har alla 206:or samma problem som 205:orna hade med bakaxeln - de sätter sig och behöver bytas ut lite titt som tätt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

@Meantek: jo jag vet fick byta ut min bakaxel efter 12kmil för bakdäcket blev sämre o sämre de började luta mer o mer sen började skiten knaka o leva:/

Permalänk
Medlem

Men vad säger ni då rent allmänt om Peugeot 207 cc Turbo. Bra köp eller ej? För jag kommer nog inte köpa den utan turbo, lite väl lite hästkrafter då.

Vilket årtal bör jag lägga mig på? Visst nyare är bättre men någon specifik som jag borde undvika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Men vad säger ni då rent allmänt om Peugeot 207 cc Turbo. Bra köp eller ej? För jag kommer nog inte köpa den utan turbo, lite väl lite hästkrafter då.

Vilket årtal bör jag lägga mig på? Visst nyare är bättre men någon specifik som jag borde undvika?

Gammal tråd men jag är nyfiken på hur det gick?!

Vad blev det för ersättare till din 206 cc?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10