skall jag köra med 20m kabel eller trådlöst på telia ADSL 30mb

Permalänk

skall jag köra med 20m kabel eller trådlöst på telia ADSL 30mb

Hej!

Dit jag flyttat just i helgen har jag fått gå från fiber tillbaks till Telia ADSL -30Mb lina, och har fått med en
Thomson Gateway 799 v2 router.
Nu är det så att telejacket sitter i vardagsrummet och där jag vill ha min stationära är en bit bort, 1st trävägg imellan, däremot om jag väljer att köpa och dra kabel, kommer jag behöva i runda slängar ca 20M, pga så som det är byggt och för att dra det snyggt.

Frågan
1 skall jag dra kabel, eller inhandla ett wifi-nätverkskort till maskinen och bättre router,
kommer jag att tappa mycket på den lilla ing. lina jag har, eller är det i så fall så lite att jag ej kommer märka det.

2. Om jag skall inhandla router och nätverkskort, kan ni ge ett bra förslag då, som håller sig inom ramen 3000:-

Jag tackar som vanligt i förskott för hjälp med detta.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk

Om du har möjlighet att dra kabel så är det få nackdelar med att köra på kabel. Hade jag varit du hade jag lätt dragit kabel istället för att köra trådlöst.

Permalänk
Medlem

Kör trådat. Du förlorar nästan ingenting, det är stabilare och billigare! Jag har själv 8 mbit/s ADSL (från Telia med samma router) med 50m kabel till min speldator. Får ut ca 7.1 mbit på den jämfört med 7.4 med datorn som har 2m kabel (alldeles vid routern).

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Om du har möjlighet att dra kabel så är det få nackdelar med att köra på kabel. Hade jag varit du hade jag lätt dragit kabel istället för att köra trådlöst.

Skrivet av FZL:

Kör trådat. Du förlorar nästan ingenting, det är stabilare och billigare! Jag har själv 8 mbit/s ADSL (från Telia med samma router) med 50m kabel till min speldator. Får ut ca 7.1 mbit på den jämfört med 7.4 med datorn som har 2m kabel (alldeles vid routern).

Ok jag får väl ta o spika kabel då, Tack för svar....)

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk

Låter som det är max 10m mellan routern och datorn samt att du bor i villa/radhus. Du har nästan optimala förhållanden för ett trådlöst nätverk då du inte har en massa närliggande grannar (utifrån antagandet att du bor i villa/radhus) som kan störa med sina egna nätverk och dessutom endast en trävägg emellan.

Kabel är nästan alltid bättre men i ditt fall bör trådlöst fungera så pass bra att skillnaderna är nästan försumbara. Speciellt när det bara handlar om 30Mbit. Sen är det väl upp till dig om du tycker det är värt att betala lite extra för att slippa dra en kabel.

Angående specifik utrustning vet jag för lite om för att kunna rekommendera något. Själv brukar jag bara använda de billigare alternativen.

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Låter som det är max 10m mellan routern och datorn samt att du bor i villa/radhus. Du har nästan optimala förhållanden för ett trådlöst nätverk då du inte har en massa närliggande grannar (utifrån antagandet att du bor i villa/radhus) som kan störa med sina egna nätverk och dessutom endast en trävägg emellan.

Kabel är nästan alltid bättre men i ditt fall bör trådlöst fungera så pass bra att skillnaderna är nästan försumbara. Speciellt när det bara handlar om 30Mbit. Sen är det väl upp till dig om du tycker det är värt att betala lite extra för att slippa dra en kabel.

Angående specifik utrustning vet jag för lite om för att kunna rekommendera något. Själv brukar jag bara använda de billigare alternativen.

Tack mannen för svar, nu var jag redan iväg o köpte 25m kabel igår, så det får bli lite spikande

Då jag bor i lägenhet, bestämde jag mig helt senare på dagen då jag talade med en av våra kunder som kom in till butiken och som arbetar som nätverkstekniker på ericsson.

Han nämnde nästan exakt det du sa, att droppen är, och kanske blir obefintlig på en 30mb Lina,
MEN att grannarna i huset, och vad de nu alla kan tänkas ha för trådlösa anordningar, som kanske kan störa, och enligt lagen om att kan något gå fel, så gör det oftast det, finns ju med i bilden..
så, vill man vara på den säkra sidan kör kabel, men det kan även hända att ditt trådlösa lösning fungerar helt super, MEN man vet aldrig förrns man kopplat in det

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.