Motsatt effekt, stänga av värme i källaren blir dyrare? / Rimlig förbrukning fjärrvärme?

Permalänk
Medlem

Motsatt effekt, stänga av värme i källaren blir dyrare? / Rimlig förbrukning fjärrvärme?

Köpte hus i somras, första huset. 82+64kvm
Uppvärmning är fjärrvärme.
2 personer i huset, dusch 3ggr/vecka + div. varmvatten i köket t.ex.
Fakturering varannan månad.

Så i December fick vi en räkning på 2850 SEK på fjärrvärme (uppvärming + varmvatten)
Ingen aning om detta var högt eller inte, men 2850kr ändå.
Så jag gjorde ett experiment.
Jag stängde av alla element i källaren.
Det blev dyrare, 2950 denna runda, totalt 3040kWh förbrukat.
Nu är det klart att utan värme nerifrån behöver elementen ovanför värma mer.
Men att förbrukningen faktiskt skulle stiga trodde jag aldrig.
Huset är bra isolerat och har en bra energideklaration, betydligt bättre än andra hus i samma ålder. (Byggt -49)

Så ni som har bättre koll, är det rimligt?

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Nästa omöjligt att säga något säkert, det kan ju varit kallare ute den dyrare perioden, då blir det ju mer att värma även om du stänger av i källaren. För att veta måste de yttre faktorerna vara lika vid båda tillfällena.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Tycker det låter rimligt, sitter med hus byggt -46 och värmepump , 2-vånings 182kvm + källare delvis uppvärmd, ligger vintertid runt 3-4000 kr/mån beroende hur kallt det är, men mitt är dåligt isolerat åxå.

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX 9070 , FD R5

Permalänk
Medlem

@SirMacke: Även utomhustemperaturen spelar ju in i hur mycket energi som går åt för uppvärmningen.

Jag har Luftvärmepump och element hemma och det gör väldigt stor skillnad från månad till månad beroende på om det har varit en -5 grader eller -15 en period.

//zekel

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk
Medlem

Det var betydligt kallare i Januari än i December.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Vi försöker ligga på 20 grader inne.
Vi har dessutom stödvärmt genom att elda i eldstaden. (Vi fick x antal kubik ved)

Det känns bara mycket för mig utan erfarenhet.

Ah, se där.
Då är det kanske helt normalt ändå.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

3000 kr/2 månader i uppvärmningskostnader vintertid är väl inte alls mycket för ett så stort hus.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Ta det försitkigt med att stänga av värmen i källaren, du kan ju ha lägre värme där men under 10 skulle jag aldrig ha (kör min egen källare på 18 grader). I värsta fall riskerar du att rör och annat fryser sönder och det kostar betydligt mer än vad du kan lyckas spara, även om spillvärmen ovanifrån skulle räcka för att inget fryser sönder så får du högre relativ luftfuktighet i källaren med risk för svamp och mögel

Permalänk
Medlem

Källarvärme jobbar sig sakta uppåt och bidrar till ett behagligt inomhus klimat. Att stänga av värmen där nere är ganska onödigt. Det behöver absolut inte vara 25 grader varmt där nere, men 18-20 grader får man tillbaka i form av golv-värme till ovanvåningen.
För att nå samma komfort i det våningsplanet utan tillskottet underifrån så måste man dra på mer där helt enkelt.

Om ni nu har vedeldat... Har ni inga eldningsmöjligheter i källaren? En energikassett, eller för att slippa så mycket manuellt arbete, en pelletskamin, hade kanske varit det ultimata.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Givetvis ska man ha värme i källaren, värme stiger uppåt och söker sig genom tjocka golv som tidigare inlägg nämnt och det blir en mer jämn och behaglig temp i hela kåken- både i större och mindre hus, och om huset är byggt med panna som original i källaren så är huset konstruerat för att ha varmt i källaren också. Man sparar ingenting genom att sänka eller kallställa källaren, snarare tvärt om plus risk för svamp och fukt. Jämn värme i hela kåken är det smartaste om man vill ha ett hus som mår bra. Det tar dessutom tid att få upp grundvärme i tjocka källarväggar när det är kallt ute. Tänk också på att sensommaren ger fuktig varm luft som gärna drar in i kalla källare och kondenserar- som då blir- fukt! Varm källare är lika med välmående hus. Prova inget annat.

Permalänk
Medlem

Värmen har säkert letat sig uppåt i huset så här sex år senare...

Permalänk
Medlem

Viktiga grejjer

Ja vintern kommer när vi minst anar. På sommaren är ju allt så bra, sen kommer dom där långa vintermånaderna som vi nyligen tyckte det var långt till, ack.
Tänk vad många det är som inte förstår detta med värmefördelning i kåkar.
Jag har åkt på golvvärme-installationsjobb där källare har varit kallställda och där familjer fryser om fötterna och vill ha golvvärme. Jag brukar tipsa dom att testa att dra på värme underifrån i källaren några veckor och känn efter innan dom river upp golvet för slingorna och startar golvvärme. Brukar inte behövas golvvärme då och elementen på övre våningar kan ställas snålare och det blir inte dyrare utan tvärt om. Fysikens lagar äro allsmäktiga.

Permalänk
Medlem

Skaffa en luftvärmepump så kommer förbrukningen gå ner betydligt.
Tilläggs isolera vinden(om du nu har någon).

Problemet med fjärrvärmen är när det är ständiga skiftningar i yttertemperaturen.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Fjärrvärme är en vettig lösning om huset är större. Luftvärme punk kan ev vara ett alternativ. Då med vattenburet system givetvis. Bäst är att använda sig av de befintliga vattenburna elementen överallt och naturligtvis i nedervåningen och källare så att spridningen av värmen blir jämn. Värme stiger uppåt som sagt. Byta till luftvärmepump är ett alternativ men då ska man ha vattenburet system som matar samma element som tidigare. Tänk också på att luftvärmepumpar går på el......Om det blir billigare är mycket svårt att säga, ibland kan det bli tvärt om och det beror ofta på att systemet är för litet och att man tagit bort tidigare element som hade en viktig funktion för hela fastigheten, ofta då misstaget borttagna radiatorer i nedre plan eller källare.