3D skrivare - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Av de två skulle Bambu Lab A1 Mini vara väldigt mycket mer starta och köra jämfört med Creality Ender 3V2 Neo (och i princip alla andra modeller av Ender som de har, skulle jag nog tro). Så A1 Mini är mer nybörjarvänlig ur den aspekten.

Man skulle kanske kunna skilja lite på gruppen "de som vill skriva ut saker i 3D" och gruppen "de som är intresserade av 3D-skrivare", där den andra då kanske har folk som är mer intresserade av att meka och modda sin skrivare - och då kan en Ender faktiskt vara något, eftersom de är rätt så basic och har sålt i väldigt många exemplar, vilket innebär att det finns väldigt många som också har intresse i att modda och uppgradera dem. Men är man mer intresserad av att ha något som fungerar tillfredsställande från början, som den första gruppen, tror jag att A1 Mini är ett bättre val (och egentligen kanske den andra gruppen skulle gå direkt på att bygga en Voron eller liknande ändå, även om det ju går att göra en Switchwire med Ender 3 som utgångspunkt, något som jag själv håller på med nu).

Tack! Jag tror att jag också lutar åt den.

Ja verkligen! Där håller jag med dig om att det borde vara 2 olika grupper.

Det var många termer där men jag gav upp den iden och kommer nog att hoppa på en A1 mini istället. Behöver inte skriva ut så värst stora prylar utan det blir ju mest prylar för att komplettera andra hobbygrejer.

Skrivet av mrTLU:

Om jag säger så här: jag är nybörjare, köpte en Neo, förvisso v1. Ett par månader senare köpte jag en Prusa pga frustrationen en nybörjare utan kunskap har, och har inte ”hunnit” rigga upp Endern sen dess. Och det är över 1 år sen.

Jaha är det sant, det säger väldigt mycket
Tack! Vilken prusa köpte du? Jag tolkar som att det var en betydligare bättre plug and play variant?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Tror det är svårt att toppa en skrivare från Bambu om man "bara" vill skriva ut prylar men jag är väldigt imponerad av min Prusa Mk4. Byggde ihop den själv, och tidigare byggde jag ihop min Mk3. Att bygga skrivaren själv efter redigt utförlig byggbeskrivning hjälper till att förstå hur den fungerar så att det är enkelt att felsöka och eventuellt reparera.

Mk4 ger mig i princip helt felfria utskrifter. Mycket kan sägas och har redan gjort om både Bambulab och Prusa men jag relaterar mer till filosofin som Prusa har kring hela fenomenet 3D-printing.
Om det är någon som är i ropet att beställa från Prusa så messa mig gärna för en refferalkod som gynnar oss båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Tror det är svårt att toppa en skrivare från Bambu om man "bara" vill skriva ut prylar men jag är väldigt imponerad av min Prusa Mk4. Byggde ihop den själv, och tidigare byggde jag ihop min Mk3. Att bygga skrivaren själv efter redigt utförlig byggbeskrivning hjälper till att förstå hur den fungerar så att det är enkelt att felsöka och eventuellt reparera.

Mk4 ger mig i princip helt felfria utskrifter. Mycket kan sägas och har redan gjort om både Bambulab och Prusa men jag relaterar mer till filosofin som Prusa har kring hela fenomenet 3D-printing.
Om det är någon som är i ropet att beställa från Prusa så messa mig gärna för en refferalkod som gynnar oss båda.

Har en Bambu P1S, men det är främst pga storleken. Hade gärna haft en Mk4 då den verkar vara gediget hantverk och europeiskt, men den var både större och hade mindre byggyta. Så hade haft betydligt svårare att passa in den i lägenheten. Skall bli intressant och se mk5, eller vad deras next-gen skrivare kommer heta. Det känns som att Prusa blev lite överraskade av den plötsliga kompetenta konkurrensen.

Beställde deras volframfilament för en vecka sedan så där bommade jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jaha är det sant, det säger väldigt mycket
Tack! Vilken prusa köpte du? Jag tolkar som att det var en betydligare bättre plug and play variant?

MK3s+.
Well, en stor grej var vidhäftning till byggplattan. NU vet jag att rengöring med vatten/diskmedel fixar mycket. Då svor jag och gjorde rent med endast IPA.
Men den stora grejen är att byggplattan på en Ender är fjäderbelastad. Det är ett helvete att skruva in rätt, och det flyttar sig lätt. I kombination med taskig vidhäftning, så... En Prusa har sensor istället för att avgöra hur plattan ligger.

Så, med det jag vet idag, så kanske jag hade klarat mig utmärkt med min Ender 3 Neo.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

MK3s+.
Well, en stor grej var vidhäftning till byggplattan. NU vet jag att rengöring med vatten/diskmedel fixar mycket. Då svor jag och gjorde rent med endast IPA.
Men den stora grejen är att byggplattan på en Ender är fjäderbelastad. Det är ett helvete att skruva in rätt, och det flyttar sig lätt. I kombination med taskig vidhäftning, så... En Prusa har sensor istället för att avgöra hur plattan ligger.

Så, med det jag vet idag, så kanske jag hade klarat mig utmärkt med min Ender 3 Neo.

Ah! Jag bestämde mig att inte hoppa ner i kaninhålet då jag har tillräckligt med hobby kostar haha!
Tack för svar!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yacob:

Mycket som ofta är slutsålt på Bambu Labs hemsida. Någon som vet var jag kan hitta deras 0.2mm hotend till A1 som levererar i rimlig tid till Sverige?

Hittade du någon till slut? Gjorde misstaget att inte invänta att de kom i lager innan jag beställde min skrivare så jag är i samma situation.

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem

Har lagt en beställning på en Anycubic Kobra 3 Combo, hoppas att det blir ett bra steg upp från min Ender 3 pro
Ska bli kul att testa funktionerna den kommer med

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

impuls köpte denna förra sommaren, men satte ihop den först nu. Nu gäller det bara att lära sig att printa och förhoppningsvis så duger den som första skrivare.

Permalänk
Medlem

Vart slänger ni erat filament skräp? Hittills har jag endast printat med PLA och PETG. PETG gissar jag kan slängas i vanliga plastbunken i soprummet. Hur är det med PLA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Vart slänger ni erat filament skräp? Hittills har jag endast printat med PLA och PETG. PETG gissar jag kan slängas i vanliga plastbunken i soprummet. Hur är det med PLA?

Inget filament är godkänt att återvinnas på återvinningscentralerna utan går som brännbart om du inte skickar in det för återvinning till företag som tar emot filament för att göra återvunnet filament.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Inget filament är godkänt att återvinnas på återvinningscentralerna utan går som brännbart om du inte skickar in det för återvinning till företag som tar emot filament för att göra återvunnet filament.

Tack för svar, då vet jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.No1:

Hittade du någon till slut? Gjorde misstaget att inte invänta att de kom i lager innan jag beställde min skrivare så jag är i samma situation.

Nej tyvärr.
Men de är inte längre slutsålda på bambu labs hemsida, dock rätt hög fraktkostnad om man bara ska köpa en eller två olika hotends.

Permalänk
Medlem

Är väldigt sugen på att köpa en BambuLab A1, men skulle vilja veta hur stort bord/bänk man behöver ha enligt er som har en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allsvinn:

Är väldigt sugen på att köpa en BambuLab A1, men skulle vilja veta hur stort bord/bänk man behöver ha enligt er som har en?

IKEA Lack är det många som bygger ett kabinett av, så minst så stort.
Jag har min Prusa på ett 90cm brett gammalt skrivbord.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allsvinn:

Är väldigt sugen på att köpa en BambuLab A1, men skulle vilja veta hur stort bord/bänk man behöver ha enligt er som har en?

som andra har nämnt så finns många som använder sig av Ikea Lack som en basis för ett enclosure, så finns rätt mycket att printa där ute för det redan. har också haft det tidigare men nu med byte till P1S så har jag faktist skaffat mig ett "skrivbord" för det.
är igentligen barnskrivbordet "RELATERA" vilket är igentligen BEKANT fast mindre.

så finns mycket möjligheter beroende vad du har för plats som du kan använda och hur du vill nytja det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hedersmedlem

Min A1:a delar Lack bord (det breda) med en X1C. Men ett litet lackbord funkar bra. Har inte haft några problem med stabilitet faktiskt.

IKEA borde satsa på en serie för 3D-skrivare då många av deras produkter ju används av oss :). De skapade en Gaming-serie så varför inte dedikerade bord, hyllor etc för 3D-skrivare.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Hej,
Jag har en 3D skiss på en enklare hållare till min GPS (för motorcykel). Finns det någon på västkusten som skulle kunna tänka sig hjälpa mig skapa detta fäste med en 3D skrivare?

Permalänk

Nu har jag beställt en Bambu Lab A1 mini Tog den från 3Djake som har rätt galet låga betyg, får väl se om man får ångra det.

Jag köpte 1kg filament: Sunlu PLA Meta Chocolate, 1,75 mm / 1000 g. Hoppas det är ett ok val. Ska nog ta och leta efter något silverfärgat filament också.

För rengöring, verktyg eller annat som kan behövas, vad kan man behöva där? Tog så lite som möjligt från 3Djake pg.a betygen, sen resten, om det behövs, från Amazon helst.

Edit: jaha, ett paket från Kina på väg? Suck, blir ju jättedyrt! Dock bara 0.3kg så jag antar det är filamentet som skickas därifrån, även om 0.3kg inte stämmer på det heller.

Av de klagomål jag såg hittade jag faktiskt inget som sa något om Kinaleveranser. Står att de skickar från Österrike på deras egna sida.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Jag personligen tvekar inte att handla ifrån 3Djake, har alltid fått mina varor snabbt därifrån, har alltid fått det jag beställt så supporten har jag ingen aning om.

Angående rengörning/verktyg. Jag kör diskmedel + disksvamp för min PEI platta (mest för att få bort mitt feta lager utav lim ).
Jag har även isopropanol 99% för PEI plattan, men oftast är det diskmedel som behövs.
Jag skulle rekommendera att köpa någon form utav nozzle cleaning kit (typ https://www.3djake.se/3djake/nozzle-cleaning-set ), finns så klart andra sidor också

Verktygen jag inte vill vara utan är min trogna mattkniv (Stanley 99E), använder den "upp och ner", alltså den trubbiga sidan för att grada saker
Ska jag skära så tycker jag att en exacto kniv är lite bättre.
Ska jag pilla eller något sådant så kör jag med https://www.biltema.se/verktyg/lodning/lodningstillbehor/avlo...

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Nu har jag beställt en Bambu Lab A1 mini Tog den från 3Djake som har rätt galet låga betyg, får väl se om man får ångra det.

Jag köpte 1kg filament: Sunlu PLA Meta Chocolate, 1,75 mm / 1000 g. Hoppas det är ett ok val. Ska nog ta och leta efter något silverfärgat filament också.

För rengöring, verktyg eller annat som kan behövas, vad kan man behöva där? Tog så lite som möjligt från 3Djake pg.a betygen, sen resten, om det behövs, från Amazon helst.

Edit: jaha, ett paket från Kina på väg? Suck, blir ju jättedyrt! Dock bara 0.3kg så jag antar det är filamentet som skickas därifrån, även om 0.3kg inte stämmer på det heller.

Av de klagomål jag såg hittade jag faktiskt inget som sa något om Kinaleveranser. Står att de skickar från Österrike på deras egna sida.

Jag köpte två rullar filament, heated inserts, magneter, och tillsats till lödkolv för inserts.
Allt kom till Sverige med FedEx hyfsat snabbt (inom en vecka)

Kan rekommendera addnorth om du vill ha bra filament

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av Katten_BoB:

Jag personligen tvekar inte att handla ifrån 3Djake, har alltid fått mina varor snabbt därifrån, har alltid fått det jag beställt så supporten har jag ingen aning om.

Angående rengörning/verktyg. Jag kör diskmedel + disksvamp för min PEI platta (mest för att få bort mitt feta lager utav lim ).
Jag har även isopropanol 99% för PEI plattan, men oftast är det diskmedel som behövs.
Jag skulle rekommendera att köpa någon form utav nozzle cleaning kit (typ https://www.3djake.se/3djake/nozzle-cleaning-set ), finns så klart andra sidor också

Verktygen jag inte vill vara utan är min trogna mattkniv (Stanley 99E), använder den "upp och ner", alltså den trubbiga sidan för att grada saker
Ska jag skära så tycker jag att en exacto kniv är lite bättre.
Ska jag pilla eller något sådant så kör jag med https://www.biltema.se/verktyg/lodning/lodningstillbehor/avlo...

Okej, tack för det

Skrivet av sweisdapro:

Jag köpte två rullar filament, heated inserts, magneter, och tillsats till lödkolv för inserts.
Allt kom till Sverige med FedEx hyfsat snabbt (inom en vecka)

Kan rekommendera addnorth om du vill ha bra filament

Ok, låter ju bra!

Fattar bara inte vad det är som skickas från Kina, jag skrev till dom och frågade ifall det är deras paket.

Edit: äh, nu kom jag ju på vad det är från Kina, och det är inte alls från 3Djake. Också fedex, vilket var varför jag direkt associerade det med 3Djake då jag valt det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bemushroomed:

Okej, tack för det

Ok, låter ju bra!

Fattar bara inte vad det är som skickas från Kina, jag skrev till dom och frågade ifall det är deras paket.

Edit: äh, nu kom jag ju på vad det är från Kina, och det är inte alls från 3Djake. Också fedex, vilket var varför jag direkt associerade det med 3Djake då jag valt det.

3dJake har jag också bara positiva erfarenheter från så det ska inte vara några problem.
Sen kan jag rekommendera att köpa från https://eu.store.bambulab.com/ ändå för de har bra priser och jäklig snabb leverans.
https://eu.store.bambulab.com/en-se/collections/spare-parts-f... för reservdelar till A1 Mini. Jag skulle köpa några extra hotends. Det mesta annars får du med lite extra av (cutters, filament rengörare, kit för att göra rent munstucket).

Sen om du inte har tagit Combo-grejen, börja spara för en AMS Lite ;).

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Hejsan alla experter!

Jag är sugen på att köpa en Elegoo Saturn 4 Ultra som släpps snart för att skriva ut lite modeller i resin.
Tyvärr så bor jsg i en lägenhet och undrar ifall det går att lösa så jag kan använda en i lägenheten?
Det enda rummet jag kan ha den i är min "man cave" där jag spenderar majoriteten av min tid.

Jag skulle kunna ha den på ballongen också men vet inte om det går att ha en skrivare på balkongen? Tänker om man har en sånt "hus" över som finns att köpa på typ Amazon.

Finns det några bra lösningar?

Jag har även en hund, innan aning om hundar är känsligare än oss?

Mvh
Karl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillbengan:

Jag är sugen på att köpa en Elegoo Saturn 4 Ultra som släpps snart för att skriva ut lite modeller i resin.

Kolla lite kring kolfilterfläkt. Jag har ingen erfarenhet kring just resin skrivare men dom används kring lödutsug och för rening av andra gaser så kan vara en lösning i kombination med kapsling så klart.

Permalänk
Medlem

Det vettigaste är väl att ventilera ut ångorna, om man nu ska envisas med resinskrivare i sin bostad. Typ om du bygger ett enkelt dragskåp av ett odlingstält och ventilslang med fläkt som går ut genom fönstret. Gärna ett stort nog att få plats att rengöra utskrifterna i.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Skrivet av Lillbengan:

Hejsan alla experter!

Jag är sugen på att köpa en Elegoo Saturn 4 Ultra som släpps snart för att skriva ut lite modeller i resin.
Tyvärr så bor jsg i en lägenhet och undrar ifall det går att lösa så jag kan använda en i lägenheten?
Det enda rummet jag kan ha den i är min "man cave" där jag spenderar majoriteten av min tid.

Jag skulle kunna ha den på ballongen också men vet inte om det går att ha en skrivare på balkongen? Tänker om man har en sånt "hus" över som finns att köpa på typ Amazon.

Finns det några bra lösningar?

Jag har även en hund, innan aning om hundar är känsligare än oss?

Mvh
Karl

Personligen skulle jag aldrig köpa Resinskrivare och ha i vanlig lägenhet. De där filtrena de kommer med är ofta helt värdelösa, kanske tar bort lukt men inte det skadliga du andas i dig om du inte har professionell mask på dig när den skriver ut eller du är i rummet. Det fanns en som gjorde en test på youtube, med mätare, såg inte bra ut.
Har man djur så skulle jag absolut avråda, klart de är känsligare.

Resin är även temperaturkänsligt, så man kan inte ha det på balkongen, eller iaf inte när tempen sjunker.

Bara att göra sig av med spill med verkar ju problematiskt, men jag vet inte, har inte fördjupat mig helt i den delen.

Ja lite finare utskrifter blir det kanske, men skulle aldrig ta risken att kanske få allergi av det över tid, eller ännu värre saker.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillbengan:

Hejsan alla experter!

Jag är sugen på att köpa en Elegoo Saturn 4 Ultra som släpps snart för att skriva ut lite modeller i resin.
Tyvärr så bor jsg i en lägenhet och undrar ifall det går att lösa så jag kan använda en i lägenheten?
Det enda rummet jag kan ha den i är min "man cave" där jag spenderar majoriteten av min tid.

Jag skulle kunna ha den på ballongen också men vet inte om det går att ha en skrivare på balkongen? Tänker om man har en sånt "hus" över som finns att köpa på typ Amazon.

Finns det några bra lösningar?

Jag har även en hund, innan aning om hundar är känsligare än oss?

Mvh
Karl

Har kört både tråd och resin men helt lagt ner resinet då det inte är värt besväret för mina behov. Byter hellre munstycke till 0.25mm om jag behöver lite bättre detaljrikedom. Det är inte direkt jämförbart men betydligt smidigare. Jag skulle absolut inte rekommendera att man håller på resin i en lägenhet.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillbengan:

Hejsan alla experter!

Jag är sugen på att köpa en Elegoo Saturn 4 Ultra som släpps snart för att skriva ut lite modeller i resin.
Tyvärr så bor jsg i en lägenhet och undrar ifall det går att lösa så jag kan använda en i lägenheten?
Det enda rummet jag kan ha den i är min "man cave" där jag spenderar majoriteten av min tid.

Jag skulle kunna ha den på ballongen också men vet inte om det går att ha en skrivare på balkongen? Tänker om man har en sånt "hus" över som finns att köpa på typ Amazon.

Finns det några bra lösningar?

Jag har även en hund, innan aning om hundar är känsligare än oss?

Mvh
Karl

Jag har också den skrivaren i varukorgen. Den verkar fenomenal.

Jag kommer ha min i garaget. Du och din hund bör inte vara i samma rum som printern medan den arbetar, och vädra ordentligt när den är klar. Balkong lär inte funka så bra. Det skulle kanske gå om du ser till att den inte får någon sol på sig och håller en konstant temperatur på 20-25 grader medan den arbetar. Känns som mer jobb än det är värt.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Med anledning av ovanstående: Någon som kan rekommendera ett prisvärt resin?

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av BNEA02:

Så, jag slog till på en X1C med lite fils och tillbehör för total €1.651,26.
(Har kikat lite på en Snapmaker Artisan men sket i det och kollar efter en lös laser engraver istället)
Hoppas det är värt det

Vet inte vad jag skall ha den till men lite spaces till vattenkylning etc kanske funkar, nu kör vi!

Det blev en Falcon2 pro som komplemen

Visa signatur