Hörlurar vilken port?

Permalänk

Hörlurar vilken port?

Jag vill kunna koppla hörlurarna i någon av de övriga ljudportarna bak på moderkortet, går det? Ja den gröna porten är redan upptagen av högtalarna.
Datorn står i tv-möbeln så det ser lite fult ut att koppla lurarna där fram + att porten glappar en aning.
Detta moderkort har jag ifall det har någon betydelse: https://www.asus.com/Motherboards/Z170I-PRO-GAMING/

Alla tips uppskattas!

Mvh Tor

Permalänk
Medlem

Det är den gröna där bak, du får ta ur högtalarna eller köpa (om det finns) en switch för 3,5 ingångar.

De andra ingångarna är för en mic eller typ ett surround system.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Den gröna är oftast till för hörlurar, den blå skall vara line out för högtalare med förstärkare.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Skrivet av Daark:

Det är den gröna där bak, du får ta ur högtalarna eller köpa (om det finns) en switch för 3,5 ingångar.

De andra ingångarna är för en mic eller typ ett surround system.

Skickades från m.sweclockers.com

Afan det är såpass? Tråkigt

Skrivet av Nioreh83:

Den gröna är oftast till för hörlurar, den blå skall vara line out för högtalare med förstärkare.

När jag går in i Realtek så står den blå som linje in inte linje ut. Borde finnas mer än en utgång tycker jag

Permalänk
Proffsmobbare

En linje in brukar inte kunna ändras till en linje ut, detta pg.a. fysiska ADC/DAC'ar.

Däremot brukar du kunna ändra definitionen för en linje ut, då detta sker i mjukvara. Du borde alltså kunna ha dubbla linje ut på vilka av utgångarna du vill.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan gå "sissådär", en del ljudkretsar kan adressera om ljudet till valfri utgång men troligen är utgången fysiskt sett en linjeutgång som inte kan driva en hörlur på ett bra sätt men ansluter man utgången till en hörlursförstärkare så blir det bra.

Svaret blir alltså kanske, du har 2 problem att kolla upp/lösa, kan ljudkortet adressera om ljudet själv eller behövs det nått hjälpprogram typ virtual audio cable ? Och kan utgången i sig driva en hörlur eller behövs det en hörlursförstärkare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Laine:

En linje in brukar inte kunna ändras till en linje ut, detta pg.a. fysiska ADC/DAC'ar.

Däremot brukar du kunna ändra definitionen för en linje ut, då detta sker i mjukvara. Du borde alltså kunna ha dubbla linje ut på vilka av utgångarna du vill.

Skrivet av mrqaffe:

Det kan gå "sissådär", en del ljudkretsar kan adressera om ljudet till valfri utgång men troligen är utgången fysiskt sett en linjeutgång som inte kan driva en hörlur på ett bra sätt men ansluter man utgången till en hörlursförstärkare så blir det bra.

Svaret blir alltså kanske, du har 2 problem att kolla upp/lösa, kan ljudkortet adressera om ljudet själv eller behövs det nått hjälpprogram typ virtual audio cable ? Och kan utgången i sig driva en hörlur eller behövs det en hörlursförstärkare ?

Alright, ska testa ifall jag kan ändra med någon mjukvara och se ifall det går att driva. Tack för tipsen