Efter svensk skatt strax över 700kr alltså, med andra ord inte så långt ifrån våra priser. Sedan kan man ju undra lite varför du gör en direkt jämförelse med USA, ska man inte importera måste man tag hänsyn till väldigt många faktorer.
Exempelvis så kostar en kasse mat betydligt mycket mindre i U-länder vilket gör att om man överför valuta värdet direkt ser det ut som att våra matpriser är oresonabelt höga i exempelvis Sverige. Man måste tag hänsyn till köpkraften för en valuta i ett område. Nu är det visserligen inte några extrema skillnader mellan USA och Sverige. Köpkraft är däremot långt ifrån hela förklaringen, det finns en drös politiska, geografiska och andra ekonomiska orsaker. Dem politiska är däremot någonting vi kan justera och därav kan skylla på, men dem geografiska är svårare.
Med det sagt så är vi absolut inte ledande inom kommunikationsnät, inte ens nära. Sydkorea har gjort enorma satsningar och kan därför erbjuda extremt prispressade tjänster. Insatser som inte är lika lätta inom ett såpass geografiskt stort och populations utspritt land som Sverige.
Just google fiber finns ju enbart i storstäder, städer som är väldigt mycket större än Örebro(?). Enligt mig gör Sverige ett rätt bra jobb med att sprida sina kommunikationsnät, även om det finns utrymme för förbättring. Sedan att vi har sluppit data mängds begränsningar är ju extremt bra, även om vi givetvis har andra begränsningar på person uppkopplingar enligt avtalen men dem är iaf försåtliga. (Jag antar att samma begränsningar finns världen över, exempelvis så får man inte köra kommersiella tjänster på uppkopplingar för privatpersoner om jag inte missminner mig.) Data begränsningar är ju någonting Nord Amerika dränks i så på den fronten är vi tveklöst långt före. (Detta gäller alltså även på trådade uppkopplingar, vilket är lite svårmotiverat då det inte rör sig om spektrums begränsningar som för trådlöst.)
(Stor disclaimer, är långt ifrån expert på varken ekonomi eller kommunikationsnät. Detta är bara kunskap jag har råkat samla på mig. Vill någon kunnigare fylla på eller rätta min information är det varmt välkommet.)