Problem med arduino kod (eventuelt hur det är kopplat.)
Tjena!
Jag fick nyligen en extra uppgift av men elmikro lärare, men jag sitter och har kört fast för stunden. Uppgiften lyder: Olle som är hörselskadad beställer föjande program av dig, Olle vill kunna välja mellan att koka ägg i 8min eller göra en sockerkaka på 20 minuter. Han vill ha två st knappar en för äggkokning samt en för sockerkaka. När han trycker på koka ägg knappen så tänds lysdiod 1, efter 5 minuter börjar den blinka med intervall(4s tänd, 4s släckt). När det återstår en minut av tiden blir intervallen för lysdiod (2s tänd, 2s släckt). När 8 minuter gått så tänds lysdiod 2 och 1 släcks.
När olle istället trycker på knapp2 så ska lysdiod 3 tändas efter 5 min, efter ytterligare 5 min tänds lysdiod 4, efter ytterliga 5 min tänds lysdiod 5, efter ytterliga 5 min tänds lysdiod 6 och då är sockerkakan klar, och samtliga lysdioder, lysdiod 3 till lysdiod 6 lyser.
Jag har bifogat min kod och jag skulle uppskatta all hjälp ni kan erbjuda!
Hoppas alla har en fortsatt bra dag!
int led = 13;
int led2 = 12;
int led3 = 11;
int led4 = 10;
int led5 = 9;
int led6 = 8;
int inpin = 2;
int inpin2 = 1;
void setup() {
pinMode(led, OUTPUT);
pinMode(led2, OUTPUT);
pinMode(led3, OUTPUT);
pinMode(led4, OUTPUT);
pinMode(led5, OUTPUT);
pinMode(led6, OUTPUT);
pinMode(inpin, INPUT);
pinMode(inpin2, INPUT);
//alla out/inputs blir tillsagda vilken roll dom har
}
void loop() {
if(digitalRead(inpin)==LOW)
{
digitalWrite(led = HIGH);
delay(300000);
for(int i=0;i<15;i++)
{
digitalWrite(led, HIGH);
delay(4000);
digitalWrite(led, LOW);
delay(4000)
}
for(int i=0;i<15;i++)
digitalWrite(led, HIGH);
delay(2000);
digitalWrite(led, LOW);
delay(2000)
}
digitalWrite(led2, HIGH);
// Tänder en led, efter 5 min börjar den blinka med en viss intervall sen börjar den blinka snabbare och tillslut så lyser den för att visa att äggen är klara.
}
void loop() { //inte helt hundra om det fungerar att ha 2st void loops
if(digitalRead(inpin2=LOW)) // Efter 5 minuter tänds en lampa, osv tills det har gått 20 minuter då är alla lampor tända
{
delay(300000);
digitalWrite(led3, HIGH);
delay(300000);
digitalWrite(led4, HIGH);
delay(300000);
digitalWrite(led5, HIGH);
delay(300000);
digitalWrite(led6, HIGH);
}
}