Trasig laddare, måste ny vara identisk?

Permalänk
Medlem

Trasig laddare, måste ny vara identisk?

Hej!

Laptopens laddare började smälla och lukta bränt så det är väl dags att skaffa en ny...
Tyvärr så värkar just denna modell vara svår att hitta till ett bra pris, men jag har hittat liknande laddare med samma kontakt för hemskt mycket mindre.

Så jag tänkte fråga er här på forumet, och förhoppningsvis någon mer kunnig än mig själv, om det måste vara exact samma "stats" på laddaren för att det ska fungera?

Jag har t.ex. hittat en som går på ca 1.5 mindre Ampere men med samma volt och watt, och då ett batteri kan ha högre ampere för att hålla längre, är det inte samma princip?

Måste watt och volt också vara exact samma?
Antar att man inte kan använda högre volt utan att bränna ut datorn, men hur är det med något som använder en eller en halv volt lägre än original laddaren?

Kan man inte använda en laddare som har lägre watt?
Det borde väl gå, bara att den kanske laddar långsammare, eller kanske inte alls medans datorn är på?

Tack så mycket för er tid! Hoppas att någon kan förklara detta, självklart är en original laddare eller en identisk kopia att föredra , men undrar vad man har för alternativ vad nöden kräver.

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att laddaren har samma spänning (som mäts i Volt). För hög spänning så kommer datorn att gå sönder, för låg spänning så kommer den inte ladda. Det finns väl en viss marginal för spänningen, men du ska helst ha en laddare med samma spänning som datorn är gjort för.

Laddarens maxström (Ampere) är sen inte lika noga, lägre betyder att datorn inte kan ladda lika snabbt, och högre betyder bara att laddarens fulla kapacitet inte används. Om laddarens strömstyrka är för låg så kommer den inte orka driva datorn själv, vilket gör att batteriet kommer att laddas ur även med laddaren i.

När det gäller effekt (Watt) så gäller effekt = spänning * ström, t.ex. 19V * 4A = 76W. Så en laddare med lägre strömstyrka men samma spänning kan inte ha samma effekt som din gamla laddare, då är det något som är fel.

Permalänk
Medlem

Glöm inte polaritet , så + och - sitter rätt i pluggen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

"Jag har t.ex. hittat en som går på ca 1.5 mindre Ampere men med samma volt och watt"

Som sagt ovan så är det där fysiskt omöjligt. Men det kan vara slarv från tillverkaren med watt-märkningen.

Det borde funka eftersom det är samma volt, det är de viktigaste. Dock är 1.5A mindre ganska mycket mindre så den nya laddaren kommer vara hårt ansträngd om den både ska ladda och driva datorn. Möjligt att den inte orka ladda om du spelar samtidigt t.e.x.

Sedan om det är en billig kinaladdade skulle jag inte lämna den oövervakad när den laddar, iaf inte i början.

Permalänk
Medlem

Jätte bra svar! Tack så mycket!
Det är säkert bara slarv att watten är samma på en av laddarna trots att den har lägre ampere.

Det låter som att jag skulle kunna använda vilken laddare som helst som har rätt volt och samma eller högre ampere än min original laddare..
Det stora problemet har varit att hitta en med exact samma ampere och volt, och när jag väl har hittat en så har den haft fel kontakt plugg, men då min laddare är kaputt så kan jag ju skarva dens kontakt med en ny laddare så länge den har samma volt och samma eller högre ampere.

Permalänk
Medlem

Själv har jag använt ett nätaggregat liknande https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjnin... till ett flertal laptops.

Ställbar spänning och polaritet, så passar bara ngn av kontakterna, och ca 60W räcker, så skall det funka fint.

Om du uppger vilken dator du har samt värdena som uppges på nätagget (och eventuell budget) så kan säkert någon här hjälpa dig att finna en passande modell.

Permalänk
Medlem

@PeCe:
Jo, med en del sökande så går det att hitta.. dock så är värdena lite utanför det normala men det är kontakten som är det stora problemet, speciellt vad det gäller universalladdare.
19.5V 4.62A 90W med en 4.5x3mm kontakt.
Har inte ens sätt en original laddare från HP till salu, allt är från china eller något annat omärkt.
Budget är en kombination av kvalitet och pris.
Har en bärbar HP sedan 2009 vars laddare fortfarande fungerar och inte ger mig några problem.
Köper man något som håller och har lång garanti är ju det mer värt.
Har dock bara hittat 350-500kr som billigast för diverse china produkter utan något spår av garanti.

Permalänk
Medlem

Det hade som sagt varit bra om du också talat om vilken datormodell det är, men jag hittade denna som ska vara original. Jag tror att denna från lite mer välkända CDON är samma adapter, men de skriver inte ut full spec på den tyvärr.

Permalänk
Medlem

@perost: Det är en HP Pavilion 17 e-016eo, verkar vara rätt ovanlig då jag fortfarande inte hittat någonting genom att söka på modellen.
Den från CDON ser inte ut att passa, men den från adapterexperten ser ut att ha rätt kontakt. Dock så undrar man ju om den verkligen är från HP när den kommer med adaptrar...
Ska kontakta dem och fråga lite, tack för länkarna!

Permalänk
Medlem

Kolla produktnumret på adaptern och sök sedan på det på eBay eller Aliexpress.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morugano:

@PeCe:
Jo, med en del sökande så går det att hitta.. dock så är värdena lite utanför det normala men det är kontakten som är det stora problemet, speciellt vad det gäller universalladdare.
19.5V 4.62A 90W med en 4.5x3mm kontakt.
Har inte ens sätt en original laddare från HP till salu, allt är från china eller något annat omärkt.
Budget är en kombination av kvalitet och pris.
Har en bärbar HP sedan 2009 vars laddare fortfarande fungerar och inte ger mig några problem.
Köper man något som håller och har lång garanti är ju det mer värt.
Har dock bara hittat 350-500kr som billigast för diverse china produkter utan något spår av garanti.

jag ska inte säga för mkt, men det kan kanske finnas någon sådan på min praktik, kan kolla i morgon om det finns nån om int så kanske dom vet vart man får tag på dom för ett vettigt pris.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen inte rekommendera att ha en dator-laddare med mindre Ampere än vad som är avsett, om du ändå ska beställa en laddare så kan du lika gärna köpa en som passar till 100%, borde inte vara svårt är det inte att hitta en passande laddare.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/laptop-tillb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morugano:

Den från CDON ser inte ut att passa, men den från adapterexperten ser ut att ha rätt kontakt. Dock så undrar man ju om den verkligen är från HP när den kommer med adaptrar...

Ja, enligt HP så ska den komma med en adapter. HP verkar endast använda 4.5mm och 7.4mm till sina datorer, så de skickar med en adapter så att laddaren funkar till båda. Även till laddaren från CDON följer det med en sån adapter enligt texten, så även den bör passa. Däremot är nog inte bilden rätt på CDON, med tanke på att väggkontakten är fel. Det är nog bäst att kolla med CDON innan du köper den dock.

Edit: Här kan nätadaptern köpas direkt från HP själva, och datorn i fråga är listad under kompatibla produkter. De använder samma bild som CDON för övrigt, så den från CDON bör vara samma. Dagens lärdom är alltså att alltid ange vilken produkt det handlar om när man skapar en tråd här, det blir så mycket enklare att hitta saker då

Permalänk
Avstängd

Brukar vara ganska lätt att hitta laddare beg och många företag som lagar datorer brukar spara adaptrar efter trasiga laptops som man kan köpa för en hundring eller nått och samma loppisar och liknande kan man med fynda sånna ibland och köpte en asus laddare som jag kör adapter på till min gamla LG laptop för 20kr på loppis och bara man tänker på vad som tidigare sagts så finns det ganska många alternativ

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

En för klen laddare kommer alltid o gå på full effekt vilket innebär massa belastning och mycket värme. Undrar hur länge en sån kommer hålla?!

/Dave