Köpt grafikkort privat, inte fått något och börjar bli orolig

Permalänk

Köpt grafikkort privat, inte fått något och börjar bli orolig

Hej,

Jag tror jag har gjort något jag ångrat mig över. Det är så att jag köpte ett grafikkort från en kille privat över internet som han ska skicka till mig. Jag ville gärna delbetala så jag betalar hälften först sedan hälften när jag fått mitt grafikkort men han gick ej med på det och ville ha hela summan direkt innan han skickar iväg det. Jag har information om killen såsom namn sedan när jag swishade han så fick jag ju hans farsas nummer och namn där med. Han säger att han ska skicka iväg den snart och jag har redan swishat iväg pengarna, jag börjar bara bli lite orolig nu och undrar om det är kört eller om det finns någon lag som backar upp mig ifall han väljer att inte skicka grafikkortet. Kan jag anmäla killen ifall han inte väljer att skicka det eller kan han bara blockera mig på Facebook sen aldrig höra av sig igen. Är det kört för min del? Vi har ju kommit överens om allt på Facebook chatt osv..

Jag väntar iallafall någon dag till innan jag konfontrerar han i chatten och ber han skicka den innan jag anmäler han? Iallafall det jag undrar är om det finns lagar kring det här eller hur fungerar detta. Tack på förhand!

Rubrik förtydligad enl § 3.1 // MOD
Permalänk
Medlem

Hur lång tid har gått sedan du skickade pengarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snusleppen:

Hej,

Jag tror jag har gjort något jag ångrat mig över. Det är så att jag köpte ett grafikkort från en kille privat över internet som han ska skicka till mig. Jag ville gärna delbetala så jag betalar hälften först sedan hälften när jag fått mitt grafikkort men han gick ej med på det och ville ha hela summan direkt innan han skickar iväg det. Jag har information om killen såsom namn sedan när jag swishade han så fick jag ju hans farsas nummer och namn där med. Han säger att han ska skicka iväg den snart och jag har redan swishat iväg pengarna, jag börjar bara bli lite orolig nu och undrar om det är kört eller om det finns någon lag som backar upp mig ifall han väljer att inte skicka grafikkortet. Kan jag anmäla killen ifall han inte väljer att skicka det eller kan han bara blockera mig på Facebook sen aldrig höra av sig igen. Är det kört för min del? Vi har ju kommit överens om allt på Facebook chatt osv..

Jag väntar iallafall någon dag till innan jag konfontrerar han i chatten och ber han skicka den innan jag anmäler han? Iallafall det jag undrar är om det finns lagar kring det här eller hur fungerar detta. Tack på förhand!

Det är klart du ska prata med honom innan du gör en anmälan, något kan ju ha hänt. Ifall det visar sig att han är en bedragare så är chansen tyvärr väldigt låg att du får tillbaka pengarna.

Pröva ring numret du swishade till vet jag.

Visa signatur
Permalänk

aldrig förskottbetala!! avvakta du nån dag till iaf och hopppas att killen är ärlig.
om inte så ta kontakt me fadern o se hur saker ligger till.
lycka till

Visa signatur

MSI Z790 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i7 14700K | EK nuclear AIO 360 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Vengeance | MSI Geforce RTX 4070 | Samsung 990 PRO 2TB M.2 | ASUS 34" ROG Swift PG34WCDM OLED WQHD

Permalänk
Avstängd

Frågan är ju hur lång tid det tagit hittills? Förstår inte folk som säger att man aldrig skall förskottsbetala... om det är så får man ju endera handla lokalt eller låta bli att handla begagnat.

Visst, risken finns att man blir lurad någon gång men det är ju alltid en risk man får ta.

Men om det gått några dagar så är det väl bara att fråga säljaren när han skickade kortet.

Polisanmälan kan man göra om det visar sig att man blivit lurad men är det ett "proffs" finns inget att hämta där...

Permalänk

@versions: Det har inte gått så lång tid, vi kom överens igår på söndag att han skulle skicka den men sen så avvakta han ett tag tills han återkom med ett svar "postbudet var stängt tyvärr han inte skicka det idag skickar det imon", idag så skrev han klockan 12 tidigt "skickar iväg den nu" så svarar jag 2/3 timmar senare "Nå, skickat iväg?" så kommer han med konstig ursäkt "Väntade på att du skulle svara så har inte skickat än" då skrev jag skicka iväg den nu isåfall så svara han "skickar iväg den nu", sen har jag bara väntat på svar, frågat ifall han har skickat iväg den men han har ej svarat än. Men jag väntar lite till, han kommer med konstiga ursäkter och skickar inte iväg den bara så fort han kan menmen det återstår att se antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARAGON_GVD:

aldrig förskottbetala!!

vad ska man göra då när man handlar privat?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

@ARAGON_GVD: Jag förstår inte redigt hur man annars ska ta sig till väga om man väljer att köpa begagnat privat över internet, ska man skriva något slags avtal o krångla eller? Om du har något vettigare sätt så tar jag gärna åt mig så jag lär mig i framtiden!

Permalänk
Medlem

Asså, ni kom överens i går om att han skulle skicka i dag och han väntade på svar från dig?

Hade det varit 4-5 dagar så visst... men i går? Ge honom några dagar till kanske?

Permalänk

@Xaurus: Nej han skulle skicka igår men det sket sig tydligen, han ska tydligen skicka idag med men han har slutat svara ifall han skickat iväg den. Imon blir då den 3dje dagen. Det konstiga är inte tiden, utan att han säger att han ska skicka den, att han "går till posten" men ändå inte skickar den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

Be hen om att skicka det via blocketpaketet

Permalänk
Medlem

bedragare brukar inte hålla på sådär från min erfarenhet.. De brukar sällan svara alls.. men givetvis skiljer det .. Men det är måndag idag.. Du kan inte ens anmäla honom såhär tidigt in.. Ge det några dagar..

Till er som säger "aldrig förskottsbetala" .. Som andra nämnt så är det så man gör affärer. Men man kan göra lite mer efterforskning. Kolla om de har marknadsreferenser här på sweclockers. Kolla om man känner någon som kan möta upp killen i den staden han bor.. Kolla hur länge han har haft ett sweclockers konto och hur aktiv han är/ om han har köpt eller sålt något innan här..
Ser det bra ut så är det förskottsbetalning som gäller.. Det är så man gör..
Saknas det svar på dessa frågor så väljer man själv att ta risken men riskera aldrig mer än du har lust att förlora..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Alle22:

riktigt bra faktist!

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av snusleppen:

@Xaurus: Nej han skulle skicka igår men det sket sig tydligen, han ska tydligen skicka idag med men han har slutat svara ifall han skickat iväg den. Imon blir då den 3dje dagen. Det konstiga är inte tiden, utan att han säger att han ska skicka den, att han "går till posten" men ändå inte skickar den.

Tror du gör bäst i att lugna dig lite innan du antar det värsta fallet. Visst kan det kännas jobbigt att ligga och vänta men det är trots allt första arbetsdagen fortfarande, att hetsa leder sällan till något bra.

Generellt:
Några tips som förvisso är anpassade för Swec men till viss del även kan hjälpa på andra ställen:
http://www.sweclockers.com/artikel/20347-handla-sakert-i-swec...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snusleppen:

Det kan vara för att det var söndag igår, alla postombud har väl inte öppet på helger?

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Skrivet av Marticus:

mötas upp o betala face to face? skicka sakerna med postförskott?finns ju en del alternativ ju.
har aldrig och tänker aldrig köpa nåt privat med förskottsbetalning.
säger inte att alla luras och blåser en,men blir mer och mer vanligt ju.

Visa signatur

MSI Z790 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i7 14700K | EK nuclear AIO 360 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Vengeance | MSI Geforce RTX 4070 | Samsung 990 PRO 2TB M.2 | ASUS 34" ROG Swift PG34WCDM OLED WQHD

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Skrivet av Nima2001:

bedragare brukar inte hålla på sådär från min erfarenhet.. De brukar sällan svara alls.. men givetvis skiljer det .. Men det är måndag idag.. Du kan inte ens anmäla honom såhär tidigt in.. Ge det några dagar..

Till er som säger "aldrig förskottsbetala" .. Som andra nämnt så är det så man gör affärer. Men man kan göra lite mer efterforskning. Kolla om de har marknadsreferenser här på sweclockers. Kolla om man känner någon som kan möta upp killen i den staden han bor.. Kolla hur länge han har haft ett sweclockers konto och hur aktiv han är/ om han har köpt eller sålt något innan här..
Ser det bra ut så är det förskottsbetalning som gäller.. Det är så man gör..
Saknas det svar på dessa frågor så väljer man själv att ta risken men riskera aldrig mer än du har lust att förlora..

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

riktigt bra faktist!

Har ej köpt från Sweclockers eller Blocket.se, utan från någon stor Facebook grupp som hade flera tusen medlemmar som är en datorkomponents marknad ungefär. Hade ett inlägg där jag sökte ett grafikkort och vi hitta varandra via det sättet.

Permalänk

@ARAGON_GVD: Han bor jätte lång ifrån. Postförskott, tänkte ej på det :S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snusleppen:

Har ej köpt från Sweclockers eller Blocket.se, utan från någon stor Facebook grupp som hade flera tusen medlemmar som är en datorkomponents marknad ungefär. Hade ett inlägg där jag sökte ett grafikkort och vi hitta varandra via det sättet.

fortfarande kan hen köra via blocketpaketet, https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

Permalänk

Aja, tack för alla råd! Jag avvaktar någon dag och återkommer med hur det går! Kan va att jag överreagerar och är för orolig och bara väntar menmen jag förstår att det var dumt av mig att förskotts betala "bara sådär". Uppdaterar såfort något sker! Tack alla.

Permalänk
Skrivet av snusleppen:

@ARAGON_GVD: Han bor jätte lång ifrån. Postförskott, tänkte ej på det :S

oavsett avstånd finns som sagt alternativ,förskott är inte det enda sättet via nätet som nån nämde här

oavsett hoppas jag det löser sig för dig och att personen skickar kortet snart=)

Visa signatur

Permalänk

Angående postförskott så har jag handlat en iPhone 4 en gång tiden, hämtade ut mitt paket och betalade glatt. När jag öppnade det låg det en trasig nikesko inuti.

Polisen gjorde såklart inget även fast jag hade det flesta av hans uppgifter då det blir ord mot ord. Jag kan ju tydligen säga att det var en nikesko och ta iPhonen + få tillbaka pengarna..

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Inget att oroa sig för skulle jag säga, har ju hänt en själv då man sålt saker att man skicka så är ombudet stängt osv, plus att det kan dyka upp saker under en dag som gör att man får förhinder, ingen anledning att få panik när det knappt gått 24h imo.

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

riktigt bra faktist!

Med blocketpaketet så är det säljaren som tar en stor risk. Jag skulle aldrig sälja så

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niclasc:

Men blocketpaketet så är det säljaren som tar en stor risk. Jag skulle aldrig sälja så

alla andra tjänster har väl minst lika risk, men på olika sätt.

Vill man ha mindre riskfritt så är det öga mot öga och testa produkten på plats.

Permalänk
Avstängd

Postförskott är ju nästan sämre än att bara få det skickat i ett brev exempelvis, för vill säljaren luras så får man ju betala extra för det vid postförskott. Ingen säkerhet, bara högre kostnad för frakten.

Blocketpaket... ett rent skämt. Som säljare skulle jag aldrig ställa upp på det. Upplagt för problem skulle jag vilja säga.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av videopac:

Blocketpaket... ett rent skämt. Som säljare skulle jag aldrig ställa upp på det. Upplagt för problem skulle jag vilja säga.

Du får hemskt gärna utveckla vilka brister det har som gör det till ett skämt, det är nog många som aldrig använt det som kan dra nytta av en lite mer ingående förklaring. Uppenbarligen finns det ju folk som tvärtom förespråkar det.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon:

Du får hemskt gärna utveckla vilka brister det har som gör det till ett skämt, det är nog många som aldrig använt det som kan dra nytta av en lite mer ingående förklaring. Uppenbarligen finns det ju folk som tvärtom förespråkar det.

Ponera följande: du säljer en vara som fungerar och är hel. Paketet kommer fram till köparen; köparen tar hem paketet och öppnar det och finner allt som det skall vara. Men, nu händer olyckan, köparen tappar varan i golvet. Den går sönder. Vad händer då? Köparen kan hävda att varan var trasig vid ankomsten, oavsett paketets skick. Säljaren protesterar och ärendet måste gå till någon oberoende part som skall säga vem som har rätt här. Alternativt accepterar säljaren att få tillbaka en trasig vara och dessutom inte få betalt för varan. Finns även alternativet att köparen hittar samma vara på annat håll och ångrar sig; vad har säljaren att komma med då? Bara att ta tillbaka varan och se glad ut, försöka lägga ut och sälja igen...

Vilket incitament finns för säljaren att ställa upp på så dåliga villkor?

Sedan kan man undra vad som händer om man inte kommer överens som säljare och köpare vid ett sådant här fall. Någon måste avgöra eller skall pengarna stå på ett konto hos Blocket till dess att någon ger sig?

Permalänk

UPPDATERING

Hej, han svarade mig äntligen idag efter ett par timmar och sa att han skulle posta den nu denna gången. Jag skrev till han o posta den så jag vet vad frakten ligger på efter han postat och att han skulle ta kort på kvittot efter han skickat den för jag skulle betala frakten med. Men han vägra göra så och ville endast ha på sitt sätt hela tiden att jag ska betala även frakten i förväg. Jag försökte ett par minuter att få han skicka det innan jag swishar han extra 200kr bara sådär för frakten. Menmen jag hade redan lagt pengar på det så jag tänkte vad har jag mer att förlora. För att vara säker så skrev jag innan jag swisha han även frakten att ta bild på grafikkortet samt innuti, han gjorde det fast jag trodde ej han skulle skicka och det såg bra ut. Swishade han frakten och han skickade iväg den, har den spårad och den är iväg skickad. Får hoppas nu att han ej skickat en trasig nikesko som ngn nämnt innan xD återkommer med uppdatering hur det går!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av videopac:

Ponera följande: du säljer en vara som fungerar och är hel. Paketet kommer fram till köparen; köparen tar hem paketet och öppnar det och finner allt som det skall vara. Men, nu händer olyckan, köparen tappar varan i golvet. Den går sönder. Vad händer då? Köparen kan hävda att varan var trasig vid ankomsten, oavsett paketets skick. Säljaren protesterar och ärendet måste gå till någon oberoende part som skall säga vem som har rätt här. Alternativt accepterar säljaren att få tillbaka en trasig vara och dessutom inte få betalt för varan. Finns även alternativet att köparen hittar samma vara på annat håll och ångrar sig; vad har säljaren att komma med då? Bara att ta tillbaka varan och se glad ut, försöka lägga ut och sälja igen...

Vilket incitament finns för säljaren att ställa upp på så dåliga villkor?

Sedan kan man undra vad som händer om man inte kommer överens som säljare och köpare vid ett sådant här fall. Någon måste avgöra eller skall pengarna stå på ett konto hos Blocket till dess att någon ger sig?

Tack för den uttömmande responsen.

I vanliga fall ser jag det som att köparen oftast står för hela risktagandet när det görs på distans. Även om säljaren tar på sig betydligt mer i detta fall, tycker du inte man kan se det som att riskerna fördelas lite mer jämlikt än vid "blind" frakt? Att en oberoende part blandas in överhuvudtaget är väl något tryggare för köparen än att man när som helst plötsligt kan sitta där med typ den trasiga Nike-skon (eller inget alls) i hand? Svårt att hitta något perfekt alternativ för båda sidorna.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.