Äldre dator - uppgradera till win10?

Permalänk
Medlem

Äldre dator - uppgradera till win10?

Hej!
Har ansvar för tre datorer som jag funderar på om de:
för det första kan uppgraderas gratis (och inte faller för åldersstrecket) före 29 juli.
och för det andra skall nya moderkort, cpu och ram ddr4 in i datorerna. Nya komponenter dock efter 29 juli.
Tanken är att jag då skall använda win7 nyckel på respektive när ominstallation sker efter att ny komponenter monterats in och få tillbaks win10 på dem.
1. Asus Rampage IV + i7 3930K + Snapphire 7970 (grafikkort) + 32GB ram + win7 pro. (Här har jag inte läst om problem.)
2. Asus X79pro + i7 3930K + Snapphire 7970 + 32GB ram + win7 pro. (Här har det rapporteras problem med usb3 efteråt men fixas med win8.1 drivrutiner.)
3. Asus P7P55D + i5 750 + okänt 5850 (grafikkort) + 8GB ram + win7 home. (Här har jag inte läst om problem)

Frågan är alltså om det går att få win10 gratis med detta arrangemang. Om inte är det onödigt att uppgradera win10 (med ev omstallation av flera program) med allt arbete som då skulle upprepas när nya komponenter skall monteras senare (måste då köpa win7 på usb minne).
Lång fråga men hoppas på synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag förmodar att du får en ny Win 10 nyckel vid uppgraderingen. Den kan du säkert använda som du vill sen.
Byter du moderkort och massa annat är det oftast bäst att installera om oavsett.

Jag kör Windows 10 på min 3930K (Asus P9X79 WS). Inga problem med usb eller nåt annat.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@JD: Tack för detta positiva svar! Låter tryggt hade du problem med uppgraderingen?

Permalänk

@rolnil: Men behöver du ens installera Windows 7 först? Nyckeln borde gå att aktivera direkt i Windows 10 har jag för mig. Samtidigt så lär du kunna ominstallera det genom recoveryn i Windows 10 och det borde väl räcka, för med den ska man kunna ta bort allt på datorn. Om det inte är en ny disk du ska kast in förstås.

Visa signatur

PHOBOS | R7 5700G | RX 7900 XT && ZELOS | Envy x360 | R7 4700U, båda med Fedora Silverblue.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNorthernlight:

@rolnil: Men behöver du ens installera Windows 7 först? Nyckeln borde gå att aktivera direkt i Windows 10 har jag för mig. Samtidigt så lär du kunna ominstallera det genom recoveryn i Windows 10 och det borde väl räcka, för med den ska man kunna ta bort allt på datorn. Om det inte är en ny disk du ska kast in förstås.

Hade inte tänkt installera win 7 först men har läst någonstans att man i vissa fall kan låta systemdisken vara kvar när nytt cpu, moderkort och nya ram monteras in. Därefter starta som vanligt och win10 ordnar resten automatiskt men att under denna process skall en nyckel in för att aktivera win10 med nya komponenter. Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolnil:

@JD: Tack för detta positiva svar! Låter tryggt hade du problem med uppgraderingen?

Inga problem alls. Klart smidigaste uppgraderingen av windows nånsin.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Måste uppgradera först. Sen kan du göra en ren installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Måste uppgradera först. Sen kan du göra en ren installation.

Vill ladda ned en ISO av win10 men tydligen kan man inte utan att välja uppgradera först. Vad händer då om du väljer uppgradera? Kan inte läsa någonstans hur man uppgraderar (förutom att acceptera den påträngande reklamen för uppgraderingen till win10 på datorn) och laddar ned en ISO win10. Någon som gjort detta och kan återge vad som händer steg för steg. Planerar att använda ISO win10 först då alla ny komponenter monteras och win10 (efter uppgradering från win7 med äldre komponenter) har accepterat dessa. Blir det en uppgradering direkt av hela datorn innan jag kan ladda ned ISO win10?

Permalänk
Medlem

@rolnil:
För att uppgradera din w7 nyckel måste man uppgradera.
Bara installera om allt från början sedan med w10.
Man kan köra med microsoft media creation tool

Permalänk
Medlem

Vadå uppgradera först??

Ladda ner ISO från Microsoft.
Installera
Ange din w7 key
Aktivera

Så har jag gjort med alla datorer på jobbet

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolnil:

Vill ladda ned en ISO av win10 men tydligen kan man inte utan att välja uppgradera först. Vad händer då om du väljer uppgradera? Kan inte läsa någonstans hur man uppgraderar (förutom att acceptera den påträngande reklamen för uppgraderingen till win10 på datorn) och laddar ned en ISO win10. Någon som gjort detta och kan återge vad som händer steg för steg. Planerar att använda ISO win10 först då alla ny komponenter monteras och win10 (efter uppgradering från win7 med äldre komponenter) har accepterat dessa. Blir det en uppgradering direkt av hela datorn innan jag kan ladda ned ISO win10?

Du kan ladda ned ISO filen med hjälp av verktyget MediaCreationTool, om du väljer alternativet "Skapa installationsmedia för en annan dator". Välj bara rätt version och det språk du vill ha den på.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"