Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Permalänk
Medlem

lugn lugn lugn nu, här ska ingenting blåsas. jag är över 40 numera och då har man definitivt tröttnat på å "göra om o göra om" burken. Att det tar sig in i skit må vara handhavandefel, men det måste ju gå å fixa utan att blåsa burken varenda gång misstaget är framme.
Hur som helst, adwcleaner o ccleaner verkar har gjort susen. Och uBlock Origin är suveränt.
Nu verkar det o funka bra igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

uBlock Origin har stoppat WebRTC i Chrome sedan ett år tillbaka. Är man paranoid finns även Ghostery att tillgå.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, uBlock Origin blockar inte WebRTC.

Tror du det så kan du ju gå in här och kolla; https://ipleak.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

I Firefox blockerar den WebRTC under Privacy -> Prevent WebRTC from leaking local IP addresses

Permalänk
Medlem

Opera är trevligt. och chromium över chrome alla dagar tycker det är väldigt få problem med båda. och när man får såna där popups brukar hela datorn vara infekterad. lycka till med att få bort detta!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Permalänk

Är man som mig, super duper känslig emot all typ av reklam då man browsar runt, så finns det ingen annan browser, där du på så många olika enkla sätt kan installera plugins och addons.
Som tar hand om och ser rtill att du inte ser en endaste reklam banner på hela långa dagen....
Firefox såklart finns inte bättre när man OGILLAR all reklam...

annars kan du använda vilken som....

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

finns många bra webbläsare men jag har fastnat för Firefox

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Så här ser det ut för mig då:

Vad försöker du visa? Jag befinner mig inte i Norge...

Visst går inte WebRTC att stänga av helt i Chrome för Windows, men det går att göra så att det inte skvallrar om den lokala IP-adressen.
https://github.com/gorhill/uBlock/wiki/Prevent-WebRTC-from-le...

Webbläsare är färskvara, så det går inte hänga upp sig på hur det var för 10 versioner sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jag hoppade aldrig på Google-tåget när alla tyckte Google var bäst. Jag är mån om min integritet, och Mozilla är de enda som verkligen respekterar det. Tillsammans med att Firefox är den enda webbläsaren som har äkta NoScript gör den till en klar vinnare.
Fast de har ju dumpat Preston för Chromium

Jag vill dock tillägga att jag inte gillar cirkusen som uppstått efter version 4 där man ängsligt ska apa efter Google i nästan allt, inklusive arbetsmetoder. Men det är fortfarande det minst dåliga alternativet om jag säger så.

Skrivet av mrqaffe:

Palemoon är vad Firefox borde ha blivit om de inte tramsat iväg för att kopiera det hemska interfacet av Chrome, PM är lika snygg snygg och funktionell som gamla FF.

Använder du den?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av SINHA:

Vilken webläsare är bäst?!!
Har använt Chrome ett tag nu men fan, jag håller på å ge upp. Startsidan blir alltid kapad och en massa pop ups hela tiden. Visst det går å fixa, men det tar tid, och det är tid jag inte har längre, orkar inte heller för den delen. Om man får den ren, nästa vecka, samma visa.
Testade Mozilla igen och den verkar funka bra.
Vilken är bäst tycker ni?!

Skulle tro att alla webbläsare är lika känsliga mot sånt, FF är inte bättre än Chrome iallafall.

Men det finns lösningar ladda ner https://www.malwarebytes.com/antiexploit/ och installera.

Har själv inte fått FF eller Chrome kapad sen jag börja använda detta, över ett år sen..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Palemoon är vad Firefox borde ha blivit om de inte tramsat iväg för att kopiera det hemska interfacet av Chrome, PM är lika snygg snygg och funktionell som gamla FF.

Var ett bra tag sedan sist jag läste om något nytt. Om Mozilla inte har tagit bort möjligheten att skapa userChrome.css i ens profil är det bara att härja fritt, gäller ju bara att kunna hantera basic CSS så går det mesta att ändra rent visuellt. Om jag nu inte säger fel är menybaren XUL och Mozilla tillhandahåller guide för XUL. Möjligheterna finns om man orkar och har lust.

Permalänk
Medlem

Som tidigare här i tråden kan även jag rekommendera Vivaldi. Skaffade det för att testa och idag använder jag bara det. Hade Chrome och Firefox innan men Vivaldi känns bättre än så länge.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av patch:

I Firefox blockerar den WebRTC under Privacy -> Prevent WebRTC from leaking local IP addresses

Man kan ju istället stänga av funktion om man så vill. Skriv about:config i adressfältet och sedan tryck ja, jag lovar att vara försiktig, här i söker du upp WebRTC och när du har hittat ställer du det på false. About:config är Firefox så kallade behind the face, här i kan man göra alla möjliga inställningar. Dem olika directory hittar man om man söker på Google. Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem

Kört Opera i ca 15 år och kommer nog aldrig klara av att byta till något annat. Känner mig genast handikappad i andra webläsare. (flitig användare av mouse guestures och rocker guestures)
Gillar att opera har adblock "out of the box" numera.
Även på mobilen gillar jag opera bäst.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GilbertG:

Jag vill dock tillägga att jag inte gillar cirkusen som uppstått efter version 4 där man ängsligt ska apa efter Google i nästan allt, inklusive arbetsmetoder. Men det är fortfarande det minst dåliga alternativet om jag säger så.

Använder du den?

Ja det är en av de jag använder regelbundet, använder normalt PM, FF och Chrome och Torbrowser, ibland så startas även Edge eller IE men MS varianterna är inget jag aktivt använder på olika siter, men MS verkar hela tiden ändra inställningarna så win 10 öppnar pdfer med dem och jag har även nått MS mailkonto jag bara rör via dem.
Rätt webbläsare till rätt site alltså, men skulle jag tvunget bara välja att bara få använda en så går ju alla MS och Googleprodukter bort direkt pga företagens filosofi och FF blir ju sämre hela tiden eftersom de kopierar Google så då återstår PM om man ska ha en för allmänt bruk som ska fungera bra till det mesta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SINHA:

@serverfel: sa du dynga!!!!!!!!!

Förlåt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Permalänk
Medlem

IE,, den enda man behöver..
Innan den körde jag Netscape Navigator... den var också bra när IE inte kunde köra ramar..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SINHA:

Vilken är bäst tycker ni?!

Jag tycker att Google Chrome är bäst, eftersom det är den säkraste webbläsaren.
Helst i en virtuell maskin och med tillägget uBlock Origin.

Permalänk
Rekordmedlem

Appropå säkra webbläsare så är ingen av de stora särskilt bra utan en massa tweakande, själv använder jag Tor på en del siter.
Här är ett test på säkrare browsers >
http://www.techworld.com/security/best-8-secure-browsers-2016...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Appropå säkra webbläsare så är ingen av de stora särskilt bra utan en massa tweakande, själv använder jag Tor på en del siter.
Här är ett test på säkrare browsers >
http://www.techworld.com/security/best-8-secure-browsers-2016...

Där bör man nog se upp med vad man väljer, jag såg Avira och Comodo bland annat. Joxean Koret har varnat för dem länk:

With regard to "secure browsers" implemented by AVs: in general, do not ever use your AV's supplied browser. I've analyzed 3. All broken.

Permalänk
Avstängd

FireFox tycker jag är bäst för tillfället då många sidor inte fungerar korrekt i Chrome.

Permalänk

bästa webläsaren

hej jag skulle rekomendera qtweb de är en väldigt simpel och lätt att använda och den tar bara 8 mb
testa den http://www.qtweb.net/