Permalänk
Medlem

Såga ett 120mm hål i stål? :)

Ska kyla ner min dator och få den tyst Så min framtida plan är att byta ut både CPU och GPU kylning mot Corsair Hydro systemet.

Eftersom jag kör Node 304 så finns det inte plats för 2st 120mm radiatorer, men då kom jag på denna lösning

Då får jag plats med 2st radiatorer i datorn.

Behöver gör ett 120mm runt hål i chassit, men vart hittar jag ett verktyg för att göra detta? På mitt jobb fanns bara 32mm cirkelborr för metall. Hittar inget på Biltema för metall.

Super prototyp, skulle bara testa om det gick få ner en 120 där.

Permalänk
Medlem

Då du ändå borde ha något fläktgaller så varför inte bara borra många små hål istället?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Håller nog med jensa, borra en massa små hål och köp nåt magnetiskt fläktfilter istället. Annars så måste du ha fläktgaller och sådant på utsidan av chassit som inte alls ser lika bra ut. Så rita ut en 120mm cirkel så och sedan borrar du en massa små hål inom denna cirkeln och sedan några hål på utsidan av cirkeln för skruvarna som fläkten monteras med.

Permalänk

Får säga att jag var förvånad hur bra ett billigt multiverktyg var, varit väldigt smidigt till flera projekt och skulle jag kapa upp ett sådant hål hade jag kört med en sådan. Kapa/slipa.

http://www.clasohlson.com/se/Multiverktyg-Cocraft-HMD-150/40-...
Ser dock att den fått negativa kommentarer, men min funkar än iaf.

Ingår det mesta i lådan men jag köpte även entill låda med betydligt fler prylar, även den för liten peng.

Hålsågar har ofta ganska grova tänder hugger fast å är ett elände. (erfarenheten baserad på ett borrförsök på hängränna)

Att borra massa småhål ger ju inte så superfint tryck. IFall man inte slipar det jämnt med multiverktyget

Permalänk
Permalänk
Medlem

Verkar väldigt svårt att göra ett runt 120mm hål med en sådan maskin ;P får nog testa hålborren på 105mm, köpa fläktgaller med filter. Vad är det för material på chassit? Stål? Metall? Skillnad på stål och lättstål?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av downup:

Verkar väldigt svårt att göra ett runt 120mm hål med en sådan maskin ;P får nog testa hålborren på 105mm, köpa fläktgaller med filter. Vad är det för material på chassit? Stål? Metall? Skillnad på stål och lättstål?

Kan ju alltid gå till närmsta metallverkstad och be dom göra det mot fikapengar

Permalänk
Medlem

@cider123: Ser det förslaget ofta, och kan nog inte tänka mig någon verkstad som skulle göra det till den pengen. Den närmaste verkstad som har verktygen till att göra ett snyggt jobb tar 10 000 bara för att rigga upp i en maskin, sedan tillkommer körtiden.

Sen visst, är man nöjd med något halvdant gjort på Bosses däck och svets kommer man ju undan billigare, men det blir fan inte snyggt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

sticksåg/pendelsåg...

@downup: Kolla på en sådan här, med blad för metall: http://www.pricerunner.se/cl/1260/Elsaagar?attr_49911047=4991...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JamesBanana:

@cider123: Ser det förslaget ofta, och kan nog inte tänka mig någon verkstad som skulle göra det till den pengen. Den närmaste verkstad som har verktygen till att göra ett snyggt jobb tar 10 000 bara för att rigga upp i en maskin, sedan tillkommer körtiden.

Sen visst, är man nöjd med något halvdant gjort på Bosses däck och svets kommer man ju undan billigare, men det blir fan inte snyggt.

Det kanske är sant, men det är ju ganska osannolikt att man får ett bättre resultat hemma med en hålsåg för 100kr.

Vet inte var du bor, men om man bor i ett samhälle där "alla känner alla", så är det inte svårt att få sådant gjort helt gratis eller som sagt; fikapeng. Har själv fixat en hylla till dreamhack då dom svetsade ihop en ställning som gick att ta isär för ett par hundra.

Permalänk
Inaktiv

En hålsåg är ej att rekommendera för stål om du nu inte hittar någon sådan anpassad för det. Det är svårt att få hål och förstör du inte hålsågen först så kommer du säkerligen få deformerad plåt eller liknande. En dremel eller sticksåg är nog vägen att gå. Räkna med att få slipa en hel del efteråt.

Vill du modda chassin är aluminium bra mycket mer lättjobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqon:

Håller med. Svårt att se problemet i tråden ricktigt.

När jag började modda rut 99/00 så var sticksåg det man använde och jag gör det fortfarande. Vist Cirkelsåg är fint om man vill ha "runda" hål men faktum är att hålen inte är runda på fläktar i in och utlopp.

Länk till en tråd.
https://hardforum.com/threads/120mm-mounting-holes-stencil.11...

Oavsett så ska "cirkeln" vara större sedan en fyrkant på 120mm i den.

När man gör hål i befintlig låda så tejpar man först över sidan med bred maskeringstejp. Fyller ett par syften.
Det skyddar lacken och minskar risken för repor.
Man kan desutom rita upp sitt hål på maskeringstejpen, antigen mäta eller med en mall.

Sedan borrar man ett 10mm hål nära kanten där man vill börja, man bör göra ett litet 5-6mm hål först sedan helst använda ett trappetsborr, fins på biltema tex för att förstora hålet utan att deformera metallen, men det går med vanlgigt 10mm borr med men svårare.

Sedan stoppar man ner sticksågen och börjar såga ut. Behöver inte följa linjen perfect, man kan alltid ta bort matrial, lägga till är då svårare.

Sedan filar man till alla missar med en fil, filsett finns på biltema tex och nya fina filar gör att det går fort.

TS plåtbitar över fläkten där behöver också skäras till för att optimera luftflödet annars blir det bara väsende av det hela får oönskad turbulens.

Sedan kan man köpa ett design galler för att snygga till lådan så hålet inte bara ser utsågat ut.

Här är en länk till mitt egenbyggda chassi som har 2st 140mm fläktplatser. Har gjort precis som jag skrev ovan där.

http://www.sweclockers.com/galleri/13319-modern-midi

Permalänk
Skrivet av downup:

Förklara mer än gärna skillnad på stål , metall och lättstål.

120mm hålsåg, Biltemas gör jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Vitt ja.
Beror helt på vem man träffar, och hur man tar dem.
Har fått både grenrör vattenskurna och rostfritt svetsat mot i princip kaffepengar, samt betydligt mer avancerade grejer vid byteshandel.

Problemet är ju många gånger att folk kommer in och ska ha det gratis, eller med fel attityd.
En hålsåg i den löjligt tunna plåten det är fråga om här -torde- gå att få löst om man sköter grejerna rätt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Jag har gjort en del hål i chassi med plåtsax. Bara till att rita av fläkten, borra ett hål o börja klippa efter strecken du gjort när du ritat av fläkten. Finns plåtsaxar att hitta till en billig peng i vilken bygghandel som helst! finns höger o vänster saxar, välj den som passar dig bäst eller köp båda! En plåtsax är alltid bra att ha! Öva lite bara lite längre in i hålet så kommer du få till det hur bra som helst! Kom bara ihåg att använda rätt sax till rätt håll! Lycka till!

Permalänk
Rekordmedlem

Det är svårt att göra ett helt runt hål för hand om det är viktigt, kapskivor och vanliga plåtsaxar kanske kan fungera om nån bra plåtslagare hanterar dem men för en amatör ger nog en nibblingstång snyggast resultat.
Eller så hittar man nån som har tillgång till en vattenskärare eller laser och bjuder denna person på fika

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Kör upp ett runt hål i en plåt skulle jag ta 500:- för, gratis om det är någon man känner givetvis. Det tar nog knappt 30 min. Då pratar jag om att göra det ordentligt i en fräsmaskin. Sen finns det ju säkert företag som är bra på att vräka på eller egentligen inte har tid/vilja och därför drar upp priset.

Permalänk
Medlem

@cider123: @Bellerefon: @MeshuggahX: Beror såklart till viss del på företag, men runtomkring mig (Västgötaschlätta) har stålindustrin fullt upp och i stort sett 100% nyttjandegrad på sina maskiner. Att göra ett sånt jobb innebär att de måste flytta en person från ett högbetalande jobb vilket kräver det prisläget.

Ni verkar också till viss del missa problematiken i att jobba med tunnplåt, hade det bara vart att såga hade själva snittet gått på några sekunder, men plåttjocklekarna som är i ett chassi vill gärna riva sönder sig om man använder ett för stort borr eller en såg på fel sätt.

Är generellt inte förtjust i den typen av verktyg, men tror faktiskt det som blir snyggast är att börja med en Dremel med kapskivor och sedan fila till plåtkanten för att få den jämn. Allra snyggast hade vart stansning, men det skulle bli ännu mer tokdyrt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Gå till en svetsare så skär han ett hål åt dig, han sparar lite som du sedan splipar fint efter ritsen. Blir fina skär med plasma och sista finishen gör du själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

@cider123: @Bellerefon: @MeshuggahX: Beror såklart till viss del på företag, men runtomkring mig (Västgötaschlätta) har stålindustrin fullt upp och i stort sett 100% nyttjandegrad på sina maskiner. Att göra ett sånt jobb innebär att de måste flytta en person från ett högbetalande jobb vilket kräver det prisläget.

Ni verkar också till viss del missa problematiken i att jobba med tunnplåt, hade det bara vart att såga hade själva snittet gått på några sekunder, men plåttjocklekarna som är i ett chassi vill gärna riva sönder sig om man använder ett för stort borr eller en såg på fel sätt.

Är generellt inte förtjust i den typen av verktyg, men tror faktiskt det som blir snyggast är att börja med en Dremel med kapskivor och sedan fila till plåtkanten för att få den jämn. Allra snyggast hade vart stansning, men det skulle bli ännu mer tokdyrt.

Mja, är ju samma även i västra götaland egentligen.

Jo, tunnplåt är lite lurigare, men nu är jag osäker på hur tunn plåt du pratar om? har då aldrig haft problem med sådant.
en träplanka under och det är i princip enbart att borra på.
Men visst, känner någon sig osäker så kan det ju vara bra att öva på någon värdelös chassisida först.

EDIT:
https://youtu.be/7wGlWZ24QsE?t=6m6s

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Hitta någon med plasma. Tar väl typ 15 sekunder att skära ut. Tillkommer en del puts för din del då kanterna blir fula. Borde inte vara något problem att få gjort då det inte är särskilt krävande av någon.
Ska du ha det snyggare är det givetvis en firma med vattenskärare du ska hitta.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ska nog lösa detta

Permalänk
Medlem

En hålsåg är kanske vad han behöver för det specifika jobbet (såga ut ett 120mm hål) men håller annars med, en Dremel behöver man hemma när man pillar med saker och ett superbt multi-verktyg som kan användas till lite allt möjligt. Köpte min Dremel 800 för flera år sedan och även om jag inte använder den så värst ofta så är jag mycket tacksam varje gång jag behöver något utfört och kan ta fram den, batteridriven kanske är den den starkaste varianten men har aldrig svikit mig och riktigt bra batteri, kvalitet.

Permalänk
Medlem

valfritt plåtslageri gör det för 100-300 spänn lätt kvitto och allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Håller med. Svårt att se problemet i tråden ricktigt.

När jag började modda rut 99/00 så var sticksåg det man använde och jag gör det fortfarande. Vist Cirkelsåg är fint om man vill ha "runda" hål men faktum är att hålen inte är runda på fläktar i in och utlopp.

https://hardforum.com/proxy/CKbSwA7n6NqVK65HWI7nEe8TB3owb6oDeNTKzZtilCNPjDn7wBgyGkTPKD65DHb3nIW9AfqjYnjPf55%2FPzCEjjLKIDd4753OuYRT%2F6QRxOBybMtabXyIsshUOFvBxnz5FWRRgadrfgb5LBZZPQ1%2FFmUeKxc0AETEkKVCJHbgSH0jmKeQYqLEk%2FHfJVF2ag%3D%3D/image.png

Länk till en tråd.
https://hardforum.com/threads/120mm-mounting-holes-stencil.11...

Oavsett så ska "cirkeln" vara större sedan en fyrkant på 120mm i den.

När man gör hål i befintlig låda så tejpar man först över sidan med bred maskeringstejp. Fyller ett par syften.
Det skyddar lacken och minskar risken för repor.
Man kan desutom rita upp sitt hål på maskeringstejpen, antigen mäta eller med en mall.

Sedan borrar man ett 10mm hål nära kanten där man vill börja, man bör göra ett litet 5-6mm hål först sedan helst använda ett trappetsborr, fins på biltema tex för att förstora hålet utan att deformera metallen, men det går med vanlgigt 10mm borr med men svårare.

Sedan stoppar man ner sticksågen och börjar såga ut. Behöver inte följa linjen perfect, man kan alltid ta bort matrial, lägga till är då svårare.

Sedan filar man till alla missar med en fil, filsett finns på biltema tex och nya fina filar gör att det går fort.

TS plåtbitar över fläkten där behöver också skäras till för att optimera luftflödet annars blir det bara väsende av det hela får oönskad turbulens.

Sedan kan man köpa ett design galler för att snygga till lådan så hålet inte bara ser utsågat ut.

Här är en länk till mitt egenbyggda chassi som har 2st 140mm fläktplatser. Har gjort precis som jag skrev ovan där.

http://www.sweclockers.com/galleri/13319-modern-midi

Detta!!

Gå nu o titta på ditt chassi...................

Titta noga!

För inte har dom ett perfekt runt hål?

Är dom lite sexkantiga?
Eller kanske lite fyrkantiga?

Så ta nu o rita på ett papper, det du vill ha " sexkantiga eller fyrkantiga" väljer du själv.
Sätt/klistra på det på chassit, sen går du loss med en sticksåg, 5mm innanför ramen, sen slipar du resten för hand med en dremel eller med en vanlig handslip.

Jag har gjort det du vill göra med en brödkniv för 15 år sen, men på den tiden vart det inte så noga, det skulle bara flytta luft

Men allvarligt talat, det är bara att fila på

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Ska kyla ner min dator och få den tyst Så min framtida plan är att byta ut både CPU och GPU kylning mot Corsair Hydro systemet.

Eftersom jag kör Node 304 så finns det inte plats för 2st 120mm radiatorer, men då kom jag på denna lösning
http://i63.tinypic.com/s6oni8.jpg

Då får jag plats med 2st radiatorer i datorn.

Behöver gör ett 120mm runt hål i chassit, men vart hittar jag ett verktyg för att göra detta? På mitt jobb fanns bara 32mm cirkelborr för metall. Hittar inget på Biltema för metall.

Super prototyp, skulle bara testa om det gick få ner en 120 där.

Rent spontant när jag tittar på lådan så skulle jag såga bort bakre fältgallret och ersätta med traditionellt fläktgaller, inet har egna under sitt egna varumärke tex. Det ökar luftflödet massor och sänker turbulensen utan att öka ljudnivån, faktum är att mindre turbulens leder till mindre ljudnivå så två flugor i en smäll.

Därför jag inte gör "massa" hål för det är väldens sämsta ide för en fläkt, det är mer ekonomiskt vid tillverkning inget annat.

Kyler min dator med endast en 140mm fläkt då den har lite motstånd att jobba mot.

Permalänk
Medlem

Blev hålborr tills borrmaskinen började brinna sen fick jag ta plåtsax resten nu ska det slipas och målas.

Uppdatering: Väntar på fläktgaller/filter från inet.

Men ganska nöjd, förväntande mig att köpa nytt chassi

Fläkten sitter 100% center med hålet, det är bara vinkeln som lurar.

Blir perfekt Nu väntar jag på lön för att köpa kylningen Tack för alla tips.

Kul att jag har plats med 2 ssd 2 hdd och ska ha plats med 2 st radiatorer på 120 mm