Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Börserna i Norden och USA har inte ens gått upp en procent idag. Det är ingen rusning direkt.

Många bolag har gått starkt sen skiter jag i om index inte har hängt med.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Swedishchef_90:
Citat:

Född 1984 till och med 1996

• Din riktålder är enligt prognosen 69 år.

• Du kan tidigast ta ut allmän pension från 66 år.

Född 1997 till och med 1999

• Din riktålder är enligt prognosen 70 år.

• Du kan tidigast ta ut allmän pension från 66 år.

Född 2000 till och med 2014

• Din riktålder är enligt prognosen 70 år.

• Du kan tidigast ta ut allmän pension från 67 år.

Källa: Pensionsmyndigheten

Riktålder är såklart inte något spikat värde utan justeras efter som men skall fastställas senast vid 60 års ålder. (Något som såklart också kan ändras tills det är dags).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ädelmetaller går bananas på fredag.... och på söndag kraschar Irans president i en helikopter. Någon vet alltid något i förväg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Ädelmetaller går bananas på fredag.... och på söndag kraschar Irans president i en helikopter. Någon vet alltid något i förväg...

Imponerande med folk som kan förutspå väderförhållanden i fjällmiljö 2 dagar i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Imponerande med folk som kan förutspå väderförhållanden i fjällmiljö 2 dagar i förväg.

Jag är även nyfiken på varför hans potentiella död skulle påverka utbud/efterfrågan av ädelmetaller?

Permalänk
Medlem

Hallå alla aktie-experter 😃

Jag hade lite kapital i renewcell som ansökte om konkurs i februari. Nu har bolaget blivit uppköpt. Vad innebär det för de som fortfarande hade aktier vid konkursansökan? Är de fortfarande "döda" eller kan man få tillbaka en slant?

Mvh okunnig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Jag hade lite kapital i renewcell som ansökte om konkurs i februari. Nu har bolaget blivit uppköpt. Vad innebär det för de som fortfarande hade aktier vid konkursansökan? Är de fortfarande "döda" eller kan man få tillbaka en slant?

Mvh okunnig

Jag tvivlar på att du kommer få tillbaka något, de hade väl stora skulder? Testa eventuellt att kontakta konkursförvaltaren?
https://cirio.se/news/renewcell-ab-i-konkurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Mvh okunnig

Iom att de köpts upp av Altor är det omöjligt att du kommer få ett brev där de frågar om de får köpa dina aktier för en billig summa.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Mvh okunnig

Tveksamt, aktieägarna brukar alltid vara sist i kö (får inget alls).
Personalen (löner), leverantörer och skulder (lån) etc brukar vara prio.

Edit: Jag har inte varit med om en konkurs själv.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Iom att de köpts upp av Altor är det omöjligt att du kommer få ett brev där de frågar om de får köpa dina aktier för en billig summa.

Nä det fattade jag.. men var inte säker på att aktien "nollats" eftersom jag vara läst att de ansökt om KK och osäker om det trätt i kraft och om det är någon skillnad.

Men då är det noll och inget förmodligen 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Nä det fattade jag.. men var inte säker på att aktien "nollats" eftersom jag vara läst att de ansökt om KK och osäker om det trätt i kraft och om det är någon skillnad.

Om de har blivit uppköpta har det ju skett en transferering av aktier och då också av pengar. Eller har de bara sålt av sina tillgångar? I det senare fallet är det kört.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Om de har blivit uppköpta har det ju skett en transferering av aktier och då också av pengar. Eller har de bara sålt av sina tillgångar? I det senare fallet är det kört.

Altor har köpt konkursboet och döper om det till circulose. Kanske innebär att de bara köper fabriken och allt som hör till och startar ett nytt bolag?

https://www.renewcell.com/en/altor-acquires-remaining-assets-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Altor har köpt konkursboet och döper om det till circulose. Kanske innebär att de bara köper fabriken och allt som hör till och startar ett nytt bolag?

https://www.renewcell.com/en/altor-acquires-remaining-assets-...

Ja, stor skillnad mellan att köpa företaget och att köpa dess tillgångar. I det här fallet har de köpt företaget utan bara tillgångarna. Det gör att du går lottlös. Om de hade köpt bolaget hade du förmodligen fått aktier i det nya företaget.

Stavning.
Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Normalt räknas de som som sålt aktierna för 0:- vid konkurs. Men det kan hända att man får en utbetalning på dem senare, i så fall får man uppdatera deklarationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Normalt räknas de som som sålt aktierna för 0:- vid konkurs. Men det kan hända att man får en utbetalning på dem senare, i så fall får man uppdatera deklarationen.

Nja, de är inte sålda, utan snarare konverterade till en annan typ av värdepapper och stoppade för vanlig handel. Sålda kan de bli om någon vill köpa upp konkursboet. Som personligt exempel; VA Automotive gick i konkurs 2018, någon månad senare blev mina innehav flyttade från min ISK till min fonddepå då man inte får ha dessa på ISK (de har ju okänt värde så beskattning blir lite klurigt). Dessa blev tvångssålda 4 år senare när konkursboet slutligen blev uppköpt efter att tillräckligt många ägare tackat ja till anbudet (fick tillbaka ~5% av GAV).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Hur kommer det sig att bland annat bostadsaktier ökar såpass mycket idag dagen innan räntebeskedet? Förstår om de skulle gå upp imorgon om det blev en sänkning men varför går de upp idag? Något jag missat? Något som läckt?

För att ingen vill vänta till uppgången redan skett? Det är ju väldigt stor sannolikhet att det blir en sänkning av räntan. Marknaden prisar in det i förväg.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med preffar om bolaget i fråga bli uppköpt?

Permalänk
Medlem

Det lämnas bud på pref-aktien också, normalt med minimalt med premie.

Permalänk
Medlem

Hej på er alla har ett gammalt ips konto hos avanza där jag började spara på längre bak i tiden, där jag har testat
aktier och fonder under åren. Men ja det har väll inte gåt så bra direkt och jag satt väll inte in så himla mycket men
det finns väll en summa. Funderar nu på Svensk fond eller aktie med utdelning varje månad eller kvartal som bara
kan ticka på så man slipper hänga med i utvecklingen hela tiden och undrar om ni har några tips.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst delar utav denna tråden så ser jag att många sitter på en bra kunskap om sparande.
Så då blir jag lite intresserad på hur ni hade sparat ifall ni hade fått en stor summa pengar.

Hur hade ni lagt upp det? Pension konto, 15 år, 5 år, buffert etc
Vad för konton, fonder eller aktier och hur mycket hade ni lagt in på diverse konto samt hur många % av sin lön hade ni sparat till diverse konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

Hej på er alla har ett gammalt ips konto hos avanza där jag började spara på längre bak i tiden, där jag har testat
aktier och fonder under åren. Men ja det har väll inte gåt så bra direkt och jag satt väll inte in så himla mycket men
det finns väll en summa. Funderar nu på Svensk fond eller aktie med utdelning varje månad eller kvartal som bara
kan ticka på så man slipper hänga med i utvecklingen hela tiden och undrar om ni har några tips.

Välj en global index fond och glöm bort det... Avkastnings fonder kommer inte att passivt vara bättre än global fond då avgiften är högre.

Jag kör länsförsäkringars global index.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Har till slut satt mig in i pension och renodlat det mesta till index.

Tjänstepension 1, det jag kan placera i 100% LF Global index.
Tjänstepension 2 (liten summa), 80% AMF Global, 20% Swedbank Robur Technology
PPM: 100% AP7

ISK: 90% Avanza Global, 10% Finserve Global Security

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Efter att ha läst delar utav denna tråden så ser jag att många sitter på en bra kunskap om sparande.
Så då blir jag lite intresserad på hur ni hade sparat ifall ni hade fått en stor summa pengar.

Hur hade ni lagt upp det? Pension konto, 15 år, 5 år, buffert etc
Vad för konton, fonder eller aktier och hur mycket hade ni lagt in på diverse konto samt hur många % av sin lön hade ni sparat till diverse konto.

Först: grattis (och kanske: beklagar sorgen).

Det korta svaret: passiv global indexfond.

Det utvecklade svaret: det beror på
* Sparhorisont (och riskbenägenhet)
* Hur stor är summan i förhållande till din övriga ekonomi (tillgångar/inkomster/utgifter)

Jag skulle avsätta så mycket jag kunnat till en global indexfond och låta pengarna stå där tills jag behövde dem. Det låter som att du har för avsikt att avsätta lön till sparande så jag ser ingen anledning till att *inte* sätta in hela den summa du får nu i fonder.

Detsamma gäller buffertkonto. Visst kan du ha ett par månadslöner på ett vanligt räntekonto, men fonder är ju ändå höglikvida - det tar sällan mer än några dagar innan du har pengarna på ett transaktionskonto och aktiefonder ger över tid väsentligt högre avkastning. Vad det gäller risken att fonderna just då är i en svacka - well, om 5% (antagande) av ditt kapital just då är i en svacka är det inte hela världen. Säg att de 5% just då har sjunkit med hela 25% så är det en "förlust" på .05*.25=1.25%.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Halvårsavstämning, ligger bra till så här långt.

Gick Ok förra månaden:

Har 2/3 i Avanza Global och resten i lite bolag jag tror på och en slatt i en ETF: Xtrackers Artificial Intelligence & Big Data

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Först: grattis (och kanske: beklagar sorgen).

Det korta svaret: passiv global indexfond.

Det utvecklade svaret: det beror på
* Sparhorisont (och riskbenägenhet)
* Hur stor är summan i förhållande till din övriga ekonomi (tillgångar/inkomster/utgifter)

Jag skulle avsätta så mycket jag kunnat till en global indexfond och låta pengarna stå där tills jag behövde dem. Det låter som att du har för avsikt att avsätta lön till sparande så jag ser ingen anledning till att *inte* sätta in hela den summa du får nu i fonder.

Detsamma gäller buffertkonto. Visst kan du ha ett par månadslöner på ett vanligt räntekonto, men fonder är ju ändå höglikvida - det tar sällan mer än några dagar innan du har pengarna på ett transaktionskonto och aktiefonder ger över tid väsentligt högre avkastning. Vad det gäller risken att fonderna just då är i en svacka - well, om 5% (antagande) av ditt kapital just då är i en svacka är det inte hela världen. Säg att de 5% just då har sjunkit med hela 25% så är det en "förlust" på .05*.25=1.25%.

Tack

Sparhorisonten är väldigt olika, men borde jag lägga in alla på ett konto eller dela upp det på olika beroende på tid?
För som du säger, att sälja av och plocka ifrån fonden när man verkligen behöver tar oftast inte mer än några dagar, dock brukar jag alltid ha 50 tusen på ett vanligt sparkonto så att jag enkelt och snabbt kan betala ifall man behöver åka in på djursjukhuset etc.

Känner att det är många aspekter som spelar roll och man borde nog prata med sin bank om ett bra upplägg och kanske förhandla ner ränta på huset lite genom att spara hos banken.
Men sen åt andra sidan så gillar jag Avanza, smidigheten med att snabbt kunna köpa och sälja av, men de vanliga bankerna har kanske något liknande idag.

Har du några tips på hur jag ska göra? Någon bok för mig att läsa för att få en bättre översikt.
Känner att jag vill göra rätt och inte tjabbla bort pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Tack

Sparhorisonten är väldigt olika, men borde jag lägga in alla på ett konto eller dela upp det på olika beroende på tid?
För som du säger, att sälja av och plocka ifrån fonden när man verkligen behöver tar oftast inte mer än några dagar, dock brukar jag alltid ha 50 tusen på ett vanligt sparkonto så att jag enkelt och snabbt kan betala ifall man behöver åka in på djursjukhuset etc.

Känner att det är många aspekter som spelar roll och man borde nog prata med sin bank om ett bra upplägg och kanske förhandla ner ränta på huset lite genom att spara hos banken.
Men sen åt andra sidan så gillar jag Avanza, smidigheten med att snabbt kunna köpa och sälja av, men de vanliga bankerna har kanske något liknande idag.

Har du några tips på hur jag ska göra? Någon bok för mig att läsa för att få en bättre översikt.
Känner att jag vill göra rätt och inte tjabbla bort pengarna.

Du har kommit en bra bit på vägen bara genom att fundera på de här frågorna. Utifrån hur du skriver skulle jag nog, precis som du skriver, föreslå att du tar ett möte med banken för att höra vad de föreslår. Var dock medveten om att det ligger i deras intresse att du tar dina investeringar till dem. Jag har försökt ha mitt sparande hos såväl Skandiabanken som Ålandsbanken, men ingen av dem har lyckats komma i närheten av de renodlade nätmäklarna i användarvänlighet. Jag har tidigare haft Avanza; har för tillfället Nordnet men flyttar in alla nya pengar till Interactive Brokers som är mer avancerad och har väsentligt bättre avgifter - speciellt valutaväxling).

Jag ser inga fördelar med att dela upp på olika konton. Vissa förespråkar något som kallas för "Fyra hinkar" men det tillför egentligen inget mot att ha allt på samma konto, det är snarast en mental modell. Rika tillsammans är för övrigt ett bra ställe att börja läsningen på (inklusive forumdelen)

Om du har ett kreditkort kan du betala djursjukhuset med det och sedan sälja av fonder i god tid tills det att räkningen förfaller. Därigenom undviker du räntekostnad och kan samtidigt ha pengarna investerade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Du har kommit en bra bit på vägen bara genom att fundera på de här frågorna. Utifrån hur du skriver skulle jag nog, precis som du skriver, föreslå att du tar ett möte med banken för att höra vad de föreslår. Var dock medveten om att det ligger i deras intresse att du tar dina investeringar till dem. Jag har försökt ha mitt sparande hos såväl Skandiabanken som Ålandsbanken, men ingen av dem har lyckats komma i närheten av de renodlade nätmäklarna i användarvänlighet. Jag har tidigare haft Avanza; har för tillfället Nordnet men flyttar in alla nya pengar till Interactive Brokers som är mer avancerad och har väsentligt bättre avgifter - speciellt valutaväxling).

Jag ser inga fördelar med att dela upp på olika konton. Vissa förespråkar något som kallas för "Fyra hinkar" men det tillför egentligen inget mot att ha allt på samma konto, det är snarast en mental modell. Rika tillsammans är för övrigt ett bra ställe att börja läsningen på (inklusive forumdelen)

Om du har ett kreditkort kan du betala djursjukhuset med det och sedan sälja av fonder i god tid tills det att räkningen förfaller. Därigenom undviker du räntekostnad och kan samtidigt ha pengarna investerade.

Tack så hemskt mycket, det blir lite kvälls läsning för mig där:)
Men jag har fått en bra bild på hur jag ska göra tror jag, ska titta runt på de länkarna du skickade men det lutar att fortsätta med Avanza eftersom jag är så förtjust i deras gränssnitt och upplägg samt att jag gillar att ha kontakt genom datorn för det blir smidigare och snabbare med service.
Sen angående det med kreditkortet så var det en väldigt bra idé, och så sätter man en kreditgräns på 50-100 tusen och använder det bara i nödfall.

Blivit upplärd i yngre dagar att man inte ska använda kreditkort, men den filosofin ska man nog leva efter om man inte klarar av att hålla sig från allt spenderande och inte kan betala, då blir det lyxfällan nästa:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Blivit upplärd i yngre dagar att man inte ska använda kreditkort, men den filosofin ska man nog leva efter om man inte klarar av att hålla sig från allt spenderande och inte kan betala, då blir det lyxfällan nästa:)

OT: Finns en tråd om kreditkort, men du har blivit upplärd fel! Man ska inte använda kreditfunktionen (d.v.s. delbetala till hiskeliga räntor) utan man ska använda kreditkort med bra bonus och sen betala fakturan i sin helhet när den kommer.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Tack så hemskt mycket, det blir lite kvälls läsning för mig där:)
Men jag har fått en bra bild på hur jag ska göra tror jag, ska titta runt på de länkarna du skickade men det lutar att fortsätta med Avanza eftersom jag är så förtjust i deras gränssnitt och upplägg samt att jag gillar att ha kontakt genom datorn för det blir smidigare och snabbare med service.
Sen angående det med kreditkortet så var det en väldigt bra idé, och så sätter man en kreditgräns på 50-100 tusen och använder det bara i nödfall.

Finns egentligen ingen anledning att inte ha ett kreditkort så länge du _alltid_ betalar hela räkningen i tid.
Å andra sidan finns det många anledningar att inte ha ett kreditkort om du inte betalar räkningen i tid

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Välj en global index fond och glöm bort det... Avkastnings fonder kommer inte att passivt vara bättre än global fond då avgiften är högre.

Jag kör länsförsäkringars global index.

Får kolla på det tack för rådet.