Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Förmodligen är han oroad för något liknande som:

https://en.wikipedia.org/wiki/Nifty_Fifty

Då jagade alla investerare ett fåtal "bluechips"(IBM etc) till skyarna oavsett värdering. Konsensus var att du kan betala vilka multiplar som helst eftersom dessa bolag aldrig kommer sluta växa.

Lite så. Det har börjat snackas en del om att resten av S&P har mer att ge och "magnificent seven" börjar nå toppen. Men men, vem vet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Kör med något som jag kallar soffpotatisportföljen, vilket är en global indexfond, ett sparkonto med minst 3% sparränta samt två enkla regler.

1. Investera 50/50 mellan sparkontot och den globala indexfonden.
2. Ha alltid minst 50% av hela sparandet i den globala indexfonden.

Alltid när jag sparar så lägger jag 50% på sparkontot och 50% på den globala indexfonden.

Det finns inget behov för en särskild buffert. Man har alla sina pengar utom senaste lönen på sparkontot och den globala indexfonden. Om man behöver pengar för en ny tvättmaskin eller för en bilreparation, drar man pengar från kontot eller från fonden. Som utgångspunkt använder man naturligtvis pengarna på kontot. Vid en nödsituation kan man också använda kreditkort.

Det finns inget behov för att ombalansera heller, om du inte närmar dig pensionen. Då kan det vara rimligt att ombalansera.

Om börsen rasar och andelen av fonden blir lägre än 50% av hela sparandet bör man ombalansera från kontot eller lägga nya sparpengarna endast till fonden. Då köper man ju billigt.

Annars försöker man aldrig tajma marknaden. Och det finns ingen orsak för det heller. Hela "portföljen" är ganska riskfri och det finns alltid torrt krut tillgängligt. Blir det ett börsras, skitsamma. Jag klarar det mentalt och pengamässigt.

Några av er tänker säkerligen... skapar en sån "portfölj" tillräckligt avkastning? Jag har svaret på den frågan, och det är... spara mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max87:

Några av er tänker säkerligen... skapar en sån "portfölj" tillräckligt avkastning? Jag har svaret på den frågan, och det är... spara mera.

Lust att utveckla det sista? Skall "dålig" avkastning kompenseras genom att spara mer på samma fond och sparkonto eller hur tänker du?

Jag håller i stort med dig då jag har runt 60% av besparingar på i huvudsak globala indexfonder och återstoden på räntekonton med runt 4% ränta men att öka avkastningen genom att spara mer köper jag inte. Man sparar väl det man kan spara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Lust att utveckla det sista? Skall "dålig" avkastning kompenseras genom att spara mer på samma fond och sparkonto eller hur tänker du?

Jag håller i stort med dig då jag har runt 60% av besparingar på i huvudsak globala indexfonder och återstoden på räntekonton med runt 4% ränta men att öka avkastningen genom att spara mer köper jag inte. Man sparar väl det man kan spara?

Om börsen rasar och andelen av fonden blir lägre än 50% av hela sparandet bör man ombalansera från kontot eller lägga nya sparpengarna endast till fonden. Då köper man ju billigt när fonden går dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max87:

Om börsen rasar och andelen av fonden blir lägre än 50% av hela sparandet bör man ombalansera från kontot eller lägga nya sparpengarna endast till fonden. Då köper man ju billigt när fonden går dåligt.

Det är jag med på men det är väl inte samma sak som att "spara mera"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max87:

Kör med något som jag kallar soffpotatisportföljen, vilket är en global indexfond, ett sparkonto med minst 3% sparränta samt två enkla regler.

1. Investera 50/50 mellan sparkontot och den globala indexfonden.
2. Ha alltid minst 50% av hela sparandet i den globala indexfonden.

Alltid när jag sparar så lägger jag 50% på sparkontot och 50% på den globala indexfonden.

Det finns inget behov för en särskild buffert. Man har alla sina pengar utom senaste lönen på sparkontot och den globala indexfonden. Om man behöver pengar för en ny tvättmaskin eller för en bilreparation, drar man pengar från kontot eller från fonden. Som utgångspunkt använder man naturligtvis pengarna på kontot. Vid en nödsituation kan man också använda kreditkort.

Det finns inget behov för att ombalansera heller, om du inte närmar dig pensionen. Då kan det vara rimligt att ombalansera.

Om börsen rasar och andelen av fonden blir lägre än 50% av hela sparandet bör man ombalansera från kontot eller lägga nya sparpengarna endast till fonden. Då köper man ju billigt.

Annars försöker man aldrig tajma marknaden. Och det finns ingen orsak för det heller. Hela "portföljen" är ganska riskfri och det finns alltid torrt krut tillgängligt. Blir det ett börsras, skitsamma. Jag klarar det mentalt och pengamässigt.

Några av er tänker säkerligen... skapar en sån "portfölj" tillräckligt avkastning? Jag har svaret på den frågan, och det är... spara mera.

Du lär ligga på gränsen att få någon avkastning alls mot inflation, men du kallar det spara snarare än att investera så det stämmer.

Fast även om detta var en pensionärs portfölj borde denna åt åtminstone passa på att köpa T-bills för högre ränta samt stabiliserar nettovärde då det kommer gå upp i värde när marknaden krashar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Mitt personliga på Avanza slutade på 21,6% år.
Aktieklubben har nästan återhämtat sig helt efter några minor vi hittade ;/

Varje år är jag sur för att jag inte vågar köpa nvidia för någon gång skall de väll börja sjunka.
Samma sak gör jag nästa år...

155% är Nvidia upp i år. Köpte du någon gång? 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Ibland blir jag nästan förvånad var alla amatörsparare hittar allt skit ifrån. Värst var det nog under andra halvan av 2020 när diverse polare (och icke-polare för den delen) hörde av sig med alla möjliga idéer och tips de hade snappat upp som de ville ha synpunkter på.

Är det inte fondrobotar och Lysa, kryptovalutor och Ethereum, memestonks och Gamestop, investeringsalgoritmer och Stocksholm så är det obskyra låneinstruments-fonder och Oxford Lane Capital Corp. Var fan hittar ni allt egentligen? Varför gör ni en egentligen rätt så enkel process så avancerad? Jesus. Tro fan att inga duktiga investerare orkar dela med sig av sina kunskaper och åsikter på forum längre.

Skrivet av SpiikeN^:

Alltså. Lysa är såklart mycket mindre problematiskt än NFT's, Forex Trading, meme-stocks, obskyra kryptovalutor och fan vet allt som en massa nybörjare har sprängt sina portföljer på senaste åren (under samma tid som vi som varit med ett tag med "vanliga" portföljer haft helt fantastiska börsår, 2022 undantaget).

Men faktum kvarstår att det enda Lysa gör är att ta en stor (ja, i dessa sammanhang så är en avgift på ~0,2% ansedd som stor) avgift för att erbjuda något som egentligen vem som helst kan göra på egen hand. Det behövs inga fräsiga fondrobotar för att välja vilka fonder man vill investera i. Framförallt inte eftersom du med största sannolikhet med Lysas fondval kommer få en väldigt indexliknande avkastning, med enda skillnaden att du har betalat 0,2% extra avgift för det.

En liten parentes är att Lysa dessutom går med, sett till omsättningen, skyhöga förluster. Det i sig är inget märkligt för en start-up, och även om Lysa har insättningsgaranti så ens pengar ska vara skyddade vid konkurs, så känns det ändå osäkert och bara onödigt att ha sina sparpengar hos ett institut som skulle kunna gå i konkurs imorgon.

TLDR: det är inget fel på Lysas produkt i sig, men den fyller bara inget hål på marknaden. Man betalar dyrt för något som inte behövs.

Lysa fortsätter blööda pengar. -47 mkr förra året, med en omsättning på 24 mkr. Ska vi gissa på en konkurs inom 12 månader?

För att inte gå helt off-topic från trådstartens rubrik så kan jag sammanfatta det första halvåret av 2024 (plus nån vecka) som oförskämt bra. 20,4% trots att jag har över 20 aktieinnehav och 4 fonder. Använt mig av belåning som periodvis varit ganska kraftig. Ser fram emot räntesänkningar i höst som kommer göra att räntan sjunker. Ser däremot inte fram emot att nuvarande regering vill slopa ränteavdraget för alla lån som inte är bolån (även fast det förmodligen är helt rätt ur ett nationalekonomiskt perspektiv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Lysa fortsätter blööda pengar. -47 mkr förra året, med en omsättning på 24 mkr. Ska vi gissa på en konkurs inom 12 månader?

Du får kolla lite mer noggrant. Fondverksamheten går plus och det är en relativ enkel kalkyl för att veta vad nästa års resultat eller femårsresultatet kommer landa på, du behöver inte vara orolig för att de ska gå i konkurs.

Fondrobotar är här för att stanna, de konkurrerar med vanliga fonder som har mycket högre avgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

155% är Nvidia upp i år. Köpte du någon gång? 😄

Japp %41 just nu men ja köpte tyvärr bara för småpengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du får kolla lite mer noggrant. Fondverksamheten går plus och det är en relativ enkel kalkyl för att veta vad nästa års resultat eller femårsresultatet kommer landa på, du behöver inte vara orolig för att de ska gå i konkurs.

Fondrobotar är här för att stanna, de konkurrerar med vanliga fonder som har mycket högre avgifter

Det har jag redan koll på. Men att fondverksamheten gör blyga 8 mkr i vinst hjälper föga när man blöder pengar ur moderbolaget. Förra året fick Lysa AB ta in 90 mkr i aktieägartillskott från Lysa Group, och Lysa Fonder 2 mkr. Man har förvisso över 300 mill i eget kapital i koncernen, så än är det egentligen ingen fara. Men frågan är hur länge man orkar gå med megaförluster år efter år med en produkt som egentligen är rätt kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Det har jag redan koll på. Men att fondverksamheten gör blyga 8 mkr i vinst hjälper föga när man blöder pengar ur moderbolaget. Förra året fick Lysa AB ta in 90 mkr i aktieägartillskott från Lysa Group, och Lysa Fonder 2 mkr. Man har förvisso över 300 mill i eget kapital i koncernen, så än är det egentligen ingen fara. Men frågan är hur länge man orkar gå med megaförluster år efter år med en produkt som egentligen är rätt kass.

Det känns som att hela ditt resonemang börjar från att du tycker fondrobotar är onödiga och sen försöker du hitta anledningar som bekräftar det du redan tänker.

De har börjat expandera utomlands, det kostar pengar.

2022 så förvaltade de 2 miljarder så intäkter kring 4 miljoner.
2023 är det redan över 4 miljarder i och med att de hade intäkter på runt 9 miljoner.
2024 borde rimligtvis hamna någonstans mellan 6 och 10 miljarder. Worst case 12-13 miljoner i intäkter best case 20.
Jag tycker inte det låter som att det går dåligt för dem och att de skulle gå i konkurs inom 12 månader låter osannolikt.

Permalänk
Medlem

Lysa är det som gått absolut bäst för mig som är passiv sparare, kommer köra det in i kaklet 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Men frågan är hur länge man orkar gå med megaförluster år efter år med en produkt som egentligen är rätt kass.

Den fyller gapet för dem som hört att storbankerna är dåliga men tycker att läsa på är jobbigt, dvs majoriteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Jösses vad dålig upplösning det blev på bilderna när man laddade upp dem från mobilen? Aja, slutade 2022 på -34%. Ett resultat av att vara exponerad mot ”fel” (åtminstone för detta år) sektorer, dopat av belåning. Gör mig dock ingenting utan fortsätter tro långsiktigt på mina innehav och gör inga förändringar inför nästa år.

Årets bästa innehav (i kr): Evo, Investor, Avanza. Årets sämsta innehav: Alphabet, Embracer, SBB.

Mycket mer handel 2022 än tidigare år. Egentligen inte helt planerat men tagit flera framgångsrika trades i Evolution som bland annat bidragit till att det var mitt bästa innehav, trots att aktien gjorde dryga -20% på året.

Apropå krediten så har jag ganska kraftig belåning, pendlar mellan 20-25%. Stretchade belåningen ju mer börsen föll. Har dock fortfarande väldigt stort utrymme till att handla ännu mer, om jag skulle vilja. Portföljen behöver gå ner ytterligare 70% härifrån för att jag ska riskera överbelåning, så det är jag inte orolig för. Hade jag bara ägt 1-4 olika bolag hade jag aldrig vågat ha så hög belåning dock.

Skrivet av SpiikeN^:

Ska man vara helt logisk och rationell och bara ägna sig åt rådata är det "hål i huvudet" att inte använda sig av belåning. Rent matematiskt kommer det alltid vara fördelaktigt att i sitt långsiktiga, väldiversifierade sparande använda sig av en liten hävstång som boost. MED DET SAGT, så kan jag hitta tusen argument som spräcker hål på påståendet ovan, och jag själv brukar säga att man ska uppfylla 4 minimikrav för att man överhuvudtaget ens ska överväga belåning:
1) Man ska ha varit på börsen minst 5 år
2) Man ska ha varit med om minst en krasch

3) Man är aktiv/intresserad i sitt sparande (obs. det är ≠ med att man försöker tajma bottnar etc, man ska givetvis ändå vara långsiktig i sina innehav)
4) Man vet med sig att man inte agerar känslomässigt eller sover dåligt om natten bara för att portföljen sjunker (går hand i hand med punkt 2, där man fått ett kvitto på hur man agerar och mår vid nedgång)

Jag firar snart 10 år på börsen och har använt mig av belåning länge. Det har varit väldigt gynnsamt i den bullmarknad som varit, men givetvis har jag hela tiden vetat med mig att när nedgången kommer (inte OM nedgången kommer, utan NÄR nedgången kommer) så kommer jag drabbas hårdare än om jag inte hade haft någon hävstång.

Bara för att ämnet kom på tal här nu gick jag in på Avanza och kikade. 15 november 2021 toppade min portfölj. Jag ligger -32% sedan dess. Enligt min kreditmätare behöver jag en ytterligare nedgång på 72% härifrån för att riskera överbelåning. Från toppen skulle det vara en total nedgång på 81%. Kan det hända? Absolut. Är det troligt? Nja, kanske inte, med tanke på att jag ändå har en ganska diversifierad portfölj (22 innehav). Då behöver nog Tredje Världskriget eller liknande bryta ut, och då misstänker jag att jag har större problem än en börskrasch...

Historiskt sett har svenska börsen avkastat någonstans mellan 7-8% i snitt per år. Det finns flera aktiemäklare idag som erbjuder belåning till räntor på 0,99-2,51% EXKL. ränteavdrag (du får tillbaka 30% av det du betalat i ränta sen vid deklarationen). Däremellan finns alltså rejäl "cut" man som sparare kan tjäna pengar på.

Det säger också en del hur bankerna ser på risken vad gäller belåning av bostäder gentemot belåning av aktier, när räntan på det sistnämnda är lägre än räntan på bolån... Tyvärr har det blivit lite tabu i Sverige att man säger att man har lån, förutom när man lånar till fastighetsköp. Folk får "tunnelseende" så fort ordet lån kommer på tal. Det man måste skilja på är BRA och DÅLIGA lån. Att låna för att på sikt tjäna pengar är ett bra lån. Att låna för att betala semesterresan eller köpa den flashigaste bilen är ett dåligt lån...

Med det sagt, det finns många och åter många människor som gjort bort sig genom att använda hävstång. Blivit giriga, "mycket vill ha mer". I en bullmarknad är det lätt att känna sig odödlig, i en börskrasch så så skiljas agnarna ut från vetet... Det är också varför det inte är för alla.

Sist men inte minst vill jag bara tillägga att i min bok är det betydligt större risk att ha en koncentrerad portfölj på kanske 1-3 innehav UTAN belåning, än en diversifierad låda med 15-20 innehav i 5-7 sektorer MED belåning. Det många förmodligen inte ens vet om är att en av framgångsfaktorerna till AP7 Såfas (statliga förvalsfonden i premiepensionssystemet) överavkastning mot index är att de använt sig utav belåning (dock har den minskat på sistone, ett tag var den väldigt hög).

Jag rekommenderar ingen att börja använda belåning, utan det är ett beslut man måste ta själv. Men ska man börja så ska man först göra sin hemläxa, så jag har inga problem med att svara på eventuella frågor på ämnet

Skrev dessa två inlägg januari 2023 rörande belåning och min portföljs kursutveckling efter ett katastrofalt år som slutade -34%. Exponering mot fel sektorer i kombination med hävstång gjorde att jag tappade avsevärt mot index. Men precis som jag skriver så var det helt väntat att det förr eller senare skulle komma ett skitår, det var helt enligt plan. Att använda belåning är kanon de år börsen går upp, men man får vara förberedd på att det emellanåt kommer komma ett eller några sämre år.

Efter att jag skrev det där så var det flera som skrev negativa kommentarer om belåning och hävstång. Jag kan glatt konstatera 1,5 år senare att jag är sjukt nöjd att jag fortsatte precis som vanligt med samma belåning, helt enligt min långsiktiga investeringsfilosofi. Sedan de där inläggen har jag avkastat 69,51%, vilket är nästan dubbelt så mycket som den breda Stockholmsbörsen som under samma tid gjort 35,73%. Jag har med råge tagit igen den underavkastning jag gjorde 2022.

Då kan det även vara värt att tillägga att mitt klart största innehav Evolution gjort -1,59% under samma tidsperiod, så det är inte tack vare en enskild raket som min portfölj gått bra. Tvärtom så är jag väldigt diversifierad, men går bara och räknar ner dagarna tills att Evolution ska sticka iväg (igen)

Jag har använt belåning sedan januari 2020, och det var även då jag började investera på ett mer seriöst sätt (om än förhållandevis passivt och definitivt långsiktigt). Sedan dess har min låda gjort 123,4%, medan det breda indexet har avkastat 68,24%.

Bifogade fel bild
Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Skrev dessa två inlägg januari 2023 rörande belåning och min portföljs kursutveckling efter ett katastrofalt år som slutade -34%. Exponering mot fel sektorer i kombination med hävstång gjorde att jag tappade avsevärt mot index. Men precis som jag skriver så var det helt väntat att det förr eller senare skulle komma ett skitår, det var helt enligt plan. Att använda belåning är kanon de år börsen går upp, men man får vara förberedd på att det emellanåt kommer komma ett eller några sämre år.

Efter att jag skrev det där så var det flera som skrev negativa kommentarer om belåning och hävstång. Jag kan glatt konstatera 1,5 år senare att jag är sjukt nöjd att jag fortsatte precis som vanligt med samma belåning, helt enligt min långsiktiga investeringsfilosofi. Sedan de där inläggen har jag avkastat 69,51%, vilket är nästan dubbelt så mycket som den breda Stockholmsbörsen som under samma tid gjort 35,73%. Jag har med råge tagit igen den underavkastning jag gjorde 2022.

Då kan det även vara värt att tillägga att mitt klart största innehav Evolution gjort -1,59% under samma tidsperiod, så det är inte tack vare en enskild raket som min portfölj gått bra. Tvärtom så är jag väldigt diversifierad, men går bara och räknar ner dagarna tills att Evolution ska sticka iväg (igen)

<Uppladdad bildlänk>

Jag har använt belåning sedan januari 2020, och det var även då jag började investera på ett mer seriöst sätt (om än förhållandevis passivt och definitivt långsiktigt). Sedan dess har min låda gjort 123,4%, medan det breda indexet har avkastat 68,24%.

<Uppladdad bildlänk>

Riktigt bra avkastning, snyggt jobbat att totalkrossa breda index. Inte många som klarar det. Speciellt om portföljen inte består av ett fåtal innehav som rusat utan verkligen handlar om en väl diversifierad portfölj. Jag tror att många med mig är nyfikna på innehaven och fördelningen samt vilken belåningsgrad du håller dig till.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Du kan ju kolla på AP7 som är en globalfond och vad de skriver:

Risknivån i AP7 Såfa är för sparare upp till 55 år högre än i en vanlig global aktiefond. Det beror på att den har en hävstång på aktiedelen som idag uppgår till maximalt 25 procent.

Som individ så lär man inte få några bättre lånevillkor men under 10% hos exempelvis Avanza är räntan väldigt låg. Så enklast om man vill kopiera är väl att köra en egen globalfond som exempelvis LF och sedan köra med belåning.

Permalänk
Medlem

Vad tror folk i tråden? Kommer börsen i USA krascha mot slutet av 2024 som en del förutspår samtidigt som dom pekar på likheter med dotcom kraschen? Skillnaden nu är väl att bolagen faktiskt tjänar pengar, men att det kanske ändå är uppblåsta värderingar och när den bubblan spricker så drar dom med sig resten?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vad tror folk i tråden? Kommer börsen i USA krascha mot slutet av 2024 som en del förutspår samtidigt som dom pekar på likheter med dotcom kraschen? Skillnaden nu är väl att bolagen faktiskt tjänar pengar, men att det kanske ändå är uppblåsta värderingar och när den bubblan spricker så drar dom med sig resten?

Ingen vet, det går upp, det går ner… bara att fortsätta spara löpande… time in market beats market timing.

Finns absolut saker som talar för en justering, men det finns tecken på fortsatt uppgång också så jag vågar inte spekulera.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ingen vet, det går upp, det går ner… bara att fortsätta spara löpande… time in market beats market timing.

Finns absolut saker som talar för en justering, men det finns tecken på fortsatt uppgång också så jag vågar inte spekulera.

Jag vet.. time in the market beats timing the market. Och jag är inte dummare än att jag förstår att ingen vet. Det jag frågade vad folk i tråden tror. Inget annat.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SpiikeN^:

Skrev dessa två inlägg januari 2023 rörande belåning och min portföljs kursutveckling efter ett katastrofalt år som slutade -34%. Exponering mot fel sektorer i kombination med hävstång gjorde att jag tappade avsevärt mot index.

Sedan de där inläggen har jag avkastat 69,51%, vilket är nästan dubbelt så mycket som den breda Stockholmsbörsen som under samma tid gjort 35,73%. Jag har med råge tagit igen den underavkastning jag gjorde 2022.

Investerar du likt jämförelseindex med belåningen?
Jag arbetar med ca 10% belåning i fondportföljen och något lägre i aktieportföljen.

Om jag läser ditt inlägg och jämför mot Stockholmsbörsen:
Jan-22: 100
Jan-23: 66 (-34%)
Juli-24: +69.51% -> 66*1,7 = 112, +12% sen Jan 2022?

OMXSCAPGI
Jan-2022: 466.52
Juli-2024: 488,07 (+4.62 %)

CAGR Räknat på 2.5 år:
Spiiken: 4.64% - räntekostnad per år (av helt investerat kapital)
OMXSCAPGI: 1.82%

Vad har belåningen kostat? Tippar på inget till lite eller har du haft dyrare belåning hos banken? 1% på liten del eller 4% på stor del gör rejäl skillnad på avkastningen.

Min avkastning för perioden 2022 till 2024 är tyvärr rejält deppig! 😅
Tittar man bara på fonderna så är man gladare. +17.36% (CAGR 5.7% räknat med 2.5 som antal år).

Skrivet av Ibymafayhas:

Du kan ju kolla på AP7 som är en globalfond och vad de skriver:

Risknivån i AP7 Såfa är för sparare upp till 55 år högre än i en vanlig global aktiefond. Det beror på att den har en hävstång på aktiedelen som idag uppgår till maximalt 25 procent.

Som individ så lär man inte få några bättre lånevillkor men under 10% hos exempelvis Avanza är räntan väldigt låg. Så enklast om man vill kopiera är väl att köra en egen globalfond som exempelvis LF och sedan köra med belåning.

Såfa är ju kalasfin men svår att investera i själv. Just nu är det väl ca 10% belåning och 15% är målbelåning i portföljen, iaf vad jag miss mig lyssnat till mig förra året. Max 25% belåning är inget som är "målet" långsiktigt.

Skrivet av Jumpcut:

Vad tror folk i tråden? Kommer börsen i USA krascha mot slutet av 2024 som en del förutspår samtidigt som dom pekar på likheter med dotcom kraschen? Skillnaden nu är väl att bolagen faktiskt tjänar pengar, men att det kanske ändå är uppblåsta värderingar och när den bubblan spricker så drar dom med sig resten?

Valår i USA i år så bolag brukar generellt sett vara lite mer defensiva/avvaktande gällande investeringar, inköp, lagerbyggande etc. Jag tror börsen under en kommande 20-30 års period kommer röra sig ungefär som vanligt. Jag kan bara gissa vad som händer på ett år.

Jag sparar som vanligt i en bred portfölj.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Fortsätter investera i dessa bolag, finns ingen större anledning att skifta mot annat i nuläget.

Mvh

Inget har förändrats, fortsätter att endast investera i dessa bolag.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vad tror folk i tråden? Kommer börsen i USA krascha mot slutet av 2024 som en del förutspår samtidigt som dom pekar på likheter med dotcom kraschen? Skillnaden nu är väl att bolagen faktiskt tjänar pengar, men att det kanske ändå är uppblåsta värderingar och när den bubblan spricker så drar dom med sig resten?

Blir nog en förhållandes liten dump vid yield curve uninversion / rate cuts.
Lär pumpa tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det jag frågade vad folk i tråden tror. Inget annat.

Varför tror du just slutet av 2024?
Det finns nog ingen som lyckats förutspå en börskrasch trots hollywoodförsök att utmåla Michael Burry som spådam.
De har lika ofta fel som rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Varför tror du just slutet av 2024?
Det finns nog ingen som lyckats förutspå en börskrasch trots hollywoodförsök att utmåla Michael Burry som spådam.
De har lika ofta fel som rätt.

Jag tror inte själv, bara att jag läst flera som varit inne på det spåret. Jag är lite nervös och tycker det gått så bra så är lite orolig för ett bakslag.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag tror inte själv, bara att jag läst flera som varit inne på det spåret. Jag är lite nervös och tycker det gått så bra så är lite orolig för ett bakslag.

Blir du nervös att handla på rea-prylar också? Bara köra på med månadssparande då det kopplar bort det svåraste hindret från skapa en ekonomisk frihet, din egen hjärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Blir du nervös att handla på rea-prylar också? Bara köra på med månadssparande då det kopplar bort det svåraste hindret från skapa en ekonomisk frihet, din egen hjärna.

Nej, men förstår inte riktigt kopplingen till rean. Månadssparande har vi sedan länge.

Vi råkade få en del pengar i ett arv och betalade av en del på vårt bolån för en vecka sedan och nu sitter vi med nästan en miljon som vi inte riktigt vet vad vi ska göra med.

Å ena sidan ska vi nog köpa hus snart och det är ju bra att använda pengarna till det. Å andra sidan kommer vi inte köpa innan vi sålt nuvarande bostadsrätt och dom pengarna gör att vi ändå kommer hamna under 50% belåning och det är nog smartare att ha ett sparande på börsen också istället för alla pengar bundna i boendet.

Så jag är nervös över att peta in dessa pengar på börsen och sedan kommer en kraftig nedgång och ja, där är det väl hjärnan som spökar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nej, men förstår inte riktigt kopplingen till rean. Månadssparande har vi sedan länge.

Vi råkade få en del pengar i ett arv och betalade av en del på vårt bolån för en vecka sedan och nu sitter vi med nästan en miljon som vi inte riktigt vet vad vi ska göra med.

Å ena sidan ska vi nog köpa hus snart och det är ju bra att använda pengarna till det. Å andra sidan kommer vi inte köpa innan vi sålt nuvarande bostadsrätt och dom pengarna gör att vi ändå kommer hamna under 50% belåning och det är nog smartare att ha ett sparande på börsen också istället för alla pengar bundna i boendet.

Så jag är nervös över att peta in dessa pengar på börsen och sedan kommer en kraftig nedgång och ja, där är det väl hjärnan som spökar.

Om pengarna ska användas till husköp snart ska de absolut inte in på börsen just på grund av att börsen kan gå ner snabbt på kort tid. Bara pengar med lång sparhorisont ska in där. Lägg dem på ett sparkonto med ränta eller i en räntefond. Är det medellång tid innan du ska köpa så använd någon kombination av börs/räntor.

Permalänk
Medlem

@Jumpcut: I vanliga fall, om man ska använda pengar till bostadsköp inom det närmaste så är det dumt att placera på börsen.
Sparhorisonten är för kort för det, för nedgångar kan komma när som helst.

Men nu låter det som att den här miljonen varken gör till eller från när det gäller er möjlighet att köpa nästa bostad.
Då säger forskningen att det är bäst att putta in hela summan så fort som möjligt. Om du vill sova lite bättre så kan du sprida ut det över en längre tid, t.ex. 50.000/mån i 20 månader.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Men nu låter det som att den här miljonen varken gör till eller från när det gäller er möjlighet att köpa nästa bostad.
Då säger forskningen att det är bäst att putta in hela summan så fort som möjligt. Om du vill sova lite bättre så kan du sprida ut det över en längre tid, t.ex. 50.000/mån i 20 månader.

Det här var intressant! Måste fnula lite till. Kan man tänka sig att man petar in allt i någon fond med lite mer räntor kanske, någon låg/medelriskfond och sedan viktar om mot mer renodlade indexfonder över tid kanske?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata