harman/kardon Hkts200 SUB startar ej. reparationshjälp!

Permalänk
Medlem

harman/kardon Hkts200 SUB startar ej. reparationshjälp!

Hej!

Jag har haft problem med min Sub under längre tid. Varje gång man startat förstärkaren som sub är kopplad till så står sub och "brummar" en stund högt. Sen efter nån minut slutar den, men igår blev det sämre, när jag kom hem stod den och brummade förfullt. Nu i morse startar den inte alls längre. Inget ljud alls.
Öppnat upp den och hittar att C30 är buktar uppåt. Någon kunnig på området som tror detta kan ha nått med felet och göra, och tror ni det räcker med att byta C30?
elektronikschema till sub_yNKqQMj6red4MA&bvm=bv.131286987,d.bGg

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde åtminstone ta loss och mäta upp kondensatorn förutsatt att du inte har nån garanti/reklamationstid kvar.
C30 är ju dessutom rätt liten så den kostar inte många ören om du vill chansa att byta ut den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej tack😊 Har ingen kondensator mätare vad den nu kallas, går det mäta upp på annat sätt, t.dx multimeter?
Var o inskaffade mig nån sån kondensator då jag såg att de konstlade inte mycket. Nått negativt o ta 25v istället för 10v? Är väl snarare bara en bättre kondensator?
Var massa vit nån form av pasta på! Nått jag måste köpa och återställa efter bytet av kondensatorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av biggi89:

Okej tack😊 Har ingen kondensator mätare vad den nu kallas, går det mäta upp på annat sätt, t.dx multimeter?
Var o inskaffade mig nån sån kondensator då jag såg att de konstlade inte mycket. Nått negativt o ta 25v istället för 10v? Är väl snarare bara en bättre kondensator?
Var massa vit nån form av pasta på! Nått jag måste köpa och återställa efter bytet av kondensatorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du inte har kapacitansmätare i multimetern kan du inte kolla/mäta fram nått exakt på något enkelt sätt, men kortslutning eller helt avbrott kan man ju se rimligt säkert.
Det går att mäta kapacitans med en mätrigg och en multimeter och en klocka men det är inget man normalt riggar upp hemma men det är så kapacitansmätaren jobbar internt fast den gör det helautomatiskt och en färdig mätare kan du köpa från ca 150 kr på Ebay så att bygga en mätrigg är mest ett intressant experiment som man kan göra nån gång för att lära sig ellära och hur saker principiellt fungerar.

Det låter som kondensatorn har limmats fast och det kan vara vettigt i en basmodul för den kan ju vibrera ganska mycket men det är inget Du måste göra för att testa funktionen men det förlänger livslängden.
Det är normalt inga elektriska problem att välja en kondensator som tål högre spänning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.