Arbetsgivarintyg/arbetsgivarintyg.nu

Permalänk
Medlem

Arbetsgivarintyg/arbetsgivarintyg.nu

Hej!

Nyligen tillbaka som arbetslös och då ett "jobbigt" moment ofta är arbetsgivarintyg (väntan och att sedan ta kopia till sig själv, då a-kassorna måste ha originalet och skicka iväg med posten etc) så hade jag fått nys om arbetsgivarintyg.nu. Det kändes riktigt smidigt och borde iaf ta bort 1-4 dagars posthantering. All påskyndande med ärenden som arbetslös är trevligt.

Så när jag kontaktade företaget för att be om arbetsgivarintyg och samtidigt fråga om dom kunde använda tjänsten arbetsgivarintyg.nu så möttes jag av en total oförståelse för vad det var.

Så min fråga är om du/ni/någon använt den tjänsten som arbetstagare/arbetsgivare och om det var smidigt. Även alltid kul få en diskussion om hur många som har hört talas om tjänsten. Har du hört om tjänsten? Använt den?

/Thomas

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Intel ARC B580

Permalänk
Medlem

Är det äldre folk som brukar de inte vara så intresserade av nya tekniker å möjligheter
Har aldrig hört talas om den, har inte haft några problem att få arbetsgivarintyg då arbetsgivare måste ordna sådant. Jag har fått det när jag slutat, på skrivit och klart. Förutom nu när man varit i Norge då det är lite mera papper. Och jag får sista lönen när jag redan slutat, så skickas det i efterhand. Men ungefär samma sak.

@hulkenstrong: Gick din arbetsgivare med på att använda det?
Edit: Tog bort lite text då jag fick svar på frågorna själv. Verkar ju fungera som jag önskat! Fan vad smidigt. Hoppas det blir standard framöver. För att behöva vänta på post är ju det som oftast tar längst tid. Speciellt när man ibland behöver mer än ett orginal.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@hulkenstrong: En arbetsgivare jag var hos använder sig utav detta och det fungerade bra om man bortser från att arbetsgivaren fyllde i fel uppgifter. För mig var det dock smidigt och jag kunde välja vilken a-kassa som skulle få ta del utav uppgifterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Är det äldre folk som brukar de inte vara så intresserade av nya tekniker å möjligheter
Har aldrig hört talas om den, har inte haft några problem att få arbetsgivarintyg då arbetsgivare måste ordna sådant. Jag har fått det när jag slutat, på skrivit och klart. Förutom nu när man varit i Norge då det är lite mera papper. Och jag får sista lönen när jag redan slutat, så skickas det i efterhand. Men ungefär samma sak.

@hulkenstrong: Gick din arbetsgivare med på att använda det?
Edit: Tog bort lite text då jag fick svar på frågorna själv. Verkar ju fungera som jag önskat! Fan vad smidigt. Hoppas det blir standard framöver. För att behöva vänta på post är ju det som oftast tar längst tid. Speciellt när man ibland behöver mer än ett orginal.

Nej, min arbetsgivare hade ingen aning om vad det var och ville endast använda deras vanliga system och skicka via posten. Jag har haft uppemot flera veckor i väntetid i tidigare fall. Så alla dagar som hjälper är bra. Även så minskas risken att posten strular etc så hoppas detta blir vanligare. I detta fall så var den ordinarie ansvarige ledig men hon som tog mitt samtal skulle skriva en lapp om det och jag kan bara hoppas det blir gjort under måndagen och dyker upp mitten/slutet av nästa vecka. Sedan är det den vanliga ruljansen med att kopiera/scana en egen kopia och posta originalet till a-kassan. Med tur har min a-kassa intyget i början av näst nästa vecka. Hade det gått via arbetsgivarintyg.nu vore chansen större att mitt ärende kunde kickas igång redan mot slutet av veckan.

Skrivet av emguon:

@hulkenstrong: En arbetsgivare jag var hos använder sig utav detta och det fungerade bra om man bortser från att arbetsgivaren fyllde i fel uppgifter. För mig var det dock smidigt och jag kunde välja vilken a-kassa som skulle få ta del utav uppgifterna.

Okej. Låter lovande men hur lyckas arbetsgivaren fylla i fel? Dom skriver på hemsidan att en av fördelarna är att det ska minimera riskerna för att fylla i fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Intel ARC B580

Permalänk
Medlem

@hulkenstrong:
Såg nu när jag fick papper från akassan att de tipsade om en hemsidan. Så det verkar som det finns hopp för att det kan bli standard framöver

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Arbetsgivarintyg.nu är helt okej att använda.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@hulkenstrong:
Såg nu när jag fick papper från akassan att de tipsade om en hemsidan. Så det verkar som det finns hopp för att det kan bli standard framöver

Låter bra, hoppas på det. Känns som en riktigt bra utveckling.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@hulkenstrong: Dom fyllde i fel arbetstider. Den mänskliga faktorn kan göra fel även om det är ett smidigt alternativ.

Permalänk
Medlem

Min arbetsgivare var helt - Vaddå?? Det är väl enklare att fylla i papper.

Men efter att han fyllt i fel och sedan glömde att skicka rättade papper så blev han tvungen att använda nätet (annars hade jag missat 2 veckors betalning) - och det verkar ha funkat smidigt iallafall. Jag dubbelkollade att infon var rätt och signerade och vips så hade akassan infon.
Man sparar mycket tid på att det görs via nätet - signerar man så reggas det hos akassan samma minut.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Ja verkligen, det är ett smidigt verktyg. Använder det själv som arbetsgivare och visst har det en och annan icke genomarbetad grej här och där men det mesta funkar som det ska.

Permalänk
Medlem

Hoppas fler arbetsgivare hoppar på det.
Jag fick mitt arbetsgivarintyg i fredags. 2 Veckor efter jag ringde första gången (självklart glömde dom bort det helt tills jag ringde en andra gång). Då det inte han med posten i fredags så blir det framme tidigast tisdag. Underbara väntetid.

Visa signatur