Skicka paket? hur? säkert?

Permalänk
Medlem

Skicka paket? hur? säkert?

Hejsan!

Tänkte skicka en grej via paket då det är en på en annan ort som är intresserad av att köpa..
ej via (blocket)

Men jag är inte säker på hur man gör?....

är det säkert?
kan något gå fel?

Min största rädsla är att dom ska säga att den är
trasig eller något när den kommer fram (försöka lura mig)
å vilja ha pengarna tillbaka

något tips på hur man förhindrar det?

Permalänk
Medlem

@LolloZ
Jag har kört på blocketpaket, har funka kalas de gånger jag använt mig av de.
Ta också gärna bilder på paket när du har lagt i varan samt när de är klar för att skickas.

Packa väl med Bubbel plast/tidningspapper för undvika hårda smällar.

Finns alltid en risk med att skicka leveranstören kan slarva/vara oaktsamma med paketet därav packa väl, skicka även som spårbart paket (om du inte använder blocketpacket) då har du koll på vart paketet befinner sig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LolloZ:

något tips på hur man förhindrar det?

Känn efter före. Det finns inget att göra för att förhindra detta vad jag vet men risken minskar ju om den du pratar med verkar vettig och trevlig. Blås av alltihop om något verkar det minsta skumt, det är inte värt de potentiella problemen tycker jag i alla fall.

Permalänk
Medlem

Packa noga, ta bilder för att dokumentera skick, serienummer, och hur det är packat, skicka med krav på underskrift för mottagandet.
Kommer köparen sen med klagomål ska fraktskador ha dokumenterats innan de skriver på, på utlämningsstället, och kommer de med funktionsklagomål... Du har så klart testat grejerna innan du skickade, och dokumenterade det? Eller sålde grejerna som otestade, i befintligt skick?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@LolloZ
Jag har kört på blocketpaket, har funka kalas de gånger jag använt mig av de.
Ta också gärna bilder på paket när du har lagt i varan samt när de är klar för att skickas.

Packa väl med Bubbel plast/tidningspapper för undvika hårda smällar.

Finns alltid en risk med att skicka leveranstören kan slarva/vara oaktsamma med paketet därav packa väl, skicka även som spårbart paket (om du inte använder blocketpacket) då har du koll på vart paketet befinner sig.

ok låter bra att man har koll på vart paketet befinner sig.

Skrivet av Andreaz1:

Känn efter före. Det finns inget att göra för att förhindra detta vad jag vet men risken minskar ju om den du pratar med verkar vettig och trevlig. Blås av alltihop om något verkar det minsta skumt, det är inte värt de potentiella problemen tycker jag i alla fall.

Ja självklart! ^^ men vissa människor kan ju vara otroligt bra på skådespeleri.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Packa noga, ta bilder för att dokumentera skick, serienummer, och hur det är packat, skicka med krav på underskrift för mottagandet.
Kommer köparen sen med klagomål ska fraktskador ha dokumenterats innan de skriver på, på utlämningsstället, och kommer de med funktionsklagomål... Du har så klart testat grejerna innan du skickade, och dokumenterade det? Eller sålde grejerna som otestade, i befintligt skick?
B!

ok, tack! det ska jag göra - vill verkligen kunna/våga sälja saker via post å så... ibland känns det helt enkelt enklare att göra det
oftast när man säljer något så har det alltid varit någon på annan ort som vill köpa det.

Sålde ett ps2 via blocket en gång personen kom å köpte det, sen ringde han på telefon å sa att "fanskapet" inte fungerade
så jag sa aja du kan komma tillbaka med det (det var bara 300kr) och det gjorde han

sen när jag gav tillbaka pengarna å fick mitt ps2... så märkte jag att det inte alls var mitt PS2.. för det saknades ett ps2 märke i fronten..
så antar att han bytte sitt trasiga mot min, men orkade inte bry mig då det gällde 300kr.. sorligt nog : /

Permalänk
Medlem

Första är att alltid ta pengar i förskott, om du inte skickar mot efterkrav som tex bussgods erbjuder. Dvs kunden måste betala för att få lösa ut paketet.

Det du kan göra för att vara säker, det är att du filmar när du testar produkten och således har bevis på att den faktiskt har fungerat. Ett tips för att styrka äktheten på filmen är att ha dagens dagstidning bredvid.

Emballera noga, ta betalt för porto och emballage,m det är i bådas intresse att varan är välemballerad.

Skicka spårbart, dvs REK med posten eller med kollin-nr från Schenker eller DHL.
Detta gör att försändelsen är försäkrad och spårbar.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.