Stängd torrentsida som öppnat igen

Permalänk
Medlem

Stängd torrentsida som öppnat igen

I juli stängde en av de större torrentsidorna då amerikansk polis gjorde ett tillslag. Vill minnas att det var en nyhet här på SweC om detta och det sedvanliga resonemanget om att Google minsann var lika goda kålsupare (det är dem inte) osv.

Nu har ju samma sida öppnat igen och förutom att den verkar lite lagom labil så fungerar det precis som innan.

Det jag vill diskutera här, eller lyssna på era åsikter, är om kostnaden för hela operationen någonsin kan ha varit värt det?

Vi kan väl gissa att branschorganisationer står bakom polisen och trycker på - vad vann de på att sidan försvann i ett par veckors tid? Gick den olagliga fildelningen verkligen ned under tiden? Och om vi tar den svenska motsvarigheten - om det nu är så väldigt hemskt det som sker och det drabbar så väldigt hårt, hur är det möjligt att dessa sidor fortsätter att existera?

Permalänk

om kostnaden för hela operationen någonsin kan ha varit värt det?
det kommer aldrig vara värt pengarna för dem. Polisen skulle kunna stänga ner alla hemsidor i sverige.
Det skulle ändå finnas sätt för pirater att dela med sig

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Det är aldrig värt skattepengar eller tiden det tar från rättsväsendet att stänga av torrentsidor eller jaga fildelare, i synnerhet då dom enda som drabbas oftast (obs! oftast, inte alltid.) är större företag och där den förlorade vinsten är minimal. Majoriteten som fildelar hade aldrig köpt filmen/spelet om möjligheten att ladda ner det olagligt inte hade funnits, dom hade helt enkelt låtit bli att spela spelet/titta på filmen. Sen pricken över i är när torrentsidorna kommer tillbaks igen, plötsligt så är det pengar i sjön för skattebetalarna och tid som rättsväsendet aldrig får tillbaka.

Tycker dom borde lägga pengarna och tiden på att jaga riktiga brottslingar istället och sluta agera enligt företagens intressen.

Tjänster som HBO och Netflix är ett steg i rätt riktning, men filmbranschen kämpar med näbbar och klor för att hålla sig kvar förra årtusendet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Gör bättre normala alternativ.
De har gammalt tänk - "först bio (ingen vill gå) - sen dvd (vem fan vill ha det?) - sen betalkanaler blabla...urk."

Gör "Steam för filmer" - klart.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Det handlar nog mer om avskräckande PR än faktiska resultat, precis som med domar där fildelare döms att betala hundratals miljoner i skadestånd och jag skulle nog säga att det fungerar ganska effektivt.

Att de fortsätter att existera är väl inte särskilt konstigt då det är väldigt lätt att både hyra servrar och registrera domäner i falska namn. En liknande typ av problem (men som faktiskt är ett riktigt samhällsproblem) är alla de blufföretag som finns där målvakter används för att blåsa folk om och om igen.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Gör bättre normala alternativ.
De har gammalt tänk - "först bio (ingen vill gå) - sen dvd (vem fan vill ha det?) - sen betalkanaler blabla...urk."

Gör "Steam för filmer" - klart.

Shhh! Vi skulle ju se hur lång tid det tog för dem att lista ut det själva.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

om kostnaden för hela operationen någonsin kan ha varit värt det?
det kommer aldrig vara värt pengarna för dem. Polisen skulle kunna stänga ner alla hemsidor i sverige.
Det skulle ändå finnas sätt för pirater att dela med sig

Ja det var lite det jag funderade på - vem motiverar det hela? Menar, torrentsidor kanske kan stängas ned men de poppar upp som finnar på en tonåring så vad är syftet? När jag bodde i Göteborg för snart femton år sen hamnade jag på en svartklubb ute på Hisingen och hade en av mina bättre utekvällar. Polisen svängde förbi men gjorde inget, lite lagom lullig frågade jag varför. Deras svar var ganska förväntat egentligen "vi vet att ni är här, stänger vi stället gör ni det på ett annat ställe och då måste vi först hitta er. Så bättre att alla vet".

Gillade resonemanget, de lät klubben hållas så länge ingen kom till skada.

Man kan tycka att det borde vara samma resonemang här. Med tanke på vilka kostnader en sån här operation säkerligen går på i USA så blir man undrande

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

I juli stängde en av de större torrentsidorna då amerikansk polis gjorde ett tillslag. Vill minnas att det var en nyhet här på SweC om detta och det sedvanliga resonemanget om att Google minsann var lika goda kålsupare (det är dem inte) osv.

Nu har ju samma sida öppnat igen och förutom att den verkar lite lagom labil så fungerar det precis som innan.

Det jag vill diskutera här, eller lyssna på era åsikter, är om kostnaden för hela operationen någonsin kan ha varit värt det?

Vi kan väl gissa att branschorganisationer står bakom polisen och trycker på - vad vann de på att sidan försvann i ett par veckors tid? Gick den olagliga fildelningen verkligen ned under tiden? Och om vi tar den svenska motsvarigheten - om det nu är så väldigt hemskt det som sker och det drabbar så väldigt hårt, hur är det möjligt att dessa sidor fortsätter att existera?

Även om nu folk slutade fildela under den tiden behöver det ju inte alls betyda att de köpte filmerna/musiken istället. Det som är så snett med hela diskussionen är följande räkneexempel.

Säg att Erik laddar ner Photoshop creative cloud. Det kostar flera tusen kronor. Erik är 14 år, har ingen inkomst och bor hos sina föräldrar, så även om programmet varit omöjligt att ladda ner så hade han inte haft råd att köpa det, alltså kan man inte säga att någon förlorat några pengar.

Det enda som hänt är att någon bajsat lite på någon annans immaterialrätt, men i praktiken händer ingenting, förutom att någon eventuellt blir sur för att de minsann ska ha rätten att bestämma själva hur deras verk sprids.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det handlar nog mer om avskräckande PR än faktiska resultat, precis som med domar där fildelare döms att betala hundratals miljoner i skadestånd och jag skulle nog säga att det fungerar ganska effektivt.

Fast där finns det ju ganska bra underlag från när man har stängt, eller blockerat torrentsiter, som visar att den mediala uppmärksamheten snarare ökar folks konsumtion via torrents, än minskar. Så varje gång man gör ett stort tillslag, och sen står och slår sig för bröstet, har man gjort "problemet" större, inte mindre.

Fenomenet piratkopiering kommer existera fram till den dagen då antingen alla media är kostnadsfria, eller vi lever i en totalt övervakad totalitär stat, där "big brother" vet allt du gör, överallt, hela tiden, och har tid att göra något åt det.
Jag tror inte något av de två någonsin kommer inträffa, så piratkopiering kommer fortsätta för all överskådlig framtid. Vill branscherna göra någonting åt det, så är lösningen bättre tjänster än vad man har i dag.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Även om nu folk slutade fildela under den tiden behöver det ju inte alls betyda att de köpte filmerna/musiken istället. Det som är så snett med hela diskussionen är följande räkneexempel.

Säg att Erik laddar ner Photoshop creative cloud. Det kostar flera tusen kronor. Erik är 14 år, har ingen inkomst och bor hos sina föräldrar, så även om programmet varit omöjligt att ladda ner så hade han inte haft råd att köpa det, alltså kan man inte säga att någon förlorat några pengar.

Det enda som hänt är att någon bajsat lite på någon annans immaterialrätt, men i praktiken händer ingenting, förutom att någon eventuellt blir sur för att de minsann ska ha rätten att bestämma själva hur deras verk sprids.

Sant det - men säg att Erik är ganska vass på att använda programmet och utan bättre förståelse editerar några bilder på klasskamrater så de hamnar i generande situationer (och i värsta fall tar någon livet av sig på grund av mobbing), hade inte det varit ett scenario där Adobe inte vill vara inblandade i?

Allt handlar kanske inte om pengar, även om argumentationen från företagen ofta byggs på det viset.

Permalänk
Medlem

Namn på sidan? Ledtråd?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Namn på sidan? Ledtråd?

Det gäller Kickass Torrents
http://www.nordichardware.se/nyheter/kickass-torrents.html
Artikeln från Nordichardware

Permalänk
Avstängd

Som att jaga spöke..enda sättet att göra det någorlunda effektivt...stäng ner hela internet..

Även då kommer folk kunna ha internet..cuz ''life finds a way''

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Det är väl som med all annan brottslighet?

Man fängslar en rånare tex, rånaren kanske kommer på bättre tankar när hen kommer ut igen?

För ingen vettig skulle säga att det är lagligt att fildela upphovsskyddat material. Med nuvarande lagar vill säga.

Sen är det en helt annan diskussion angående lagen.

Skrivet av Fisken1986:

Som att jaga spöke..enda sättet att göra det någorlunda effektivt...stäng ner hela internet..

Även då kommer folk kunna ha internet..cuz ''life finds a way''

Det fildelades även innan internet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Det är väl som med all annan brottslighet?

Man fängslar en rånare tex, rånaren kanske kommer på bättre tankar när hen kommer ut igen?

För ingen vettig skulle säga att det är lagligt att fildela upphovsskyddat material. Med nuvarande lagar vill säga.

Sen är det en helt annan diskussion angående lagen.

Det fildelades även innan internet.

Fast haltar inte resonemanget?
Om jag rånar ICA och blir tagen och får ett straff - fine - men inte straffas väl ICA-butiken (motsvarande torrentsidan) för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Fast haltar inte resonemanget?
Om jag rånar ICA och blir tagen och får ett straff - fine - men inte straffas väl ICA-butiken (motsvarande torrentsidan) för det?

Jo om ica lägger fram alla pengar i hyllorna och inbjuder kunderna att ta dem.

Visa signatur

► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Fast pengarna är i form av varor och inbjudning till en butik torde säga sig självt - alla är välkomna så länge de betalar för sig.

Men jag är trött i huvudet idag och förstår nog inte ditt resonemang

Permalänk
Medlem

Problemet är att de försöker slå ihjäl getingarna och slå sönder ett bo men inte ta itu med problemet med att boet kom dit från första början. För ett nytt bo är där igen om en månad igen

Som jag säger gång på gång. I musik så finns spotify, apple music, groove, google music, dezzer och många fler med typ samma utbud.
I filmbranchen så finns några filmer hos HBO, några hos viaplay, någora hos netflix osv. Krångligt och dyrt. Streama och hämta ner på nätet är enkelt och billigt och även om man åker på 2000 så är det billigare än att ha de tre ovan i 8 månader. Där är problemet. Vill man snabbt se en film ska det vara som spotify. Sök och se. Bekvämt och relativt bra pris så kommer problemet vara 90% borta.

Det är billigare för mig att hyra film på hemmakväll än att se filmerna online. Hur kan det vara det egentligen? Dålig modell ger dåligt resultat. Netflix var där alla filmer fanns förr och jättemånga skaffade det men nu...kasst.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Sant det - men säg att Erik är ganska vass på att använda programmet och utan bättre förståelse editerar några bilder på klasskamrater så de hamnar i generande situationer (och i värsta fall tar någon livet av sig på grund av mobbing), hade inte det varit ett scenario där Adobe inte vill vara inblandade i?

Allt handlar kanske inte om pengar, även om argumentationen från företagen ofta byggs på det viset.

Fast hur skulle det ge dålig PR till Adobe? Det vore ju typ som att en kofotstillverkare skulle få skit för att någon lånat kofoten av sin granne, och sedan använt den för att göra inbrott.

Samt.. Om man som tillverkare kan få dålig PR för att folk gör ruttna grejer med ens program, vad spelar det för roll om de köpt eller kopierat det? Och hur har då gratisalternativen (typ GIMP) mage att ens existera?

Inte för att vara sådan men det känns inte som du tänkt klart riktigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Fast pengarna är i form av varor och inbjudning till en butik torde säga sig självt - alla är välkomna så länge de betalar för sig.

Men jag är trött i huvudet idag och förstår nog inte ditt resonemang

Så om torrent sidan tar betalt för sina varor skulle din åsikt vara annorlunda?

Jag förstår hur/vad du menar, precis som jag tror att du förstår vad jag menar. Dock skiljer sig våra åsikter om det.

Sedan tycker även jag att straffet för medhjälp till fildelning är helt galet. Det är inte utan kostnad att bli av med sina servrar, reklampengar och donationer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har slutat fildela, men jag köper ändå inte en enda film eller musikaliskt stycke. Alltså har de inte förlorat en krona på det jag gjord tidigare och de tjänar heller inget på att jag slutat. Finns roligare och mer givande sätt att fördriva tiden på än att glo på film, även om dessa nöjen är betydligt dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Eh... Relevans? Ingen, absolut ingen, skulle klandra Adobe, och, uh, Gimp? Om din argumentation hade någon som helst verklighetsförankring, så skulle det innebära att det inte finns fri mjukvara. Och det vet vi som bekant att det gör.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det handlar väl om att statuera exempel, gång på gång. Detta är företag med enorma resurser.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Detta är företag med enorma resurser.

Problemet är att det inte är företagens resurser som förbrukas, utan det allmännas...
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ehm är du säker på att det är "The real deal" då och inte bara en sida som imiterat KAT? Om det är .eu sidan du syftar på så är jag säker på att den är fejk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast hur skulle det ge dålig PR till Adobe? Det vore ju typ som att en kofotstillverkare skulle få skit för att någon lånat kofoten av sin granne, och sedan använt den för att göra inbrott.

Samt.. Om man som tillverkare kan få dålig PR för att folk gör ruttna grejer med ens program, vad spelar det för roll om de köpt eller kopierat det? Och hur har då gratisalternativen (typ GIMP) mage att ens existera?

Inte för att vara sådan men det känns inte som du tänkt klart riktigt.

Mjae, Mercedes har hamnat i bråk för att de inte vill sälja sina fordon till människor som de misstänker ska använda dem i krig exempelvis. Om någon stjäl en bil och fraktar ned den till ett krigsdrabbat område så säger man just det i Aftonbladsrubriker "Stula lyxbilar används i krig". Visst finns det gratisalternativ till det mesta men jag tror du har en poäng i att det är mer vanligt att unga piratkopierar för att de "måste" medan vi lite äldre antagligen gör det för att det är det lättaste sättet att få tag på exempelvis media.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Eh... Relevans? Ingen, absolut ingen, skulle klandra Adobe, och, uh, Gimp? Om din argumentation hade någon som helst verklighetsförankring, så skulle det innebära att det inte finns fri mjukvara. Och det vet vi som bekant att det gör.
B!

Se ovan - jag tror det är betydligt mer verklighetsförankrat än man kan tro.

Skrivet av Mackey:

Ehm är du säker på att det är "The real deal" då och inte bara en sida som imiterat KAT? Om det är .eu sidan du syftar på så är jag säker på att den är fejk.

Ingen aning men den ser riktig ut i mitt tycke samt på framsidan står det som följande "The authorities suspended our original domain, we have now shifted to this domain". Men som sagt, ingen aning

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Se ovan - jag tror det är betydligt mer verklighetsförankrat än man kan tro.

Eh... Nä. Mercedes må möjligen vägra att sälja bilar till folk de tror ska använda dem i krig, men parallellen därifrån till att piratkopierad mjukvara är ansvarig för mobbing-offers död, är bara löjlig. Det har absolut noll och inget med att göra med varför Adobe ger sig på jakt efter piratkopierare.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Fast med den logiken så vad gör Adobe för att förhindra att Leffe 75 köper Adobe och editerar bilder som sedan gör att någon tar livet av sig? Eller är de helt ok med tror du? För att inte tala om allt näthat som existerar pga några herrar som slog upp läger i Silicon Valley? Alla som tillverkare av bilar som kör på folk, speciellt om de inte har körkort? Alla producenter av öl, tändare, batterier och allt annat som kan leda till att någon gör något dumt med det eller pga det?

Vänd på det istället, Erik är en talang, han lär sig programmet som ingen annan och skapar en ny konstvåg som frälser världen och det blir fred, när han sedan säger att allt Började med Adobe när har var 14 tror du inte Adobe skulle uppskatta den situationen? Troligen, men de avgör ju inte om de ska jaga Erik på vad han kanske gör?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Haha oj vad en analogi kan överanalyseras. Menar bara att inget företag vill att deras produkter ska användas i negativa syften - och jag tror nog att scenariot med en ung person som piratkopierar är mer vanligt än att en vuxen gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Haha oj vad en analogi kan överanalyseras. Menar bara att inget företag vill att deras produkter ska användas i negativa syften - och jag tror nog att scenariot med en ung person som piratkopierar är mer vanligt än att en vuxen gör det.

Och ingen vill ha en sten i ögat, det har ju inget med att jaga nedladdare att göra?

Vad grundar du ung vs vuxen antagandet på? Hur räknar du?
SOI's undersökningar kan vara av intresse kanske
http://www.soi2015.se/underhallningens-digitalisering/fildeln...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood