Wireless AC1200 Dual Band Gigabit Router DIR-842 går inte över 300 Mbit/s

Permalänk
Medlem

Wireless AC1200 Dual Band Gigabit Router DIR-842 går inte över 300 Mbit/s

Jag har en ny router, Wireless AC1200 Dual Band Gigabit Router
DIR-842. Jag har både en telefon och en dator som klarar av 802.11 ac. Om jag kopplar in ethernetsladden direkt till datorn får jag över 900Mbit/s men om jag kopplar samma sladd till routern istället och sedan ansluter datorn till routerns wifi så kommer jag inte över 300Mbit/s. Inte med min mobil heller. Och det är när jag är ansluten till 5GHz bandet. Jag har testat när bara en enhet är kopplad till routern och all bluetooth i lägenheten är avstängd så det är inget som stör. Vad kan problemet vara?

Permalänk
Medlem

Troligen har du en telefon som klarar länkhastigheten 433 Mbit/s på AC-bandet.
Och då är 300 Mbit/s rätt ok för verklig överföring.

Permalänk
Medlem

@AndersHu: jag har Nexus 6p. Och det är ~240 Mbit/s. Hursomhelst ska datorn få högre verklig överföring. Max för routern är ju 876 på 5GHz bandet.

Permalänk
Skrivet av m4ngan:

@AndersHu: jag har Nexus 6p. Och det är ~240 Mbit/s. Hursomhelst ska datorn få högre verklig överföring. Max för routern är ju 876 på 5GHz bandet.

Du har precis gjort den sura upptäckten att teoretisk maxhastighet inte är samma som den faktiska hastigheten

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem

@BeanoBauer:Min granne har samma internetleverantör och hastighet och han får över 500 på datorn, 430 på telefonen (samma som min) så det är något som inte stämmer. Någon som vet vad de snackar om som har någon förklaring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4ngan:

OK, datorn borde få högre länkhastighet och högre överföringshastighet.

Att kolla:
- Avstånd från dator till router vid mätning
- Inga andra WiFi-enheter igång vid mätning
- Uppgedd länkhastighet av datorns WiFi-adaptern vid mätning
- WiFi-adapter, modell, drivrutiner etc

Sedan kan det bli aktuellt att kolla routerinställningar, men man kan ju börja med ovanstående.

Permalänk
Medlem

@AndersHu:
Har testat att sitta precis bredvid routern och någon meter ifrån, samma resultat.
Har stängt av alla andra enheter i lägenheten och kollade på sidan för routerns inställningar och såg att bara en enhet var ansluten. fortfarande låg hastighet.
tredje punkten vet jag inte hur man kollar, ska kolla upp det.
Wifi-routern är nyinköpt och har precis konfiguerat och jag har kollat efter firmware och den senaste var installerad.
kollade och nätverkskortet har de senaste drivrutinerna. Jag har Intel® Dual Band Wireless-AC 7265 som ska klara upp till 876 Mbit/s.

Routerinställningar har jag inte så bra koll på, vad ska man kolla där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4ngan:

Routerinställningar har jag inte så bra koll på, vad ska man kolla där?

Jag har ingen D-link så det blir lite torrsim, du får återkomma om det inte stämmer med din router.

För 5GHz-bandet:
802.11-mode: ac (om mixed eller legacy kan hastighet bli lägre, men äldre enheter kan ansluta)
WiFi-channel: Auto brukar fungera med 5Ghz, men kan behöva ändras (behöver WiFi-analyzer för att kolla ev störda kanaler)
Channel width: Så högt som möjligt (Obs, kan ge högre länkhastighet, men lägra verklig hastighet)

Permalänk
Medlem

@AndersHu: Okej, ska testa, tack såhär långt för hjälpen.
Vad är länkhastighet exakt egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4ngan:

@AndersHu: Okej, ska testa, tack såhär långt för hjälpen.
Vad är länkhastighet exakt egentligen?

Länkhastighet är den högsta teoretiska hastighet som som signaler (ettor och nollor) kan flytta sig mellan två anslutna enheter.
Om de två enheterna har olika länkhastighet så blir det den lägre hastigheten som är max.

Permalänk
Medlem

@AndersHu:
Testade med både mixed 802.11-a/n/ac och only 802.11 ac. Ingen skillnad.
Wifi-channel. stod på auto men testade alla olika som fanns också, blev fortfarande lika långsamt (ännu långsammare på vissa)
Channel width: Står på Auto 20/40/80 MHz vilket är det högsta
Okej jag förstår, misstänkte det.

Nått mer jag kan testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4ngan:

Nått mer jag kan testa?

Det är att kolla upp i datorn vilken länkhastighet den rapporterar (Microsoft kallar det bara "Speed")

Hittade en guide:
http://www.linksys.com/id/support-article?articleNum=136766

Permalänk
Medlem

@AndersHu: Enkel guide, tack! Den varierar men den visade max 650 Mbit/s
Men vad säger det oss exakt? att nätverkskortet klarar så mycket eller vad?

Permalänk

http://www.pcinside.info/reviews/dlink-dir-842-ac1200-wifi-ro...

ser ut som liknande hastigheter som i detta test

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem

Enligt tester så verkar hastigheten på dir 842 vara ca 250mbit på 5GHz för en klient. t.ex.
http://www.pcinside.info/reviews/dlink-dir-842-ac1200-wifi-ro...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

@BeanoBauer: Vafan, jag är lite insatt och förstår att 867 bara är den teoretiska maxgränsen. Men om den i själva verket bara klarar av ~250Mbit/s skulle jag kalla det lurendrejeri... Det kan ju inte stämma. Det är inte ens en tredjedel av den teoretiska gränsen ju...

Permalänk
Medlem

Enligt specen på Prisjakt för DIR-842 har den en dåligt throughput, bara 100MBit/s WAN/LAN. Klar flaskhals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4ngan:

@AndersHu: Enkel guide, tack! Den varierar men den visade max 650 Mbit/s
Men vad säger det oss exakt? att nätverkskortet klarar så mycket eller vad?

Länkhastighet borde nå upp till 866 eller i närheten, så kanske 650 är lite i underkant.
Det kan vara störningar, från andra nätverk, eller andra "maskiner" som strålar runt 5 GHz.

Sedan, verklig hastighet eller throughput, kommer alltid att vara lägre. För ac-enheter är den max 70% av länkhastighet, så 650 Mbit/s ger ca 455 Mbit/s verklig hastighet i topparna, men lägre i genomsnitt.

Runt 300 Mbit/s är nog bra egentligen.

Att tillverkarna säljer grejer som att det låter att det går snabbare är på gränsen till lurendrejeri, speciellt för gemene man.
Men användare behöver sällan över 100 Mbit/s (än så länge), om de inte t.ex skyfflar data mot någon lokal databas, och då är det fast kabel som gäller i allafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4ngan:

@BeanoBauer: Vafan, jag är lite insatt och förstår att 867 bara är den teoretiska maxgränsen. Men om den i själva verket bara klarar av ~250Mbit/s skulle jag kalla det lurendrejeri... Det kan ju inte stämma. Det är inte ens en tredjedel av den teoretiska gränsen ju...

länkhastighet blev lite felaktigt beskrivet innan tror jag. Länkhastighet är den faktiska hastighet som korta "strömmar" av 1'or och nollor har i luften. Men det är långa perioder av upphåll pga omsändningar och andra pauser. Så rent teoretiskt är länkhastigheten en riktig hastighet. Men den är långt ifrån den throughput man får om man mäter faktisk överföring över t ex nån sekund eller mer. Och exakt vilken throughput man får beror helt på förhållandena i just din omgivning.

Rent generellt så är ju ditt wifi snabbt, men om du kan få ut mer eller inte med dina grejer inte kan jag inte svara på.

Permalänk
Medlem

@m4ngan:
http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/bar/119-5-...
Snitt hastigheter på routrarna

Nu fanns inte specifikt din med där.
Men som du kan se så kan du inte vänta dig så mycket.
Särskilt inte från D-Link.

Vad gäller din grannes dator, har ni samma nätverkskort i datorn?
Vad gäller mobilen så kan det ju då vara routern som är skillnaden, har du varit hos din granne o testat vad du får ut?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Aldrig fått ut mer än ca. 450 - 500 Mbps som mest med 802.11ac vilket ändå får anses helt OK för trådlös överföring.

Det beror också på vad man har för nätverkskort i enheten. Billiga surfplattor och laptops har ofta horribla Wifi-adaptrar som inte klarar mer än 50 - 100Mbps. Har du en wifi-adapter med extern antenn och 3 strömmar kan du få ut betydligt mer. Bäst prestanda får du om du kopplar en bra accesspunkt direkt till datorn via Ethernet och använder den som Wifi-brygga.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti