Permalänk
Medlem

Jag har testat friktionsdäck från kina. Innan jag bytte till dem hade jag ca 2mm kvar på mina gamla sommardäck, detta var en vinterdag med den första snön.

Jag åkte o bytte däck i min lilla verkstad, sedan ut på vägen igen, dessa kinadäck hade ca 3,5mm kvar (så det gick att besiktiga)
De var ännu halare! slutade med att jag fick lite för mycket sladd o knäckte kanten på en aluminiumfälg, sen åkte de åt skogen.

Efter det har jag testat Nokian WR D3 som är friktionsdäck, riktigt jävla bra, kostar inte så mycket heller. (din dimension är lite ofördelaktig dock)
Har för närvarande Nokian Hakkapelitta 8 (dubb) men kommer att återgå till friktionsdäck så fort dessa är totalslut.

Jag kör 9 mil dagligen. Vinterdagar med snö ser jag minst en bil som kört av vägen (dock oftast små framhjulsdrivna bilar)

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Det här med dubbade mot odubbade vinterdäck är alltid en intressant och ofta het diskussion. Jag bor i norrland och tillhör de som menar på att odubbade vinterdäck är det sämsta av två världar. De är inte fullgoda vinterdäck i och med att de inte är optimala för allt som har med vinterväg att göra, och de är underlägsna riktiga sommardäck på sommarväg. När man läser olika tester av däck tas bland annat buller och komfort upp som en sak som brukar räknas som en av dubbfria vinterdäcks styrka. Vad är det för argument överhuvudtaget i sammanhanget?

På vinterväg är isen är det största problemet som gör att det smäller, start och stopp i korsningar och rondeller, bilar som glider av isgator och så vidare. På is anser jag inget annat än riktiga dubb biter, precis som att sådana där broddar man kan sätta på skorna gör skillnad som natt och dag oavsett skosulornas mönsterdjup, ålder och gummiblandning.

Naturligtvis sker ju avåkningar i snömodd också, man kan få rätt knepiga kast på bilen om det är spårigt och den risken ökar ju mer man hoppar i och ur spåren. Förstår mig inte på folk som totalt nonchalerar föret och tror dom är Colin McRae och kryssar runt som om det vore vilken sommardag som helst.

Som sagt var handlar det mycket om hur man kör, men när det gäller sekunder vill jag inte oroa mig för att råka befinna mig på ett underlag där fäste visar sig viktigare än bullernivå och partikelupprivande.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Jag kör på dubbdäck, inte för att jag för det mesta behöver det. För det mesta skulle det säkert fungera lika bra med odubbat, men det är vid de få tillfällen då blixthalkan slår till som jag verkligen inte vill vara utan greppet på is. Airbag eller säkerhetsbälte har jag då aldrig haft nytta av, men inte vill jag strunta i dem för det.

Vissa här påstår att man kan köra försiktigt om det är isigt och visst det fungerar säkert till en viss grad, och har några bilar med dubbdäck redan rivit upp isen lite grann så fungerar odubbat skapligt. Men de tillfällen då blixthalkan slår till utan förvarning är risken stor att bilen går spikrakt fram när vägen svänger.

Jag har själv varit med om detta vid jul för några år sedan. Körde på E6:an norrut och skulle svänga av vid Varberg. Jag märkte inte av någon halka på själva motorvägen, men väl på avfarten var det svartis. Det var inte ens lätt att få stopp på bilen trots dubbat. Väl uppe på bron över vägen så kommer det en bil från den andra avfarten, den glider rätt ut och över på andra sidan vägen. Inga höga hastigheter men ingen kontroll alls på bilen. Antagligen odubbat som satt på den bilen.

Med hela familjen i bilen tar jag inga risker, jag må inte behöva dubbarna den största delen av tiden jag kör. Men när jag väl behöver det där greppet på is, då vill jag fan i mig ha det!

Permalänk
Avstängd

Är inget snack om saken på vintern är sommardäck friktionsdäck dubbdäck rangordningen om man ska ha bättre fäste men beror på underlag en del men i dom viktigaste fallen är det så och sen beror det på bil som exempel körde jag en merca på kvällen under kraftigt snöväder med 10-15cm snö på vägbanan i 70kmh vilket var absolut max så gick den på snedden och man sladdade fram medans brorsan körde sin s4 och körde om mig och snön märktes knappt

vänder man om till sommar så ta en bmw m3 i bromstest mot vilken vanlig bil som helst så stannar den betydligt snabbare på nankang än andra bilar gör på dyraste däcken man kan och har själv sett en m3 i bromstest på besiktningen dra mätarna i botten i bromsbänken och på asfalt med max broms är det nära tunnelseende när man bromsar dom och man tror inte en "vanlig" bil kan stanna så snabbt

Men inte ens sånna bilar skulle göra sig bra med friktions däck och en s4 kan dra sig fram med sånna i snö men tom där så kommer den glida som en puck när man ska stanna och även med dom bästa bromsarna så hjälper det inte på vintern när man behöver fäste som dubbdäck ger och vist går det att köra på dubbfria men dom är inte i närheten så bra som dubbat när det blir snö och is men i lite slask och blött duger dom rätt bra men ska man ha vanlig bil som är säkrast på vintern så kan jag rekomendera en s4 med dubbdäck till alla "säkerhetsmevetna"

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Något som vet nått om Champiro Ice Pro dubb däck för 1100 kr styck?

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpa billiga skräpdäck men en rolig detalj jag har märkt är att i de flesta däcktester uppges de ha betydligt bättre grepp på våt vägbana enligt teststandarden (märkningen m.a.o). Vad beror det på?

Själv sitter jag och kikar på nordiska friktionsdäck men vet inte riktigt vad jag ska välja. Även om många rekommenderar Nokian och de verkar prestera bra vill jag inte stödja dem med tanke på deras tidigare testfusk. Frågan är vad man ska välja istället men skillnaden mellan kvalitetsmärken är nog ganska marginell?

Jag har tidigare bara haft dubb men ser i stort sett bara nackdelar men det i form av buller, miljöförstöring etc. Det viktigaste för en trygg och säker trafikmiljö är att hålla lämplig hastighet och hålla avståndet oavsett om man har friktions- eller dubbdäck. Ja, och att man undviker de allra billigaste (och totalt livsfarliga!) modellerna förstås.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

Jag skulle aldrig köpa billiga skräpdäck men en rolig detalj jag har märkt är att i de flesta däcktester uppges de ha betydligt bättre grepp på våt vägbana enligt teststandarden (märkningen m.a.o). Vad beror det på?

Själv sitter jag och kikar på nordiska friktionsdäck men vet inte riktigt vad jag ska välja. Även om många rekommenderar Nokian och de verkar prestera bra vill jag inte stödja dem med tanke på deras tidigare testfusk. Frågan är vad man ska välja istället men skillnaden mellan kvalitetsmärken är nog ganska marginell?

Jag har tidigare bara haft dubb men ser i stort sett bara nackdelar men det i form av buller, miljöförstöring etc. Det viktigaste för en trygg och säker trafikmiljö är att hålla lämplig hastighet och hålla avståndet oavsett om man har friktions- eller dubbdäck. Ja, och att man undviker de allra billigaste (och totalt livsfarliga!) modellerna förstås.

Antagligen är det den lite sämre gummiblandningen så dom är mjukare men slits samtidigt snabbare orsaken som ger dom bättre fäste vid blöta underlag men är fel person att rekommendera dubbfria när jag aldrig skulle köpa dom när jag kör mycket småvägar med mycket snö och vet hur sjukt halt t.e.x underkylt regn är utan dubb ...är tom sjukt halt med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Antagligen är det den lite sämre gummiblandningen så dom är mjukare men slits samtidigt snabbare orsaken som ger dom bättre fäste vid blöta underlag men är fel person att rekommendera dubbfria när jag aldrig skulle köpa dom när jag kör mycket småvägar med mycket snö och vet hur sjukt halt t.e.x underkylt regn är utan dubb ...är tom sjukt halt med

Ett tips i all välmening: använd gärna punkt och komma i dina inlägg, då blir det mycket lättare för andra att läsa det du skriver. Det är sjukt jobbigt att läsa långa inlägg utan interpunktion, är tom sjukt jobbigt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Om du nu absolut måste spara in på däck (vilket I sig är väldigt dumt), gör det då på sommardäck och inte på vinterdäck. Däcken är den enda kontakten bilen har med marken, är det verkligen något du vill spara in på? Räcker med att du glider in I en snövall i 10km/h en vintermorgon och spräcker kylaren så har du gått minus på din investering. Nä, skulle aldrig snåla in på däck, särskilt inte på vinterditon. En tusenlapp eller två extra är värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Med risk för att du ska bli trött på mig; dubb är bättre än dubbfritt på alla underlag. Enda riktiga nackdelen är egentligen bullret. Miljöproblemet som många nämner (egentligen inte ett miljöproblem utan snarare ett luft-/hälsoproblem) är egentligen ganska små. Dubbdäck river upp relativt stora partiklar som inte är lika farliga som små partiklar då de inte letar sig ner lika långt ner i lungorna. Små partiklar kommer endast från förbränning. Så om du är mån om att inte skada folk omkring dig ska du istället satsa på en motorvärmare och inte köra bilen på tomgång.

Om du ändå vill ha dubbfritt så verkar de flesta vinterdäckstestarna vara överens om att Continental VikingContact 6 eller Goodyear Ultragrip 2 har de bästa däcken för tillfället.

Dubbdäck -> Dubbfritt, stavade Goodyear rätt.
Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calsoe:

Miljöproblemet som många nämner (egentligen inte ett miljöproblem utan snarare ett luft-/hälsoproblem) är egentligen ganska små. Dubbdäck river upp relativt stora partiklar som inte är lika farliga som små partiklar då de inte letar sig ner lika långt ner i lungorna.

Det är ju ganska klarlagt vid det här stadiet att dubbdäcken påverkar hälsan negativt, dock är frågan hur mycket av partiklarna som kommer från dubbdäck och hur mycket som har annat ursprung.

Själv har jag kört de flesta kombinationer genom åren, fram-/bak-/fyrhjulsdrivet med dubb-/friktionsdäck med mycket eller lite motor osv. I år blir det friktionsdäck (Nokian R2) och fyrhjulsdrift eftersom det var vad som handlare slängde med, börjar nog bli dags att byta snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är ju ganska klarlagt vid det här stadiet att dubbdäcken påverkar hälsan negativt, dock är frågan hur mycket av partiklarna som kommer från dubbdäck och hur mycket som har annat ursprung.

Självklart river dubbdäck upp mer partiklar än däck utan dubbar, men det jag menar är att partiklarna som dubbdäck river upp främst är större än de som kommer från förbränning. Det är de små partiklarna som är farligast eftersom de kommer "längre in" i kroppen.

Så kort och gott: Dubbdäck förorenar luften, men om du verkligen vill vara mån om dina medmänniskor så bör du snarare sluta köra bil.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calsoe:

Så kort och gott: Dubbdäck förorenar luften, men om du verkligen vill vara mån om dina medmänniskor så bör du snarare sluta köra bil.

Världen är ju dock inte svartvit. Behöver man köra bil och vill vara mån om medmänniskor kan man ju välja alternativ som är så lite farliga som möjligt. Bryr man sig om sina medtrafikanters (eller sin egen) säkerhet kan man ju sluta köra bil också (och om man inte bryr sig köra på sommardäck från Kina året om) men det är ju knappast lösningen.