Virusskydd för telefonen?

Permalänk

Virusskydd för telefonen?

Ser att detta har tagits upp några gånger tidigare, men också att mycket har ändrat sig. Är det nödvändigt med virusskydd för mobilen? Vilket operativsystem drabbas oftast, Android eller iOS?

Hur mycket större säkerhetsrisk är det om telefonen är rootad/jailbreakad, på vilket sätt? Själv sitter jag med en rootad Samsung S5, Android 5.0, och har installerat lite olika suspekta apk-filer. Installerade och körde nyss en skanning med Malwarebytes Anti-Malware för Android, och den hittade ändå inget.

Googlar man på "virus" och "Android" får man ju dock väldigt många resultat, många av dem nyhetsartiklar om telefonernas utsatthet. Så hur är det egentligen, behövs virusskydd för telefonen, eller spelar det ingen roll?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Installera inte APKer du inte vet varifrån dom kommer, och gör du det ändå, se till att inte ge dom rootaccess om du inte litar på dom.

Permalänk
Medlem

Jag kör utan, har dock inte rootat min.

Permalänk
Medlem

Som tidigare talare,

Håll telefonen uppdaterad, skrik på tillverkaren eller byt när dessa inte säkerhetsuppdaterar mot senaste hot.
Kör du rootat håll koll på vad du ger root access till då programmet får tillgång till HELA telefonen.
Installera inte konstiga APKs' du inte litar på.

Detta skall räcka men Samsung är dock inte perfekt med säkerhets uppdateringar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Kör utan, aldrig haft virus på min mobil..Android MM 6.0.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Har alltid kört på utan, o alltid varit rootad. Inte haft några problem, men då har jag också bra koll på mobiler o mjukvara

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Installera inte APKer du inte vet varifrån dom kommer, och gör du det ändå, se till att inte ge dom rootaccess om du inte litar på dom.

Inte riktigt haj på det här, innebär det att de måste vara listade med rootaccess i SuperSU för att ha rootaccess?

Skrivet av Commander:

Som tidigare talare,

Håll telefonen uppdaterad, skrik på tillverkaren eller byt när dessa inte säkerhetsuppdaterar mot senaste hot.
Kör du rootat håll koll på vad du ger root access till då programmet får tillgång till HELA telefonen.

Hur vet jag om jag får säkerhetsuppdateringar installerade? Jag vet att Android 5.1 finns ute, men har inte hittat någon rootad variant av den på xdadeveloppers och vill verkligen inte un-roota min telefon.

Skrivet av Fisken1986:

Skrivet av jnsson:

Har alltid kört på utan, o alltid varit rootad. Inte haft några problem, men då har jag också bra koll på mobiler o mjukvara

Där uppstår ju frågan: Hur vet vi att våra enheter inte är infekterade när vi inte har virusskydd? Virus behöver ju inte nödvändigtvis synas, utan kan ligga i bakgrunden och vänta på att man ska knappa in lösenord t ex.

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fisken1986:

Hur vet du det? Hur vet du att ingen spionerar på dig via din lur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Där uppstår ju frågan: Hur vet vi att våra enheter inte är infekterade när vi inte har virusskydd? Virus behöver ju inte nödvändigtvis synas, utan kan ligga i bakgrunden och vänta på att man ska knappa in lösenord t ex.

För att nästan alla virus till Android, så måste du själv installera appen först. O sedan behöver de troligtvis root också, vilket jag inte godkänner om jag inte vet vad det är.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Som tidigare talare,

Detta gäller dock inte längre, de har förbättrat sig extremt på säkerhetsuppdateringar. S7 fick till och med November säkerhetsuppdateringen till Android före Nexus 6P.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Detta gäller dock inte längre, de har förbättrat sig extremt på säkerhetsuppdateringar. S7 fick till och med November säkerhetsuppdateringen till Android före Nexus 6P.

Fast gäller det alla deras telefoner samt även folk på olika nät (tre, telia mm) ?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fast gäller det alla deras telefoner samt även folk på olika nät (tre, telia mm) ?

Alla förutom 3, de är de enda som har "egen" mjukvara. Tele2, Telenor och Telia brandar inte sina telefon, och har inte gjort det heller på väldigt länge.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Varje gång jag kopplar in mobilen i datorn via USB körs en scanning

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fisken1986:

Varje gång jag kopplar in mobilen i datorn via USB körs en scanning

Av ditt antivirus på datorn som enbart skannar din enhets lagringsutrymme?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Av ditt antivirus på datorn som enbart skannar din enhets lagringsutrymme?

Säkerligen, har man inte varit på porrsidor eller tankat ner APK'er utanför GooglePlay är man 99% säker.

Scannade nyss mobilen med Avast eller vad det heter..ingenting.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.avast.andro...

Sunt förnuft är ett sjukt bra antivirus

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej för det finns ingen mening med det.
Virusskydden man kan laddar ner är inte tillåtna att gå in i systemet för att "försöka" skydda systemet mot attacker.
Men sitter man på Android så bryr man sig inte om säkerhet i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Förutom Google och NSA då.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fisken1986:

Säkerligen, har man inte varit på porrsidor eller tankat ner APK'er utanför GooglePlay är man 99% säker.

Scannade nyss mobilen med Avast eller vad det heter..ingenting.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.avast.andro...

Sunt förnuft är ett sjukt bra antivirus

Japp det är det.
Jag tror dock att om man råkar klicka på nån ad, länk eller liknande kan man utsättas för olika attacker precis som i Windows alt att spionappar installeras.

Håller man sig till Playbutiken är man dock väldigt säker skulle jag säga:)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Baxtex:

Förutom Google och NSA då.

Standard så det skiljer vi åt

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Men sitter man på Android så bryr man sig inte om säkerhet i vilket fall som helst.

Oj, det där får du gärna utveckla.

Visa signatur