HUAWEI Mate 9 Pro eller iPhone 7 Plus

Permalänk
Medlem

HUAWEI Mate 9 Pro eller iPhone 7 Plus

Hejsan Alla

Under längre tid funderade jag att satsa på en telefon. Innan iPhone 7 skulle komma ut, var jag riktigt sugen att köpa den. Men sista två veckor jag har tappat hel suget att köpa Apple produkter. Orsaken till den är att min MacBook Pro slutade fungera (inte helt men nästan). Tangentbordet vid inloggningen lägger av, går inte att skriva in lösenordet. Den är Låst. Kollade olika forum, lite Youtube video och hittade några tips, men sen slutade att jag kastade skiten i vägen. För dessa 13000 kr som jag gav till den MacBook Pro, kunde jag köpa 3st vanliga PC som ska säkert fungera 50 gånger bättre än den skiten.

Nu går vi till den som står i rubriken.
Idag jag har iPhone 6 (2 år 3 mån. gammal), surfplatta, AppleTV och MacBook Pro som är i delar efter incidenten. Jag är medveten att Apple har bra säkert och alla grejer fungerar ihop hur bra som helst när grejerna fungerar, och "säkerhet" den är största orsaken varför jag valde Apple från början.
Men sista två årerna det har inte hänt så mycket på deras marknaden. Nästa samma modeller bara några små detaljer som skiljer mellan dom och det är allt. Och priset är förskräckligt höga.

Kompisen sade till mig att "Huawie" kommer att släppa en ny telefon som heter HUAWEI Mate 9 Pro. Han visade specs på den nya telefoner och enligt mig det ser ut mycket bättre än iPhone. Bättre kamera, mer ram minne och lagringsminne o.s.v.
Jag vet att den är en Android och dom är kända efter sina uppdateringar. Jag var aldrig förtjust i Android telefoner, men ärligt talat efter incidenten jag är beredd att ge dom en chans.

Då är min fråga följande:
Är det värt att satsa på HUAWEI Mate 9 Pro eller vänta tills Apple släpper en ny modell.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle säja att du borde kolla över hur du samkör grejerna. Har du exempelvis användning av att köra Airplay (om det så är spotify, foton du visar, filmer osv) och inte bara använder ATV:n som stand alone-pryttel, eller klarar dig med enbart surfplattan mot tv:n. Ja, då spelar det ingen större roll. Har du mycket specialappar för iPhone tappar du ju bort dom om du byter. Om inget av det här spelar roll, kör då på vad du känner för... Huwaeien såg mycket trevlig ut.

Jag själv köpte ATV4:an nyligen och är väldigt väldigt nöjd med hur det lirar med andra apple-grejer, men du kanske har en äldre?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem

Huawei har ett egendesignat interface (EMUI) som i mina ögon påminner mycket om iOS. Jag bytte nyligen från en 5s till en Honor 8 och kände mig hemma direkt. Dessutom är den riktigt välbyggd trots det relativt låga priset. Jag kommer att rekommendera Huawei till mina vänner i fortsättningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag skulle säja att du borde kolla över hur du samkör grejerna. Har du exempelvis användning av att köra Airplay (om det så är spotify, foton du visar, filmer osv) och inte bara använder ATV:n som stand alone-pryttel, eller klarar dig med enbart surfplattan mot tv:n. Ja, då spelar det ingen större roll. Har du mycket specialappar för iPhone tappar du ju bort dom om du byter. Om inget av det här spelar roll, kör då på vad du känner för... Huwaeien såg mycket trevlig ut.

Jag själv köpte ATV4:an nyligen och är väldigt väldigt nöjd med hur det lirar med andra apple-grejer, men du kanske har en äldre?

Hej

Jag börjar med, att be om ursäkt, jag kunde inte svara tidigare, var utomlands. Kom tillbaka till Sverige denna veckan.
Jag har Apple TV Gen 4, men ärligt talat jag är inte riktigt nöjd. Först vi börjar med att Netflix och HBO laggar. Ljudet synkar inte. I visa fall var jag tvungen att ominstallera Appar särskilt HBO appen. Testade både med sladden och utan sladd (trådlös), nästan samma sak. Och största nackdelen är att den saknar webb läsaren. Jag tror inte att det är fel med min internet. Jag har 100/100.

När jag använder min gamla bärbara, allt fungera klockrent.
Bild och musik jag kör inte via Apple TV, jag använder Plex media server, och sen jag har en special PC som jag använder för streaming. PC är utrustat med blu ray spelare också.

Så kort sagt jag har inte så stor användning av APTV4, men jag kommer att behålla min nuvarande iPhone. I fall att jag behöver den igen.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server

Permalänk
Medlem

@njanja: Heh, hade nästan glömt av denna tråd.

Jag har numera även ett par bekanta som kör med ATV4:an och ingen har problem. Fungerar helt klockrent. Jag provade plex-appen men upptäckte att den inte var lika smidig som Airvideo (som jag kört med sedan min ATV2 på stenåldern). Det måste vara något specialfel... kör du runt ljudet exempelvis? Jag kör min rakt i TV:n på HDMI1 och inte genom reciever eller förstärkare innan, kanske är något sådant?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

@njanja: Heh, hade nästan glömt av denna tråd.

Jag har numera även ett par bekanta som kör med ATV4:an och ingen har problem. Fungerar helt klockrent. Jag provade plex-appen men upptäckte att den inte var lika smidig som Airvideo (som jag kört med sedan min ATV2 på stenåldern). Det måste vara något specialfel... kör du runt ljudet exempelvis? Jag kör min rakt i TV:n på HDMI1 och inte genom reciever eller förstärkare innan, kanske är något sådant?

Hej Igen

Jag har en reciever med 7 st HDMI kontakter. Allt är kopplat där, och från reciever till TV. Följande grejer är inkopplat till reciever:
- Appel TV
- PS3
- HTPC
- Raspberry

Alla dessa grejer är kopplat med sladdar från en 1GB switch, sedan switchen till router.
Jag glömda att säga att jag har samma problem med SmartTV. Den fungerar skit dåligt också.

Jag litar inte så mycket på AppleTV, SmartTV, Chromevast o.s.v.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server

Permalänk
Avstängd

Mellan Mate 9 Pro och 7 Plus är det givet att man väljer Huawei. Jag har trott ganska länge att d är b-märke, men jag har aldrig varit så nöjd med en tfn som jag är med min P9.

Du kommer ÄLSKA de smarta funktioner en Huawei har, och Leica-kamerorna är helt gorgeous

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Huawei har ett egendesignat interface (EMUI) som i mina ögon påminner mycket om iOS. Jag bytte nyligen från en 5s till en Honor 8 och kände mig hemma direkt. Dessutom är den riktigt välbyggd trots det relativt låga priset. Jag kommer att rekommendera Huawei till mina vänner i fortsättningen.

Kan bara hålla med , har haft 2 Huawei innan jag köpte min Huawei P9.a.
Valde mellan denna och en Honor 8 , riktigt bra mobiler med suveränt batteri " Samma som Honor 8 " sen gör ju inte kameran en besviken i heller.
Så jag kan varmt rekommendera Huaweis mobiler.
Mvh / Mange

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej Igen

Jag har en reciever med 7 st HDMI kontakter. Allt är kopplat där, och från reciever till TV. Följande grejer är inkopplat till reciever:
- Appel TV
- PS3
- HTPC
- Raspberry

Alla dessa grejer är kopplat med sladdar från en 1GB switch, sedan switchen till router.
Jag glömda att säga att jag har samma problem med SmartTV. Den fungerar skit dåligt också.

Jag litar inte så mycket på AppleTV, SmartTV, Chromevast o.s.v.

mvh
Njanja

Förslag: Koppla förbi recievern och testa en gång med äpple-tvn, det är det som skiljer mellan ditt och mig+mina bekanta.

Visa signatur

Permalänk

Själv är jag en apple snubbe när det gäller telefoner, det spelar ingen roll om samsung släpper en telefon med 3 gånger så mkt ram, dubbelts så bra kamera. För mig är iphone alltid det jag väljer. Iphone är ju inte kända direkt för att ha bra specs, men därimot så presterar de bättre än många telefoner med bättre specs (bla. Mate 9 pro).

När det kommer till apple tv, macbooks och imacs så har jag alldrig gillat det, och kommer troligen aldrig att göra.

Har du inte bråttom på ny telefon så skulle jag vänta på iphone 8 som kommer i september nästa år, det sägs att det ska bli något helt nytt. Helt ny design, nya funktioner och en riktigt bra uppgradering helt enkelt.

Har du inte lust att vänta så länge skulle jag vänta till mars-april då samsung släpper deras nya telefon, jag är riktigt sugen på den (galaxy s8) även om jag redan har iphone 7 plus. Deras s7 som snart är 1 år är ju bland de bästa telefonerna redan nu. Så det blir mycket intressant med den nya s8.

Och angående iphone 7 plus, så kan jag inte göra något än att rekomendera den. Super snabb, grym kamera i bra ljus. Grymt batteri och allmänt en riktig vass telefon. Men väljer du iphone 7, råder jag dig plus varianten. Jag gick från en SE vilket är mycket mindre. Jag vande mig redan efter 1 dag. Nu när jag håller en 5/5s/5se/6/6s känns den sjukt litenn. Kommer troligen aldrig att köpa en mindre telefon.