Bostadspriser 2017 och framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

Vi snackar om en räntekostnad som ändras från 6.250kr(1.5%) till 20.800kr(5%). Glöm inte amorteringskravet på 2% och att det följer med en hyra på ~3.000kr.

5.000.000kr i lån
2% amortering + 3.000kr hyra inkluderat

1,5% ränta resulterar i en total boendekostad på 17.550kr.
5% ränta resulterar i en total boendekostad på 32.100kr.

Ett par som tjänar 40.000kr i månaden efter skatt klarar utan större problem av en ränta på 1,5%. Samma par skulle däremot känna sig rejält pressade av en ränta som ligger på 5%. Endast 7.900kr till alla andra räkningar, bil och mat lämnar knappt några pengar över till nöje/sparande.

100k/kvm kanske inte känns speciellt dyrt när räntan ligger på 1,5% men ska man däremot betala 5% ränta så blir det genast väldigt mycket dyrare.

Edit: Läste lite fel, tolkade din syn som 40.000 var och inte 40.000 tillsammans, dessa personer hade inte fått okej på lån på 5 000 000 med 15% kontantinsats med en lön på 40 000 netto. Då jag var exakt på gränsen i mitt fall nedan. Låter nedanstående text vara kvar då jag anser att den fortfarande är relevant för diskussionen i denna tråd.

Jag är nästan i den sits du nämner, fast alla siffror halveras då jag är singel och med halva bostadskostnaderna.

För snart tre år sedan köpte min nyproducerad 3a på 79,5 kvm i Göteborg för 2 500 000. Med en kontantinsats på 15% och en lön på då 38 000 kr.
Räntan jag började med var 1.98% (nu 1,2%) och amortering på 1 400 samt en avgift på 4500 kr.
Detta medförde att mina kostnader var då 2 125 000 * 0,0198 = 3506 + 1 400 + 4 500, totalt 9 406 kr.
Detta skall då jämföras mot den hyreslägenhet jag hade tidigare i Borås som var en 3a på 70 kvm för 7000 kr i hyra. Vilket är samma om vi bortser från amortering (ses som sparande) och ränteavdraget på 1 155 kr. Jag gick därmed till en större fräschare bostad i en storstad, för en lägre månadskostnad.

Med den faktiska kostnaden är runt 7000 kr, med en ränta på 1,98%, detta är 0,25% av de 28 000 jag fick ut i nettolön.
Dock insåg även jag att räntan skulle kunna stiga, och för varje procent, så var det 1 770 kr eller 1 185 kr efter ränteavdraget. Så därför satte jag av 6 000 kr i månaden som sparande. För att täcka upp mot eventuell skatteökning och samtidigt ha pengar i framtiden för exempelvis annan bostad, bil eller rent av kunna gå i pension tidigare. De 6 000 gjorde därmed att jag skulle klara en ökning på 5% till totalt 7%. De skulle utgöra 45% av min nettolön dock hade det inte påverkat mitt vardagsliv, då jag fortfarande har 15 500 över.

Att därmed klara ett lån på 5 000 000 med en inkomst på 2x 40 000 är inga problem även om räntan höjs, så länge personerna planerar i förtid. Vi behöver inse att räntan kommer inte alltid att vara under 2% så därför behöver vi vara redo för en ökning. I mitt fall lägger jag undan mellanskillnaden och njuter av att kunna spara massa med pengar så länge.

Det hela handla om att vara medveten om vart ens pengar går och vad du behöver kunna hantera i framtiden. Tack vare den låga räntan som jag idag har på 1,2% samt ett par löneökningar sedan ovanstående siffror sparar jag idag 10 000 kr i månaden som går rakt in på min ISK depå jag har varit medveten om sedan jag började jobba att ens kostnader och de pengar du spenderar inte behöver vara 1:1 med den löneökning du får genom åren, utan du vinner i längden på att stoppa undan dessa och leva på ränta på ränta effekten eller känna dig trygg i att du skulle kunna klara tuffare tider utan att ditt vardagsliv påverkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

5.000.000kr i lån
2% amortering + 3.000kr hyra inkluderat

1,5% ränta resulterar i en total boendekostad på 17.550kr.
5% ränta resulterar i en total boendekostad på 32.100kr.

Ett par som tjänar 40.000kr i månaden efter skatt klarar utan större problem av en ränta på 1,5%. Samma par skulle däremot känna sig rejält pressade av en ränta som ligger på 5%. Endast 7.900kr till alla andra räkningar, bil och mat lämnar knappt några pengar över till nöje/sparande.

100k/kvm kanske inte känns speciellt dyrt när räntan ligger på 1,5% men ska man däremot betala 5% ränta så blir det genast väldigt mycket dyrare.

Njae jag vet att det kommer komma svar som att framtiden är osäker etc men det är ytterst osäkert om vi når några 5% ränta inom de närmsta tio åren. Det är ytterst osannolikt helt enkelt. Vi kommer antagligen inte nå positiv räntenivå före slutet på 2018 och når det ens upp till 2% innan 2022 skulle jag bli väldigt förvånad.

I ditt scenario skulle det krävas två bruttolöner om 35 000kr (motsvarande ca 26 000 netto beroende på vart i Sverige man bor) och inga andra lån/krediter för att få ihop ett lån enligt ditt scenario. Ingalunda osannolika löner men det är bra över snittet så det är antagligen från början ganska ekonomiskt starka människor vi pratar om här.

Räntan blir idag knappt 5 000kr, går räntan upp blir det drygt 14 000kr. Ska tas i perspektivet att amortering görs med 100 000kr per år, ponera att räntan faktiskt börjar närma sig 4% om tio år så har också lånet minskat med en miljon - när indikationen mot detta kommer så kan man också välja att binda lånen.

Ett par med bara 40 000 netto kommer aldrig få ett lån i fem miljoners klassen helt enkelt och scenariot är ytterst överdrivet.

Permalänk
Medlem

@Tino: Bra svar Tino Vi får utgå från att de av oss som är betrodda att låna dessa summor är lite mer ekonomiskt lagda än de som går på bidrag eller tjänar betydligt mindre och inte förstår huuuuur man kan kan vara så oooooansvarig att "låta banken vara mellanhand"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Njae jag vet att det kommer komma svar som att framtiden är osäker etc men det är ytterst osäkert om vi når några 5% ränta inom de närmsta tio åren. Det är ytterst osannolikt helt enkelt. Vi kommer antagligen inte nå positiv räntenivå före slutet på 2018 och når det ens upp till 2% innan 2022 skulle jag bli väldigt förvånad.

I ditt scenario skulle det krävas två bruttolöner om 35 000kr (motsvarande ca 26 000 netto beroende på vart i Sverige man bor) och inga andra lån/krediter för att få ihop ett lån enligt ditt scenario. Ingalunda osannolika löner men det är bra över snittet så det är antagligen från början ganska ekonomiskt starka människor vi pratar om här.

Räntan blir idag knappt 5 000kr, går räntan upp blir det drygt 14 000kr. Ska tas i perspektivet att amortering görs med 100 000kr per år, ponera att räntan faktiskt börjar närma sig 4% om tio år så har också lånet minskat med en miljon - när indikationen mot detta kommer så kan man också välja att binda lånen.

Ett par med bara 40 000 netto kommer aldrig få ett lån i fem miljoners klassen helt enkelt och scenariot är ytterst överdrivet.

Yes, jag räknade med att de skulle gå in med en del kontant själva. Att låna 5.000.000kr utan att själv gå in med pengar är omöjligt med de lönerna. Min poäng är att ifall vi når 5% ränta(som högst troligt inte kommer att hända) så skulle många av de som har tagit stora lån ha svårt att klara av alla kostnader

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

Absolut, det skulle vara svårt att få ett sådant lån utan en bra kontantinsats.

Jadu, alla tycker olika

Nej det paret får inte lånet även om de har en bra kontantinsats då banken skulle säga att de inte har tillräckligt höga löner. Det kan inte kontantinsatsen ändra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej det paret får inte lånet även om de har en bra kontantinsats då banken skulle säga att de inte har tillräckligt höga löner. Det kan inte kontantinsatsen ändra på.

Okej, då är det något fel på bolånekalkylen hos SBAB!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

Yes, jag räknade med att de skulle gå in med en del kontant själva. Att låna 5.000.000kr utan att själv gå in med pengar är omöjligt med de lönerna. Min poäng är att ifall vi når 5% ränta(som högst troligt inte kommer att hända) så skulle många av de som har tagit stora lån ha svårt att klara av alla kostnader

Kanske, inte omöjligt - men jag är skeptisk. Hushåll som ligger på gränsen bör planera smartare helt enkelt och binda lån etc i tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

uhh, enligt den får de inte låna 5 miljoner så nej den visar nog rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

Använder också SBABs kalkyl - vad matade du in? Jag sätter en miljon i kontantinsats och 27 500 (netto drygt 20 000kr) x2 och får då knappt fyra miljoner i lån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

SBAB har infört bolånetak, så tar vi detta i relation kring din post innan med paret som tillsammans drog in 40 000 netto, som då drar in 25 500 var i brutto. Så är deras lånetak på 2 * 25 500 * 12 * 6,5 = 3 978 000, så 4 miljoner. Detta innebär att de hade behövt stoppa in 1 miljon kronor kontant.

Utöver detta så har SBAB skärpt kraven så den går vid 5-6,5 gånger, vilket i värsta fall skulle leda till att det fiktiva paret enbart får låna 2 * 25 500 * 12 * 5 = 3 060 000, och behöver därmed 2 miljoner i kontantinsats. Fördelen för dom hade dock i detta läget varit att amorteringskravet enbart är 1%, vilket medför en amortering på 2 550 i månaden istället för 6 666 om de hade lånat 4 miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

SBAB har infört bolånetak, så tar vi detta i relation kring din post innan med paret som tillsammans drog in 40 000 netto, som då drar in 25 500 var i brutto. Så är deras lånetak på 2 * 25 500 * 12 * 6,5 = 3 978 000, så 4 miljoner. Detta innebär att de hade behövt stoppa in 1 miljon kronor kontant.

Hur gör 1 miljon kronor kontakt att deras lån på 4 miljoner blir ett lån på 5 miljoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Yes, satte in två miljoner. De som köper en sån dyr lägenhet har säkerligen en annan bostadsrätt som de säljer i och med nyköpet.

Skrivet av MsSmith:

Använder också SBABs kalkyl - vad matade du in? Jag sätter en miljon i kontantinsats och 27 500 (netto drygt 20 000kr) x2 och får då knappt fyra miljoner i lån

Skrivet av Aktsu:

uhh, enligt den får de inte låna 5 miljoner så nej den visar nog rätt.

Jodå.

http://i.imgur.com/eULdrQp.png
http://i.imgur.com/up9blIT.jpg

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uh nej?

Du har fyllt i 36 000kr brutto vilket ger 28 000kr netto - du skrev 40 000kr netto totalt i utgångspunkt vilket är stor skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hur gör 1 miljon kronor kontakt att deras lån på 4 miljoner blir ett lån på 5 miljoner?

Utgick från @Staz tidigare uttalande om hans egna fiktiva scenario där 5 miljoner var kostnaden för bostaden och de hade gått in med lite i kontant.

Skrivet av Staz:

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Uh nej?

Du har fyllt i 36 000kr brutto vilket ger 28 000kr netto - du skrev 40 000kr netto totalt i utgångspunkt vilket är stor skillnad

Ah, my bad. Råkade skriva i 36.000kr brutto istället för 26.000kr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, det där är inte 40k netto, snarare 55k netto vilket är helt annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, det där är inte 40k netto, snarare 55k netto vilket är helt annorlunda.

Som jag skrev ovan, fyllde i 36k istället för 26k

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Utgick från @Staz tidigare uttalande om hans egna fiktiva scenario där 5 miljoner var kostnaden för bostaden och de hade gått in med lite i kontant.

Nej hans scenario var att de fick låna 5 miljoner, inte att bostaden kostade 5 miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej hans scenario var att de fick låna 5 miljoner, inte att bostaden kostade 5 miljoner.

Japp, såg att han förtydligade det senare, vilket vi alla håller med om är sjukt orimligt på 40 000 netto

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det här stämmer inte heller, lagen har ändrats (tror det var 2012) så banker kan inte säga upp lån på hus och framtvinga försäljningar - så länge man betalar ränta/amortering som man ska såklart.

Tack, det hade jag missat.

Numera ställs det tydligen krav på att den försämrade säkerheten i en bostadskredit måste bero på något annat än allmän nedgång av marknaden för att vara ett giltigt skäl för uppsägning av krediten. Mao kan dom fortfarande säga upp krediten om värdet på fastigheten sjunker avsevärt pga något annat.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det finns väl ytterst få fördelar med en hyresrätt - pengar i sjön bara.
Som jag skrev i några inlägg tidigare: Jag har hållit mig undan denna tråd för att det är så mycket okunnigt skriveri.

Fördelar med hyresrätt:
Skador i lägenheten så som fukt osv - Skall fixas av hyresvärd (kostnadsfritt)
Ingen risk för förluster för hyrestagaren om man plötsligt måste flytta/sälja.
Kyl, frys, spis, tvättmaskin, osv osv allt skall fixas av hyresvärden om något går sönder.

Skrivet av MsSmith:

Vi hyr absolut ingenting av banken, banken är ingalunda en mellanhand - försök förstå hur vuxenvärlden fungerar.

Du kanske skall läsa ordentligt: "vi får se det som att hyr våra bostäder av bankerna" dvs nej, vi hyr inte av banken (banken har ju inga skyldigheter som en hyresvärd hade haft), men i PRAKTIKEN för de flesta som bara betalar ränta och minimumamortering så betalar man en summa varje månaden till en bank för sitt boende. Det är så det blir i PRAKTIKEN, och det är på många sätt som att hyra.

Kan du inte betala till banken tar dom och säljer ditt boende, det är så det fungerar, så om du inte betalar din "hyra" av lånet (räntan) i detta fallet så blir du kickad med eventuellt en fet skuld om du har otur. Dina ordklyverier är ganska meningslösa i sammanhanget.

Försök förstå hur verkligheten fungerar för de flesta.

Skrivet av MsSmith:

Bankerna räknar absolut inte med att bli räddade av staten, däremot blev ett par banker det 2008 då vi annars hade fått betydligt värre problem om de hade fått försvinna. Bolån står för en ytterst marginell del av vad en bank sysslar med.
Staten har för övrigt en bank, SBAB, som jag själv använder och kan rekommendera.

Hurvida bankenra räknar med att bli räddade eller ej spelar ju inte så stor roll eftersom vi har sett gång på gång att de blir det. Så vad var nu poängen med att låta bankerna förvalta bolånen? och ja, SBAB är bra, ser fortfarande inte meningen med att vi skall tillåta bolån från andra banker.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Fördelar med hyresrätt:
Kyl, frys, spis, tvättmaskin, osv osv allt skall fixas av hyresvärden om något går sönder.

Du kanske skall läsa ordentligt: "vi får se det som att hyr våra bostäder av bankerna" dvs nej, vi hyr inte av banken (banken har ju inga skyldigheter som en hyresvärd hade haft), men i PRAKTIKEN för de flesta som bara betalar ränta och minimumamortering så betalar man en summa varje månaden till en bank för sitt boende. Det är så det blir i PRAKTIKEN, och det är på många sätt som att hyra.

Kan du inte betala till banken tar dom och säljer ditt boende, det är så det fungerar, så om du inte betalar din "hyra" av lånet (räntan) i detta fallet så blir du kickad med eventuellt en fet skuld om du har otur. Dina ordklyverier är ganska meningslösa i sammanhanget.

Försök förstå hur verkligheten fungerar för de flesta.

Hurvida bankenra räknar med att bli räddade eller ej spelar ju inte så stor roll eftersom vi har sett gång på gång att de blir det. Så vad var nu poängen med att låta bankerna förvalta bolånen? och ja, SBAB är bra, ser fortfarande inte meningen med att vi skall tillåta bolån från andra banker.

1. Skador så som fukt går på föreningen
2. Det är en förlust att betala 7 000kr i hyra varje månad för ingenting
3. Du har inga högre krav på standard va? Vitvaror ska bara fungera i hyreslägenheter - vi som vill ha ismaskin eller induktion eller renovera göra om i bostaden.
4. Nej vi får inte se det som något det inte är. Det där är mytomanifasoner. Det blir inte så i PRAKTIKEN, bland det enskilt dummaste på Swec på länge. Jämför aldrig medlemskap i en ekonomisk förening eller äganderätt med att betala hyra - som att jämföra bilar och ansjovis.
5. Verkligheten... jo tjena, är det någon som klyver hår här så är det väl du som hittar på saker som inte är och försöker vrida det till något som inte stämmer.
6. En banks uppgift är att förvalta pengar. Vem skulle annars göra det?
7. Släpp dina vänsterfasoner och kom in i matchen. Banker drivs av aktieägarnas önskan att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Fördelar med hyresrätt:

Man kan ju lura sig själv bäst man vill förutom nummer två.
Du slipper åka på kostnaden för det andra men det är utslaget på hyran.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det här kan man skriva mycket om och detta är nog fel tråd för en sån diskussion, men i korthet; Brfs ansvar för skador sträcker sig till själva huset/fastigheten. Inre skador i lägenheten står Brf för om skadorna är orsakade av Brf (ex fel i de delar som Brf är ansvariga för). Skador på hus/fastighet och följdskador på kringliggande lägenheter som orsakas av något som bostadsrättsinnehavaren är ansvarig för kan denne mycket väl också få stå för.

Skrivet av MsSmith:

7. Släpp dina vänsterfasoner och kom in i matchen. Banker drivs av aktieägarnas önskan att tjäna pengar.

Är väl inget krav på att man ska vara bank för att förvalta pengar. Banker "tillverkar" däremot pengar (så fort någon tar ett lån). Sen finns det inget som säger att en banks uppdrag måste vara att tjäna pengar till aktieägarna. Jag har för mig att SBAB förut hade uppdraget att pressa ner de andra bankernas marginal på bolån.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

2. Det är en förlust att betala 7 000kr i hyra varje månad för ingenting
3. Du har inga högre krav på standard va? Vitvaror ska bara fungera i hyreslägenheter - vi som vill ha ismaskin eller induktion eller renovera göra om i bostaden.
4. Nej vi får inte se det som något det inte är. Det där är mytomanifasoner. Det blir inte så i PRAKTIKEN, bland det enskilt dummaste på Swec på länge. Jämför aldrig medlemskap i en ekonomisk förening eller äganderätt med att betala hyra - som att jämföra bilar och ansjovis.
5. Verkligheten... jo tjena, är det någon som klyver hår här så är det väl du som hittar på saker som inte är och försöker vrida det till något som inte stämmer.

1. Nja, det beror på var fukten kommer ifrån. Från ditt badkar? Sorry, inte föreningens ansvar.
2. Sant.
3. Man kan garanterat få ismaskin och induktionsspis i en hyreslägenhet men få är beredda att betala för det.
4. Suck...
5. Dubbelsuck...
6. En banks uppgift är att tjäna pengar åt sina ägare, det är alla företags främsta uppgift. Sättet de tjänar pengar på är att förvalta andras pengar.
7. Exakt. Se mitt svar på punkt 6.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

1. Nja, det beror på var fukten kommer ifrån. Från ditt badkar? Sorry, inte föreningens ansvar.
2. Sant.
3. Man kan garanterat få ismaskin och induktionsspis i en hyreslägenhet men få är beredda att betala för det.
4. Suck...
5. Dubbelsuck...
6. En banks uppgift är att tjäna pengar åt sina ägare, det är alla företags främsta uppgift. Sättet de tjänar pengar på är att förvalta andras pengar.
7. Exakt. Se mitt svar på punkt 6.

1. Tänk efter lite lilla du. Fukt kommer från ledningar. Uppstår skadan från din lägenhet (innandöme eller avlopp) så går det på den lagstadgade bostadsrättsförsäkringen (eller föreningens fastighetsförsäkring) du har och är kopplad till din andel i föreningen. I min bostadsrätt ingår det i avgiften så man ser det aldrig, i andra är det en separat postering. Man är som bostadsrättsinnehavare medlem i en ekonomisk förening - 100% föreningens ansvar.
3. Nej det är verkligen inte garanterat.

6. Nej en banks syfte är att förvalta pengar - på samma sätt som att en hamburgerkedjas syfte är att sälja mat. Varför tror du det finns SNI koder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Nej en banks syfte är att förvalta pengar - på samma sätt som att en hamburgerkedjas syfte är att sälja mat.

Vänta, säger du att en hamburgerkjedjas syfte inte är att tjäna pengar? Tror du verkligen på det själv?
Med den logiken borde det vara självkostnadspris på alla McDonalds för att sälja så många burgare (eller vilken metrik du nu vill använda) som möjligt och inte tjäna pengar.

Jag vill påstå att en hamburgerkjedja säljer mat i syfte av att tjäna pengar och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psyence:

Vänta, säger du att en hamburgerkjedjas syfte inte är att tjäna pengar? Tror du verkligen på det själv?
Med den logiken borde det vara självkostnadspris på alla McDonalds för att sälja så många burgare (eller vilken metrik du nu vill använda) som möjligt och inte tjäna pengar.

Jag vill påstå att en hamburgerkjedja säljer mat i syfte av att tjäna pengar och inget annat.

Nej men Jesus, hjälp mig...
Lär er skilja på vad som är vad.
Nästan varje företag har som mål att tjäna pengar - ja
Varje företag har en produkt eller produktinriktning. En banks inriktning är att förvalta pengar, en hamburgerkedja är att producera och sälja mat. Ett apotek att sälja läkemedel.

Om apoteket hade sålt mat hade det inte varit ett apotek, på samma sätt som om McDonalds hade förvaltat pengar "Hej en Big Mac och bolån tack". Återigen hänvisar jag till SNI koderna. En hamburgerkedja har som syfte att sälja mat, annars hade det varit något annat. En bank har som syfte att hantera pengar, annars hade det inte varit någon bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det här kan man skriva mycket om och detta är nog fel tråd för en sån diskussion, men i korthet; Brfs ansvar för skador sträcker sig till själva huset/fastigheten. Inre skador i lägenheten står Brf för om skadorna är orsakade av Brf (ex fel i de delar som Brf är ansvariga för). Skador på hus/fastighet och följdskador på kringliggande lägenheter som orsakas av något som bostadsrättsinnehavaren är ansvarig för kan denne mycket väl också få stå för.

Är väl inget krav på att man ska vara bank för att förvalta pengar. Banker "tillverkar" däremot pengar (så fort någon tar ett lån). Sen finns det inget som säger att en banks uppdrag måste vara att tjäna pengar till aktieägarna. Jag har för mig att SBAB förut hade uppdraget att pressa ner de andra bankernas marginal på bolån.

Missade ditt inlägg tidigare - du har absolut rätt att det kan variera, men det är därför man har både föreningens försäkring och egen försäkring och det är ju därför det finns krav på fackmannamässigt genomförda arbeten. I min förening renoveras nu garagen för styvt 100 miljoner kronor och det är ju bra om det görs riktigt så försäkringarna gäller ifall det blir skador på ledningar eller avlopp eller nått.

Visst finns det alternativa banker så som JAK osv - men bankens produkt handlar mer om förvaltning av pengar än valfri elfirma, om du förstår? Vad zarkos menade, tror jag, är att begreppet företag är till för att tjäna pengar för aktieägarna. Stämmer väl till stor del. Men pratar man specifikt om en bank eller en restaurang så är det deras produkt man pratar om och det verkade han inte förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Nästan varje företag har som mål att tjäna pengar - ja

Skrivet av MsSmith:

En hamburgerkedja har som syfte att sälja mat

Skrivet av MsSmith:

En bank har som syfte att hantera pengar

Du säger emot dig själv flera gånger i samma inlägg.

Jag står fast vid att ett företag gör X i syfte att tjäna pengar, sen om X är att sälja burgare, läkemedel eller tjänster som förvaltar pengar är irrelevant.