Rattställ till soffbordet
Drog igång ett projekt nu i dagarna och tänkte att det kunde vara kul med en projekttråd för det. Är ledig från jobbet nu i två veckor så måste ju ha något att pilla med
2016-12-25
Råkade lite impulsivt köpa en Logitech G920 under mellandagsrean även fast jag lovat mig själv att låta bli. Har tidigare haft både Logitechs G27 och den tidigare Momo-ratten. Anledningen till att jag gjort mig av med de tidigare rattarna har varit pga. omständigheten att använda dessa vid skrivbordet. Den här gången bestämde jag mig dock för att den skulle få en plats på soffbordet framför TV:n. Upptäckte ganska snart, vilket inte var helt oväntat, att ratten kom väldigt långt ner och långt bort. Det var uppenbart att det behöves någon form av ställning att sätta ratten på. Drog igång Sketchup och nån timme senare hade jag denna skiss...

Denna skulle ge mig två saker. Dels kommer ratten 10cm närmare och 15cm högre samt att växelspaken kommer ca. 17cm närmare och även sitter lägre än ratten vilket är en mer "korrekt" position.
2016-12-26
Nästa dag bar det iväg till verkstan för att skrida till verket. Började med att såga till alla bitar av 19mm MDF och rundade sedan av hörnen m.h.a handöverfräsen och en mall.

Därefter rundades även alla kanter av. Lämnade dock kanterna på sidobitarna då jag inte bestämt mig för om jag ska sätta någon lucka för eller om jag ska lämna det öppet.

Efter inpassning borrades och försänktes alla skruvhål. Sen var det bara att skruva ihop kalaset.

Väl hemma igen provmonterades ratten på stället

För att underlätta inpassningen mot bordet satte jag två lister i ek som hörnet på bordet passar in mot. En "toggleclamp" sattes fast på listen för att enkelt kunna klämma fast den mot bordsskivan.

I det stora hela blev det bra. Förutom den lilla detaljen att ratten hamnade på tok för högt upp. Annars var positionen bra på djupet och även växelspaken kom i rätt läge.
2016-12-27
Efter ytterligare en tur till verkstan var version två av stället redo för testmontering. Började med att borra hål i bottenplattan och fräsa ut en kanal på undersidan för kabeln mellan växelspaken och ratten. Kabeln kommer senare fästas med kabelklammer eller några duttar smältlim... eller nått. Kanalen blev en aning bredare än planerat pga. av ja... klantarslet som höll i fräsen *sign*

Borrade även ett hål i plattan som ratten sitter på för att kunna dra ner kablarna under den direkt.

Satte även dit en till toggleclamp i andra hörnet av stället. Spaken till denna böjdes 90 grader för att minska risken att att jag slår i benet i den. Dessa två tvingar håller utan problem hela stället på plats mot bordet.

Efter dagens justeringar och tillägg ser det ut såhär

Mycket trevligare med dolda kablar. Kommer åtminstone täcka baksidan med en mdf-skiva för att dölja alla kablar och annan elektronik som kommer behövas. Från andra sidan (där man sitter) syns det inte lika mycket så där lämnar jag det nog öppet för att enklare kunna komma åt utrymmet.
Gjorde även nya sidobitar så ratten sitter nu 5cm lägre än tidigare 15cm. Det gjorde susen och nu känns det som att ratten sitter där den ska
Nästa steg är väl att att fixa biten som täcker utrymmet under ratten och sen börja fundera på slutfinishen. Lutar mot att måla den vit och kanske fixa några smakfulla dekaler med vinylplottern
Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se