Kan inte få 4k 60Hz HDR PC->TV. Är det omöjligt? Samsung ks8005, GTX 1050 ti

Permalänk
Medlem

Det torde väl vara smidigare att ha ett program (typ MPC-HC och MadVR) som automatiskt växlar HDR-läget istället för att göra det själv varje gång?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Det torde väl vara smidigare att ha ett program (typ MPC-HC och MadVR) som automatiskt växlar HDR-läget istället för att göra det själv varje gång?

Jag har denna uppsättning (pillade dock med detta för ett bra tag sen så minns inte riktigt vad jag ställde in där).
Menar du att jag inte behöver tänka på Windows-inställningarna då eller vad?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Jag har denna uppsättning (pillade dock med detta för ett bra tag sen så minns inte riktigt vad jag ställde in där).
Menar du att jag inte behöver tänka på Windows-inställningarna då eller vad?

Jag har för dålig koll men tror att du kan ha individuella inställningar där som går över Windows.

Jag syftade odck på HDR-läget och att det inte behöver ändras manuellt. Mitt sköts automatiskt av MPC. Det går till HDR och TV:n känner av det (dock alltså en Sony) när sånt material spelas.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag har för dålig koll men tror att du kan ha individuella inställningar där som går över Windows.

Jag syftade odck på HDR-läget och att det inte behöver ändras manuellt. Mitt sköts automatiskt av MPC. Det går till HDR och TV:n känner av det (dock alltså en Sony) när sånt material spelas.

Ja men det är detta jag undrar lite över. Min TV slår också om sig automatiskt vid hdr från ex interna appar. Men inte nu från pc vilket känns som något fel.

Edit:

"
Löste det genom att köra på detta.
YCbCr422 - färgformat
10bpc - färgdjup
Begränsad - utdata dynamiskt område.

Detta i samband med att köra windows 10 "Hdr och avancerad färg"-läge från bildskärmsegenskaper.

Detta gör att Skrivbordet blir väldigt grått och inte särskilt skoj att använda som monitor. Men för att spela upp HDR-klipp så fungerar nu dessa och ger samma fina färger och djup som via plex.TVn ställer om sig nu med!

Kan dock inte köra ljudet via hdmi nu utan det går via spdif-out. Kör jag via hdmi och TVn blir bilden svart bara.

Trist bilden blir så grå ändå. Men antar man får kompromissa?"

Edit 2 - nu börjar skärmen blinka svart...efter jag avslutat ett spel.. känns sjukt buggigt detta alltså. Tröttsamt...inga konstigheter när jag väl spela men när spelet avslutades gick skärmen bananas...ger upp..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

Trist bilden blir så grå ändå. Men antar man får kompromissa?"

Skickades från m.sweclockers.com

Jag bumpar, för det här är det enda jag lyckats hitta på internet som speglar mina egna dilemman jag har med att använda Samsung Q70R 55" som pc-skärm. Windows blir grått ja, i synnerhet när datorn återgår från viloläge så kan t.ex. verktygsfältet och utforskaren bli extremt nedtonade jämfört med t.ex. webbläsaren som håller en rimlig nivå. Jag märkte att jag kan ändra i windows grafikinställningar "Play HDR games and apps" och när jag slog av det blev allt ljust – för ljust. När jag slog på det igen så återgick det till det gråa/nedtonade, men inte lika illa som det var innan. Mycket behagligare för ögonen än när det var avslaget. Men jag märker ju av att det finns en "hinna av gråblå nedtonadhet" över bilden som jag undermedvetet liksom vill skingra. Undrar om det finns ett gyllene medelläge där man inte märker den hinnan men att det fortfarande är behagligt för ögonen. Har du lyckats få till nåt bra?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Bildexpert 📺

@Överklockad_gasklocka: Låter i första hand som att du har missmatchande dator- och videonivåer på signalen. Ifall Samsungen är i PC-läge bör du skicka RGB med full nivå och se ifall det gråheten försvinner.

Artikel om hu du matchar och ställer in nivåerna i bilden: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Överklockad_gasklocka: Låter i första hand som att du har missmatchande dator- och videonivåer på signalen. Ifall Samsungen är i PC-läge bör du skicka RGB med full nivå och se ifall det gråheten försvinner.

Artikel om hu du matchar och ställer in nivåerna i bilden: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Ah, tackar, det blev en förbättring av att ändra till RGB full i Radeon-inställningarna

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

När jag skulle spela Baldur's Gate 2 så tyckte jag att färgerna blev alldeles för intensiva, så då ändrade jag tillbaka till YCbCr 4:2:2. Nu när jag tänkte ändra tillbaka till full RGB så finns inte längre det valet i Radeon Software. Förut kunde hade jag minst två YCbCr-val och minst två RGB-val (limited och full) men nu har jag endast två YCbCr-val, 4:2:2 och 4:2:0. Har provat ändra grejer både på tv:n, i windows grafikinställningar samt dra ut och stoppa i HDMI-sladden igen för att se om valet dyker upp igen, men inget har påverkat. Lyckas inte googla fram någon annan som haft just det problemet.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

@Överklockad_gasklocka: Så länge du har 10-bitars djup igång kan du inte köra RGB eller 4:4:4 och 60 Hz eftersom det är bortom bandbredden för HDMI. Då fungerar endast 4:2:2 eller 4:2:0. Ändra till 8-bitars djup igen och du ska komma åt RGB igen.