USB-diskar i Windows 10

Permalänk
Medlem

USB-diskar i Windows 10

Jag har ett problem jag aldrig tidigare haft i något Windows.

Historien om mina löstagbara hårddiskar är något lång:

Hårddiskar i rack
Jag hade en hårddisk i en dator där jag samlat oerhört mycket material under mer än 30 år med dator.
Detta material har alltid haft en egen hårddisk som jag flyttat mellan olika datorer med den tidens racksystem. Man hade helt enkelt ett moderrack i datorn och hårddisken i en låda som trycktes in i racket i datorn. På den tiden var datorn tvungen att vara avstängd när racken byttes. Det fungerade klockrent och jag hade flera olika sådana löstagbara hårddiskar.

Men från och med Windows 10 fungerade detta inte längre. När jag satte in disken i racket första gången i XP fungerade det klockrent. Jag var glad för att mitt system också fungerade i det nya Windows. Men så bytte jag till en annan hårddisk då fick jag meddelandet att den måste formateras först. Jag bytte tillbaka till den första och den fungerade klockrent.

Den disken som måste formateras satte jag in i racket på min Windows 98-dator men där fungerade den klockrent. Flyttade tillbaka till XP-datorn och fick svaret att den måste formateras.

USB-hårddiskar
Jag inköpte några USB-hårddiskar och förde över allt material till dem. Det tog väldigt lång tid att kopiera över allt men i jämförelse med idag gick det fort.
Kopplade in USB-diskarna, en och en, i XP-datorn. Allt fungerade nu och så hade jag det i många år tills jag gick över till Windows 7.

Jag installerade Windows 7 i en av mina datorer. Satte i USB-diskarna där och det fungerade klockrent. Jag jobbade så i några år till jag
installerade Windows 10 i en helt ny dator. satte i mina USB-diskar en och en för att testa. Fungerar inte!
Jag kommer in i hårddiskarna men kan inte öppna några mappar. Inga meddelanden eller något dyker upp. det som händer är att bandet (fortskridandefunktionen) som glider fram överst i fönstret glider väldigt sakta när den närmar sig ca en cm från slutet. Då går det så sakta att den ser ut att stå stilla. När jag stänger av det hela får jag meddelandet att om jag inte fullföljer får min användare inte behörighet till filerna.

Det jag vill diskutera är om inte en USB-disk alltid skall vara öppen för behörighet var den än stoppas in. Om inte faller ju vitsen med USB. Mina USB-stickor har inte alls det problemet, där fungera det i vilken dator jag än sätter dem i.

Varför fungerar det inte med mina USB-hårddiskar?
Varföre måste jag ge behörighet till filerna i en USB-hårddisk?

För att göra livet lättare installerade jag "TakeOwnership" vilket egentligen är ett reg-hack som lägger till en funktion som ger mig fulla rättigheter till alla filer jag använder det till. Problemet är att mina 1 Tb hårddiskar tar ungefär en vecka att ändra rättigheterna på genom USB2. Det tar på tok för lång tid.

Det jag vill diskutera är alltså två saker:

1 - Varför måste jag ge behörighet till filerna i en USB-hårddisk?
2 - Finns det ingen inställning man kan göra så att alla alltid har behörighet till en USB-hårddisk (fungerar i XP o 7 men inte i 10)?

I "Diskhantering" finns något som heter "Konvertera till en dynamisk disk". Kan det vara det som är fel, dvs mina USB-diskar är inte dynamiska (är från början vanliga hårddiskar jag använder USB-kopplingar till)?

Permalänk
Rekordmedlem

Konvertera inte till dynamisk disk om du har en disk du vill kunna flytta.
Vilka filsystem använder du ? Vilka interface handlar det om på de gamla diskarna ? Hade du rätt drivrutiner installerade ?
Jag känner inte igen mig i det du beskriver men jag har inget äldre än fat32 på idediskar.
En del usbinterface kräver att disken är byglad master för att fungera om du nu råkat ut för att en disk inte funkar via usb men går bra via den riktiga kontrollern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Diskarna är SATA med USB-koppling. De skall inte bygglas, vad jag vet och de fungerar i USB, det är vissa mappar jag inte kommer in i.
Alla drivrutiner är ok.
Filsystemet är NTFS (antar jag). Finns det speciella filsystem för USB-diskar?

"Vilka interface handlar det om på de gamla diskarna?"
Vad menar du med detta?

Jag har flyttat över materialet till en köpt USB-disk men kommer ändå inte in i mina mappar.

Det här med vem som äger mappar mm ställer till med ett elände.
Det är bara de mappar jag har kvar sedan lång tid som krånglar. Om jag skapar en ny mapp och fyller med innehåll går den att öppna i valfri dator. När jag jämför behörigheter med de som går att komma in i med de som inte går att komma in ser jag ingen skillnad.
Jag har två datorer jag jobbar med, en Win7 och en Win10. I Win7 kan jag enkelt öppna alla mappar men inte i Win10. I Win10 kör jag nu ett program som ger min användare full behörighet. Det fungerar men problemet är att det tra en sådan förfärlig lång tid, är inne på andra dygnet nu. Frågan är om den efter detta fungerar i Win7-datorn.

Jag tror att felet ligger i att jag antagligen, minns ej, tidigare angett en ägare till mapparna och då är det kört. Det går inte att komma tillbaka till ursprunget, jag måste då hela tiden ange ny ägare om jag flyttar diskarna.

Frågan är varför det tidsödande med att varenda fil måste gås igenom för att ändra ägare?

Den viktigaste frågan är dock: Går det stänga av ägarskiten för en disk, jag behöver inte det för dessa två diskar, prio ett är att de skall kunna flyttas och öppnas var jag vill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

@mrqaffe:

Diskarna är SATA med USB-koppling. De skall inte bygglas, vad jag vet och de fungerar i USB, det är vissa mappar jag inte kommer in i.
Alla drivrutiner är ok.
Filsystemet är NTFS (antar jag). Finns det speciella filsystem för USB-diskar?

"Vilka interface handlar det om på de gamla diskarna?"
Vad menar du med detta?

Jag har flyttat över materialet till en köpt USB-disk men kommer ändå inte in i mina mappar.

Det här med vem som äger mappar mm ställer till med ett elände.
Det är bara de mappar jag har kvar sedan lång tid som krånglar. Om jag skapar en ny mapp och fyller med innehåll går den att öppna i valfri dator. När jag jämför behörigheter med de som går att komma in i med de som inte går att komma in ser jag ingen skillnad.
Jag har två datorer jag jobbar med, en Win7 och en Win10. I Win7 kan jag enkelt öppna alla mappar men inte i Win10. I Win10 kör jag nu ett program som ger min användare full behörighet. Det fungerar men problemet är att det tra en sådan förfärlig lång tid, är inne på andra dygnet nu. Frågan är om den efter detta fungerar i Win7-datorn.

Jag tror att felet ligger i att jag antagligen, minns ej, tidigare angett en ägare till mapparna och då är det kört. Det går inte att komma tillbaka till ursprunget, jag måste då hela tiden ange ny ägare om jag flyttar diskarna.

Frågan är varför det tidsödande med att varenda fil måste gås igenom för att ändra ägare?

Den viktigaste frågan är dock: Går det stänga av ägarskiten för en disk, jag behöver inte det för dessa två diskar, prio ett är att de skall kunna flyttas och öppnas var jag vill?

Externa diskar som ska flyttas mellan olika datorer bör inte formateras i NTFS, det är på grund av detta som du kan behöva ta ägarskap mm när du flyttar till en annan eller ny dator.
NTFS kan minnas vilket konto som filerna ursprungligen tillhörde med en massa trassel som följd när disken flyttas, kontot på den datorn har då helt enkelt ingen behörighet till dessa filer som anses som privata..

Formatera i exFAT istället.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan väl inte ha sata på gamla diskar för sata är för modernt, själv har jag nog fortfarande 10-15 ide diskar kvar.
Gamla satadiskar kan ändå vara kinkiga och inte tycka om ahci utan föredra att man bara ger dem idekommandon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Externa diskar som ska flyttas mellan olika datorer bör inte formateras i NTFS, det är på grund av detta som du kan behöva ta ägarskap mm när du flyttar till en annan eller ny dator.
NTFS kan minnas vilket konto som filerna ursprungligen tillhörde med en massa trassel som följd när disken flyttas, kontot på den datorn har då helt enkelt ingen behörighet till dessa filer som anses som privata..

Formatera i exFAT istället.

Bra!
Jag är inne på det också.
Är helt nya USB-diskar formaterade i exFAT?
Hittade detta:
http://www.enkelteknik.se/vad-ar-skillnaden-mellan-fat32-exfa...
och detta:
http://www.enkelteknik.se/formatera-extern-harddisk-usb-exfat...

Du är helt klart inne på rätt linje!

Jag skäms en aning för att jag frågar om detta för jag är en programmerare som kan det mesta om datorer. Bygger mina datorer själv osv. Men detta med behörigheter är jag dålig på, skolkade den lektionen...
USB-diskar har jag inte lagt så mycket energi på för de jag haft har fungerat bra utom just det problem vi talar om här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan väl inte ha sata på gamla diskar för sata är för modernt, själv har jag nog fortfarande 10-15 ide diskar kvar.
Gamla satadiskar kan ändå vara kinkiga och inte tycka om ahci utan föredra att man bara ger dem idekommandon.

Det är mitt fel att du fråga för jag beskrev händelseförloppet lite för kort.

Jag började med att spara mina filer på kassetter, Vic20.
När jag köpte en Comodore 64 började jag spara dem i Floppydiskar
När jag jobbade med Amiga sparade jag på Disketter som jag också överförde till det jag hade på kassett och Floppy.
När jag började med PC lät jag Amigan överföra allt till PC-disketter (Amiga kan skriva till och läsa från PC-disketter men tvärt om går inte)
När hårddiskarna började bli billigare sparade jag allt på hårddiskar som jag använde i urtagbara rack (föregångare till USB).
Efterhand fördes innehållet över till nyare och större hårddiskar. Senast jag bytte hårddiskar var för 3-4 år sedan och då till SATA.
Jag har alltid formaterat mina hårddiskar själv och alltid i senaste formatet, det är därför jag formaterade de två senaste omgångarna i NTFS men det är först när jag flyttat diskarna jag jobbat i Win7 med till Win10 som det uppstått problem med behörigheter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av workman:

Bra!
Jag är inne på det också.
Är helt nya USB-diskar formaterade i exFAT?
Hittade detta:
http://www.enkelteknik.se/vad-ar-skillnaden-mellan-fat32-exfa...
och detta:
http://www.enkelteknik.se/formatera-extern-harddisk-usb-exfat...

Du är helt klart inne på rätt linje!

Jag skäms en aning för att jag frågar om detta för jag är en programmerare som kan det mesta om datorer. Bygger mina datorer själv osv. Men detta med behörigheter är jag dålig på, skolkade den lektionen...
USB-diskar har jag inte lagt så mycket energi på för de jag haft har fungerat bra utom just det problem vi talar om här.

Troligen är inte diskarna formaterade i exFAt som nya utan det får du göra själv om du vill ha det. ska du ha maximal kompatibilitet så ska du inte heller använda diskar över 2 TByte för det kräver GPT partitionering eller att man "luras"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Ja, jag har formaterat dem i NTFS
Det är bra att komma ihåg att flyttbara diskar mellan datorer skall vara formaterade i exFAT.
Man skall alltså undvika mer än 2T-diskar.

Permalänk
Medlem

Testa det här nästa gång du formaterar en disk.

Gå till diskhanteraren.
Ta bort alla partitioner på disken innan du formaterar den.
Kopierar över några filer.
Koppla in disken i de andra datorerna och se om felet är kvar.

Testa i så fall att göra det igen MEN från ett Windows konto som inte kräver nått lösenord när man loggar in. Tex kan man skapa ett lokalt konto utan lösenord och även ändra så man direkt kommer in i Windows (går att göra på Win 10 också).

Ingen jag känner har haft problemet så jag har aldrig haft möjlighet att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Testa det här nästa gång du formaterar en disk.

Gå till diskhanteraren.
Ta bort alla partitioner på disken innan du formaterar den.
Kopierar över några filer.
Koppla in disken i de andra datorerna och se om felet är kvar.

Testa i så fall att göra det igen MEN från ett Windows konto som inte kräver nått lösenord när man loggar in. Tex kan man skapa ett lokalt konto utan lösenord och även ändra så man direkt kommer in i Windows (går att göra på Win 10 också).

Ingen jag känner har haft problemet så jag har aldrig haft möjlighet att testa.

Tack!

Jag har bara ett lokalt konto utan lösen.

OT:
Ogillar skarpt MS nyfikenhet vad jag sysslar med så jag har stängt alla möjligheter för dem att avlyssna mig utom för uppdateringar.
Jag önskar att man skulle kunna ladda ner uppdateringar manuellt.

Permalänk
Medlem

Väcker denna tråd igen eftersom jag fortfarande har samma problem med att flytta hårddiskar.

Jag formaterade en hårddisk i exFat för ett par år sedan och lade in lite filer. Det fungerade helt utan problem att flytta disken mellan olika datorer.
Men så uppstod ett besvärligt problem. I NTFS har jag på en disk som klarar 500 Gb lagrat 170 Gb i en trådstruktur som måste sitta ihop. Jag började med att överföra alla dessa filer till hårddisken formaterad i exFat på 500 Gb. Problemet är att den disken inte kunde rymma 170 Gb från NTFS-disken??? Alltså är det så att exFat:s filstruktur tar själv upp extremt mycket utrymme på disken. Det är alltså uteslutet att använd exFat!

Vad gör man nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

@mrqaffe:
Ja, jag har formaterat dem i NTFS
Det är bra att komma ihåg att flyttbara diskar mellan datorer skall vara formaterade i exFAT.
Man skall alltså undvika mer än 2T-diskar.

Alla moderna system klarar ntfs. Den senaste disken jag köpte var hela 10T!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Alla moderna system klarar ntfs. Den senaste disken jag köpte var hela 10T!

Skickades från m.sweclockers.com

Den du svarade skrev att exFAT bara klarar upp till 2Tb. NTFS klarar mycket mer än så.

Dock, problemet är att det inte går att flytta en NTFS-disk mellan datorer. Om du med en disk på 10 Tb och om den är nästan full skulle låta Windows ändra ägandet till en annan dator skulle det förmodligen ta flera veckor dygnet runt för datorn att ändra ägande till en annan dator. Sedan när du skall ändra tillbaka till den första datorn blir det till att sitta och vänta återigen i flera veckor osv.

Det är det problemet jag vill lösa eftersom jag är i behov att flytta hårddiskar mellan flera datorer!

Permalänk
Medlem

Jag gjorde nu ett test.
Använde en gammal SSD-disk och:

- formaterade den i datorn med Windows 7. Tittade på vem som "äger" disken och det gör det inloggade kontot på datorn med Win7.

- flyttade sisken till datorn med Win 10. Det gick att gå in i den och flytta filer till den. Tittade på vem som äger disken och nu är det ändrat till Win 10-kontot.

Det är alltså tänkt så att ägandet ändras till den datorn man för tillfället befinner sig i.
Problemet uppstår när hårddisdken är stor och det finns miljontals filer på den. Det tar helt enkelt för lång tid att byta ägare eftersom den skall in och skriva i alla filer.

Jag får fortsätta att experimentera!

Permalänk
Medlem

Tror jag hittade ett sätt att kunna flytta diskar till vilken Windowsdator som helst!

Så här gjorde jag:

- Högerklicka på aktuell hårddisk-icon.

- Klicka på fliken "Säkerhet".

- Klicka på knappen "Avancerat" långt ner till höger.

- Klicka på länken "Ändra" högt upp i mitten.

- Skriv in i det vita fältet "Alla" på Sve eller "everyone" på Eng. beroende på vilket språk man har.

- Klicka på knappen "Kontrollera".

- Välj "Alla" och klicka på OK.

- Klicka på OK.

- Klicka på knappen "Lägg till" långt ner till vänster.

- Klicka på länken "Välj ett huvudkonto" högst upp.

- Skriv in i det vita fältet "Alla" på Sve eller "everyone" på Eng. beroende på vilket språk man har.

- Klicka på knappen "Kontrollera".

- Välj "Alla" och klicka på OK.

- Klicka på OK.

- Bocka i översta alternativet "Fullständig behörighet".

- Klicka på OK.

- Markera raden "Användare (Lite text inom parentes)".

- Klicka på knappen "Ta bort".

- Markera raden "Administratörer (Lite text inom parentes)".

- Klicka på knappen "Ta bort".

- Klicka på OK.

- Klicka på OK.

Nu är det klart, nu kan disken användas i vilken Windowsdator som helst.

Not:
Bäst är att göra detta arbete innan något sparats på disken. Därefter ärver alla filer den nya användaren som är "Alla".

Skall testa detta också på min megafyllda disk. Återkommer med hur det går om några dagar (tar lång tid att ända alla filer).