USB-diskar i Windows 10
Jag har ett problem jag aldrig tidigare haft i något Windows.
Historien om mina löstagbara hårddiskar är något lång:
Hårddiskar i rack
Jag hade en hårddisk i en dator där jag samlat oerhört mycket material under mer än 30 år med dator.
Detta material har alltid haft en egen hårddisk som jag flyttat mellan olika datorer med den tidens racksystem. Man hade helt enkelt ett moderrack i datorn och hårddisken i en låda som trycktes in i racket i datorn. På den tiden var datorn tvungen att vara avstängd när racken byttes. Det fungerade klockrent och jag hade flera olika sådana löstagbara hårddiskar.
Men från och med Windows 10 fungerade detta inte längre. När jag satte in disken i racket första gången i XP fungerade det klockrent. Jag var glad för att mitt system också fungerade i det nya Windows. Men så bytte jag till en annan hårddisk då fick jag meddelandet att den måste formateras först. Jag bytte tillbaka till den första och den fungerade klockrent.
Den disken som måste formateras satte jag in i racket på min Windows 98-dator men där fungerade den klockrent. Flyttade tillbaka till XP-datorn och fick svaret att den måste formateras.
USB-hårddiskar
Jag inköpte några USB-hårddiskar och förde över allt material till dem. Det tog väldigt lång tid att kopiera över allt men i jämförelse med idag gick det fort.
Kopplade in USB-diskarna, en och en, i XP-datorn. Allt fungerade nu och så hade jag det i många år tills jag gick över till Windows 7.
Jag installerade Windows 7 i en av mina datorer. Satte i USB-diskarna där och det fungerade klockrent. Jag jobbade så i några år till jag
installerade Windows 10 i en helt ny dator. satte i mina USB-diskar en och en för att testa. Fungerar inte!
Jag kommer in i hårddiskarna men kan inte öppna några mappar. Inga meddelanden eller något dyker upp. det som händer är att bandet (fortskridandefunktionen) som glider fram överst i fönstret glider väldigt sakta när den närmar sig ca en cm från slutet. Då går det så sakta att den ser ut att stå stilla. När jag stänger av det hela får jag meddelandet att om jag inte fullföljer får min användare inte behörighet till filerna.
Det jag vill diskutera är om inte en USB-disk alltid skall vara öppen för behörighet var den än stoppas in. Om inte faller ju vitsen med USB. Mina USB-stickor har inte alls det problemet, där fungera det i vilken dator jag än sätter dem i.
Varför fungerar det inte med mina USB-hårddiskar?
Varföre måste jag ge behörighet till filerna i en USB-hårddisk?
För att göra livet lättare installerade jag "TakeOwnership" vilket egentligen är ett reg-hack som lägger till en funktion som ger mig fulla rättigheter till alla filer jag använder det till. Problemet är att mina 1 Tb hårddiskar tar ungefär en vecka att ändra rättigheterna på genom USB2. Det tar på tok för lång tid.
Det jag vill diskutera är alltså två saker:
1 - Varför måste jag ge behörighet till filerna i en USB-hårddisk?
2 - Finns det ingen inställning man kan göra så att alla alltid har behörighet till en USB-hårddisk (fungerar i XP o 7 men inte i 10)?
I "Diskhantering" finns något som heter "Konvertera till en dynamisk disk". Kan det vara det som är fel, dvs mina USB-diskar är inte dynamiska (är från början vanliga hårddiskar jag använder USB-kopplingar till)?