Behöver hjälp att tyda symboler för + eller - på strömadapter(löst)

Permalänk

Behöver hjälp att tyda symboler för + eller - på strömadapter(löst)

Håller på att laga en batteriladdare där strömadaptern dog i sömnen. Kan tillägga att jag har en adapter med samma spänning som jag tänkte använda. Har lite svårt att hitta info om vad symbolerna för + och - från adaptern står för. Det är en heldragen linje med 3st korta streck under. Har googlat och hittat symbolen på minst 10 olika sidor + massor av andra symboler 😵. Men kan inte hitta om det är den helstreckade linjen som är + el - . Tacksam för en enklare förklaring! Symbolen ser ut ungefär så här
____
- - - fast lite tätare mellan raderna. Mvh Pierre Gbg

Permalänk
Hedersmedlem

Det är symbolen för likström: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Direct_current_symbol...

Den säger inget om polaritet. Det jag skulle tro att du vill ha är en sån här bild: http://jbryant.eu/images/Polarity.jpg

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

De strecken säger att det är likström (DC). Hur polarisering är brukar en nästan sluten cirkel med prick i indikera.

Se https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektro...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Breakman
Nej, dom har jag koll på. Detta står vid input till laddaren, input voltage 12v symbolen med ett helt streck och tre korta under. Anledningen till att jag vill försöka få igång laddaren är att den laddar alla typer av batterier både vanliga 1,5v och alla typer av mobilbatterier. Mvh

Permalänk

Så du menar att det inte spelar nån roll hur jag kopplar strömmen in i laddaren?
Edit, det är exakt den adaptern har men kabeln är avklippt, dock har jag en plugg som passar i laddaren, det är symbolen under den blåa kontakten jag syftar på.
Edit: kanske är enklare att fråga ifall kabeln med vit linje på är plus eller minus, men skulle tro att det skiljer mellan tillverkare?

Permalänk
Medlem

Kolla vad laddaren vill ha:

Borde vara 12V dc och 95% av fallen så är mitten stiftet + o ytter höljet
på kontakt minus.

Kolla på din gamla dc adapter vilken spänning den gav 12V antar jag se till att
nya adaptern klarar mer mA (Milli Ampere) så låt säga gamla låg på 2000mA (2A)
Så skall nya ligga på minst samma och ingen fara om den klarar 2500mA (2.5A)

Och Amperetalet att det är större behöver du inte oroa dig för jag lovar

mA på laddaren är max ström den kan leverera så tex kanske laddaren kan dra max
1700mA osv då valde de en laddare på 2000mA

Hoppas det löser sig.

O ps Symbolen för polaritet ser ut som ett C med ett litet o innuti med pilar till varje plus bör bara på mittenstiftet.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Skrivet av Hagis2k:

Kolla vad laddaren vill ha:

Borde vara 12V dc och 95% av fallen så är mitten stiftet + o ytter höljet
på kontakt minus.

Kolla på din gamla dc adapter vilken spänning den gav 12V antar jag se till att
nya adaptern klarar mer mA (Milli Ampere) så låt säga gamla låg på 2000mA (2A)
Så skall nya ligga på minst samma och ingen fara om den klarar 2500mA (2.5A)

Och Amperetalet att det är större behöver du inte oroa dig för jag lovar

mA på laddaren är max ström den kan leverera så tex kanske laddaren kan dra max
1700mA osv då valde de en laddare på 2000mA

Hoppas det löser sig.

O ps Symbolen för polaritet ser ut som ett C med ett litet o innuti med pilar till varje plus bör bara på mittenstiftet.

Det är inte dcpluggen som ska in i laddaren jag har fastnat på utan vilken kabel från adaptern som ger + alt -
Kan vara jag som är en kråka på att förklara 😕
Edit: Jag ska alltså koppla ihop adaptern med dcpluggen.

Permalänk

Tog en chansning och kopplade kabeln med den den vita linjen som plus och voila, det verkade funka. Tack för hjälpen. Mvh Pierre

Permalänk
Medlem

Ja helst skall man ha en multimeter till hands nu hade du nog lite tur, hade du polvänt så hade du nog sett rök komma från laddaren...

Skaffa dig en multimeter finns billiga o vettiga sådana bra att ha.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Hade tyvärr ingen hemma just nu, lånade ut den igår. Men behövde ha några batterier laddade tills imorgon bitti. Det finns en revive funktion på denna laddaren, tömmer den batteriet innan den laddar upp dom på nytt eller vet du vad det har för funktion?