Bästa kreditkort [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag vetifan?

Idag får jag 87 EUR för min tusenlapp hos Visa, medan revolut säger så här:

<Uppladdad bildlänk>

VISA är en sak, din bank en annan. Har du en bank som inte tar någonting för växling?

Annars kan jag med tycka det är besynnerligt om Revolut påstår at de kör ECB kursen rakt av utan påslag.
Brukade vara så. Jag kollade lite. Nu säger de "Utan extra avgifter"

Men om man hovrar över info tecknet efter "Vår aktuella kurs", säger de att deras kurs är 0,66% sämre än ECB kursen.

Här ger de otvetydligt intryck av att de inte tar "någonting".
Skulle säga att skilnaden mellan sanning och lögn är hårfin.

Får se hur många ändringar till, innan man överger R helt?
Växla "gratis" var en av de få Perks'en jag hade kvar, skall kolla innan nästa resa om det ens är lönt. Min bank har bra vxl-kurs. Landar de på ungefär lita, kommer jag banta korthållaren minus ett R kort.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

VISA är en sak, din bank en annan. Har du en bank som inte tar någonting för växling?

Annars kan jag med tycka det är besynnerligt om Revolut påstår at de kör ECB kursen rakt av utan påslag.
<Uppladdad bildlänk>
Men om man hovrar över info tecknet efter "Vår aktuella kurs", säger de att deras kurs är 0,66% sämre än ECB kursen.<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Växla "gratis" var en av de få Perks'en jag hade kvar, skall kolla innan nästa resa om det ens är lönt. Min bank har bra vxl-kurs. Landar de på ungefär lita, kommer jag banta korthållaren minus ett R kort.

Jag tycker också att det känns som rejält tveksam marknadsföring, men påstår de verkligen att de kör ECB-kursen?

De verkar prata om "sin kurs" och att det inte tillkommer avgifter, det är kanske så det "går att göra" även om det känns vilseledande.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tycker också att det känns som rejält tveksam marknadsföring, men påstår de verkligen att de kör ECB-kursen?

De verkar prata om "sin kurs" och att det inte tillkommer avgifter, det är kanske så det "går att göra" även om det känns vilseledande.

De hade NOLL påslag på ECB kursen tidigare. Därför jag började ta upp det.
Nu är jag bara ännu mer besviken på deras hårklyverier. Kolla screenshot från min mail. Detta är bara från 2024. Hur många gånger får du mail på ett år från din bank att de uppdaterar vilkor?

Jag räknar sju ggr 2024. (Konto utdrag räknas ju inte.)

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Turbonisse:

<Uppladdad bildlänk>
Men om man hovrar över info tecknet efter "Vår aktuella kurs", säger de att deras kurs är 0,66% sämre än ECB kursen.<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av evil penguin:

Förut var det ju ingen växlingskursskillnad förutom då forex var stängt och de ville hedga sin affär lite. Sedan har de uppdaterat detta i närtid (2023/2024) till att inte ha någon fast avgift men med ett statiskt påslag mot ECB. Fortfarande bra, men inte lika bra.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Turbonisse:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ja:
Vi använder oss av VISA:s växlingskurs utan något ytterligare påslag från vårt håll. VISA i sig tar ett litet påslag gentemot Europeiska Centralbankens referenskurs, vilket vi inte kan styra över. För att räkna ut kursen du kommer betala vid ett köp kan du klicka här. OBS! Kalkylatorn är förifylld med ett bankpåslag på 2 % som de flesta banker tar. Då vi på Northmill inte tar något valutapåslag behöver du manuellt ställa in den till 0 % för att få rätt växlingskurs.

Banker inom EU måste redovisa vilken diff de har mot ECB-kurserna, så det står alltid nånstans.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av evil penguin:

Tror ni missförstått det lite.
ECB-kursen sätts en gång per dag kl 16. Valutamarknaden är dock öppen så fakisk växlingskurs varierar hela tiden.
Just nu är deras växlingskurs bättre än ECB.

Det är alltid en skillnad mellan köp- och säljkurs (så kallad spread) och den varierar hela tiden (helt enkelt skillnaden mellan högsta priset någon vill köpa för och lägsta priset någon vill sälja för).

När valutamarknaden är stängd tar Revolut en avgift (för att säkra sig mot större svängningar antagligen).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Om någon är nyfiken så gjorde jag just ett köp i EUR via mitt Cashback Blue AMEX och fick ett påslag på 1,589%. Inte det bästa men lite bättre än mitt gamla handelsbanken kreditkort som har minst 1,65 och oftare runt 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Om någon är nyfiken så gjorde jag just ett köp i EUR via mitt Cashback Blue AMEX och fick ett påslag på 1,589%. Inte det bästa men lite bättre än mitt gamla handelsbanken kreditkort som har minst 1,65 och oftare runt 2

Den är väldigt varierande, när jag var i Schweiz och Italien nyligen och åkte bräda så gjordes en hel del köp.
Amex skickar ett mail varje gång man gör ett köp i annan valuta och visar påslaget.

Det varierade mellan 1,1% - 1,9% under den veckan jag var borta. Kunde vara olika trots samma dag och det verkade vara bundet till storlek på köpet.
Alla stora köp (100-400 franc) hamnade på 1,8 -1,9%.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Skrivet av SunQ:

Den är väldigt varierande, när jag var i Schweiz och Italien nyligen och åkte bräda så gjordes en hel del köp.
Amex skickar ett mail varje gång man gör ett köp i annan valuta och visar påslaget.

Det varierade mellan 1,1% - 1,9% under den veckan jag var borta. Kunde vara olika trots samma dag och det verkade vara bundet till storlek på köpet.
Alla stora köp (100-400 franc) hamnade på 1,8 -1,9%.

Det är väl ändå så, att VISA, Mastercard och Amex alla har sin egna valutakurs jämtemot ECB. Både visa och MC har bra kalkylatorer där man kan se kursen de tar, Amex verkar vara lite krångligare : Amex kurs

Därtill så tar Amex valutaväxlingspåslag på, här för Amex Blue Cashback, 2% enligt snabb googling.

Så här blir jag konfunderad över era procentsatser, är påslaget varierandes? Eller är det kursen mot ECB ni syftar på?

Det är detta som i vart fall Revolut hjälper med, skippar både påslaget och ska ha en schysstare kurs mot ECB. Vilken kurs som är bäst amex/visa/mc får man kolla per respektive valuta, men 2% påslag därtill är ju riktigt taskigt jmf många andra banker som har lägre, exvis mitt LF kreditkort har 1,5%. Northmill och Klarna som tidigare nämnts är 0% påslag. Summa sumarum så verkar ju köp i utlänsk valuta vara sämst med just Amex om inte man måste samla poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tror ni missförstått det lite.
ECB-kursen sätts en gång per dag kl 16. Valutamarknaden är dock öppen så fakisk växlingskurs varierar hela tiden.
Just nu är deras växlingskurs bättre än ECB.

Det är alltid en skillnad mellan köp- och säljkurs (så kallad spread) och den varierar hela tiden (helt enkelt skillnaden mellan högsta priset någon vill köpa för och lägsta priset någon vill sälja för).

När valutamarknaden är stängd tar Revolut en avgift (för att säkra sig mot större svängningar antagligen).

Ja, om de faktiskt inte påstår något annat (vilket var påståendet jag reagerade på) så är ju den enda frågan om deras egen kurs är en rättvis representation av marknaden eller om den har en inbakad "avgift" istället, vilket är vad som skulle vara tveksamt givet hur det marknadsförs.

Det framstod som det senare här i tråden, men man ska kanske inte dra alltför stora växlar på ett enskilt exempel där det blev sämre i jämförelsen (avser då jämförelsen med kursen Visa använde vid "samma tidpunkt"), men det kan ju vara olycklig tajming och/eller att de uppdaterar vid annorlunda tidpunkter osv som fick det att se sämre ut vid just detta tillfälle av en tillfällighet.
Kanske krävs mer grävande för att se om det finns ett mönster.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, om de faktiskt inte påstår något annat (vilket var påståendet jag reagerade på) så är ju den enda frågan om deras egen kurs är en rättvis representation av marknaden eller om den har en inbakad "avgift" istället, vilket är vad som skulle vara tveksamt givet hur det marknadsförs.

Det framstod som det senare här i tråden, men man ska kanske inte dra alltför stora växlar på ett enskilt exempel där det blev sämre i jämförelsen (avser då jämförelsen med kursen Visa använde vid "samma tidpunkt"), men det kan ju vara olycklig tajming och/eller att de uppdaterar vid annorlunda tidpunkter osv som fick det att se sämre ut vid just detta tillfälle av en tillfällighet.
Kanske krävs mer grävande för att se om det finns ett mönster.

Jämfört med ECB-kursen kommer det oftare vara sämre växlingskurs.
Säg att ECB har bestämt växlingskursen till 10,000 mellan EUR/SEK, och vi låtsas att marknaden inte rört sig något alls. Om man vill köpa EUR med svenska kronor på Revolut så måste man kanske betala 10,002 och om man vill sälja EUR och få svenska kronor så får man kanske bara 9,998 kr. Antagligen motsvarar spreaden vad de får av sina valutamäklare just då, men tekniskt sett skulle de kunna ta ut mer, tror dock man som privatperson inte hittar bättre spread än vad de ger (Avanza har t.ex. 0,25% vid manuell valutaväxling och storbanker har ofta uppåt 1,5-2%)

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jämfört med ECB-kursen kommer det oftare vara sämre växlingskurs.
Säg att ECB har bestämt växlingskursen till 10,000 mellan EUR/SEK, och vi låtsas att marknaden inte rört sig något alls. Om man vill köpa EUR med svenska kronor på Revolut så måste man kanske betala 10,002 och om man vill sälja EUR och få svenska kronor så får man kanske bara 9,998 kr. Antagligen motsvarar spreaden vad de får av sina valutamäklare just då, men tekniskt sett skulle de kunna ta ut mer, tror dock man som privatperson inte hittar bättre spread än vad de ger (Avanza har t.ex. 0,25% vid manuell valutaväxling och storbanker har ofta uppåt 1,5-2%)

Jämförelsen som var på tal i tråden var specifikt Visas växlingskurs, vilket känns som en relevant jämförelse om själva målet är att göra ett kortköp i EUR (t.ex.).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jämförelsen som var på tal i tråden var specifikt Visas växlingskurs, vilket känns som en relevant jämförelse om själva målet är att göra ett kortköp i EUR (t.ex.).

De sista inläggen handlade ju om Revolut dock så det var det jag svarade på
Mitt svar var nog mer riktat till Turbonisse visserligen

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Inlägget jag svarade på var ett svar i det här sammanhanget: #20755284 (svar på detta),
dvs jämförelse Visa <-> Revolut

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Inlägget jag svarade på var ett svar i det här sammanhanget: #20755284 (svar på detta),
dvs jämförelse Visa <-> Revolut

så här syftade du på Visa?

Citat:

då missförstod jag, trodde du skrev om Revolut.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

så här syftade du på Visa?
då missförstod jag, trodde du skrev om Revolut.

Jag avsåg Revoluts marknadsföring, och då i jämförelse med Visa vid en faktisk växling... men som sagt, ett enskilt exempel ska man väl inte dra alltför stora växlar på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag tackar för info, du verkar insatt.

För övrigt kan jag upplysa att trots vad Google säger, är det inte vad Google gör.
Vi fick våra kort idag. (Skulle komma imorgon) så jag började processen att byta ut gamla Volvo kortet, mot AMEX.
Första minan var att Wallet inte fungerar. (Apple JA, Android NEJ enligt AMEX chat bot.)

Om man googlar, står det på svenska att wallet skall fungera, men det var NEJ på det, så nu vet vi.
Det är absolut ingen deal-breaker, jag är bara van att blippa med telefonen, är ju inte värre än att blippa kortet egentligen.
Jag aktiverade kortet i PayPal, i förebyggande syfte, har läst att man i små butiker som ej tar AMEX, kan blippa Paypal, så pengarna ändå dras från AMEX kortet. Återstår att se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Ja, jag valde rätt såklart.

Pratade med supporten och de sa jag skulle skriva ut hela förnamn och mellannamnet. Så får testa det och hoppas det fungerar.

Tycker det är dumt de skriver att man ska skriva "exakt som på kortet" när det åtminstone på mitt kort endast är 2 initialer och sen mitt efternamn.

Men samtidigt tycker jag det är konstigt att man inte skriver ut hela namnet, följde bara den informationen jag fick.

På mina MC/VISA har alltid hela namnet varit utskrivet.

Idag blev det min tur, yay...
Prövar att skriva hela för, mellan och efternamn så får vi se om det går bättre för att få efaktura

Väldigt konstigt att dom även skriver att man ska ange namnet exakt som det står på kortet även i brevet som kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Det är väl ändå så, att VISA, Mastercard och Amex alla har sin egna valutakurs jämtemot ECB. Både visa och MC har bra kalkylatorer där man kan se kursen de tar, Amex verkar vara lite krångligare : Amex kurs

Därtill så tar Amex valutaväxlingspåslag på, här för Amex Blue Cashback, 2% enligt snabb googling.
<Uppladdad bildlänk>
Så här blir jag konfunderad över era procentsatser, är påslaget varierandes? Eller är det kursen mot ECB ni syftar på?

Det är detta som i vart fall Revolut hjälper med, skippar både påslaget och ska ha en schysstare kurs mot ECB. Vilken kurs som är bäst amex/visa/mc får man kolla per respektive valuta, men 2% påslag därtill är ju riktigt taskigt jmf många andra banker som har lägre, exvis mitt LF kreditkort har 1,5%. Northmill och Klarna som tidigare nämnts är 0% påslag. Summa sumarum så verkar ju köp i utlänsk valuta vara sämst med just Amex om inte man måste samla poäng.

Hmm, ja det verkar lite lurigt. Såhär står det när man läser medlemsvillkoren.
"Den totala kostnaden för att konvertera din valuta (vi kallar detta för ”Valutaväxlingsavgiften”) består av
American Express Valutakurs och ett valutaväxlingspåslag. "

Så totalt för mitt köp bör då ha blivit 2+1,589=3,589% påslag. -1,25% cashback för toalt 2,339 då. Det stämmer dock inte alls överrens med att växelkursen för konsumentkort idag bör ha varit 1,043% påslag. Beloppet dyker inte upp på kortet ännu så jag får se vad beloppet i SEK blev egentligen.
https://www.americanexpress.com/se/legal/fx-ecb-jamforelse/in...

Simulerar jag mitt gamla allkort så hade jag fått ett påslag om 2,14% och en totalkostnad om 699,6 kronor för 59,99 Euro
Med nuvarande kurs på 11,38 SEK för en euro är påslaget däremot 2,47%

Edit: I slutändan blev det 705,4 på Amex och med 1,25% cashback bli det 0,8% lägre totalkostnad att köpa med Amex I euro.

Permalänk
Medlem

Fört över betalningar från Volvo kortet.
Företag som INTE acceptrar AMEX:
Hallon (Telefoni)
CircleK (Laddning/tvätt)
ChargeNode (Laddning hemma i garaget)
Parkster (P-bolag)

Lite tråkigt att företag som hör till samhällets struktur, som bensinstationer, elbolag för elbilsladdning och P-bolag inte tar AMEX?
Även Hallon (Tre i botten) jättebolag...
Vad jag kan se, hänger det på vilket betalsystem företaget valt. NETS har stöd för AMEX, Parkster hade något konstigt bolag jag inte hört talas om innan, och då tog de inte AMEX.

Förde över dem på Revolut, får ha kortet laddat, tills jag vet hur jag skall göra med den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Hallon (Telefoni)
CircleK (Laddning/tvätt)
Parkster (P-bolag)

Lite tråkigt att företag som hör till samhällets struktur, som bensinstationer, elbolag för elbilsladdning och P-bolag inte tar AMEX?
Vad jag kan se, hänger det på vilket betalsystem företaget valt. NETS har stöd för AMEX, Parkster hade något konstigt bolag jag inte hört talas om innan, och då tog de inte AMEX.

Förde över dem på Revolut, får ha kortet laddat, tills jag vet hur jag skall göra med den.

Om du har AMEX SAS, då kan du köpa presentkort via SAS butiken, bland annat CircleK presentkort, och vips har du betalat för din tvätt med amex, och dessutom tjänat lite extra bonuspoäng.
https://www.saseurobonusshop.com/se/circle-k-presentkort

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Hallon (Telefoni)
CircleK (Laddning/tvätt)
Parkster (P-bolag)

Jag tvättade på Cirkle K häromdagen och betalade med mitt Amex. Dock inte direkt i appen, utan i betalstation vid tvätten.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Jag tvättade på Cirkle K häromdagen och betalade med mitt Amex. Dock inte direkt i appen, utan i betalstation vid tvätten.

Jag har tvätt abonnemang på Circle k, blir lurigare att lösa
Ser heller inte någon möjlighet till PayPal kort i Sverige.
I UK har de PP-kort. (Betala med det, de debiterar AMEX, du får dina perks.)

Visa signatur

Permalänk

Om jag tänkt rätt så behöver man handla för mer än 56k per år för att det skall löna sig med ett Amex blue (1,25% kickback, 35kr/månad) jämfört med en Norwegian (0,5% kickback, 0kr/månad).

35×12÷(0.0125−0.005) = 56 000

Oklart om jag handlar så mycket på mitt egna kreditkort, har ett Coop till hushållet med det är jobbigt att gå igenom varje månad och se vad man lagt ut för jobbet och andra dumheter så därför föredrar jag två kort (blir ju tre om man skall ha både Amex och Norwegian).

Men då Amex är gratis första året med inbjudan så tar jag gärna en sådan om någon skulle ha en liggandes och skräpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Själva avgiften de tar är ju tydligt digital. Men absolut, kurserna är jobbigare att jämföra.

Ja, och många andra kort ger istället urusel växlingskurs. Man måste se till helheten, amex har valt hög avgift och bra växlingskurs.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gullefjun:

Om jag tänkt rätt så behöver man handla för mer än 56k per år för att det skall löna sig med ett Amex blue (1,25% kickback, 35kr/månad) jämfört med en Norwegian (0,5% kickback, 0kr/månad).

35×12÷(0.0125−0.005) = 56 000

Oklart om jag handlar så mycket på mitt egna kreditkort, har ett Coop till hushållet med det är jobbigt att gå igenom varje månad och se vad man lagt ut för jobbet och andra dumheter så därför föredrar jag två kort (blir ju tre om man skall ha både Amex och Norwegian).

Men då Amex är gratis första året med inbjudan så tar jag gärna en sådan om någon skulle ha en liggandes och skräpa.

Om det skulle hjälpa din situation: Du får rätta mig om jag har fel, men är det egentligen nödvändigt att ha just ett Coop-kort? Man kan ju binda coop-medlemsskapet till vilket annat kort man vill. Coop-kortet kostar 295 kr/år, och osäker om extrakort också kostar. Norwegian verkar inte erbjuda extrakort, men Amex har ju dubbelkort utan extra kostnad och accepteras som betalningsmedel hos Coop. Om dina gemensamma kostnader ligger tungt på mest drivmedel, mat och restaurang så tror jag nog det skulle funka bra utan kompletterande kort. Och så kan du ju ha Norwegian till ditt egna, och en bjudis till din respektive i de fall Amex inte funkade, eller nått.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Hmm, ja det verkar lite lurigt. Såhär står det när man läser medlemsvillkoren.
"Den totala kostnaden för att konvertera din valuta (vi kallar detta för ”Valutaväxlingsavgiften”) består av
American Express Valutakurs och ett valutaväxlingspåslag. "

Så totalt för mitt köp bör då ha blivit 2+1,589=3,589% påslag. -1,25% cashback för toalt 2,339 då. Det stämmer dock inte alls överrens med att växelkursen för konsumentkort idag bör ha varit 1,043% påslag. Beloppet dyker inte upp på kortet ännu så jag får se vad beloppet i SEK blev egentligen.
https://www.americanexpress.com/se/legal/fx-ecb-jamforelse/in...

Simulerar jag mitt gamla allkort så hade jag fått ett påslag om 2,14% och en totalkostnad om 699,6 kronor för 59,99 Euro
Med nuvarande kurs på 11,38 SEK för en euro är påslaget däremot 2,47%

Edit: I slutändan blev det 705,4 på Amex och med 1,25% cashback bli det 0,8% lägre totalkostnad att köpa med Amex I euro.

Jag brukar använda ett kort utan växlingsavgifter, tex Klarna. Brukar bli billigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag brukar använda ett kort utan växlingsavgifter, tex Klarna. Brukar bli billigast.

Jo man skulle kunna ha ett klarnakort som extra bara för resor. I det här fallet hade det blivit cirka 2 kronor billigare efter cashback med klarnakortet.

Permalänk

Hej alla!

Det där Klarna-kortet var ingen lätt uppgift för mig att få. Nu tänker du att jag är en hopplös kreditmissbrukare med anmärkningar och skulder hos Kronofogden! Men läget är ett helt annat. Jag saknar fullständigt kreditengagemang och har inga skulder överhuvudtaget. Klarna har dessutom gjort en kreditprövning på mig där det framgår att min kreditvärdighet är "Mycket hög".

Jag misslyckas gång på gång med att ansöka om kortet då jag får ett felmeddelande "Det ser ut som om din ansökan inte kan godkännas just nu. Det kan bero på att du inte använt och betalat tillräckligt mycket med Klarna för att kvalificera dig".

Detta blir ju ett moment 22. Utan kort blir det inte många inköp.

I min kontakt med deras kundservice idag (chat med handläggare "Vansh") fick jag förslaget att jag "gör fler inköp på kredit och betalar dom i tid". Det lär vidare vara ett krav att man gör kreditköp för att kvalificera sig.

Jag lägger ut hela chatten nedan. Detta efter att jag fått tillstånd att göra så av handläggaren.

Dold text

Forts i nästa inlägg då jag har nått maximalt antal tillåtna bilder.

spoiler på bilder
Permalänk

forts på mitt förra inlägg.

Dold text

Så. Döm själv. Jag kanske är en idiot eller också så har jag en poäng här.

Min analys är att Klarna i första hand ger kreditkort till personer med skulder och anmärkningar. De som inte har ekonomiska problem lönar sig inte affärsmässigt...