Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först
Allmänt
Syfte
Syftet med denna tråden är att vara en sammanhållande tråd för de återkommande ”vilket tangentbord ska jag köpa”-trådarna. Här kan du ställa din fråga och be om tips och åsikter om det tangentbord du är intresserad av.
Fokus ligger kanske mot trådbundna Mekaniska Tangentbord, men det finns inget som hindrar att du frågar om vanliga (membran) tangentbord eller trådlösa varianter.
Bakgrund
Vanligtvis rekommenderar "vi tangentbordsnördar" inte "gaming-leet-1337-brands" då man betalar mer för 'marknadsföringen' än kvalitén. I.e. du kan få samma eller vanligtvis bättre kvalitet till ett lägre pris genom att välja enligt "Rekommenderade Märken"-avsnittet nedan.
Om "gaming-märket" råkar vara på "rea" kan det ge bättre "upplevd kvalitet/spenderad krona", ibland t.o.m. minst en lika bra upplevd värdefaktor/spenderad krona som ett "riktigt" tangentbord
Å andra sidan är det dina pengar och det är du som ska använda tangentbordet, så välj det du gillar!
Övriga trådar med information ang. tangentbord:
Mekaniska tangentbord och tillbehör-allmän diskussion och frågor - @hoz
Hur bra är ditt tangentbord 2.0 -läs reglerna for bofvelen - @Elgot
TMK keyboard(Firmware) - @dorf_se
Övriga forum för Tangentbordsnördar:
Gamingbrands
"Gaming-brands" anses primärt vara Razer, Steelseries, (Logitech) och i viss mån Corsair (men även andra med "gamig" design). Där corsair anses, av vissa, vara det minst dåliga alternativet (om man inte senare vill byta key-caps/hattar: de har inte standardbottenrad ('standard' är 1,25U*3+6,25U+4*1,25U, där 1U är bredden på en vanlig tangent).
Rekommenderade märken:
”Svenska Mekaniska Tangentbord” (ISO SE/Nordic) tillgängliga på svenska marknaden (2020-12-21)
Cooler Master (CM) ("Masterkeys Pro S/M/L", QFR)
Ducky (One, One 2, Shine)
Vortex (Pok3r m.fl.)
Varmilo (VA69, VA88, VA104/105)
Filco
Realforce (Topre)
Matias (Alps)
Leopold (Topre och Cherry MX)
Detta kanske inte är varumärken du känner till: men det är för att de fokuserat på materialval, ingenjörstimmar, produktutveckling, kvalitet och funktion i stället för marknadsföring, sponsring och "branding"!
Är du villig att handla utanför rikets gränser kan du med fördel överväga de något mer 'svårhittade' premiumfabrikaten:
HHKB (Topre)
Mekaniska Budgetalternativ:
Om du kan tänka dig att köra med ANSI-layout så är t.ex. (just nu) Magicforce/Plum/Royal Kludge prisvärda brädor.
Du kan även ta en titt på detta r/mk/-inlägget för rekommenderade budgetalternativ och se om du kan hitta dessa på den svenska marknaden
DIY
"Bäst" kvalitet får du om du är en utbildad licens-lödare och själv löder ihop ditt egna tangentbord med eget noga valda komponenter, etsar ditt eget kretskort och bygger din egen kontroller (nåja: Korean-customs-builds och Topre undantagna); men detta är inget som påverkar "normals" (Normala människor). Vanligtvis(alltid!) kostar detta (avsevärt) mer än att köpa ett massproducerat tangentbord.
Var köpa?
Inom rikets gränser är det de sedvanliga leverantörerna av datorkomponenter som gäller (möjligen sticker, just nu, maxgaming.se ut med ett något större sortiment vad gäller mekaniska tangentbord och tillbehör, men det förändras över tiden)
Inom EU kan du t.ex. köpa från ebay(.de), amazon (.se/.uk.co/.de), mekanisk.co, mykeyboard.eu, candykeys.com, falbatech.pl, mechsupply.co.uk m.fl
Från Kina t.ex. aliexpress, taobao m.fl.
Och i USA finns det ett "oändligt" antal ställen: kolla lämpligen på /r/mk, DT eller GH.
Layout
ANSI vs ISO
Det finna i huvudsak två olika (fysiska) huvudlayouter för tangentbord. ANSI eller ISO (JIS pratar vi inte om). Dessa har ingenting att göra med vad det står för tecken på plasten på tangent-hattarna (capsen), inte heller vilket språk eller vilka bokstäver det blir när man trycker på de olika tangenterna, detta ställs in i datorn/operativsystemet. (Se vidare Keyboard-layouts explained in detail-many pics )
ANSI överst på bilden (stulen från livingspeedbump i länken ovan) och ISO nederst, det som skiljer är de mörkblå tangenterna:
I Sverige anses Fullstorlek ISO Svensk eller ISO Nordisk vara ”ett vanligt tangentbord” (dvs ett tangentbord med ISO-layout och med plasthattar/keycaps med svenska/nordiska tecken på), och när du köper ett tangentbord från en svensk återförsäljare så är det detta du får om det inte sägs något annat (oavsett vad bilderna visar).
På bilden ser du även en bottenrad/nedersta raden som är med "standardstorlekar" (ser din bottenrad ut på annat sätt är den inte "standard"!)
Utomlands är det den lokala varianten du får, om inget annat sägs, dvs ISO QWERTZ i tyskland, ISO UK i UK och ANSI US i US etc. (men det är som sagt Operativsystemet som avgör vilka tecken som det blir på skärmen när du trycker på knapparna; inte tangentbordet i sig, det skickar bara koder): Testa gärna själv genom att byta plats på två hattar/tangenter (eller sätta på en dymo-etikett/skriva med spritpenna med annan bokstav på tangenten) och se om tecknen på skärmen ändras!
Storlek
Förutom huvudlayouterna ANSI och ISO (JIS) finns det även, i huvudsak, tre olika storlekar på tangentborden, de är:
100% (Vanligt): Allt (Blått, Grönt och Gult) på bilden ovan. ”Fullstorlek”
TKL (80%): Blått och Grönt (inte gult) på bilden ovan. ”Utan Numpad”
60%: Enbart Blått på bilden ovan.
Förutom dessa finns det ett oändligt antal varianter med 65%, 47%(!), 40% (Blått, fast utan Nummerraden) och mindre varianter men även större.
Funktion
Det finns inga (fungerande) tangentbord som är "bättre" än några andra: funktionellt. 2900 SEK tangentbord ger dig ingen reell fördel jämfört med ett bra fungerande 19 SEK tangentbord i något spel.
Kort sagt: Det finns inga "gaming tangentbord": Det finns bara bättre och mindre bra tangentbord (möjligen det analoga Wooting One då).
Den enda funktionella faktorn du behöver bry dig om är att det har minst >=4-5KRO (/NKRO: Key Roll Over, d.v.s. hur många tangentnedtryckningar som kan registreras samtidigt): allt annat är marknadsföring!
Snabbhet
Det finns inte heller några brytare som är reellt "snabbare" än andra: det är just den här marknadsförings-scammen som du betalar extra för vid köp av Razer/steelseries tangentbord (sen gör dessa företag andra produkter som är bäst/bra/ok: men det betyder inte att de kan göra bra tangentbord).
i.e. enligt det tvivelaktiga resonemanget att: När man höjer aktiveringspunkten från normalt ca.2mm till 1,2-1,5mm så minskar man aktiveringstiden med 25%-40%... så kan man enkelt extrapolera, enligt samma (tvivelaktiga) resonemang att om man höjer aktiveringspunkten till 0mm så minskar man aktiveringstiden med 100%. För att inte tala om man lägger någon form av kapacitiv koppling och lägger aktiveringspunkten på -1,0mm (1,0mm ovanför) så minskar man, enligt det resonemanget , aktiveringstiden med 150%
Personligen tycker jag att man där rätt enkelt ser att det resonemanget inte håller.
Därmed inte sagt att tangentbord inte har någon latency (det har de), men fördröjningen beror till största delen på elektroniken/mjukvaran/överföringen i/till tangentbordet.
Ljudnivå
Om du vill ha ett riktigt tyst tangentbord så är odämpade Mekaniska tangentbord (Cherry MX och kopior av dessa) inte för dig, inte ens om det har o-ringar på sig.
Ljudtrycksmässigt så är:
"Dämpade Brytare" tystare än "Ickemekaniskt(membran)/Topre-brytare" som är tystare än "Odämpade Brytare" (vanliga mekaniska brytare) som är tystare än "Klickiga Brytare", och ljudligast är "Buckling spring".
Ljudnivån på ett tangentbord beror till största delen på hur tangentbordet är uppbyggt, vilka material som använts, vilket underlag det står på och vilka tangent-hattar (caps) som används, och till mindre del om du har en linjär (Röd, Svart) eller taktil (Brun, Clear) cherry MX brytare (Klickiga (grön, blå) MX-brytare tillför ”klicket” och inget annat).
Enkla åtgärder för att minska ljudnivån är att ställa tangentbordet på ett dämpande underlag (Stor musmatta), fylla chassit med dämpande mtrl (minska resonanslådan), och i viss begränsad mån kan O-ringar hjälpa för ”ned-trycket” (men de påverkar inte ljudet från ”uppsläppet”, som kan vara minst lika högt som ljudet från ”nedtrycket”.
Effektivaste sättet att få ett tyst tangentbord är att välja ett Membrantangentbord, Topre type-s, Matias Quiet eller Cherry MX/Gateron Silent, samt utföra åtgärderna ovan.
Med det sagt: Mitt tystaste tangentbord är ett dämpat Mekaniskt TB med dämpade brytare!
Användningsområde
Vidare finns det inte heller någon brytare som är "bättre" för någon tangentbordsaktivitet (Gaming, skrivande, kodande eller onanerande) än någon annan; Röda, gröna, bruna, blå, Matias, Topre, ALPS, Clears, Mod-x, Gaterons, gula, svarta, saxbrytare, linjära, clears, chicklets, taktila, Hall, buckling-spring, clicky: alla fungerar och det är upp till DIG att bestämma om de passar DIG! Ingen annan kan tycka åt dig: det är du som måste avgöra!
Det är du som avgör vilken glass-smak som du tycker är godast! Vanilj är inte nödvändigtvis bättre till "fest", "jordgubb" är inte nödvändigtvis 'bättre' till "vardags", "choklad" är inte nödvändigtvis den gyllene medelvägen som passar alla...
Kvalitet/Livslängd/MTBF
Ofta kommer argumentet upp om att mekaniska tangentbord har bättre kvalitet och håller längre (än membran/budget). MTBF (Mean Time Between Failure) på en mekanisk brytare ligger ofta runt 40M till 50M tryck (upp till 100M) och på ett membrantangentbord på mellan 4M-10M tryck.
Ekonomiskt är detta dock ingen direkt fördel då du kan köpa väldigt många 19 SEK tangentbord för vad ett Mekaniskt kostar (~100 st!).
Vidare är risken stor att det är något annat än brytaren som går sönder eller andra yttre faktorer som spelar in: LED, sladd, spill, våld, USB-kontakt/sladd, dioder, kretskort, controller, överspänning, smuts etc. och vissa Membrantangentbord håller avsevärt längre än MTBF antyder.
Så för att spara pengar är inte Klickety-klack-tangentbord något att rekommendera.
Hur ska jag fråga?
Ange dina personliga preferenser (krav) i din fråga.
T.ex. önskemål om:
Storlek (100%, 80%(TKL), 60%)
Fysisk Layout (ANSI, ISO)
Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna eller inte (oavsett blir det ÅÄÖ om du ställer in SE i ditt OS)
Mekaniskt/Icke-mekaniskt
önskemål om dedikerade knappar ("Makro")
Trådlöst eller trådat
Bakgrundsbelyst eller inte
RGB(W) eller inte
Brytarpreferenser: taktila/linjära/klickiga/membran/ALPS/Hall/Topre/Matias/Gateron/Cherry/Outemu/Greetech/etc.
programmerbart eller inte programmerbart
Krav på extern mjukvara (eller krav på att det inte krävs extern mjukvara)
Kulör
Ljudnivå
m.m.
Ju mer information om dina preferenser du anger, desto bättre chans för relevanta svar.
Du behöver inte ange användningsområde, då det inte har någon som helst påverkan på rekommendationerna.
TL:DR
Mekaniska tangentbord är i hög grad en marknadsföringsgimmick (precis som RGB-LEDs och "gaming-stolar"), använd det tangentbordet som du gillar (så länge som det inte är trasigt). Att spendera mer på ett tangentbord ger inga fördelar i något spel.
Däremot kan det ge dig mervärden i form av att du upplever det som bättre/skönare att trycka på, att det har en 'bättre' layout eller storlek, att det är fullt programmerbart eller 'snyggare' att titta på.
Vill du ha ett lägre pris: kolla begagnatmarknaden t.ex. sweclockers-marknaden (/r/mm).
Vill du förlora dig i tangentbords-nörd-träsket så är du mycket välkommen här, men förvänta dig ingen förståelse från din omgivning och var beredd på att din plånbok blir straffad Vi tangentbordsnördar vet hur det känns.