Permalänk
Medlem

Vad kostar det att flytta?

Jag ska snart flytta och jag undrar vad det finns för dolda kostnader.. dvs saker man inte räknar med.

jag vet att flyttfirman vill ha 8k för flytt och städ.. men vad mer ska jag tänka på? hur stor summa bör jag lägga undan?

Permalänk
Medlem

I mitt fall blev det:
Mer möbler (större lägenhet)
Dyrare försäkring
Städningen nekades av hyresvärden och städfirmans avtal hade klausul som avskrev sig (Bokade via att ringa ett nummer jag fått av hyresvärden)

Om det är bostadsrätt vill du nog ändå ha minst 10k i extra budget, om kyl går sönder eller liknande.

Ingår vatten, el, elnätavgift, fibernätsavgift, internet? Annars kolla det.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

vatten, el ingår men inte bredband.. samma möbler som innan. men troligtvis mer i försäkring. då jag flyttar från 36 till 50 kvadrat.. och det är hyresrätt båda två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

vatten, el ingår men inte bredband.. samma möbler som innan. men troligtvis mer i försäkring. då jag flyttar från 36 till 50 kvadrat.. och det är hyresrätt båda två.

Den försäkrings premien lär inte vara många kronor extra per år...

Mvh

Men bredband brukar strula vid flytt.
Nya lampor/ljuskällor
behov av persienner/rullgardin

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Allt som allt la jag närmare 50k när jag flyttade 140mil senast, hyrd skåpbil.

Räknar då in allt packmaterial, färdkost, extra besök på restaurang för att köket var i kartonger osv.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Själva flytten sker nästa månad men jag bor redan i lägenheten utan möbler. luftmaddrass

så bredbandet är igång och persienner finns. lampor däremot behövs...

och att jag bor gratis i 4 månader hjälper.. behöver bara betala för gamla lägenheten. så ingen dubbel hyra.
edit:
första månaden är bara för att provbo om jag vill bo här överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Det är många faktorer som påverkar vad en flytt kostar, som t.ex. hur långt du flyttar, hur stort bohag du har, om du genomför flytten själv och hyr en lastbil eller släp, om du låter en flyttfirma sköta det, hur du löser städningen etc.

Själv så hyr jag alltid en lätt lastbil på 18 m³ med bakgavellyft på OKQ8 för 795 kr, slänger ihop ett gäng kompisar och genomför flytt och städning på 2-3 timmar. Bjuder sedan gänget på pizza och några kalla. Så mina flyttar kostar aldrig över 2000 kr.

Permalänk
Medlem

jag flyttar typ 5 km... säng soffa tvbänk/tv skrivbord.. det är nog allt resten är saker som ska till tippen, typ allt i mitt föråd.. vilket firman sköter.

sen så har jag ingen att be om hjälp.. tyvärr...

När det gäller flytt och städ så vill firman ha 5000:- + 2800:-

Permalänk
Medlem

Flyttade inte allt för längesedan. Inkomstbortfall är en del av priset att flytta. Firman har ändå sund prissättning (tycker jag). Annars är det som andra skrivit, relativt hur många händer och fötter till hjälp, mat under flytt/packa upp fasen kan bli en del foodora eller restaurang. Bubbel för att fira nya boendet

Elavtal är en lätt miss, som jag gjorde denna gång med, 2 veckor till priset av 4 adressändring. Skiter du i betald eftersändning se till att själv uppdatera hos viktiga/relevanta aktörer med adress.

Resten som försäkring/bredband/tjänster bör prisskillnad vara försumbar om inte mycket ingick eller kommer ingå i kommande boende.

Ett tips är att ta foto på ALLT, innan flytt, tom lägenhet, samt nya innan saker står, in på drive/apple/tjänst så har du bevis om någon hyresvärd kräver på åtgärd inte du ska stå för. Ev hål i vägg från tavla/tv är normalt slitage, gå inte på den niten om du har fixat sådant.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Den största "dolda" kostnaden är förmodligen om någonting viktigt och dyrt skulle gå sönder under flytten så att du måste köpa nya saker. Det kan vara bra att ha lite marginal för att sådant kan hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Jag ska snart flytta och jag undrar vad det finns för dolda kostnader.. dvs saker man inte räknar med.

jag vet att flyttfirman vill ha 8k för flytt och städ.. men vad mer ska jag tänka på? hur stor summa bör jag lägga undan?

det brukar alltid vara lite grejjer man kommer på varteftersom, typ mörkläggningsgardiner och sladdar som inte når i nya lägenheten tex.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zeedarn:

I mitt fall blev det:
Mer möbler (större lägenhet)
Dyrare försäkring
Städningen nekades av hyresvärden och städfirmans avtal hade klausul som avskrev sig (Bokade via att ringa ett nummer jag fått av hyresvärden)

Om det är bostadsrätt vill du nog ändå ha minst 10k i extra budget, om kyl går sönder eller liknande.

Ingår vatten, el, elnätavgift, fibernätsavgift, internet? Annars kolla det.

Städning måste vara det största skämtet. Aldrig varit nöjd med städningen i någon bostad jag flyttat in i, trots att städbolag anlitats. Och har alltid varit gnäll på något när jag flyttat ut, trots att jag anlitat städbolag. Och det finns alltid något kryphål. Rena skämtet. Dock kan jag säga att när jag flyttade ut ur en hyresrätt nu senast så skrev jag en sur recension på någon site för det och fick då tillbaka ca 20% av kostnaden. Så alltid något. I det fallet hade jag själv fixat det som städfirman missat. Vis av tidigare erfarenheter tog jag med mig lite städgrejer till besiktningen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Städning måste vara det största skämtet. Aldrig varit nöjd med städningen i någon bostad jag flyttat in i, trots att städbolag anlitats. Och har alltid varit gnäll på något när jag flyttat ut, trots att jag anlitat städbolag. Och det finns alltid något kryphål. Rena skämtet. Dock kan jag säga att när jag flyttade ut ur en hyresrätt nu senast så skrev jag en sur recension på någon site för det och fick då tillbaka ca 20% av kostnaden. Så alltid något. I det fallet hade jag själv fixat det som städfirman missat. Vis av tidigare erfarenheter tog jag med mig lite städgrejer till besiktningen.

Sant. Jag städar alltid själv, både på gamla och nya stället. Har på fem flyttar bara fått nedslag en gång, där de tyckte att att det behövdes gnuggas mellan fönsterrutorna också. Det viktigaste är kök, toa och golvbrunnar som skall vara fräscht när det är klart.

Då TS bor dubbelt under flera månader så är det ju ett guldläge att spara in på städningen. Det är så enkelt: Börja uppifrån med lampskrämar, dörrkarmar och fönsterrutor. I köket gäller det alla skåp och lådor torkas, samt naturligtvis diskning av kyl/frys-inredning. Jobba dig sedan ner mot golvet och ut mot toan som du tar sist. Sedan slänger du alla skurtrasor och kan lämna stället med en sparad slant till annat.

PS. Glöm inte utsidan av fönsterrutorna!

Permalänk
Medlem

Kolla om offerten på flytten och städningen är före eller efter Rutavdraget 50%. Och använd bara registrerade företag som sköter avdraget automatiskt med Skatteverket.

När det gäller större möbler så kan det vara billigare att slänga och köpa nytt än att flytta dem. En dag på IKEA...
Och i så fall ring in och beställ och köp hos kundtjänst för då kan man bestämma dag och tidzon (4 tim).

Kolla gärna med tidigare boende om det finns kvar några tapetrullar, så de inte slängs, ifall det behövs att några våder behöver tapetseras om pga av slitage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har nästan alltid haft jättebra städat, har dock märkt att det skiljer mycket från kommun till kommun.

Bostäderna jag flyttat in i Göteborg hade aldrig blivit godkända i Norrbotten, man kan tro att folk inte ens städat alls.
Flickvännen har flera gånger flyttat in i bostäder som inte är städade alls i GBG, vilket kommunala bolagen godkänner tydligen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara säga tack för all info/tips...