Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Vilket tangentbord skulle rekommenderas för mig som gillar platta tangentbord med laptop-känsla, men ändå vill ha numpad med full key-rollover

<Uppladdad bildlänk>

Vet inte om Logitech G915 har n-key rollover (vore konstigt med den prislappen annars) men det hade kanske passat. Så länge du är okej med att kvaliteten verkar skräp. Men det finns en tråd här på forumet om att hitta tangenter från andra människor när dina ramlar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Vet inte om Logitech G915 har n-key rollover (vore konstigt med den prislappen annars) men det hade kanske passat. Så länge du är okej med att kvaliteten verkar skräp. Men det finns en tråd här på forumet om att hitta tangenter från andra människor när dina ramlar av.

Tack för tipset. Såg en rescension av jaystwocent och han verkade nöjd. Blev en G815 för 1795kr eftersom jag inte bryr mig om trådlöst, kommer på onsdag.

Permalänk
Medlem

Gör ett nytt försök att skaffa ett nytt tangentbord, försökte för något år sedan men det blev aldrig av.

Storlek (100%, 80%(TKL), 60%): TKL

Fysisk Layout (ANSI, ISO): ISO

Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna eller inte (oavsett blir det ÅÄÖ om du ställer in SE i ditt OS): Helst men inget krav

Mekaniskt/Icke-mekaniskt: Mekaniskt

önskemål om dedikerade knappar ("Makro"): Nej

Trådlöst eller trådat: Trådlöst är nice to have men kommer primärt användas trådat

Bakgrundsbelyst eller inte: Gärna bakgrundsbelysning

RGB(W) eller inte: Spelar ingen roll, bara man kan stänga av det.

Brytarpreferenser: taktila/linjära/klickiga/membran/ALPS/Hall/Topre/Matias/Gateron/Cherry/Outemu/Greetech/etc.: Har cherry mx brown i dagsläget och gillar att det är lite taktilt.

programmerbart eller inte programmerbart: Inte nödvändigt.

Krav på extern mjukvara (eller krav på att det inte krävs extern mjukvara): Gärna utan krav på mjukvara, men inget avgörande.

Kulör: Gärna diskret/svart.

Ljudnivå: Åt det tystare hållet, eller snarare "skönt" ljud/thock?

Jag är väl halvvägs nere i "kaninhålet" som är custom/mekaniska tangentbord och jag har hittat många intressanta modeller men inget som riktigt uppfyller alla mina krav.
Budgeten är ganska rejäl, kan tänka mig att lägga 4k men gärna mindre såklart. Jag har även kollat upp dom nya magnetiska brytarna och även fast jag spelar en hel del spel så ligger jag inte på den nivån att det gör någon märkbar skillnad för mig. Av det jag läst så känns inte magnetiska lika bra och har lika bra ljud som vanliga mekaniska, men det kanske inte stämmer?

Jag vill gärna att tangentbordet har en tydlig kvalitets/premiumkänsla, gärna i metall då kanske?
Har tittat en del på keychrons alla olika modeller, Q3 Max ser trevlig ut, men den kostar en hel och det går inte att justera höjden i bakkant. Den verkar även vara ganska hög/kräva handlovsstöd?

Jag vill ha ett komplett tangentbord, men det får gärna ha stöd för hotswap av brytare så att man kan byta dessa i framtiden om man känner för det.

Förlåt om det kanske låter osammanhängande och oklart, tangentbord är verkligen inte så lätt som man kan tro först.

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem

Söker efter ett någorlunda billigt trådlöst tangentbord. Prioriterar lång batteritid, lågt pris och tysta knappar framför fancy switchar. Är helt okej med klassiska membranknappar så länge det inte är e-wastekvalitet på alltsammans.

Kortfattad önskelista:
- Tysta mjuka knapptryck
- Relativt billigt
- Lång batteritid
- Fullstort

Bryr mig en aning om:
- Low profile vore kul, men absolut inget kvar. (Minns fortfarande Logitech UltraX flat med kärlek.)
- Vore trevligt om det var vitt, men svart funkar

Bryr mig inte alls om:
- Membran/mekaniskt
- RGB

(Har ett Asus ROG Claymore idag som jag ogillar. Tycker att det bevisar att dyrt inte alltid är bra. Därför jag vill köpa något lite mer budgetvänligt den här gången, som kanske faller mig i smaken bättre.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.