Gör ett nytt försök att skaffa ett nytt tangentbord, försökte för något år sedan men det blev aldrig av.
Storlek (100%, 80%(TKL), 60%): TKL
Fysisk Layout (ANSI, ISO): ISO
Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna eller inte (oavsett blir det ÅÄÖ om du ställer in SE i ditt OS): Helst men inget krav
Mekaniskt/Icke-mekaniskt: Mekaniskt
önskemål om dedikerade knappar ("Makro"): Nej
Trådlöst eller trådat: Trådlöst är nice to have men kommer primärt användas trådat
Bakgrundsbelyst eller inte: Gärna bakgrundsbelysning
RGB(W) eller inte: Spelar ingen roll, bara man kan stänga av det.
Brytarpreferenser: taktila/linjära/klickiga/membran/ALPS/Hall/Topre/Matias/Gateron/Cherry/Outemu/Greetech/etc.: Har cherry mx brown i dagsläget och gillar att det är lite taktilt.
programmerbart eller inte programmerbart: Inte nödvändigt.
Krav på extern mjukvara (eller krav på att det inte krävs extern mjukvara): Gärna utan krav på mjukvara, men inget avgörande.
Kulör: Gärna diskret/svart.
Ljudnivå: Åt det tystare hållet, eller snarare "skönt" ljud/thock?
Jag är väl halvvägs nere i "kaninhålet" som är custom/mekaniska tangentbord och jag har hittat många intressanta modeller men inget som riktigt uppfyller alla mina krav.
Budgeten är ganska rejäl, kan tänka mig att lägga 4k men gärna mindre såklart. Jag har även kollat upp dom nya magnetiska brytarna och även fast jag spelar en hel del spel så ligger jag inte på den nivån att det gör någon märkbar skillnad för mig. Av det jag läst så känns inte magnetiska lika bra och har lika bra ljud som vanliga mekaniska, men det kanske inte stämmer?
Jag vill gärna att tangentbordet har en tydlig kvalitets/premiumkänsla, gärna i metall då kanske?
Har tittat en del på keychrons alla olika modeller, Q3 Max ser trevlig ut, men den kostar en hel och det går inte att justera höjden i bakkant. Den verkar även vara ganska hög/kräva handlovsstöd?
Jag vill ha ett komplett tangentbord, men det får gärna ha stöd för hotswap av brytare så att man kan byta dessa i framtiden om man känner för det.
Förlåt om det kanske låter osammanhängande och oklart, tangentbord är verkligen inte så lätt som man kan tro först.