Acer Swift 7 eller Asus ZenBook UX310UQ-FB267T

Permalänk
Medlem

Acer Swift 7 eller Asus ZenBook UX310UQ-FB267T

Studerar och vill ha en lätt och smidig dator. Har en padda nu som har fungerat bra fram tills nu när jag faktiskt behöver skriva en del på datorn. Utöver studier skall jag också ha datorn till:
*surfa
*film
*photoshop
*webdesign
*eventuellt lite enklare spel.

Som jag ser så har Acer Swift 7 ingen HDMI (men usb-c). Det har Asus Zenbook. Grafikkorten skiljer också men har ingen koll på vilket av dem som är bättre än det andra.

Jag vill inte ha en dator som jag upplever som slö eller har dålig batteritid. Dessa punkter är viktiga för mig.

Åsikter?

Permalänk
Medlem

Asus maskinen är i överlag bättre för ändamålen du beskriver.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

@kallsone: Tänkt på att asus ux310 bara går att öppna ca 110 grader, jämfört med 135 som är det vanliga. Använder du bara datorn på ett bord klarar du dig nog med 110 grader, men vill du kunna sitta med datorn i knät är det inte ett alternativt skulle jag säga.

Acer swift 7 har många bra egenskaper: den har en väldigt bra skärm, en väldigt bra pekplatta och är väldigt tunn och lätt. Det jag har hört ska vara nackdelen är tangentbordet. Är säkert acceptabelt, men skulle inte köpa datorn utan att först prova den. Sedan är det här med core y-serien från intel. Men jag skulle säga att de flesta klarar sig med ett core y-chip, turbo hastigheten är så snabb, sålänge man inte redigerar videos och bilder, eller gör annat som påfrestar processorn mycket under en längre tid.

Skulle rekommendera att titta på Asus ux430ua för 9999 kr på inet/webbhallen/dustin. Lite mindre specs för pengarna jämfört med ux310 men den går att öppna minst 135 grader och är tunnare. Är osäker på om den har displayport via sin usb-c dock, skulle inte räkna med det, så vill du kunna använda en extern 4k-bildskärm med rimlig uppdateringsfrekvens kanske det inte är möjligt med denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacques:

@kallsone: Tänkt på att asus ux310 bara går att öppna ca 110 grader, jämfört med 135 som är det vanliga. Använder du bara datorn på ett bord klarar du dig nog med 110 grader, men vill du kunna sitta med datorn i knät är det inte ett alternativt skulle jag säga.

Acer swift 7 har många bra egenskaper: den har en väldigt bra skärm, en väldigt bra pekplatta och är väldigt tunn och lätt. Det jag har hört ska vara nackdelen är tangentbordet. Är säkert acceptabelt, men skulle inte köpa datorn utan att först prova den. Sedan är det här med core y-serien från intel. Men jag skulle säga att de flesta klarar sig med ett core y-chip, turbo hastigheten är så snabb, sålänge man inte redigerar videos och bilder, eller gör annat som påfrestar processorn mycket under en längre tid.

Skulle rekommendera att titta på Asus ux430ua för 9999 kr på inet/webbhallen/dustin. Lite mindre specs för pengarna jämfört med ux310 men den går att öppna minst 135 grader och är tunnare. Är osäker på om den har displayport via sin usb-c dock, skulle inte räkna med det, så vill du kunna använda en extern 4k-bildskärm med rimlig uppdateringsfrekvens kanske det inte är möjligt med denna.

Tack för inputen! Jag hade bestämt mig igår kväll för att köpa asus ux310 men blev nu osäker. Då jag har ryggproblem är det viktigt för mig att kunna byta ställning, ligga, sitta och stå och vill inte bli begränsad av att inte kunna öppna laptopen fullt ut. 8999kr är redan egentligen över budgeten men vill inte riskera att inte vara nöjd med mitt köp bara för att jag snålat någon tusenlapp.

Förlorar man någon kvalité med USB-C jämfört med HDMI? Har en 55" tv jag hade velat kunna koppla in datorn till emellanåt vid stream.

Känner att jag måste se om jag kan känna och klämma på datorerna först innan jag vågar köpa.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att Zenbook UX410 finns ute också.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3976553#rparams=ss=zenb...

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem

Jag har själv funderat på en swift 7 då den är på rea och kostar 8500. Är inte det hyfsad prisvärt för den användningen @kallsone beskriver?

Permalänk
Medlem

@kallsone: Asus ux430ua har vanlig hdmi, visserligen micro hdmi så du måste ha en adapter, men att koppla in till en tv för stream är inga problem. Jag tycker allting känns mycket smidigare med 60 Hz även när jag använder datorn för helt vardagliga saker. För tv tittande räcker 30 hz ofta bra, vanliga filmer är ju 24 hz, men för datoranvändning krävs högre uppdateringsfrekvens för att det ska kännas mer responsivt. Nu har jag kollat upp att ux430ua faktiskt har displayport via usb c kontakten så den datorn har allt som krävs vad det gäller anslutning till externa skärmar. För att svara på din fråga om man förlorar någon kvalitet med displayport så är svaret nej, snarare kan du få bättre kvalitet i form av högre uppdateringsfrekvens om du har 4k tv. Du behöver dock ofta köpa en adapter om du ska koppla den till en tv.

Finns en billigare variant a ux430ua för 7999, men den tror jag bara hade 4GB ram och 128GB ssd, vilket jag tycker är för lite, men är inte jätteinsatt. Skulle definitivt rekommendera att känna på datorerna först. Det är nog bara apple-produkter jag vågat köpa utan att först känna på dem.

Permalänk
Medlem

@Punktish: Tycker swift 7 verkar prisvärd nu, började säljas för 11000 tror jag. Skärmen och pekplattan vet jag är jättebra, men kände inte så mycket på tangentbordet och har i efterhand läst att vissa ogillar det, så man måste nog prova det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacques:

@kallsone: Asus ux430ua har vanlig hdmi, visserligen micro hdmi så du måste ha en adapter, men att koppla in till en tv för stream är inga problem. Jag tycker allting känns mycket smidigare med 60 Hz även när jag använder datorn för helt vardagliga saker. För tv tittande räcker 30 hz ofta bra, vanliga filmer är ju 24 hz, men för datoranvändning krävs högre uppdateringsfrekvens för att det ska kännas mer responsivt. Nu har jag kollat upp att ux430ua faktiskt har displayport via usb c kontakten så den datorn har allt som krävs vad det gäller anslutning till externa skärmar. För att svara på din fråga om man förlorar någon kvalitet med displayport så är svaret nej, snarare kan du få bättre kvalitet i form av högre uppdateringsfrekvens om du har 4k tv. Du behöver dock ofta köpa en adapter om du ska koppla den till en tv.

Finns en billigare variant a ux430ua för 7999, men den tror jag bara hade 4GB ram och 128GB ssd, vilket jag tycker är för lite, men är inte jätteinsatt. Skulle definitivt rekommendera att känna på datorerna först. Det är nog bara apple-produkter jag vågat köpa utan att först känna på dem.

Tack! Då är det denna jag funderar på https://www.dustinhome.se/product/5011007337/ux430ua

Jag ska se om jag hittar dessa i någon butik i närheten så jag kan klämma och känna. Får nog bli det som blir avgörandet om det blir en Swift 7 eller en asus. I och med att jag kommer skriva mycket på den är ju att jag känner mig bekväm med tangentbordet viktigt.

Permalänk
Medlem

@kallsone: Om du inte sett tråden där någon klagar på fläktarna fläktarna för ux430uq så är den värd att spana in ( inte under köpråd utan under support och övrigt). Han hade uq-varianten, med dedikerat grafikkort, så den med bara intel-grafik kanske är tystare. Han fick tips att använda en annan asus-laptops fläktprofil för att lösa problemet, men sådant känner jag iallafall att jag vill slippa.