Är själv 15 och mopedägare.
Dom populäraste Crossmopederna eller "Supermotard" är
Rieju
Derbi
Aprillia (Ägs av Derbi, bara andra kåpor)
Gilera (Ägs av Derbi, bara andra kåpor)
Yamaha
På min skola så har ungefär 70% av alla ink mig en Rieju mrt årsmodell 14+. Riktigt bra mopeder och fungerar i vårt och tort. Men Derbi och Yamaha är minst lika bra. Yamaha och Rieju använder samma slags motor (AM6), fördelen med AM6 är att det finns oändligt med reservdelar då motorn funnits i över 10 år.
Men skall du köra trimmat, köp Rieju eller Yamaha då dessa mopeder går riktigt slöt orginal. Derbi, Aprilia och Gilera går riktigt gött orginal med plugg i, men inte fullt lika bra trimmad.
Min ena polar kör Rieju Drac 05, rätt ful men fungerar även den riktigt bra (AM6) och är relativt billiga idag.
Självkör man en Rieju MRT 2016, visst den var dyr ny (30k) men min polare som har sin Rieju drac köpte den för 8000, och har lagt 7000 på saker som gått sönder med mera. Så det är en skön prisklass att lägga sig på 15-20k.
Rieju MRT årsmodell 15-16 brukar gå för en 20k, så det är värt att tänka på.
Miltalet är bara en siffra, allt handlar om hur man hanterar mopeden och att man servar den med ny olja och så. Om man sköter om sin moped så kan den hålla hur länge som helst. Har en polare som köpte sin moped med 3200 mil på mätaren, nu är mätaren på 3800 och still going strong.
//Jonathan