Vertikalt streck över skärmen, vad är problemet?

Permalänk

Vertikalt streck över skärmen, vad är problemet?

Hejsan alla teknik skallar!

Igår kväll när jag satt mig vid datorn var där inte några som helst problem, någon timme senare noterade jag ett rött vertikalt streck över skärmen. Jag googla självklart problemet och vad google berättade rör sig detta om ett fel på antingen grafikkortet eller skärmen.

Jag har ingen minne av att skärmen skulle fått sig en smäll igår, läste att ett sådant streck är relativt vanligt för laptops, som ofta får sig en liten törn. Därför tänker jag att det rör sig om grafikkortet men vad säger ni som har lite bättre tekniskt kunnande?

Både skärm och grafikkort införskaffades drygt 6 månader sedan. Så inga äldre prylar och har varit rädd om dator / skärm.

Skärm: Asus VC239
Grafikkort: Evga Gtx 1060 3gb

Hur tar jag reda på vad som är orsak? Kan orsaken vara annat än problem med skärm eller grafikkort? Mycket tacksam för er hjälp här!

Permalänk
Medlem

Har du någon annan dator eller bildkälla du kan koppla till skärmen? Gör isf det.

Testa även med annan kabel. Först i samma utgång från grafikkortet, sen om problemet kvarstår kan du testa att byta utgångskälla till t.ex. hdmi om du nu kör med DVI.

Om du gör dom grejorna ovan så lär det vara rätt så lätt att ta reda på om det är grafikkort, kabel eller skärm som är problemet.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Har du ingen gammal skärm eller grafikkort att testa med ?

Permalänk
Medlem

En gissning är att det är skärmen, den blir varm/kall om och om igen så det brukar bli en kallödning som orsakar det.

Permalänk
Skrivet av heatm:

Har du någon annan dator eller bildkälla du kan koppla till skärmen? Gör isf det.

Testa även med annan kabel. Först i samma utgång från grafikkortet, sen om problemet kvarstår kan du testa att byta utgångskälla till t.ex. hdmi om du nu kör med DVI.

Om du gör dom grejorna ovan så lär det vara rätt så lätt att ta reda på om det är grafikkort, kabel eller skärm som är problemet.

Skrivet av Large:

Har du ingen gammal skärm eller grafikkort att testa med ?

Har en till dator ståendes, ska göra som ni säger. Ska först ta och uppdatera grafikkortet och se om det försvinner.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

En gissning är att det är skärmen, den blir varm/kall om och om igen så det brukar bli en kallödning som orsakar det.

Den är rätt varm på baksidan alltå, ställt den i rutan så den får ju solljuset på sig också. <facepalm>
Om det är som du säger så får jag alltså leva med strecket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbRookie:

Du har ju garanti att nyttja i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbRookie:

Den är rätt varm på baksidan alltå, ställt den i rutan så den får ju solljuset på sig också. <facepalm>

Nej, han menar att skärmen blir varm när den används och svalnar när den inte används. Det kan få en eventuell dålig lödning i skärmen att spricka. Det är i så fall ett tillverkningsfel. Om skärmen uppvisar samma problem med en annan dator så är den trasig och ska ersättas på garantin.

Permalänk
Skrivet av Mr Mr:

Du har ju garanti att nyttja i så fall

Skrivet av perost:

Nej, han menar att skärmen blir varm när den används och svalnar när den inte används. Det kan få en eventuell dålig lödning i skärmen att spricka. Det är i så fall ett tillverkningsfel. Om skärmen uppvisar samma problem med en annan dator så är den trasig och ska ersättas på garantin.

Jag förstår vad han menar, delade bara med mig lite extra information då jag kände att den alstrar en del värme från solljuset. Tack för hjälpen så här långt grabbar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbRookie:

Jag förstår vad han menar, delade bara med mig lite extra information då jag kände att den alstrar en del värme från solljuset. Tack för hjälpen så här långt grabbar!

Det brukar som sagt vara skärmen när man får sådana här fel. Men det får du lätt ut på garantin så inget att oroa sig för. Skärmar blir varma nog av sig själva så du lär nog inte ha den stående i direkt solljus (som all elektronik). Tror inte att vårsolen vi har nu har orsakat ditt fel dock. Men du lär skaffa några tjocka gardiner inför sommaren eller flytta skärmen.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar