Permalänk
Medlem

Subwoofer "problem"

Tja,

Köpte en "ny" reciver av en kollega. (Ganska gammal)

Jag får inte subwoofer att lira via "subwoofer" uttaget på den dock.(Eller så har jag missförstått något)

Röd markerade fungerar inte medans den Blå markerade fungerar.

Reciver: Denon AVR-3300 (Inte 3300W)
Subwoofer: Yamaha YST-SW315

Det spelar ingen roll hur jag har det kopplat på Subwoofer. (Just nu har jag 2st Sub kablar inkopplade till både reciver och subwoofer.
Om jag rycker den som går till den blå markerade på bilden ovan så "dör" subben. Rycker jag den som går till den röd markerade på bilden så fortsätter allt som vanligt.

Känns som att jag inte får ut lika mycket av subben som jag fick med min pioneer reciver jag hade innan. Nu får jag ju dock ut mer av högtalarna jag har då pioneer reciver inte riktigt orkade driva frontarna.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Du har inte bara stängt av sub out på recivern?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Du har kopplat fel! Du skall ha en Y-splitter så du får 1 hane som kopplas in i den "röda" medans den blå är till för en Centerhögtalare och skall således inte användas till subwoofern

Skall du endast använda 1st subwoofer så kan du köpa en RCA kabel med två hanar i ena änden och en hane i andra (2 till subben och 1 till receivern).

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Du har kopplat fel! Du skall ha en Y-splitter så du får 1 hane som kopplas in i den "röda" medans den blå är till för en Centerhögtalare och skall således inte användas till subwoofern

Skall du endast använda 1st subwoofer så kan du köpa en RCA kabel med två hanar i ena änden och en hane i andra (2 till subben och 1 till receivern).

Då har jag i alla fall förstått rätt när jag tyckt att jag kopplat fel
Skulle denna funka? https://www.hifiklubben.se/kablar/diverse-kablar-kontakter-oc...

Har just nu 2st subwoofer kablar så en splitter borde väl räcka?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Haha.. exakt!

Yes, en sådan blir toppen! Återkoppla gärna hur det gick för dig sen när du fått köpt kabeln

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

Du ska inte behöva någon splitter. En kabel från sub-out till 1 av ingångarna på subben räcker om allt är korrekt inställt och fungerar som det ska.

Börja med att kontrollera så att det inte är som @lasseTM påpekar, att sub-out är inaktiverad.
Om den är aktiverad kan det vara så att subben "dör" pga. någon auto on-off funktion som känner av spänningen på lågnivåingången. Stäng av den (om den finns) och/eller höj utsignalen i receiverns menysystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Du har inte bara stängt av sub out på recivern?

Skrivet av Olegh:

Du ska inte behöva någon splitter. En kabel från sub-out till 1 av ingångarna på subben räcker om allt är korrekt inställt och fungerar som det ska.

Börja med att kontrollera så att det inte är som @lasseTM påpekar, att sub-out är inaktiverad.
Om den är aktiverad kan det vara så att subben "dör" pga. någon auto on-off funktion som känner av spänningen på lågnivåingången. Stäng av den (om den finns) och/eller höj utsignalen i receiverns menysystem.

Där har jag dock ett litet problem. Händer inte ett skit när jag trycker på system setup som man ska göra enligt manual.

Måste den vara kopplad så jag får bild via TV?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Där har jag dock ett litet problem. Händer inte ett skit när jag trycker på system setup som man ska göra enligt manual.

Måste den vara kopplad så jag får bild via TV?

Det kan vara så att du måste koppla den till en tv. Ibland fungerar menyn bara genom den gula kompositutgången.

Men det kan också vara så att du måste trycka på "receiver" knappen på fjärren färst. Har du valt en ingång kan det vara så att fjärren försöker styra den (t.ex. en cd-spelare)
Många receivers har någon form av lärbar multifjärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Har fått igång det nu men kan inte riktigt testa så det funkar som det ska då det är lite sent på kvällen. Det var som lasseTM sa, Subwoofer var avstängt inne i menyn.

Var ett helvete att komma in i menyn dock då reciver in har några HDMI uttag så vart det att leta reda på en C-video kabel för att få bild till TVn. Inte använt en sådan på säkert 10+ år..

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Kan inte redigera mitt tidigare inlägg men nu har jag test kört den och allt funkar som det ska!

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2