Hur är det egentligen med strömavbrott och skador?

Permalänk

Hur är det egentligen med strömavbrott och skador?

Om man drar ur elsladden ur datorn eller håller ner startknappen tills den stängs av, kan datorn skadas av det?

Permalänk
Avstängd

Ja, framförallt lagringsmedia som hårddiskar eller SSD kan få korrupt data om något skrivs till disken medans strömmen dör.

Att själva hårdvaran går sönder är nog däremot extremt sällsynt

Permalänk
Medlem

@banana12345: Menar du alltså att du gör detta innan strömavbrott?
I så fall, inte mer än att du riskerar att tappa data som du nyligen skrivit till hårddisken, risken är dock extremt låg.
Vet inte riktigt hur din stationära dator kan vara igång efter du dragit elsladden dock? Har du en UPS?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@Uikutoru: Menar du alltså att du gör detta innan strömavbrott?
I så fall, inte mer än att du riskerar att tappa data som du nyligen skrivit till hårddisken, risken är dock extremt låg.
Vet inte riktigt hur din stationära dator kan vara igång efter du dragit elsladden dock? Har du en UPS?

Du får nog läsa frågan igen. Med strömavbrott menar han när han drar ut sladden eller stänger datorn genom strömknappen,

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av banana12345:

Om man drar ur elsladden ur datorn eller håller ner startknappen tills den stängs av, kan datorn skadas av det?

Vid strömavbrott kan det förekomma skador eftersom något blir fel med elnätet och strömmen sedan försvinner, t.ex. strömspikar kan ta med sig nätaggregat osv.

Däremot om du bryter strömmen eller håller inne knappen är strömspikarna ingen större risk men däremot finns risken att datorn håller på att arbeta med hårddiskar eller andra lagringsmedia och kan få korrupta filer, filsystem eller liknande. Denna risk finns självklart också vid strömavbrott. Har man tur går problemet att lösa, har man otur måste man formatera sin disk och börja om.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Ja vid plötsliga strömavbrott kan hårdvara skadas, framför allt om avbrottet orsakar spikar som kan ha sönder saker. Strömavbrott vid större elfel i nätet ger ofta skadliga spikar liksom vid åsknedslag som kan ske en bra bit bort. Dessutom kan strömrusningen i elnätet vid återstart efter stora strömavbrott också ställa till det framförallt vintertid när förbrukningen är högst.

Åtminstone en hårddisk jag haft misstänker jag har pajat pga strömavbrott.(gick att partitionera och formatera men fungerade ändå dåligt så antagligen kontrollerkortet i den som pajat). Den nya jag köpte istället fungerade felfritt så felet låg i disken.

Efter det har jag skaffat UPS så nu har jag inte problem med strömavbrott längre, vi hade en timmes totalavbrott i våras då större delen av kommunen slogs ut. Kunde konstatera att fibern och internet fungerade under den tiden så uppenbarligen finns det reservkraft åtminstone för en timmes drift ute i fibernätet som också är relativt nybyggt (Skanova Telia öppen fiber).Fiberswitchen och Routern hemma matas från UPS så de fungerar vid strömavbrott så länge batterierna räcker och därefter starta upp mitt reservelverk.

Stänger man av en modern dator med startknappen brukar den försöka stänga ned det som går så det är lite mjukare än att bara rycka strömmen. Slår man dock av nätaggregatets knapp är det lika med att rycka ut sladden. (på en stationär dator) Även om gör en reset eller håller inne strömknappen vid hängning så bryts inte strömmen normalt så att skadliga spikar uppstår. Men fel kan uppstå med korrupta filer när inte operativsystemet får stänga ned normalt.

Det vanligaste felen vid strömavbrott är annars logiska fel på lagringsmedia som blir korrupt. Går ofta att fixa men om man har otur så kanske man får partitionera och formatera om disken vilket kan vara nog så jobbigt även om inget fysiskt är sönder.